صفحه اصلی دانشـــنامه دستورالعمل برای داشتن لباسی ماندگارتر
1399/07/22

دستورالعمل برای داشتن لباسی ماندگارتر

Guide To Making the Clothes Last Longer

برای طرفداران مدی که به مسائل زیست محیطی آگاه هستند، ماندگاری بیشتر لباس ها به عنوان اولین گام برای داشتن یک کمد لباس اخلاقی و پایدار محسوب می شود. این امر نه تنها باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود، بلکه کاهش مصرف را نیز رقم می زند و به همین دلیل به کاهش تأثیر کربن کمک می کند. کارهای زیادی وجود دارند که می توانیم برای تمیز نگهداشتن لباس های محبوب خود انجام دهیم. با مطالعه این راهنما و با عادت دادن خود به کارهای مفید ذکر شده در این مطلب، باعث ماندگاری بیشتر لباس هایتان شوید.

دستورالعمل برای داشتن لباسی ماندگارتر - راهنمای نگهداری, پوشاک

کارهایی که برای داشتن لباسی ماندگارتر باید انجام دهید:

1- لباس های با کیفیت بخرید

آیا ترجیح می دهید که یک کاپشن 300 دلاری بخرید و چند فصل از آن استفاده کنید، و یا اینکه هر فصل 5 کاپشن جدید 100 دلاری خریداری نمایید؟ خرید لباس های با کیفیت علاوه بر اینکه به نفع کره زمین، انسان ها و حیوانات است، باعث دوام بیشتر لباس های شما نیز می گردد، زیرا این لباس ها از مواد مرغوب تری ساخته می شوند و روش های تولید آنها بهتر است. اقلام اساسی که در کمد لباس خود نیاز دارید را یادداشت کنید، و از اینکه کمی بیشتر برای آنها هزینه کنید، واهمه ای نداشته باشید. آنها بیشتر از اینها برای شما ارزش خواهند داشت و بیشتر از لباس های مد روزی که توجه شما را به خود جلب کرده اند، دوام خواهند آورد.

2- از کیسه های مختص لباس های ظریف استفاده کنید

ممکن است قبلاً از این کیسه ها برای لباس های پنبه ای خود استفاده کرده باشید. به جای اینکه لباس های زیر یا ظریف خود را در ماشین لباسشویی خراب کنید، چند کیسه مختص لباس های ظریف تهیه نمایید و لباس های خود را در داخل آنها قرار دهید. با این کار به افزایش طول عمر لباس های عزیز خود کمک خواهید کرد.

3- همیشه یک قلم لکه بر به همراه داشته باشید

اگر واقعاً شخص منظمی هستید بهتر است همیشه یک قلم لکه بر در کیف دستی خود داشته باشید. این قلم به شما این امکان را می دهد تا اجازه ندهید لکه های شربت یا سبزی چمن، لباس مورد علاقه شما را خراب کنند.

4- کمتر لباس هایتان را بشویید

تعجب نکنید، منظور ما این نیست که لباس هایتان به قدری کثیف باشد تا در زمان قدم زدن در پارک، انبوه مگس ها دو رو بر شما را بگیرند. به این فکر کنید هر باری که شما لباستان را در ماشین لباسشویی می اندازید در داخل انبوهی از لباس های دیگر غلت می زند و همین باعث خراب و کهنه شدن آن می شود. نه تنها ممکن است رنگ آن بپرد و حالت استرچ خود را از دست بدهد؛ بلکه شاید در اثر گرمای خشک کن کوچک گردد، کمرنگ شود و گاهی اوقات کلاً غیر قابل استفاده شود. در صورتیکه کثیفی لباس واقعاً به چشم می آید و واضح است، آن را بشویید؛ چالشی برای خود قرار دهید که قبل از اینکه لباس های خود را به خشکشویی بدهید (یا در خانه بشویید)، حداقل سه بار آنها را بپوشید.

5- بیشتر اوقات از خشکشویی استفاده نکنید

این نکته مختص آقایانی است که ممکن است وسوسه شوند تا لباس ها و وسایل شخصی خود را بیش از حد لزوم تمیز کنند. استفاده بیش از حد از خدمات خشکشویی نه تنها هزینه هنگفتی به شما تحمیل می کند، بلکه به دلیل استفاده از مواد شیمیایی هم به پارچه لباس و هم به محیط زیست آسیب می زند. این کار باعث می شود تا لباس های گران قیمت تان خیلی سریع تر از آنچه فکرش را می کنید فرسوده و کمرنگ شوند. به جای اینکه تند و تند لباس هایتان (به خصوص کت و شلوارتان) را به خشکشویی ببرید، هنگام دوش گرفتن آنها را در حمام آویزان کنید. این کار باعث می شود تا بخار آب، لباس شما را بدون نیاز به هیچ ماده شیمیایی تر و تازه کند.

پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل

دستورالعمل برای داشتن لباسی ماندگارتر - راهنمای نگهداری, پوشاک

6- به شکلی صحیح از ماشین لباسشویی برای شستن لباس هایتان استفاده نمایید

زمانیکه ظرفیت ماشین لباسشویی تکمیل نیست، استفاده از آن فقط هدر دادن آب و مواد شوینده است؛ در عین حال اینکه کل کمد لباس خود را به زور در ماشین لباسشویی بچپانید و محفظه آن را بیش از حد پر کنید، نیز توصیه نمی شود، زیرا این کار باعث خراب شدن لباس هایتان می گردد. در این حالت نه تنها لباس ها به درستی شسته نمی شوند، بلکه روی هم ساییده می گردند و همین کار باعث آسیب دیدگی و کمرنگ شدن لباس ها می شود. همچنین سعی کنید تا برای جلوگیری از کمرنگ شدن لباس هایتان، آنها را با آب سرد بشویید.

7- میزان استفاده از مواد شوینده را کاهش دهید

استفاده بیش از حد از مواد شوینده نه تنها برای محیط زیست مضر است، بلکه باعث می شود تا رنگ لباس شما مات شده و لباستان سفت گردد. در عوض از یک دوم پیمانه مواد شوینده (مجاز) و یک دوم پیمانه جوش شیرین استفاده کنید؛ جوش شیرین باعث تقویت خواص شویندگی مواد شوینده می شود. این کار سبب می گردد تا لباس های شما مثل قبل تمیز شوند (مثل زمانیکه از مقدار مجاز مواد شوینده استفاده می شود) و به شما کمک می کند تا تأثیر زیست محیطی خانه خود را کاهش دهید.

8- لباس های تیره خود را به شکل پشت و رو بشویید

برای جلوگیری از کمرنگ شدن لباس های تیره مورد علاقه خود، آنها را به صورت پشت و رو بشویید تا رنگشان حفظ شود. این امر در مورد تی شرت ها نیز صدق می کند. برعکس کردن آنها در هنگام شستشو از ترک خوردن و کمرنگ شدن چاپشان جلوگیری می نماید.

9- از بند رخت یا لباس خشک کن استفاده کنید

اگر هوای بیرون آفتابی و خوب است و باران نمی بارد بهتر است لباس هایتان را بر روی بند رخت و در معرض آفتاب خشک کنید (نه اینکه آنها را با خشک کن برقی خشک نمایید)، این کار باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. این کار نه تنها هزینه قبض برق شما را پایین می آورد، بلکه از گرم شدن بیش از حد لباس ها یا کوچک شدن احتمالی آنها در خشک کن برقی هم جلوگیری می کند. این امر به ویژه برای لباس های محبوبتان یا لباس های راحتی که گرمای بیش از حد باعث از بین رفتن قابلیت انعطاف پذیری و کشش آنها می شود، بیشتر اهمیت دارد؛ زیرا این موضوع سبب کش آمدن لباس و بد فرم شدن آن می گردد.

10- لباس هایتان را در یک محیط سرد و خشک نگهداری نمایید

لباس ها نیز دقیقاً مثل ما هستند؛ آنها نمی خواهند در یک فضای محدود نگهداری شوند و قرار گرفتن در معرض نور زیاد باعث آسیب رساندن به آنها می گردد. این بدان معنی است که باید از نگهداری لباس ها در مکان هایی مانند زیرزمین های نمور یا حمام خودداری کنید، زیرا این مکان ها، جاهایی هستند که باکتری ها می توانند به راحتی رشد کنند و باعث خراب شدن لباس ها گردند. سعی کنید اندکی فضا را در داخل کمد لباس هایتان خالی نگه دارید؛ با این کار می توانید از کمرنگ شدن لباس ها و چروک شدن آنها در اثر ساییده شدنشان به هم جلوگیری کنید. برای اینکه مطمئن شوید که کت و شلوارتان چروک نمی شود، کپک نمی زند و یا کثیف و خراب نمی گردد، آن را در داخل یک محفظه پارچه ای قابل تنفس قرار داده و از یک آویز، آویزان کنید.

نخ شنیل

11- ژاکت های سنگین را تا کرده و روی یک قفسه قرار دهید

ممکن است این کار ساده به نظر برسد؛ البته برای شمایی که قبلاً این کار را انجام نداده اید، می تواند تفاوت ایجاد کند. اگر ژاکت های سنگین تان را آویزان کنید، پارچه آن کش می آید و شما با یک بلوز افتاده و غمگین مواجه می شوید که قطعاً علاقه ای به پوشیدن آن نخواهید داشت. یک نکته مهم: سعی کنید مقداری اسطوخودوس، برگ بو و چوب درخت سرو را بین لباس هایی که در تابستان نگهداری می کنید قرار دهید تا زمانیکه در زمستان می خواهید از لباس هایتان استفاده نمایید با لباس هایی بید زده و سوراخ شده مواجه نگردید.

12- بهترین چوب لباسی ها را بخرید

اکثر چوب لباسی های پلاستیکی و مفتولی باعث کش آمدن و دراز شدن سر شانه لباس های شما می شوند، در نتیجه بعد از استفاده از آنها با یک لباس شل و ول و از ریخت افتاده مواجه می شوید. چوب لباسی های چوبی با وجود اینکه کمی گرانترند، اما دوام بیشتری دارند و بهتر از لباس های شما مراقبت می کنند.

دستورالعمل برای داشتن لباسی ماندگارتر - راهنمای نگهداری, پوشاک

13- اتوی خود را کاملاً بشناسید

احتمالاً کسانیکه علاقه ای به اتو کردن لباس ندارند، بیشتر به نفع لباس هایشان عمل می کنند. بیشتر افراد در زمان استفاده از اتو، درجه حرارت آن را بر حسب نوع لباس تنظیم نمی کنند. این کار باعث جمع شدن لباس ها می شود و مستقیماً عامل سوخته شدن لباس توری مورد علاقه تان می گردد. یک قاعده سرانگشتی خوب در این زمینه می گوید که با تنظیم کردن اتو در دمای یک یا دو درجه پایین تر از دمای توصیه شده، باعث حذف شدن بیشتر چین و چروک لباس های خود شوید.
اگر فکر می کنید که می توانید کاملاً از شر اتو کردن لباس ها راحت شوید سعی کنید قبل از اینکه لباس های خود را آویزان کنید، حسابی آنها را بتکانید. اگر در هنگام آویزان کردن لباس ها، فضای کافی برای آنها در نظر بگیرید، تا حد زیادی از چروک شدن بیش از حد آنها جلوگیری می نمایید.

14- از حمام رنگ استفاده کنید

بیشتر لباس ها با گذشت زمان کمرنگ می شوند و رنگ خود را از دست می دهند (به خصوص اگر به صورت مستمر از ماشین لباسشویی استفاده کنید). اگر هنوز هم دوست ندارید شلوار جین مشکی یا تی شرت سفید رنگ خود را دور بیندازید، چرا آنها را به یک حمام رنگ نمی برید تا رنگ آنها دوباره زیبا و درخشان شود؟ تمام کاری که باید انجام دهید این است که مقداری رنگ رنگرزی را مستقیماً به یک سطل آب اضافه کنید و سپس لباس های خود را در درون آن بیندازید. قطعاً از نتیجه کار متعجب خواهید شد، چرا که لباس های شما انگار نو شده اند و مثل روز اولشان خوب به نظر می رسند. از این روش فقط برای رنگ کردن لباس هایی که به صورت تکه ای و مجزا رنگ شده اند، استفاده کنید و چند بار اول آنها را با لباس های همرنگ شان بشویید تا رنگ آنها پخش نشود.

15- روش های اولیه تعمیر لباس را بیاموزید

تا حالا چند بار برایتان پیش آمده که بعد از شل شدن بندهای لباس هایتان یا دکمه هایشان آنها را دور انداخته باشید؟ به جای اینکه لباس هایتان را دور بیندازید یا آنها را پیش یک خیاط محلی ببرید، بعضی از روش های ساده و اولیه تعمیر لباس را یاد بگیرید. با این کار می توانید هم لباس خود را نجات دهید و هم در پول خود صرفه جویی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *