صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت راهنمای خرید لباس دست دوم
1399/07/17

راهنمای خرید لباس دست دوم

Guide to Shopping Secondhand Clothing

وقتی می خواهید به پوشیدن لباس های دست دوم اقدام کنید، باید بعضی چیزها را در زمان خرید در ذهن داشته باشید. این راهنما که در مورد خرید لباس دست دوم است در زمینه انتخاب لباس برای خرید و آنچه که باید در هنگام خرید از فروشگاه های لباس دوم به آن توجه داشته باشید به شما کمک خواهد کرد.
فرقی نمی کند که شما پیرو مکتب اسلو فشن (slow fashion) باشید یا نه، چون خرید لباس های دست دوم باعث می شود تا شما پایداری را به سبک زندگی خودتان وارد نمایید و تغییرات زیادی را برای محیط زیست به وجود بیاورید. به این مسئله هم توجه داشته باشید که این نوع خریدسبب صرفه جویی در هزینه ها خواهد شد.
وقتی چیزی را پیدا می کنید که تقریبا به شما تضمین می دهد کس دیگری آن را ندارد، حس خوبی به شما منتقل می شود، چون احساس می کنید کسی سرمایه و کالای دلخواه تان را مال خود نکرده است. به غیر از این مورد، دلایل فراوانی برای خرید لباس از فروشگاه های دست دوم وجود دارد.
اما در هنگام خرید لباس های استفاده شده باید چه ملاحظاتی در نظر گرفته شود؟ این مطلب، راهنمای خرید لباس دست دوم است که به شما تمام اطلاعات مورد نیاز را ارائه خواهد داد. در ادامه مهمترین نکات در هنگام خرید لباس دست دوم بیان خواهد شد.

شرایط خرید لباس دست دوم

1- پوشیدن لباس مطابق با شرایط خرید از فروشگاه های لباس دست دوم

وقتی برای خرید لباس های دست دوم یا هر نوع کالای دیگری در این حوزه اقدام می کنید، می خواهید مطمئن شوید که آن وسیله مطابق با موقعیت مورد نظرتان خواهد بود. در صورتیکه بخواهید لباس ها را در فروشگاه امتحان کنید (به نکات این مسئله در ادامه اشاره خواهیم کرد)، نباید لباس های زیادی پوشیده باشید، چون تنها در این صورت امتحان کردن لباس به راحتی صورت می پذیرد. لباس پوشیدن ساده است، اما برای کسانی مثل ما که به صورت غیر رسمی لباس نمی پوشند، تنها پوشیدن یک تی شرت و شلوار ساده در هنگام امتحان لباس در اینگونه فروشگاه ها کافی خواهد بود.

2- خرید کردن تنها در صورت نیاز

خرید کردن فقط به خاطر حس دوست داشتن خرید یا خواستن چیزی جدید، عادت خوبی به حساب نمی آید. اگر می خواهید به سمت روش های بدون ضایعات یا پذیرفتن مینیمالیسم حرکت کنید، باید از دست این عادت رهایی یابید. فقط برای خرید لباس های جدید و در صورت نیاز به آنها به سمت فروشگاه های لباس دست دوم بروید. لیستی در زمان خرید تهیه کنید، آن را با خود به فروشگاه ببرید و مطابق با آن به خرید بپردازید.

3- همراه داشتن کیسه های چند بار مصرف

کیسه های چند بار مصرف فقط برای مواد غذایی نیستند. فراموش نکنید که در هنگام خرید لباس نیز آنها را به همراه خود داشته باشید. البته این موضوع به نوع مغازه دست دومی که از آن خرید می کنید و میزان خرید شما نیز بستگی خواهد داشت. مثلا شاید آنها لباس های خریداری شده شما در نوعی کیسه مثل کیسه زباله بسته بندی کنند، به همین خاطر ریسک نکنید و همیشه کیسه یکبار مصرف با خودتان به فروشگاه لباس دست دوم ببرید.

4- خرید از مغازه های محلی عرضه کننده لباس دست دوم

راهنمای خرید لباس دست دوم - صنعت پوشاک, راهنمای خرید, پوشاک دست دوم

اگر مغازه عرضه کننده لباس دست دوم را در همسایگی خودتان پیدا نمایید، ایده آل خواهد بود؛ چون می توانید اثرات گاز کربن را به توجه به رفت و آمدتان کاهش دهید. همچنین این کار به عنوان روشی سودمند برای حمایت از جامعه اطرافتان محسوب می شود، چون گاهی اوقات سازمان های غیر انتفاعی به فروش لباس های دست دوم اقدام می کنند.

5- خرید تنها لباس های مورد علاقه

بخش اصلی ایجاد یک کمد لباس پایدار و روشی عالی برای خرید لباس های دست دوم این است که مطمئن گردید آنچه که می خرید، خواهید پوشید. داشتن لباسی که هرگز و یا به ندرت پوشیده می شود، تلاش و هدف شما را برای کاهش سرعت انتخاب های مد با شکست رو به رو می کند. برای اینکه مطمئن شوید که کمد لباستان با لباس های نپوشیده پر نمی گردد؛ بهتر است تا برحسب علاقه خرید نمایید. از خودتان در مورد چیزهای زیر سئوال کنید:

  • آیا این لباس را هرگز خواهم پوشید؟
  • آیا می توان آن را چندین لباس ست کرد؟
  • آیا با پوشیدن این لباس دچار بیماری خواهم شد؟
  • آیا این لباس حس شادی به من منتقل خواهد کرد؟
تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

به این مسئله توجه داشته باشید که لباس ها باید به شما شادی تزریق نمایند، پس اگر این طور نیست نباید آنها را خریداری کنید. هرگز با این ذهنیت با مسائل برخورد نکنید که چون این لباس دست دوم است و با قیمت ارزانی قابل خریداری است، پس دوست نداشتنش امری طبیعی به حساب می آید، و در نهایت می شود آن را یکبار مصرف و دور ریختنی تصور نمود. شما باید به لباسی که اجازه می دهید تا وارد زندگیتان شود با دیده احترام بنگرید، حتی اگر دست دوم باشد و هزینه زیادی بابتش پرداخته نکرده باشید.

6- بررسی نوع پارچه

نوع پارچه لباس ها، معیار خوبی از نوع کیفیت لباس به شمار می آید و در هنگام تصمیم گیری در مورد خرید یا عدم خرید یک لباس می تواند فاکتور تعیین کننده ای لحاظ گردد. مثلا پنبه یک ماده با کیفیت واقعا خوب است، اما به غیر از پنبه ارگانیک دیگر انواع پنبه به مقدار زیادی آب برای ایجاد پارچه پنبه نیازمند هستند. اما از آنجاییکه لباس دست دوم است، نباید تنها به صرف پنبه ای بودن پارچه از خرید آن منصرف شوید.
خرید یک پیراهن پنبه ای دست دوم در عوض تقاضا برای تولید را افزایش نمی دهد و این خود روشی عالی برای اطمینان از به هدر نرفتن منابع استفاده شده جهت تولید پیراهن است. بنابراین حتی اگر یک پیراهن پنبه ای یا هر نوع لباس ساخته شده از مواد غیر پایدار را نیز پیدا کردید، آن را خریداری نمایید. تولید اینگونه لباس ها قبلا به محیط زیست آسیب زده است.
تنها ماده ای که باید از آن اجتناب کنید، پلی استر است. پلی استر اساسا پلاستیکی است و می تواند میکرو الیاف حاصل از لباس ها را در هنگام شستشو در ماشین لباسشویی از خود جدا نماید. یعنی الیاف پلاستیکی در نهایت به جریان آب و اقیانوس ها وارد می شوند، و به واسطه مصرف توسط آبزیان، زندگی آنها را با خطر رو به رو می کنند.

7- تأیید کیفیت مواد

راهنمای خرید لباس دست دوم - صنعت پوشاک, راهنمای خرید, پوشاک دست دوم

علاوه بر این، هنگام خرید لباس های دست دوم باید کیفیت لباس را هم مورد تأیید قرار دهید. آیا درزها دچار فرسایش شده اند؟ آیا لباس آنقدر پوشیده شده که نرمی خود را از دست داده است؟ آیا لباس حاوی سوراخ یا پارگی است؟
تنها به ظاهر لباس های دست دوم و چرخه عمرشان که سپری شده، قانع نشوید. بعضی از فروشگاه های لباس دوم هنوز هم به این صورت لباس می فروشند، اما به غیر از مواردی که قصد دارید تا آنها را برای کارهایی مانند نقاشی یا باغبانی بپوشید از این نوع خرید صرف نظر نمایید. در عوض بر روی یافتن لباس هایی که هنوز در شکل ظاهری خوبی به سر می برند یا تقریبا جدید هستند، متمرکز شوید.

8- بررسی دستورالعمل های شستشو

راهنمای خرید لباس دست دوم - صنعت پوشاک, راهنمای خرید, پوشاک دست دوم

بعضی از انواع لباس، دستورالعمل های شستشوی خاصی مانند شستشو با دست یا آویزان نمودن جهت خشک شدن دارند. اگر نمی توانید لباس را به طریقی که برچسب پیشنهاد داده بشورید، باید از خرید آن صرف نظر کنید. این دستورالعمل ها تضمین کننده کیفیت و دوام پذیری پوشاک هستند، پس اگر آنها را دنبال نکنید، شاید موجب خرابی آنها شوید.

9- توجه به نام های برند

نام برند، روش عالی دیگری است که شما را از کیفیت خوب خرید لباس های دست دوم مطمئن می نماید. به خصوص اگر چیزی را پیدا کردید که به آن علاقمند شدید، و آن را محصول برندی که می شناسید و قابل اعتماد است، یافتید؛ می توانید به موجب آن در تصمیم خرید خود راغب تر گردید. با این حال فقط بر نام های برند تکیه نکنید. شما می توانید لباس های خیلی باکیفیت را که محصول شرکت های کمتر شناخته شده هستند نیز به راحتی بیابید.

10- در نظر داشتن کمد لباس

راهنمای خرید لباس دست دوم - صنعت پوشاک, راهنمای خرید, پوشاک دست دوم

شما در هنگام خرید باید به لباس هایی که در خانه و کمد لباس تان وجود دارد توجه نمایید. رنگ ها و الگوهایی که دارید را در نظر بگیرید، و مطمئن شوید که هر چیزی می خرید با چندین لباس دیگر تطابق پیدا می کند. خرید لباس هایی که از تطابق خوبی با مجموعه شما برخوردار نیست، کاری عاقلانه نخواهد بود، چون شما آنها را نخواهید پوشید. هدف خرید لباس هایی است که اغلب می توانید آنها را بر تن نمایید.

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

11- امتحان کردن لباس

گاهی اوقات پوشیدن و امتحان کردن لباسی که قصد خریدن آن را دارید، مهم خواهد بود، چون مطمئن می شوید که لباس را به خاطر هیچ خریداری نمی کنید. هر چند شاید به نظر بعضی از مردم پوشیدن لباس دست دوم عجیب به نظر برسد، اما در معرض نمایش قرار دادن لباس به معنای شسته نشدن آن نیست.
با این حال تشخیص این مسئله کمی دشوار است، به خصوص اگر قبلا سابقه خرید از آن مغازه را نداشته باشید. شما همیشه می توانید از کسیکه در مغازه کار می کند، در این مورد سئوال کنید یا لباس ها را بر روی لباس دیگری که بر تن دارید، بپوشید. اما اگر قصد نداشته باشید تا قبل از خرید لباس، آن را امتحان نمایید، باید چه کاری انجام دهید؟

12- اطلاع داشتن از اندازه و سایز

در هنگام خرید لباس های دست دوم و در صورتیکه نمی خواهید آنها را در فروشگاه امتحان کنید، بهتر است تا اطلاعاتی از میانگین اندازه پیراهن، شلوار و چیزهای دیگر به ذهن بسپارید. به یاد داشته باشید که همه سایزها به شکلی برابر ایجاد نمی شوند، بنابراین زیاد بر این مسئله اتکا نکنید، اما در هر صورت این کار گامی خوب برای شروع به حساب می آید.
شما می توانید از لباس هایی که در حال حاضر در کمد لباس هایتان دارید، اندازه تهیه کنید. قسمت هایی مانند عرض شانه یا ارتفاع شلوار را اندازه بگیرید. اندازه گیری ها را به همراه داشته باشید و در هنگام خرید یک متر نواری با خود حمل کنید. اگر کسی را می شناسید که شاید از آن چیزیکه شما می خرید خوشش بیاید، می توانید در صورت اندازه نبودن لباس، آن را به وی دهید.

13- در نظر گرفتن اندازه های دیگر

همانطور که بیشتر عنوان گردید، همه سایزها برابر نیستند؛ بنابراین در زمان خرید لباس های دست دوم باید به اندازه های دیگر هم توجه داشته باشید. اما این موضوع تنها دلیل به حساب نمی آید. بعضی از اندازه های لباس شاید به خوبی با دیگر سایزها ترکیب شوند. اگر فروشگاه لباس دست دوم به جای آویز از چیزهای دیگری استفاده نماید، این حالت نمود بیشتری دارد.

14- مشخص نمودن بهترین زمان برای ترک فروشگاه

اگر چیز مشخصی برای خرید از فروشگاه ارائه دهنده لباس دست دوم پیدا نکردید، آنجا را ترک نمایید. گاهی اوقات در هنگام مراجعه به مغازه لباس دست دوم دوست ندارید تا دست خالی از آنجا خارج شوید. اما خرج کردن پول بر روی چیزیکه دوست ندارید تا آن را بپوشید، کار بیهوده ای محسوب می شود. فقط از مغازه خارج شوید و زمان دیگری به آنجا مراجعه کنید. لباس در اینگونه فروشگاه ها دائما در حال تغییر کردن است، گاهی اوقت حتی روزانه، پس روزی دیگر شانس خود را برای پیدا کردن کالای مورد علاقه امتحان نمایید.

15- بررسی انواع مختلف فروشگاه های لباس دست دوم

همه فروشگاه های لباس دست دوم، یکسان نیستند. بعضی از این فروشگاه ها در مورد لباسی که به موجودی خود اضافه می کنند، انتخابگر هستند. بعضی دیگر بدون توجه به شکل لباس، هر نوع تکه ای را به مجموعه خود راه می دهند، بنابراین پیدا کردن لباس های دست دوم خوب در بیان آنها سخت می باشد.
فروشگاه های لباس دست دوم مختلف، قسمت های متفاوتی برای همان نوع از لباس ها دارند. مواظب قیمت های بالای بعضی از فروشگاه ها برای لباس های دست دوم بی کیفیت باشید. سعی کنید فروشگاهی را بیابید که قیمت های منصفانه ارائه می دهد، و همچنین لباس هایی که هنوز در کمدتان باقی مانده را به آنها بفروشید.

کلام پایانی: خرید لباس های دست دوم هیجان انگیز است. در هنگام خرید از فروشگاه های عرضه کننده لباس دست دوم، بسیار لذت می برید و در هزینه ها هم صرفه جویی خواهید کرد. البته مزایای زیست محیطی خرید لباس دست دوم نیز عامل مهمی برای انجام این کار به حساب می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *