صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت جریان کاری فرآیند اسید شویی
1400/04/28

جریان کاری فرآیند اسید شویی

Process Flow Chart of Acid Wash

اسید شویی (Acid Wash) چیست؟

فرآیند اسید شویی ابتدا در ایتالیا به وجود آمد و در سال 1986 ثبت اختراع شد. لباس های ساخته شده از پارچه های جین و دنیم سنگین، پارچه های کرباس ردیفی، لباس های بافتنی، پارچه های جناغی سنگین و از این دست با استفاده از روش اسید شویی شسته می شوند. با استفاده از روش اسید شویی، الگوهای تغییر رنگ نامنظمی بر روی لباس به وجود می آید که تاثیرات آن بسیار بارزتر از روش سنگ شویی است. فرآیند اسید شویی به دلیل استفاده زیاد از سنگ های پوکه، فرآیند بسیار کثیفی است.

فلوچارت فرآیند اسید شویی

بارگیری لباس ها در دستگاه

آهارگیری

چلاندن لباس ها

خشک کردن

خیساندن سنگ های پوکه

نم دار کردن سنگ های پوکه

خنثی سازی لباس ها

نرم کردن

چلاندن لباس ها

خشک کردن

در ادامه مقاله، تمامی مراحل فوق را توضیح خواهیم داد:

1- بارگیری لباس ها در دستگاه

اولین مرحله از فرآیند اسید شویی است. در این مرحله حجم مورد نظر از لباس ها در داخل دستگاه بارگیری شده و برای فرآیند آهارگیری آماده می گردند.

2- آهارگیری

لباس ها در این مرحله با استفاده از مواد شوینده و ضد آهار، آهارگیری می شوند. در اینجا مقدار مورد نیاز از ماده ضد آهار باید با در نظر گرفتن نسبت M: L تعیین شود. دمای محیط در این گام گاهاً باید 50 تا 60 درجه سانتیگراد باشد؛ این دما کاملاً به سایه رنگ لباس بستگی دارد. فرآیند آهارگیری حداقل 15 تا 20 دقیقه باید طول بکشد.

مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

3- چلاندن لباس ها

پس از اتمام فرآیند آهارگیری، لباس ها با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ آبگیری شده و به قسمت خشک کردن ارسال می گردند.

4- خشک کردن

لباس های آبگیری شده با توجه به سایه رنگ شان با استفاده از خشک کن گازی یا بخاری خشک می شوند. لازم به ذکر است که خشک کن گازی برای لباس هایی که دارای ته رنگ مایل به قرمز هستند مناسب است و خشک کن بخاری مناسب لباس هایی است که ته رنگ مایل به آبی دارند.

5- خیساندن سنگ های پوکه

در این مرحله سنگ های پوکه دست نخورده با استفاده از پرمنگنات پتاسیم (KMnO4) و اسید فسفریک (H3PO4) با نسبت محلول 1:2 در دمای اتاق به مدت 10 دقیقه خیسانده می شوند. سنگ های پوکه به صورت طبیعی متخلخل هستند و به همین دلیل سریعاً محلول ها را به خود جذب می کنند.

6- نم دار کردن سنگ های پوکه

پس از اینکه سنگ های پوکه خیسانده شدند و لباس ها کاملاً خشک گردیدند؛ لباس های آهارگیری و خشک شده به همراه سنگ های پوکه مرطوب در داخل دستگاه به مدت 15 دقیقه (بسته به ته رنگ لباس ها) عمل آوری می گردند. لباس ها پس از اتمام این مرحله از دستگاه خارج شده و به منظور خنثی سازی در ماشین لباسشویی دیگری بارگیری می شوند.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

7- خنثی سازی لباس ها

در این مرحله و پس از اتمام فرآیند نم دار کردن سنگ های پوکه، لباس ها با استفاده از سدیم متا بی سولفیت (Na2S2O3) به مدت 5 دقیقه (با توجه به ته رنگ لباس ها) باید خنثی سازی شوند.

8- نرم کردن

لباس ها با استفاده از مواد نرم کننده به نسبت محلول (M: L) نرم می شوند؛ این کار باعث می گردد تا آنها بسیار نرم تر به نظر برسند. پس از اتمام این فرآیند، لباس ها از دستگاه خارج می شوند.

9- چلاندن لباس ها

لباس های اسید شویی شده در این مرحله آبگیری شده و به بخش خشک کن ارسال می شوند.

10- خشک کردن

سرانجام لباس ها بسته به رنگ شان با استفاده از خشک کن های گازی یا بخاری خشک می گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *