صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت راهنمای خرید و انتخاب بهترین بند رخت برای خشک کردن لباس ها
1401/06/21

راهنمای خرید و انتخاب بهترین بند رخت برای خشک کردن لباس ها

Clotheslines Buying Guide

بسیاری از مردم ترجیح می دهند لباس هایشان را روی بند رخت ها آویزان کنند؛ به خصوص در ماه های گرم سال. این یک روش مناسب برای صرفه جویی در پول و انرژی است؛ زیرا دیگر با این روش نیازی به دستگاه خشک ‌کن برای خشک کردن لباس ها نیست. اما مزایای استفاده از بند رخت تنها به این موارد محدود نمی شود.

اگر قصد دارید یک بند رخت جدید بخرید، پس لطفا با ما بمانید؛ چرا که قصد داریم شیوه انتخاب بهترین بند رخت ها را معرفی کنیم. حتی اگر به دنبال بند رخت های خاصی می گردید؛ به عنوان مثال یکی برای سفر و یکی برای استفاده داخلی، باز هم می توانیم به شما کمک کنیم.

آیا بهتر است لباس ها در داخل خانه خشک شوند و یا بیرون از خانه؟

اگر می خواهید لباس هایتان سریع تر خشک شوند؛ بهتر است آنها را در یک روز آفتابی و در بیرون از خانه آویزان کنید. حتی اگر هوا سرد باشد، باز احتمال سریع تر خشک شدن لباس ها در خارج از خانه بیشتر است؛ البته به شرطیکه خورشید همچنان در آسمان بتابد. هر چه لباس هایتان سریع تر خشک شوند؛ کمتر بوی رطوبت و کثیفی را به خود می گیرند. اما اگر هوای بیرون مرطوب و بارانی است، بهتر است لباس ها را در داخل خانه آویزان کنید؛ در این صورت حتی اگر اتاق سرد و خشک باشد، باز هم لباس ها سریع تر خشک می گردند.

هشدار: آویزان کردن لباس ها در زیر نور آفتاب باعث کمرنگ شدن آنها می شود. اگر لباس ها تنها چند ساعت در بیرون خانه باشند، مشکلی از این بابت به وجود نمی آید؛ اما همیشه به یاد داشته باشید که باید بلافاصله پس از خشک شدن لباس ها، آنها را به داخل خانه ببرید.

آیا آویزان کردن لباس ها در بیرون باعث از بین رفتن میکروب هایشان می شود؟

بله، اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند میکروب های روی لباس ها را از بین ببرد. هر چند که اشعه های خورشید به عنوان ضد عفونی کننده عمل می کنند؛ اما توجه داشته باشید که نمی توانند همه باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرند. به خاطر داشته باشید که اگر در منطقه ای با آلودگی زیاد و جاییکه تعداد گرده های گل زیاد است زندگی می کنید؛ آویزان کردن لباس ها در بیرون از خانه باعث تشدید آسم و آلرژی شما می شود.

نحوه انتخاب و خرید بهترین بند رخت

اگر نمی دانید چه بند رختی برایتان مناسب است، ما کمکتان می کنیم. در هنگام خرید بند رخت به جزئیات زیر توجه کنید تا بدین وسیله بتوانید بهترین نوع آن را برای خودتان انتخاب نمایید.

جنس

وقتی نوبت به جنس بند رخت می رسد؛ تنوع زیاد است. به عنوان مثال می توان به بند رخت های پلاستیکی، نایلونی، پنبه ای، طنابی، چوبی و فولاد گالوانیزه اشاره کرد.

بند رخت های چوبی معمولاً برای داخل خانه مناسب هستند. با وجود اینکه این بند رخت ها زیبا و چشم نواز می باشند؛ اما باید مطمئن شوید که ضد آب هستند، وگرنه به مرور پوسیده می شوند.

بند رخت های پلاستیکی بسیار رایج هستند؛ زیرا ضد آب بوده و به آسانی تمیز می گردند. در ضمن لباس های سنگین باعث کش آمدن آنها نمی شوند و از همه مهمتر ارزان هستند.

بند رخت های نایلونی نیز مانند بند رخت های پلاستیکی بوده، و به راحتی تمیز می شوند و در برابر کپک ها هم مقاوم هستند. اما بستن آنها بسیار سخت است، زیرا خیلی لیز هستند؛ از این رو آویزان کردن لباس از آنها کاری خسته کننده محسوب می شود.

روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

بند رخت های پنبه ای هم انتخاب خوبی هستند؛ زیرا محکم بوده و می توان لباس ها را بدون نیاز به گیره روی آنها آویزان نمود.

پس بهتر است هنگام انتخاب بند رخت به جنس آن توجه کنید و بند رختی را برگزینید که برایتان مناسب باشد.

طول

همیشه قبل از خرید بند رخت باید به طول آن توجه کنید؛ زیرا طول آن بایستی به اندازه فضای انتخابیتان باشد. بند رخت های لباس، طول های مختلفی دارند؛ پس حتماً می توانید بند رختی را انتخاب کنید که از نظر طولی، اندازه خانه یا باغ شما باشد.

استحکام

معمولاً محکم ترین بند رخت ها، آنهایی هستند که خودتان می توانید آنها را ببندید؛ در ضمن بند رخت های چتری نیز بسیار محکم هستند. بند رخت های جمع شدنی نیز مناسب هستند؛ اما اگر به خوبی نصب نشوند، ممکن است بیافتند. اما بند رخت های ایستاده یا بند رخت های تاشو زیاد محکم نیستند؛ به خصوص اگر بخواهید در خارج از خانه از آنها استفاده نمایید. اینگونه بند رخت ها برای فضای داخل خانه مناسب هستند؛ چون در خارج از خانه ممکن است در اثر ورزش باد بیافتند.

قابلیت حمل

برخی از افراد بند رخت را تنها برای یک مکان خاص تهیه می کنند؛ اگر شما هم چنین قصدی دارید، دیگر لازم نیست نگران قابلیت حمل بند رخت باشید. اما اگر قصد دارید بند رخت را با خودتان به کمپ ببرید و یا می خواهید آن را در داخل حیاط قرار داده و هر بار با جهت نور خورشید، جای آن را تغییر دهید؛ باید به دنبال یک بند رخت قابل حمل بگردید. چنین بند رختی ممکن است یک چیز سبک بوده و یا بند رختی باشد که به راحتی باز و بسته می شود، مثل یک طناب.

مقاوم در برابر آب

این مورد بیشتر در رابطه با جنس بند رخت است. به عنوان مثال بند رخت های نایلونی و پلاستیکی ضد آب هستند. در صورتیکه آب یا پرز بر روی آنها جمع شده باشد؛ به راحتی می توانید آنها را پاک کنید. در ضمن بند رخت های پنبه ای و طنابی را می توان در یک کیسه مشبک قرار داد و با ماشین لباسشویی شست. اما بند رخت های تاشوی چوبی اینگونه نیستند و اگر به درستی پرداخت نشوند؛ تمیز نگهداشتن آنها بسیار دشوار خواهد بود.

تطبیق پذیری

نهایتاً باید به فکر تطبیق پذیری و مطابقت بند رخت با شرایط مختلف باشید. اگر در جایی زندگی می کنید که آب و هوا در طول روز متغیر است؛ باید بند رختی را تهیه کنید که بتوان در داخل و خارج از خانه از آن استفاده کرد. مثلاً بند رخت های تاشو چنین قابلیتی دارند. اما می توانید یک تکه طناب تهیه کرده و هر بار در هر جایی که خواستید آن را ببندید. بند رخت های جمع شدنی یا چتری نیز برای این هدف کاربرد ندارند؛ زیرا باید در یک جای به خصوص نصب گردند.

سوالات متداول در مورد انتخاب و خرید بند رخت

آیا می توان لباس های آویزان شده بر روی بند رخت را شب ها به حال خود رها کرد؟

این امر بستگی به جایی دارد که در آن زندگی می کنید. اگر در محلی با آب و هوای مرطوب هستید؛ گذاشتن لباس ها در بیرون از خانه و شب باعث افزایش رطوبت آنها می شود. اگر لباس ها مرطوب بمانند؛ میزبان کپک ها و قارچ ها می شوند و به همین دلیل بوی بدی می گیرند.

تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

در ضمن ممکن است شب ها باران ببارد؛ در این صورت لباس های خشک خیس شده و به حالت اول بر می گردند. به علاوه ممکن است پرندگان و حشراتی که در خارج از محیط خانه زندگی می کنند برایتان مشکل آفرین شوند؛ زیرا آنها می توانند لباس هایتان را کثیف یا خراب کنند. به طور کلی بهتر است لباس ها را به محض خشک شدن به داخل خانه بیاورید و اجازه ندهید شب تا صبح بیرون از خانه باشند.

بند رخت ها از چه چیزی ساخته می شوند؟

آنها به وسیله مواد مختلفی تولید می گردند. هنگام خرید بند رخت جدید، قطعاً به بند رخت های طنابی، پنبه ای، پلاستیکی، نایلونی، فولاد گالوانیزه و حتی چوبی بر خواهید خورد. با توجه به اولویت ها و بودجه یکی از آنها را می توانید انتخاب کنید.

آیا آویزان کردن لباس های شسته شده در آمریکا غیرقانونی است؟

در حال حاضر تنها 19 ایالت در کل ایالات متحده دارای قانون «حق خشک کردن» هستند و تنها افرادیکه در این ایالت ها زندگی می کنند می توانند لباس های شسته شده خود را در بیرون آویزان کرده و خشک نمایند. اما در خارج از ایالات متحده معمولاً خشک کردن لباس ها در خارج از خانه امری معمول است. با این حال این کار در بسیاری از مناطق ایالات متحده مورد نکوهش قرار می گیرد.

این امر بیشتر به دلیل حفظ حریم خصوصی و دغدغه ها درباره نمای ظاهری ساختمان ها می باشد. در اصل هیچ همسایه ای دوست ندارد لباس های شسته شده دیگران را روی بند رخت ببیند. اما این مورد با افزایش آگاهی مردم در مورد تغییرات آب و هوایی و سوخت های فسیلی، کم کم در حال تغییر است.

آیا می توان لباس ها را در هنگام باریدن باران همچنان در خارج از خانه آویزان نمود؟

بهتر است همیشه بعد از اینکه باران شروع به باریدن کرد؛ لباس های آویزان شده خود را تا زمانیکه دوباره باران بند بیاید به داخل خانه بیاورید. در این صورت به احتمال زیاد دیگر نیازی به شستشوی مجدد آنها نیست؛ اما باید آنها در جایی گرم و یا در خشک‌ کن قرار داده و خشک نمایید. اما اگر لباس هایتان برای مدتی طولانی در زیر باران مانده باشند؛ ممکن است بوی رطوبت و کپک به خود بگیرند. در این صورت احتمالاً لازم است تا دوباره آنها را بشویید.

چگونه می توان بند رخت را محکم کرد؟

بند رخت ممکن است با گذشت زمان به دلیل وزن لباس ها شل شود. هر بند رختی برای سفت شدن مجدد به روشی نیاز دارد. اما به طور کلی باید آن را باز کرده و دوباره ببندید. اگر از بند رخت های چتری استفاده می کنید؛ باید هر کدام از بندهای آن را مقداری بکشید تا بندهای آن به صورت مساوی تعویض شوند. اما قبل از اینکه بخواهید هر کدام از بندهای آن را به سمت بالا بکشید؛ باید ابتداً آنها را مقداری شل کنید. آنقدر این روند را تکرار نمایید تا تمام بندها به صورت یکنواخت توزیع شوند.

کلام پایانی: امروز بند رخت ها دوباره مد شده اند. از آنجاییکه ما نسبت به تغییرات آب و هوایی و صرفه جویی در مصرف انرژی آگاه تر شده ایم؛ بیشتر باید قدر آنها را بدانیم. خشک کردن لباس های خود در خارج از خانه یک راهکار عالی برای صرفه جویی در پول و انرژي است. قطعاً شما هم براساس توصیه های این مقاله قادر خواهید بود تا بهترین بند رخت را برای خود پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *