صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت اسپیندل پنبه ‌چین چه نوع قطعه ای است و چرا وجودش اهمیت دارد؟
1403/04/01

اسپیندل پنبه ‌چین چه نوع قطعه ای است و چرا وجودش اهمیت دارد؟

THE COTTON PICKER SPINDLE

اولین قدم در نگهداری و تعمیر اصولی یک دستگاه پنبه ‌چین (کمباین برداشت پنبه)، آشنایی با نحوه عملکرد آن است. یکی از قطعاتی که همیشه باید یدکش را داشته باشید تا در هنگام نیاز به سرعت بتوانید آن را تعویض کنید، اسپیندل است. این یکی از ضروری ترین قطعات دستگاه دروگر پنبه محسوب می شود و اگر می خواهید سرمایه گذاری پنبه خود را همچنان سودآور نگهدارید و مانع از خوابیدن دستگاه به دلیل تعمیر قطعات شوید؛ باید کاملاً با عملکرد و کارکرد آن در دستگاه پنبه‌ چین آشنایی داشته باشید. در ادامه مقاله قصد داریم در مورد اسپیندل کمباین برداشت پنبه و نحوه کارکرد آن صحبت کنیم.

اسپیندل پنبه ‌چین چه نوع قطعه ای است و چرا وجودش اهمیت دارد؟ - ماشین آلات نساجی, پنبه چینی

ضروری بودن اسپیندل ها برای ماشین آلات

اسپیندل ها ابزارهای ماشینی هستند که بر روی یک مدخل می چرخند. آنها در ماشین های تراش چوب، تجهیزات فرزکاری و پرس مته، و همچنین دستگاه‌های پنبه ‌چین وجود دارند. در دروگر با چرخش با سرعت بالا، بذرهای پنبه را از الیاف آن جدا می کنند. از آنجاییکه این کار قبلاً با دست انجام می شد؛ لذا نقش این وسیله در صرفه جویی در نیروی کار، مثال زدنی است. این فناوری به اندازه ای کارآمد است که از زمان اختراع اولیه آن تا به امروز، تغییرات ناچیزی را تجربه کرده است.

اگر اسپیندل ها در حین برداشت پنبه از کار بیافتند؛ به احتمال زیاد پنبه همچنان چیده می شود، اما کیفیت لازم را ندارد و دستگاه تنها به گیاهان و محصول آسیب می رساند. اگر اسپیندل های کمباین برداشت پنبه به خوبی نگهداری شوند؛ تا ده‌ها بعد هم می توان از آن دستگاه به خوبی استفاده کرد. بنابراین نگهداری درست از اسپیندل های دستگاه پنبه‌ چین جدید ایده بسیار خوبی است؛ زیرا به هر حال دروگر پنبه دستگاه گران قیمتی محسوب می شود.

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

بررسی اسپیندل پنبه ‌چین قبل از شروع برداشت پنبه

نگهداری از اسپیندل ها مستلزم آشنایی با شرایط و وضعیت آنها در طی فصل برداشت است. وقتی زمان اولین دور برداشت پنبه فرا رسید؛ قبل از اینکه برداشت آنها را شروع کنید، وضعیت اسپیندل های کمباین برداشت پنبه را مورد بررسی قرار دهید. در این صورت لازم است اسپیندل های فرسوده، آسیب دیده و قطعات جانبی آنها را به دقت بررسی نمایید. پدهای مرطوب مانع از تجمع ضایعات بر روی آنها می شوند؛ دافرها، بوش ها، یاتاقان ها و مسیر کلی بادامک نیز به کارکرد درست اسپیندل ها و دستگاه دروگر کمک می کنند.

در ضمن لازم است که تنظیمات پد مرطوب کننده و دافر را مورد بررسی قرار دهید. این قطعات باید نزدیک اسپیندل ها باشند تا آنها بتوانند به درستی کار کنند. وقتی مطمئن شدید همه چیز هماهنگ است و همه قطعات به خوبی با هم کار می کنند؛ موقع برداشت محصول فرا می رسد.

اسپیندل پنبه ‌چین چه نوع قطعه ای است و چرا وجودش اهمیت دارد؟ - ماشین آلات نساجی, پنبه چینی

مراحل نگهداری اسپیندل پنبه ‌چین پس از برداشت

اگر در هنگام برداشت، دستگاه به هر دلیلی شرایطی سخت و نامناسب را تجربه کرد؛ دستگاه را بررسی کنید و ببینید که آیا چیزی شکسته است یا خیر. در صورتی که قبل از برداشت محصول با فرسودگی قطعات مواجه نشده اید؛ دلیلی ندارد که این قطعات پس از برداشت هم فرسوده نشده باشند. از آنجاییکه گیاهان در اولین برداشت سبزتر هستند؛ لذا احتمال اینکه صمغ آنها به اسپیندل ها بچسبد و مشکلاتی ایجاد کند، بیشتر است. به همین دلیل بهتر است بعد از پایان کار نیز آنها را مجدداً بررسی نمایید؛ حتی اگر قبل از برداشت آنها را بازرسی کرده باشید.

اسپیندل دستگاه پنبه ‌چین چیست و چرا مهم است؟

ضمناً لازم است بعد از برداشت، اسپیندل ها را کاملاً تمیز کنید؛ حتی اگر در شرایط مطلوبی باشند. باید صمغ و شیرابه گیاهان را پاک نمایید؛ زیرا ممکن است سفت شده و به قطعات دستگاه صدمه وارد کنند. گیر نکردن پنبه در رنده های دستگاه را هم بررسی کنید. از آب لوله کشی برای پر نگهداشتن سیستم مرطوب کننده و تمیز نگهداشتن اسپیندل ها می توانید بهره بگیرید. اما اگر آب حاوی سختی زیادی است؛ حتماً باید اسپیندل ها را روغن ‌کاری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *