صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت بسته بندی پایدار [نمونه ها و ایده ها]
1400/09/09

بسته بندی پایدار [نمونه ها و ایده ها]

Sustainable Packaging [Examples & Ideas]

بسته بندی پایدار (Sustainable packaging) در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری در حال تبدیل شدن به یک اولویت برتر برای هم برندها و هم مصرف کنندگان است.
مک دونالد اعلام کرده که بسته ‌بندی محصولاتش تا سال 2025، 100% قابل تجدید و بازیافت پذیر خواهد شد. همچنین برندها توسط نسل جدید تحت فشار قرار گرفته‌اند تا از نظر اجتماعی و زیست محیطی مسئولیت‌ پذیرتر باشند. از سویی دیگر، میادین فروش کالا در بریتانیا با هدف از بین بردن پلاستیک ‌‌های یکبار مصرف راه اندازی شده اند.
مشخص است که مفهوم عبارت بسته ‌بندی سازگار با محیط زیست (Eco-friendly packaging) بیش از یک اصطلاح باب روز است. در حقیقت به کار بردن بسته ‌بندی سازگار با محیط زیست، پایدار و تجدیدپذیر در فعالیت ‌‌های برندها دیگر یک گزینه نیست؛ بلکه یک ضرورت محسوب می شود.

اگر به دلایل بیشتری نیاز دارید تا بر اهمیت مفهوم بسته ‌بندی پایدار پی ببرید؛ می توانید یافته های مطالعات اخیر را بررسی نمایید:

  • 37% از مصرف کنندگان ایالات متحده در هنگام تصمیم گیری برای خرید، پایداری را در اولویت قرار می ‌دهند.
  • 51% از متخصصان زنجیره‌ تأمین در نتیجه‌ همه‌ گیری ویروس کرونا انتظار دارند تا اقتصاد چرخشی در دو سال آینده به محبوبیت بیشتری دست یابد.
  • 30% از مصرف کنندگان مایل هستند تا برای محصولاتی که ادعاهای پایداری را ارائه می ‌دهند مبلغ بیشتری پرداخت کنند.

بسیاری از ما قبلا با عبارت «کاهش، استفاده‌ مجدد، بازیافت» مواجه شده ایم. امروزه ضروری است تا برای کسب و کارتان نیز همین ارزش‌ها را پیاده سازی نمایید. با این کار نه تنها به محیط زیست کمک خواهید کرد؛ بلکه وفاداری به برند را در بین مصرف کنندگان آگاه به مسائل زیست محیطی نیز تقویت خواهید نمود.

با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مطلب بر روی مباحث زیر متمرکز خواهیم شد:

  • پایداری بسته ‌بندی و طراحی پایدار چه مفاهیمی هستند؟
  • نمونه ‌‌هایی از راه‌ حل‌‌ های بسته‌ بندی سازگار با محیط زیست
  • تأثیر فناوری مواد بر ‌‌راه‌ حل‌‌ های بسته ‌بندی پایدار

علوم مهندسی مواد و بسته‌ بندی، با سرعتی باور نکردنی در حال توسعه هستند. این موضوع سبب شده تا گزینه ‌‌های بسته ‌بندی سازگار با محیط زیست بیشتری در بازار وجود داشته باشند که می توانند طیف گسترده ای از محصولات را تحت پوشش قرار دهند.
امروزه برند‌‌های بیشتری به استفاده از بسته ‌بندی‌‌ سازگار با محیط زیست گرایش پیدا کرده‌اند؛ مثل بازار لوازم آرایشی، مد اخلاقی و پوشاک. حتی برندهای عرضه کننده کنف نیز از بسته ‌بندی پایدار بهره می گیرند. همچنین موفقیت‌‌های زیادی در حوزه بسته ‌بندی‌‌ گیاهی و بسته ‌بندی‌‌ پلاستیکی زیست ‌تخریب ‌پذیر به وجود آمده است. این عامل موجب شده تا برندها آسانتر بتوانند تأثیر کربن را کاهش دهند.
با آگاهی بیش ‌از‌ پیش مردم نسبت به زباله ‌‌های ناشی از بسته ‌بندی نامناسب، ‌‌برند‌‌های اسراف ‌کار نیز افشاء می‌ شوند. بنابراین بیایید تا در دنیای بسته ‌بندی ‌‌های سازگار با محیط زیست تعمق کنیم و مزایای آن برای برندها را بررسی نماییم. اما قبل از اینکه خیلی وارد عمق ماجرا شویم؛ بهتر است تا معنای پایداری بسته ‌بندی را توضیح دهیم.

تعریف بسته ‌بندی پایدار

به بیانی ساده نوعی بسته ‌بندی است که با گذشت زمان، تأثیر زیست محیطی خودش را کاهش می‌ دهد. این فرآیند به روش های مختلفی می تواند پیاده سازی گردد:

  • ترکیبات: استفاده از مواد 100% قابل بازیافت یا خام؛
  • فرآیند تولید: با به حداقل رساندن فرآیند تولید، زنجیره‌ تأمین و تأثیر کربن؛
  • قابلیت استفاده‌ مجدد: ایجاد یک اقتصاد چرخشی پیرامون بسته ‌بندی، افزایش چرخه‌ عمر و قابلیت استفاده از آن.

اینگونه می توان برداشت نمود که بسته‌ بندی زیست محیطی کاملاً مربوط به محیط زیست است که باید عوامل اقتصادی و اجتماعی را نیز در نظر بگیرد. مثلا بسته ‌بندی گیاهی ممکن است یک گزینه‌ عملی به نظر برسد. با این حال معمولا از این نوع بسته بندی به عنوان عاملی برای از بین بردن جنگل‌‌های بارانی یاد می شود. بسته ‌بندی‌‌ های سازگار با محیط زیست باید عامل اقتصادی را نیز لحاظ کنند. لازم است که آنها نسبت به گزینه ‌‌های سنتی بسته ‌بندی مبتنی بر نفت یا یکبار مصرف، قیمت گذاری شوند. بنابراین تعاریف ممکن است گاهی اوقات یک مفهوم مشخص را دنبال نکنند. 
برچسب «سازگار با محیط زیست» به معنای پایدار بودن آن نیست. برچسب «پایدار» نیز نمی تواند مفهوم اخلاقی بودن را بیان کند. پس اگر برند شما یک تغییر در نظر دارد؛ بایستی ابتدا موضوع انجام تحقیق را جدی گرفته و آن را دنبال کنید.
با این حال از آنجاییکه تعاریف همیشه یکسان مطرح نمی شوند، نمی توان فرآیند تحقیق را به آسانی طی نمود.؛ پس بهتر است از تولید‌ کننده‌ بسته ‌بندی چند سؤال بپرسید. ائتلاف بسته‌ بندی پایدار (Sustainable Packaging Coalition) یک منبع عالی در این زمینه به حساب می آید. در این مرجع می ‌توانید گواهینامه ‌‌های ‌‌برند‌ها و محصولات خاص را مشاهده کنید. این کار روشی عالی برای افزایش دانش شما در مورد بسته ‌بندی ‌‌های قابل بازیافت محسوب می شود.
نهاد‌‌های دیگری نیز مانند شورای نظارت بر جنگل ها (Forest Stewardship Council) وجود دارند. آنها اطمینان حاصل می ‌کنند که هر نوع محصول چوبی (مانند مقوا) از جنگل هایی که به ‌طور پایدار تأمین می‌ گردند، ساخته‌ شوند.

بسته بندی پایدار [نمونه ها و ایده ها] - محیط زیست, تولید پایدار, تجدیدپذیر, بسته بندی پوشاک

بسته ‌بندی سازگار با محیط زیست همراه با طراحی بسته بندی‌ پایدار، ترکیبی قدرتمند است. این ویژگی ‌ها می ‌توانند روشی عالی برای قرار دادن برند شما بالاتر از رقبایتان باشند.

تعریف طراحی پایدار در بسته ‌بندی

به طراحی بسته ‌بندی محصول با هدف اصلی انجام با کمترین آسیب ممکن به محیط زیست، طراحی پایدار گفته می شود. با استفاده از مواد بازیافتی می‌ توان به این هدف دست یافت. همچنین طراحی بسته ‌بندی را با هدف دیگری نیز می توان انجام داد. مثلا بعضی از کیسه های خرید برند اچ اند ام (H&M) قابلیت تبدیل به آویز لباس را دارند.

بسته بندی پایدار [نمونه ها و ایده ها] - محیط زیست, تولید پایدار, تجدیدپذیر, بسته بندی پوشاک

این کیسه ‌ها نه تنها نسبت به کیسه‌‌ های پلاستیکی رایج برند اچ اند ام از مواد کمتری ساخته می شوند؛ بلکه کاغذ های آنها 80% بازیافتی هستند. برند اچ اند ام می ‌داند مخاطبانش افراد بین 18 تا 35 سال هستند و به این مسئله واقف است که این افراد به محیط زیست اهمیت می‌ دهند. این برند به این درک رسیده که مصرف کنندگان از ‌‌برند‌‌های دارای ‌‌راه ‌حل‌‌ های بسته‌ بندی پایدار، سبز، سازگار با محیط زیست و قابل استفاده‌ مجدد راضی تر هستند. بنابراین جهت افزایش وفاداری به برند در بین مخاطبانش، طراحی پایدار با هدف قابلیت استفاده‌ مجدد را در دستور کار قرار داده است.
در این زمینه مثال دیگری می توان مطرح کرد. تحلیل زنجیره تأمین IKEA نشان می دهد که این شرکت سوئدی شروع به سرمایه‌گذاری در انواع بسته ‌بندی زیست تخریب پذیر ساخته شده از قارچ میسلیوم (mycelium fungus) کرده است. این تغییر یک نمونه‌ پیشگامانه از عدم استفاده از منبع مشترک مورد استفاده برای ایمن سازی محصولات در بسته‌بندی کاغدی و مقوایی یا کارتن، یعنی پلاستوفوم (یونولیت) به حساب می آید.
با این حال پایداری در بسته ‌بندی فقط مربوط به مواد نیست؛ بلکه استفاده‌ کمتر از مواد، صرف نظر از نوع آنها نیز می‌تواند معجزه کند.

بسته بندی پایدار [نمونه ها و ایده ها] - محیط زیست, تولید پایدار, تجدیدپذیر, بسته بندی پوشاک

مهندسی ارزش (Value Engineering)، فرآیند طراحی مجدد بسته ‌بندی از ابتدا با هدف صرفه جویی در هزینه هاست. شاید باورش سخت باشد؛ اما با استفاده از بسته ‌بندی کمتر می ‌توان به میزان زیادی در هزینه ها صرفه جویی نمود. یک نمونه موفق در این زمینه، استارت آپ مستقر در لندن، یعنی رایلو (Raylo) است که با استفاده از مواد کمتر توانسته تا بسته ‌بندی خود را بهینه نماید. آنها به کاهش 11% در هزینه‌‌ های بسته ‌بندی دست یافته اند و %25 وزن محصولات خود را پایین آورده اند.

بسته بندی پایدار [نمونه ها و ایده ها] - محیط زیست, تولید پایدار, تجدیدپذیر, بسته بندی پوشاک

نمونه ‌های بسته بندی پایدار و سازگار با محیط زیست

روی آوردن به بسته ‌بندی‌‌ سازگار با محیط زیست به تحقیقات نیاز دارد. باید اطلاع یابید که این شیوه بسته بندی چگونه می ‌تواند به بهترین شکل باعث تکمیل طراحی بسته ‌بندی گردد. چندین نمونه از ‌‌برند‌‌هایی که دقیقاً چنین کاری را انجام داده اند، در زیر مطرح می گردند.

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

اسلوپس اند تاون (Slopes and Town)

اسلوپس اند تاون یک ‌‌برند هلندی است. آنها کمربند، جوراب و سایر لوازم تزیینی را می‌فروشند. هم محصولات و هم بسته ‌بندی هایشان مبتنی بر مواد سازگار با محیط زیست است. ایرینا (Irina)، بنیانگذار این برند می‌گوید: “طراحی جعبه (اندازه، شکل، ماده)، قابلیت استفاده‌ مجدد را تحت تأثیر قرار می دهد و عناصر دیگر ‌‌برند اسلوپس اند تاون را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد”.
محصول ویژه: جعبه‌ محصول کرافت (kraft) دو تکه ای که با اندازه‌ استاندارد شرکت پست سلطنتی بریتانیا موسوم به Royal Mail متناسب است.

بسته بندی پایدار [نمونه ها و ایده ها] - محیط زیست, تولید پایدار, تجدیدپذیر, بسته بندی پوشاک

شین (Sheyn)

شین یک کارگاه سازنده جواهرآلات در وین است که بر طراحی ساده و در عین حال زیبا تمرکز دارد. بنیانگذاران این برند به بررسی امکان چاپ سه بعدی علاقمند بودند و از این طریق به ساخت طیف وسیعی از جواهرات دست یافتند. تولید آنها با استفاده از فناوری نوآورانه، کاملاً پایدار است. امروزه شین از جعبه‌ پستی کرافت ساخته شده از 80% مواد بازیافتی استفاده می کند.

بسته بندی پایدار [نمونه ها و ایده ها] - محیط زیست, تولید پایدار, تجدیدپذیر, بسته بندی پوشاک
محصول ویژه: جعبه‌ پستی سازگار با محیط زیست

اوریجن ایکس پرفورمنس (Origin X Performance)

این برند مستقر در انگلستان، پایداری را در هر جنبه از کسب و ‌‌کار ورزشی خود (حداکثر تا آخرین نخ پوشاکش) اعمال می کند. هر لباس در یک کیسه‌ پستی حمل می ‌شود. برخلاف اکثر کیسه ‌‌های مورد استفاده توسط بیشتر ‌‌برند‌‌های تجارت الکترونیک، بسته‌ بندی اوریجن ایکس پرفورمنس کاملاً پایدار است. این کیسه‌ ها از مواد طبیعی زیست تخریب ‌پذیر ساخته می‌ شوند، و به اندازه پلاستیک ‌‌های قابل بازیافت و جایگزین‌‌ های آنها دوام دارند.

بسته بندی پایدار [نمونه ها و ایده ها] - محیط زیست, تولید پایدار, تجدیدپذیر, بسته بندی پوشاک
محصول ویژه: کیسه‌ های پستی پلیمری- زیستی

ماندیز چایلد (Monday’s Child)

ماندیز چایلد یک شرکت بریتانیایی است که در حوزه فروش لباس دختران جوان برای مناسبت های خاص فعالیت می کند. بسته ‌بندی که ماندیز چایلد از آن استفاده می نماید از زاویه دیگری به حوزه پایداری ورود می کند. این جعبه برای کاربران جوان خود به عنوان یک خانه‌ عروسکی کاربرد دارد. با افزودن ارزش اضافی به بسته ‌بندی، مشتری به ارزش بیشتری برای پولش دست می ‌یابد. استفاده‌ مجدد از جعبه، عمر بسته ‌بندی را نیز افزایش می دهد.

بسته بندی پایدار [نمونه ها و ایده ها] - محیط زیست, تولید پایدار, تجدیدپذیر, بسته بندی پوشاک
محصول ویژه: جعبه‌ پستی تمام رنگی

بیوتیکا (Biotika)

بیوتیکا یک تولید کننده‌ لهستانی است که در عرصه ساخت شمع ‌‌های سویا و واکس‌‌ های معطر فعال است. این برند برای تولید محصولاتش از طبیعت کمک می گیرد و برای اینکه تا حد امکان ردپای کوچکتری بر روی محیط زیست بر جای بگذارد، فراتر از انتظار عمل می ‌کند.
سادگی جعبه‌‌ های مقوایی دارای بافت ساده با طراحی ساده ‌گرا اجازه می ‌دهد تا محصولات این برند صحبت کنند. رنگ ‌‌های خنثی و طبیعی علاوه بر ایجاد یک بسته ‌بندی مقوایی بازیافت شده، موجب تقویت تصویر برند نیز می شوند.

بسته بندی پایدار [نمونه ها و ایده ها] - محیط زیست, تولید پایدار, تجدیدپذیر, بسته بندی پوشاک
محصول ویژه: جعبه‌ پستی سازگار با محیط زیست

پروژه UAU (UAU Project)

پروژه UAU یک چیدمان هنری است که ظرافت ‌ها و زیبایی‌‌ هایی هنر چاپ سه بعدی را به نمایش می‌ گذارد. این چیدمان به روشی منحصر به فرد به بحث پایداری می پردازد. جعبه ‌‌هایی که برای ارسال کار هنری به سراسر اروپا مورد استفاده قرار می گیرند؛ کاربرد دیگری به ‌عنوان لوازم صحنه نیز دارند تا خود هنر را به نمایش بگذارند. جعبه‌‌ های بزرگ حمل‌ و‌ نقل، دو منظوره طراحی می شوند؛ یکی برای ارسال هنر و دیگری برای نمایش آن. پس یک محصول خاص، دو مشکل را حل نموده است.

بسته بندی پایدار [نمونه ها و ایده ها] - محیط زیست, تولید پایدار, تجدیدپذیر, بسته بندی پوشاک
محصول ویژه: جعبه‌‌های حمل و نقل سازگار با محیط زیست

چرایی اهمیت بسته ‌بندی پایدار

کسانیکه در حال مطالعه این مقاله هستند به اهمیت بسته بندی پایدار واقف شده اند؛ بنابراین دیگر نیازی به ذکر جزئیات این اهمیت نیست. با این حال فشار به سمت پایداری بسته ‌بندی فقط از طرف مصرف کننده‌ نهایی نیست. شرکت‌‌ های بزرگی مانند یونیلیور (Unilever) استرالیا اخیراً دولت استرالیا را تحت فشار قرار داده اند. یونیلیور از دولت خواسته تا در نبرد آلودگی بطری های پلاستیکی، اقدامات بیشتری انجام دهد. اگر شرکت ‌‌هایی با این وسعت ‌بتوانند دولت‌ ها را تحت فشار قرار دهند؛ بدان معناست که:

  • مصرف کنندگان می‌ خواهند با ‌‌برند‌‌هایی که بر محیط زیست متمرکز هستند ارتباط برقرار کنند؛
  • شرکت ‌‌های بزرگ برای کمک به تصویر عمومی‌ خود، پیشگام این ابتکار عمل هستند؛
  • برند‌‌های متوسط و کوچکتر، مجبور به اجرای پایداری در بسته ‌بندی ‌‌های خود خواهند بود.

اما بسته ‌بندی پایدار لزوما به این معنی نیست که باید مقدار زیادی پول سرمایه گذاری کنید. همچنین معنای مصالحه در مورد شکل یا عملکرد را نیز نمی دهد.

مواد بسته‌ بندی سازگار با محیط زیست

بسیاری از مردم، مقوا را به عنوان ماده ای سازگار با محیط زیست در نظر می‌ گیرند. بله مقوا دارای این خصوصیت است. این ماده؛ ارگانیک، اخلاقی و پایدار است و با استفاده از آن می توان ‌‌راه ‌حل‌‌ های بسته ‌بندی قابل استفاده‌ مجدد را ارائه نمود. مثلا مقوای کنگره‌ ای (Corrugated cardboard) به دلیل ارگانیک بودن، یک ‌‌راه‌ حل‌‌ قابل اعتماد برای ایجاد بسته ‌بندی پایدار به حساب می آید.

بسته بندی پایدار [نمونه ها و ایده ها] - محیط زیست, تولید پایدار, تجدیدپذیر, بسته بندی پوشاک

جعبه‌‌ های مقوا در اشکال و اندازه‌‌ های مختلفی موجود هستند. با این حال یکی دیگر از نقاط قوت مقوا، قدرت و استحکام آن است. جعبه‌‌ های مقوایی دو جداره و سه جداره می‌ توانند وزن بسیار بالایی را تحمل کنند. همچنین در برابر نیروهای نافذ و غیرنافذ بسیار مقاوم اند. بنابراین مقوا می‌تواند محصول را در طول فرآیند حمل و نقل ایمن نگه دارد.
همچنین یک جعبه‌ مقوایی ساده، بیش از 80% زیست ‌تخریب ‌پذیر است. وقتی مصرف کننده آن را در سطل آشغال می ‌اندازد؛ اگر تفکیک نشده باشد به راحتی در محل دفن زباله تجزیه می ‌شود. اگر ماده‌ای که مقوا از آن ساخته می ‌شود (یعنی خمیر کاغذ) قبلاً بازیافت نشده باشد؛ میزان به کار بردن مواد خام مورد استفاده برای ساخت مقوا (درختان) به طرز باور نکردنی کاهش می یابد.
اما علاوه بر مقوا، گزینه‌های دیگری برای بسته ‌بندی‌‌ سازگار با محیط زیست وجود دارند. مثلا در زمینه بسته ‌بندی پایدار مواد غذایی می توان به اسنکت (Snact) میله ای میوه ای اشاره نمود.

بسته بندی پایدار [نمونه ها و ایده ها] - محیط زیست, تولید پایدار, تجدیدپذیر, بسته بندی پوشاک

شرکت اسنکت در مورد کاهش ضایعات بسیار فعال است. همه محصولاتی که می ‌فروشد از پوست موز (قسمت کاملاً خوراکی که تقریباً همیشه دور ریخته می ‌شوند) تهیه می گردند. همچنین اسنکت با تیپا (Tipa) همکاری نموده تا بسته ‌بندی 100% پوسیدنی را ایجاد کند. اگر لفاف بسته ‌بندی محصولات این شرکت را دور بیندازید؛ می توانید بعد از مدتی شاهد تجزیه‌ آن باشید.
شایان ذکر است که بسته ‌بندی یکبار مصرف این محصول کلا چیز بدی نیست. آن دسته از بسته ‌بندی یکبار مصرف که مبتنی بر نفت بوده و در نهایت از محل دفن زباله سر در می‌آورد، مضر است.
پلاستیک‌‌ های یکبار مصرفی مانند آگار (Agar) مبتنی بر جلبک از جلبک‌‌ های قرمز ساخته می ‌شوند. جلبک یک ماده‌ طبیعی است که به وفور در دسترس است. این بسته‌ بندی برای ماکارونی، غلات و سایر غذاهای خشک مناسب است.

بسته بندی پایدار [نمونه ها و ایده ها] - محیط زیست, تولید پایدار, تجدیدپذیر, بسته بندی پوشاک

موادی از این دست با کمی ‌اصلاح بیشتر می ‌توانند با فرهنگ استفاده از محصولات یکبار مصرف مبارزه کنند. نی و قاشق (شاید حتی بسته ‌بندی قابل استفاده‌ مجدد) ممکن است به زودی از مواد آلی تهیه شوند. توجه داشته باشید که اصطلاح «یکبار مصرف» همیشه بد نیست. هر چند برخی عبارات وجود دارند که دارای معانی ضمنی منفی هستند.

مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

راه‌ حل‌‌ های بسته ‌بندی گیاهی

این راه‌ حل‌‌ های بسته ‌بندی که گاهی اوقات پلاستیک‌‌ های زیستی یا پلاستیک ذرت نیز نامیده می‌ شوند، از طریق یک ترکیب ارگانیک تولید می گردند. این ترکیب با گذشت زمان در هر محیطی قرار گیرد تجزیه می‌شود.
اسید پلی لاکتیک (PLA) یک جایگزین پلاستیکی است که از نشاسته‌ گیاهی تخمیر شده به دست می آید. کشورهای بسیاری در حال ممنوع کردن استفاده از کیسه ‌‌های پلاستیکی در فروشگاه ‌‌های مواد غذایی خود هستند. بنابراین به نظر می ‌رسد که PLA بهترین گزینه جهت تولید کیسه ‌‌های پلاستیکی یکبار مصرف باشد.

بسته بندی پایدار [نمونه ها و ایده ها] - محیط زیست, تولید پایدار, تجدیدپذیر, بسته بندی پوشاک

از این کیسه‌‌ های پستی می‌توان برای ارسال اقلامی که نیازی به محافظت جعبه ای ندارند (مثل یک تی شرت ساده یا لباس دیگری که بادوام باشد)، استفاده کرد. برای ارسال محصولاتی که در آنها جعبه جزئی از خود کالاست (مثل یک جفت کفش)، می‌توان از یک کیسه‌ پستی پلیمری – زیستی استفاده نمود.
ویژگی ‌‌های طراحی مانند فلپ قابل تعویض این امکان را فراهم می‌ آورد تا در صورت لزوم از یک کیسه‌ پستی پلیمری- زیستی دوباره بهره گرفت. این کار تطبیق پذیری و طول عمر آن را افزایش می‌دهد، و باعث می ‌گردد تا کیسه مدت زمان بیشتری از محل دفن زباله دور باشد. در کل کیسه ‌های پستی پلیمری- زیستی، جایگزین مناسبی برای بسته ‌بندی سنتی لباس و پوشاک هستند.

رفتار مصرف کننده و بسته ‌بندی پایدار

بدون شک گرایشات خرید مصرف کننده یکی از دلایلی محسوب می شود که ‌‌برند‌‌های بیشتری را مجبور کرده تا از بسته‌ بندی ‌‌پایدار، سبز و سازگار با محیط زیست استفاده ‌کنند. همچنین امروزه با توجه به فعالیت های صورت گرفته برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، موضوع مراقبت از زمین اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
با این حال از نظر بسیاری از ‌‌برند‌‌های بزرگ، «سازگار با محیط زیست» بودن چیزی غیر از یک کار نمایشی ‌نیست. آنها معتقدند که یک آرم بازیافتی ساده همیشه وزن زیادی ندارد. بنابراین موضوعات پایداری و حمایت از محیط زیست همیشه در صدر ویژگی‌‌های تعریف‌ کننده‌ برندها قرار ندارند. با این وجود بسته ‌بندی پایدار می‌تواند یک مزیت رقابتی به آنها ارائه نماید.
اگر در این خصوص تردید دارید؛ لحظه ای را در نظر بگیرید که کالای تولیدیتان بر روی قفسه یک فروشگاه خرده فروشی کنار محصولی دیگر قرار گرفته است. خریدار محصول شما را در یک دست و محصول رقبایتان را در دستی دیگر قرار می‌دهد و خرید آنها را سبک و سنگین می کند. او در «وضعیت خرید» است و فقط به یک اشاره کوچک نیاز دارد تا تصمیمش را عوض کند. اگر روی بسته بندی کالای شما نوشته باشد که «این بسته ‌بندی از 100% مواد بازیافتی ساخته شده و طی 15 سال به ماده‌ ارگانیک غیر سمی‌ تجزیه خواهد شد.»؛ بی درنگ آن را خواهد خرید.
اگر بسته ‌بندی سازگار با محیط زیست بخشی از ‌‌برندسازی شما نیست؛ باز هم خریدار در ذهنش به آن توجه می کند، حتی اگر مهمترین چیز برای او نباشد. یک عبارت مناسب می‌تواند یک خریدار را برای استفاده از محصول شما متعهد نماید. اما برندی که هرگز سازگار با محیط زیست نبوده، چگونه می تواند تغییر ایجاد کند و بسته ‌بندی پایدار را اجرا نماید؟

۸ نکته برای حرکت به سمت بسته ‌بندی‌‌ سازگار با محیط زیست

اگر برندی هستید که قصد روی آوردن به بسته ‌بندی سازگار با محیط زیست را دارید؛ در اینجا چند نکته آورده شده تا مطمئن شوید بیشترین بهره را از این فرآیند می‌برید.

۱- همه چیز را یک باره تغییر ندهید

فرقی نمی کند یک محصول بفروشید یا چندین هزار نوع؛ چون در هر صورت بهتر است قبل از آزمایش مفهوم، کاملاً به پایداری بسته ‌بندی متعهد نشوید. این کار را با نمونه گیری از گزینه‌‌های بسته‌ بندی می توانید انجام دهید.

۲- نمونه ‌‌های محصول را سفارش دهید

همانطور که گفته شد، متعهد بودن به راه ‌حل بسته ‌بندی جدید قبل از آزمایش آن، ریسک است. یک بسته نمونه سفارش دهید تا کیفیت بسته ‌بندی برای خودتان مشخص گردد. پس از اطمینان از اینکه این کار یک گزینه‌ عملی است؛ آنگاه در مقادیر بیشتری سفارش دهید.

۳- یک طراحی مجدد در نظر بگیرید

اجرای یک بسته ‌بندی جدید، همزمان با راه اندازی یک طراحی مجدد از برند، به مثابه یک شمشیر دو لبه می تواند عمل کند. یک آرم نو، یک پالت رنگی جدید و دارایی‌‌ های طراحی در واقع می‌توانند با بسته ‌بندی محصول پایدار تکمیل شوند.

۴- قیمت گذاری خود را تنظیم کنید

قیمت عاملی است که باید مورد توجه قرار گیرد. شاید تعجب کنید که اگر بفهمید بسته‌ بندی تولیدی از 80% مواد بازیافتی را می‌توان برای هر قطعه با هزینه‌ تقریبا 0.26 یورو تهیه کرد. هنگامیکه به گزینه‌ بسته ‌بندی سازگار با محیط زیست روی آوردید؛ مهم است محاسبه کنید که آیا می‌توانید هزینه‌ بسته ‌بندی را پوشش دهید یا باید بر این اساس قیمت ‌ها را بیشتر نمایید.

۵- حجم های کمی سفارش دهید

بخشی از آزمایش نحوه‌ خو گرفتن برند (و مشتری) شما به بسته ‌بندی جدید، انجام این کار در حجم کم است. به اندازه 30 قطعه سفارش دهید، و در مورد واکنش تیم و مشتریان خود قضاوت کنید. وقتی از همه چیز اطمینان حاصل کردید، اندازه‌ سفارش تان را افزایش دهید.

۶- FIFO

مخفف «اولین خروجی از اولین ورودی» است و روشی است که ممکن است ‌بخواهید از آن برای بسته ‌بندی پایدار محصولات خود استفاده کنید. قبل از استفاده از طراحی بسته‌ بندی جدید، ابتدا مطمئن شوید که تمام بسته ‌بندی قدیمی‌ خود را تمام کرده اید.

۷- سازگار کردن محصولتان با محیط زیست را در نظر بگیرید

هنگامیکه مشتریانتان به خوبی به راه حل بسته ‌بندی جدید شما خو گرفتند؛ مفهوم پایداری را برای خود محصولتان در نظر بگیرید. با قرار دادن یک محصول سازگار با محیط زیست در یک جعبه‌ سازگار با محیط زیست، یا یک تیر دو نشان می زنید.

۸- بسته‌ بندی سازگار با محیط زیست خود را به رخ بکشید

‌‌برندی که خود را به نفع محیط زیست تغییر می دهد؛ به همان چیزی تبدیل می شود که دنیا می‌ خواهد درباره آن بشنود. این یک مسئله اخلاقی است که می‌ تواند برند شما در میان رقبا برجسته کند و باعث دیده شدنتان گردد. پایداری محصولات تان را در کمپین‌‌ های بازاریابی خود حفظ کنید و اطمینان حاصل نمایید که مردم می ‌دانند شما برای کمک به محیط زیست حضور دارید.

جمع بندی از آنچه از بسته بندی پایدار می دانیم

در این مقاله سعی کردیم تا وضعیت فعلی بسته ‌بندی ‌‌های سازگار با محیط زیست و اینکه چگونه برندهای کوچک می‌توانند از آن استفاده نمایند را تشریح کنیم. با توجه به آنچه شرح داده شد، اکنون به این درک رسیده اید که چگونه یک برند می‌تواند از بسته ‌بندی‌‌ پایدار برای ایجاد ارتباط بهتر با مشتریان آگاه به مسائل زیست محیطی استفاده کند.
با تغییر جهان به سمت مبارزه با تغییرات آب و هوایی، به احتمال زیاد رویکرد همه برندها نسبت به بسته ‌بندی دچار تغییر خواهد شد. بسته ‌بندی پایدار و سازگار با محیط زیست به جای اینکه یک گزینه جایگزین تلقی گردد، بایستی در آینده اهمیت بیشتری پیدا کند.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با موضوع پایداری در بسته بندی مطلب راهنمای کاربردی پایداری در بسته بندی را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *