صفحه اصلی دانشـــنامه انواع مختلف نخ های فانتزی و کاربردهای آنها
1399/09/17

انواع مختلف نخ های فانتزی و کاربردهای آنها

نخ فانتزی چیست؟

نخ های فانتزی به خاطر ظاهر زیبایشان طراحی می شوند، نه استفاده از آنها در موارد کاربردی. بسیاری از نخ های فانتزی با استفاده تعمدی از رنگ ها، دارای ظاهری متغیر هستند. در واقع برای اینکه نخ های فانتزی را به صورتی جامع تر تعریف کنیم باید بگوییم یک نخ فانتزی عبارتست از ایجاد هر نوع تنوع عمدی در فرم نخ، ساختار نخ یا هر دو. واژه عمدی در اینجا بسیار مهم است، زیرا همه نخ های ساخته شده از الیاف استیپل به دلیل نقص سیستم های نخ ریسی و یکنواخت نبودن مواد اولیه الیاف ذاتاً متغیر هستند. در تولید نخ های رایج معمولی تلاش می شود این تغییرات به حداقل برسند، تا در نهایت یکنواختی احتمالی پارچه و ویژگی های عملکردی آن مانند استحکام و مقاومت در برابر پوشش به حداکثر برسد. اما در طراحی نخ های فانتزی، از تغییرات برای افزایش زیبایی ظاهری نخ استفاده می شود. اینگونه نخ ها باعث وسعت دید طراحان پارچه می شوند، چون آنها می توانند از این نخ ها برای طراحی محصولات جذاب و انحصاری استفاده کنند؛ البته این نخ ها بدون چالش هم نیستند زیرا معمولاً هم کارآیی ضعیف تری دارند و هم هزینه بالاتر. نخ های فانتزی، جلوه های جالبی را به پارچه های مختلف با کاربردهای متنوع می بخشند. تقاضای زیادی در بازار برای استفاده از پارچه های ساخته شده از نخ های فانتزی در لباس بیرونی خانم ها و کودکان وجود دارد.

طبقه بندی نخ های فانتزی

در واقع باید بگوییم که تلاش برای توصیف انواع مختلف نخ های فانتزی تا حدی بیهوده است چرا که این نخ ها براساس تعاریف مختلفی طراحی شده اند. اما از نقطه نظر چگونگی دخیل کردن تنوع در نخ، می توان نخ های فانتزی را از نظر جلوه های آنها به دو دسته کلی تقسیم کرد:

1- جلوه های ناشی از الیاف

2- جلوه های ناشی از نخ

افکت ها (جلوه های) ناشی از الیاف، قبل از شکل گیری نخ در آن دخالت داده می شوند؛ اما جلوه های ناشی از نخ با ترکیب دو یا چند نوع نخ مختلف (البته بعد از ساخت مجزای نخ ها) در ساخت نخ فانتزی وارد می گردند. البته می توان این دو دسته مختلف را با هم ترکیب کرد تا بتوان شاهد جلوه ها و طرح های پیچیده تری بود.

1- جلوه های الیاف

نخ های فانتزی که براساس جلوه های ناشی از الیاف ساخته می شوند، در طی مراحل نخ ریسی و قبل از شکل گیری نخ نهایی تولید می شوند. این نخ ها با توجه به اندازه های مختلف اسلاب های الیاف در طول نخ مشخص می گردند. معمولاً نخ های فانتزی ساخته شده براساس جلوه های الیاف با توجه به اندازه اسلاب های الیاف به سه زیر مجموعه، یعنی نخ نپ، نخ اسلاب دار و نخ پولکی تقسیم می شوند.

نخ های نپ

نخ های نپ (Nepp yarns) یا نوپ (nupp)، ساختار نخی فشرده ای دارند که به همراه جلوه های خوشه ای شکل الیافی در امتداد ساختار نخ پایه توزیع شده اند. شکل 1 نمونه ای از آنها را نشان می دهد. زمانیکه جلوه های ته رنگ الیاف با الیاف پایه نخ متضاد باشند این نخ ها بیشترین گیرایی را دارند و این در حالی است که اگر جلوه های ته رنگ الیاف با رنگ نخ پایه مشابه باشند این نخ ها دارای جلوه های ظریف تری خواهند بود. توزیع جلوه های الیاف باید در حالت کلی در این نوع از نخ ها تصادفی باشد تا از ایجاد اثر موجی شبیه به آنچه که در شکل (1) نشان داده شده است جلوگیری شود.

انواع مختلف نخ های فانتزی و کاربردهای آنها - نخ رنگی, صنعت نساجی, تولید نخ, انواع نخ
نخ های نپ

معمولاً تولید نخ های نپ در طی مراحل تولید الیاف صورت می گیرد. متداول ترین روش تولید این نخ ها، مخلوط کردن گلوله های الیاف از پیش آماده شده مانند نپ های پشمی با الیاف موجود، قبل از کاردینگ آنهاست. جلوه الیاف علاوه بر تغییر شاخصه های معمول نخ مانند چگالی خطی و نحوه تاباندن، با تنظیم نسبت اختلاط الیاف و روش کاردینگ نیز می تواند تغییر کند.
اگر تیغه های ماشین کاردینگ به هم نزدیک تر باشند گلوله های الیاف به صورت دسته های کوچک تری باز می شوند و جلوه های (ته رنگ های) آنها ظریف تر اما بیشتر خواهند بود؛ بالعکس اگر تیغه های دستگاه کاردینگ از هم بازتر باشند، گلوله های الیاف دارای جلوه ها (ته رنگ های) برجسته تر و ناپایدارتر اما کمتر خواهند بود. به دلیل بازی زیاد تیغه های دستگاه کاردینگ، مواد اولیه تولید نخ های نپ معمولاً با استفاده از روش کاردینگ پنبه تهیه نمی شوند؛ در غیر این صورت گلوله های الیاف بیشتر از هم باز می شوند و جلوه آنها تا حد زیادی کم می گردد. از دیدگاه عملکردی، جلوه بیشتر با تراکم خطی نخ پایه مرتبط است؛ ته رنگ ها در ساختارهای نرم و شل نخ با سطح پیچ و تاب کمتر، مقاومت کمتری در برابر سایش دارند، و به راحتی در هنگام تولید پارچه و متعاقب آن استفاده نهایی از این پارچه ها پایین می آیند و کم کم از بین می روند.

نخ های اسلاب دار

نخ های اسلاب دار در مقایسه با نخ های نپ، جلوه های (ته رنگ های) بارزتری دارند. شکل 2 نمونه ای از نخ اسلاب دار را نشان می دهد. این نوع از نخ های فانتزی معمولاً طی فرآیندهای پس از کاردینگ، اما قبل از شکل گیری نخ نهایی تولید می شوند. اینگونه جلوه ها معمولاً با وارد کردن الیاف اضافی به جریان الیاف به صورت کنترل شده و یا با ایجاد تغییراتی تعمدی در جریان الیاف ایجاد می گردند. در فرآیند تولید این نوع نخ می توان الیاف اضافی را در هنگام کشش الیاف در فرآیند نخ ریسی و یا در هنگام تغلیظ در زمان فرآوری الیاف به الیاف پایه اضافه کرد.

انواع مختلف نخ های فانتزی و کاربردهای آنها - نخ رنگی, صنعت نساجی, تولید نخ, انواع نخ
نخ های اسلاب دار

ضمناً می توان تغییرات تعمدی لازم را با تغییر سرعت غلتک کشش نخ در هنگام فرآیند نخ ریسی ایجاد کرد. در با ایجاد عمدی خطاهای مکانیکی محلی در اجزای مختلف دستگاه های سیستم نخ ریسی مانند غلتک زننده (باز کننده) سیستم ریسندگی چرخانه ای نیز میتوان تغییرات عمدی لازم را در نخ ها به وجود آورد. همچنین می توان از این واقعیت که الیاف با طول های کاملاً متفاوت در هنگام نخ کشی غلتکی به صورت دسته ای در می آیند نیز استفاده کرد؛ بنابراین با مخلوط کردن این الیاف با یکدیگر قبل و یا در زمان نخ کشی می توان کاری کرد که الیاف کوتاه تر با هم به صورت دسته ای بیایند و تشکیل اسلاب (نیمچه نخ) دهند.

نخ های پولکی

نخ های پولکی نسبت به نخ های اسلاب دار از دسته های بزرگتر و شل تر الیاف تشکیل می شوند. گاهی اوقات به این نخ ها، نخ فلامه (flamme yarn) نیز گفته می شود. شکل 3 نمونه ای از نخ های پولکی را نشان می دهد. نخ های پولکی از بسیاری از جهات چشمگیرتر و بارزتر از نخ های اسلاب دار هستند؛ ته رنگ ها و جلوه های بصری نخ های پولکی تنها با دخیل کردن و یا تزریق کنترل شده الیاف اضافی به جریان الیاف قبل از فرآیند نخ ریسی حاصل می شوند.

انواع مختلف نخ های فانتزی و کاربردهای آنها - نخ رنگی, صنعت نساجی, تولید نخ, انواع نخ

2- جلوه های ناشی از نخ

جلوه های ناشی از نخ را گاهی اوقات جلوه های چند لا نیز می نامند؛ زیرا این جلوه ها با چند لا کردن دو یا چند نخ در کنار هم و پس از تولید نخ های یک لایه ایجاد می شوند. این نخ ها بیشتر با استفاده از سیستم ریسندگی حلقه ای رایج، اما با همراهی دستگاه های کنترل و تغذیه اضافی تولید می گردند، البته اخیراً از سیستم دوک میان تهی نیز برای ساخت این نوع از نخ ها استفاده می شود. این نوع از نخ های فانتزی همیشه حداقل دو جزء اصلی دارند: نخ زمینه یا هسته و نخ افکت. در اکثر موارد یک جزء اضافی یا چیزی شبیه به یک نخ اتصال دهنده لازم است تا نخ افکت را روی نخ زمینه تثبیت کند. در واقع انواع نخ های فانتزی نامحدود هستند، اما براساس ساختار اصلی نخ می توان آنها را به چند نوع اصلی طبقه بندی کرد. همیشه می توان برای ساخت رشته نخ های نازک و استفاده از آنها به عنوان نخ از روش هایی مانند بافندگی حلقوی، نوار دوزی یا سایر روش ها استفاده کرد. این نوع از نخ های فانتزی در اینجا مستثنی هستند.

جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

نخ مارل

نخ های مارل (Marl yarns) احتمالاً جزء ساده ترین ساختارهای نخ های چند لا محسوب می شوند. تاثیرات و جلوه های این نخ ها در اثر نخ های چند لای مستقیمی است که با چند لا کردن دو و گاهی اوقات چند نخ با همدیگر تشکیل می شوند. این نخ های منفرد معمولاً از نظر چگالی خطی و میزان پیچ و تاب کاملاً مشابه هستند، اما غالبا از نظر رنگ و / یا بافت با هم تفاوت دارند. چند لا کردن این نخ ها و در واقع قرار گیری آنها در کنار هم باعث تشکیل نخ هایی ظریف با ساختارها و رنگ های متنوع می شود. معمولاً از نخ های مارل برای تولید پارچه های لباسی مردانه به منظور خلق جلوه هایی راه راه استفاده می شود. شکل 4 نمونه ای از نخ های مارل که متشکل از نخ های سه جزئی است را نشان می دهد. اگر هر یک از نخ های جزء تشکیل دهنده نخ های مارل از نظر تراکم خطی یا میزان پیچ و تاب با بقیه نخ ها تفاوت داشته باشند تغییر ساختار نخ رخ خواهد داد و نخ نهایی نامتعادل خواهد بود، البته ممکن است این کار با نیت قبلی و طراحی شده صورت بگیرد.

انواع مختلف نخ های فانتزی و کاربردهای آنها - نخ رنگی, صنعت نساجی, تولید نخ, انواع نخ
نخ مارل

نخ مارپیچ

ساختار اصلی نخ مارپیچ (Spiral yarn) با قرار دادن دو نخ در کنار همدیگر و پیچیده شدن یکی از نخ ها به صورت مارپیچ به دور دیگری (همانند شکل 5) حاصل می شود. به نخ های مارپیچ به دلیل شکل ظاهری آنها نخ چوب پنبه ای نیز گفته می شود. ساختار نخ های مارپیچ از این جهت با نخ های مارل تفاوت دارد که در این نوع از نخ ها یکی از نخ های جزء دارای طول بیشتری نسبت به دیگری است و نخ دیگر همچنان کوتاه و مستقیم باقی می ماند.

انواع مختلف نخ های فانتزی و کاربردهای آنها - نخ رنگی, صنعت نساجی, تولید نخ, انواع نخ
نخ های مارپیچ

نخ های مارپیچ را با خوراندن سریع تر یکی از اجزای نخ می توان تولید کرد. برای این کار نیاز به دستگاه های تغذیه اضافی است که بعداً در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.؛ ضمناً می توان با چند لا کردن ساده نخ های با چگالی خطی مختلف، اما با سرعت خوراندن یکسان نیز این نخ ها را تولید کرد. در این حالت هیچ سیستم تغذیه خاصی لازم نیست. هر چند که دو نخ مجزا در طول تغذیه طول یکسانی دارند اما به محض دو لا شدن، دو نخ مجزا براساس جهت تاباندن لایه ها طول متفاوتی پیدا خواهند کرد. اگر جهت تاباندن لایه ها در جهت پیچ و تاب نخ ضخیم باشد، نخ ضخیم متراکم شده و نهایتاً در نخ تولید شده نهایی این نخ نازک است که به دور نخ ضخیم پیچانده می شود؛ اما اگر جهت تاباندن لایه ها در جهت پیچ و تاب نخ نازک باشد نخ ضخیم بلندتر می گردد و در نخ نهایی این نخ ضخیم است که به دور نخ نازک پیچانده خواهد شد.

نخ گیمپ

نخ گیمپ (Gimp) شامل حداقل سه جزء نخ است: نخ زمینه، نخ افکت و نخ اتصال دهنده. این نخ در دو مرحله تولید می شود. در مرحله اول نخ زمینه و نخ افکت با روش تغذیه اضافی به هم تابانده می شوند و نخ واسطه ای مانند نخ مارپیچ را به وجود می آورند. در مرحله دوم نخ واسطه با نخ اتصال دهنده (در جهت مخالف پیچ و تاب مرحله اول) به هم تابانده می گردند. این فرآیند پیوند معکوس تا حدی پیچ و تاب مرحله اول را خنثی می کند. این امر باعث می شود تا نخ افکت طرح های موجی شکلی بر روی سطح نخ ایجاد کند؛ این طرح ها توسط نخ اتصال دهنده بر روی نخ زمینه محکم می شوند. ساختار اصلی نخ گیمپ در شکل 6 نشان داده شده است.

انواع مختلف نخ های فانتزی و کاربردهای آنها - نخ رنگی, صنعت نساجی, تولید نخ, انواع نخ
نخ گیمپ

هر چند که تغذیه اضافی نخ افکت در مرحله اول تاباندن نخ معمول است، اما این کار ضروری نیست. اگر نخ افکت بسیار محکم تر از نخ زمینه باشد (که خود یک الزام برای ایجاد طرح های موج دار محسوب می شود) تولید نخی با اثر مارپیچ بدون سیستم تغذیه اضافی تخصصی نیز امکان پذیر است. ضمناً می توان فرآیند اتصال معکوس نخ مارپیچ را به گونه ای انجام داد که ماحصل کار تولید نخ های گیمپ با طرح های فوق العاده ظریفی باشد.

نخ بوکله

نخ بوکله (boucle yarn) از نظر ساختاری بسیار شبیه نخ گیمپ است. برای تولید این نخ به سه جزء نخ نیاز است: نخ زمینه، نخ افکت و نخ اتصال دهنده. این نخ نیز در دو مرحله تولید می شود. ساختار نخ بوکله در شکل 7 نشان داده شده است. تفاوت اصلی بین نخ بوکله و نخ گیمپ در این است که طرح های مواج روی سطح نخ بوکله فاصله دورتری نسبت به بدنه نخ دارند، در نتیجه تغذیه اضافی بیشتر نخ افکت در مرحله تاباندن نخ به وجود می آید. به دلیل تغذیه اضافی بیشتر، نخ های افکت به شکلی مارپیچ بعد از اولین مرحله تاباندن نخ به صورت شل و ول در اطراف نخ زمینه قرار می گیرند. به راحتی می توان این طرح های مواج را کج و معوج کرد و همین امر باعث می شود تا ظاهر نخ بوکله بسیار متنوع تر باشد.

انواع مختلف نخ های فانتزی و کاربردهای آنها - نخ رنگی, صنعت نساجی, تولید نخ, انواع نخ
ساختار نخ بوکله

نخ فروته

مشخصه نخ فروته (Loop yarn)، طرح های دایره ای شکلی است که توسط نخ افکت تشکیل شده اند. معمولاً آنها توسط چهار جزء نخ تشکیل می شوند: دو نخ زمینه، یک نخ افکت و یک نخ اتصال دهنده. برای تشکیل یک فضای مثلثی پایدار که در آن نخ افکت خورانده شده بتواند به گونه ای روی هم متراکم شود که در خلال مرحله اول تاباندن نخ به شکل حلقه هایی دربیاید، وجود دو نخ زمینه لازم است؛ ساختار و نحوه تاباندن این نخ در شکل 8 نشان داده شده است.

انواع مختلف نخ های فانتزی و کاربردهای آنها - نخ رنگی, صنعت نساجی, تولید نخ, انواع نخ
نخ های فروته

سپس نخ های مرحله اول باید با یک فرآیند اتصال، معکوس شوند تا حلقه ها بر روی نخ زمینه ثابت شوند؛ زیرا در مرحله اول تاباندن نخ های زمینه و افکت به سادگی به دور هم تابانده می شوند و حلقه ها به نخ زمینه گیر نمی کنند. در فرآیند تولید نخ فروته، نخ افکت تا 200% و یا حتی بیشتر نسبت به نخ زمینه به سیستم ریسندگی خورانده می شود. برای اینکه حلقه های پایدار و یکنواختی تولید شود باید نخ افکت از الیاف کشسان و انعطاف پذیری مانند موهر ساخته شده و پیچ و تاب زیادی نداشته باشد. ضمناً می توان از الیاف استیپل بلند نیم تاب به عنوان افکت برای ساخت حلقه های شل الیاف نیز استفاده کرد.
هر چند که اندازه حلقه ها به نسبت خوراندن اضافی نخ افکت بستگی دارد؛ اما می توان با کنترل فاصله بین دو نخ زمینه، سطح پیچ و تاب مورد استفاده در مرحله اول تاباندن نخ و میزان کشش نخ را کنترل کرد. کنترل سطح پیچ و تاب، ساده ترین راه برای کنترل اندازه حلقه هاست، زیرا دیگر نیازی به تغییر هیچیک از قطعات ماشین نخ ریسی نیست. ضمناً فرآیند اتصال معکوس فرصتی را برای تنظیم مجدد میزان پیچ و تاب نخ نهایی فراهم می کند و با این کار می توان کاری کرد که نخ نهایی بیش از حد سفت نباشد.

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

نخ اسنارل

نخ های اسنارل (Snarl yarns) دقیقاً مانند نخ های فروته تولید می شوند، با این تفاوت که نخ افکت به جای اینکه به شکلی پایدار تابانده شود به صورتی زنده تابانده می گردد. به دلیل نحوه تاباندن نخ افکت، حلقه های ایجاد شده متراکمی که توسط نخ افکت به وجود آمده اند، تحت تاثیر بازتاباندن نخ قرار گرفته و در هم گره می خورند. یک نوع از نخ اسنارل در شکل 9 نشان داده شده است. به منظور تقویت روند شکل گیری گره ها، تغذیه اضافی در نخ افکت در هنگام تولید نخ اسنارل بیشتر از نخ های فروته است.

انواع مختلف نخ های فانتزی و کاربردهای آنها - نخ رنگی, صنعت نساجی, تولید نخ, انواع نخ
نخ اسنارل

نخ زنجیری اسلاب دار

نخ زنجیری اسلاب دار (knop yarn) شامل بخش هایی است که در آنها فقط نخ افکت قابل مشاهده است. نمونه ای از آن را در شکل 10 مشاهده می کنید. زمانیکه نخ زمینه به صورت لحظه ای متوقف می شود، روند تغذیه نخ افکت همچنان ادامه پیدا می کند و همین موضوع باعث می شود تا این بخش ها روی برآمدگی های حاصله تشکیل شوند. در همان لحظه، نخ افکت اضافی به دور نخ زمینه پیچیده شده و این برآمدگی ها را به وجود می آورد. فاصله بین این بخش های برآمده نخ شباهت بسیاری به نخ های چند لای معمولی دارد. در تمام نخ هایی که قبلاً توضیح دادیم میزان استفاده از نخ افکت تغذیه شده اضافی در طول فرآیند تولید ثابت است؛ اما در نخ های زنجیری اسلاب دار، تغذیه اضافی نخ افکت کنترل می شود. بنابراین دستگاه تغذیه نخ زمینه باید بتواند در حین تولید، سرعت تغذیه نخ را تغییر دهد. می توان روند شکل گیری این برآمدگی ها را با وسیله ای به نام میله knopping یا میله کنترل، کنترل کرد. ضمناً اندازه این برجستگی ها را با حرکت میله knopping و تولید برجستگی ها و خطوط ممتد نیز می توان گسترش داد. نخ زمینه و نخ افکت ممکن است در فواصل متناوبی متوقف شوند و همین باعث می گردد تا به صورت متناوب هر بار یکی از اجزای نخ نشان داده شود. به این نوع نخ ها، نخ های ابری (cloud yarns) نیز می گویند.

انواع مختلف نخ های فانتزی و کاربردهای آنها - نخ رنگی, صنعت نساجی, تولید نخ, انواع نخ
نخ زنجیری اسلاب دار

نخ شنیل

نخ شنیل (chenille yarn) شامل یک توده برش خورده است که توسط نخ های زمینه گیر افتاده است. ساختار اصلی نخ شنیل در شکل 11 نشان داده شده است. معمولاً نخ شنیل با استفاده از ماشین شنیل تولید می شود که بعداً بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد. ضمناً می توان از روش های بافت و فلاک نیز برای تولید این نخ ها استفاده کرد.

انواع مختلف نخ های فانتزی و کاربردهای آنها - نخ رنگی, صنعت نساجی, تولید نخ, انواع نخ
نخ شنیل

ممکن است به منظور تقویت اتصال توده های نخ شکل گرفته به نخ های پود برش خورده، تاباندن بیشتر نخ لازم باشد. چیزی که مسلم است این است که نخ های شنیل ساخته شده با این روش گران هستند. یک روش سریع تر و اقتصادی تر برای تولید نخ های شنیل روش فلاک است. در این روش برای اطمینان از شکل گرفتن الیاف در قالب توده های ایستاده بر روی رشته زمینه، معمولاً پرزدار کردن و جمع شدن الیاف در داخل یک میدان الکتریکی صورت می گیرد. در این روش، الیاف شل با یک بار الکتروستاتیک مخالف بار رشته نخ زمینه باردار می شوند. نخ های شنیلی که با روش فلاک تولید می گردند، مقاومت سایشی کمتری دارند؛ زیرا توده های الیاف فقط توسط چسب به نخ زمینه متصل شده اند و این در حالی است که توده های الیاف سایر نخ های شنیل توسط نخ های در هم بافته شده گیر افتاده اند.

نخ های فلزی

لباس های دوخته شده با نخ های فلزی مانند طلا یا نقره قدمتی طولانی دارند؛ پیشینه ای که به هزاران سال پیش بر می گردد. نخ های فلزی جدید غالباً از فیلم های پلاستیکی متورق ساخته می شوند. ابتدا هر دو طرف این فیلم ها با رنگ های فلزی (با رنگ مناسب) پوشانده می شوند، سپس به منظور بالا بردن مقاومت این نخ ها در زمان پوشیدن، سطح روئی این فیلم ها با یک لایه شفاف دیگر نیز پوشانده می گردد. در ادامه این فیلم ها به صورت نوارهای نازک برش داده می شوند تا به عنوان نخ مورد استفاده قرار گیرند. غالباً استفاده از این نخ های فیلمی نازک به صورت مستقیم در تولید پارچه به دلیل خواص سایشی و مقاومت ضعیف غیر معمول است. آنها معمولاً به عنوان جزئی از نخ های مرکب مورد استفاده قرار می گیرند. شکل 12 نمونه ای از نخ های فلزی را نشان می دهد.

انواع مختلف نخ های فانتزی و کاربردهای آنها - نخ رنگی, صنعت نساجی, تولید نخ, انواع نخ
نخ فلزی

موارد استفاده از نخ های فانتزی

از آنجاییکه هدف اصلی استفاده از نخ های فانتزی، ارتقاء زیبایی ظاهری پارچه هاست، لذا تولید کنندگان همواره در تلاشند تا با ارائه نخ های جدید خود را از دیگر رقبایشان متمایز کنند.
با این حال مشکل مهمی که در زمینه استفاده از نخ های فانتزی وجود دارد، افزایش هزینه تولید نخ، پارچه و پوشاک است. سرعت تولید نخ های فانتزی به دلیل غیر یکنواختی ذاتی آنها غالباً کندتر از نخ های ساده معمولی است. علاوه بر این، معمولاً این نخ ها از چندین جزء مختلف تشکیل می شوند و برای تولید آنها به چندین مرحله تاباندن نخ نیاز است، بنابراین هزینه تولید نخ های فانتزی معمولاً چندین برابر نخ های معمولی است.
معمولاً نخ های فانتزی بیشتر تابع مد هستند، بنابراین تولید حجم زیادی از آنها بدون تائید سفارش کار عاقلانه ای نیست. ضمناً تولید و انبار نخ های فانتزی مازاد برای تولید کننده نخ بسیار هزینه بر است. استفاده از نخ های فانتزی در روند تولید پارچه به دلیل غیر یکنواخت بودن ذاتی آنها علاوه بر نیاز به رسیدگی دقیق تر، روند تولید را نیز کند می کند؛ به همین دلیل در کل باعث افزایش هزینه های تولید پارچه می شود. اثر متقابل نخ و پارچه به این معنی است که ظاهر نهایی افکت های فانتزی ممکن است غیر قابل پیش بینی باشد، بنابراین در بیشتر موارد باید قبل از تولید طبیعی، نمونه اولیه ای از پارچه تولید شود.
به استثنای برخی موارد، استفاده از نخ های فانتزی در تولید پارچه به دلیل مقاومت اندک این نوع از نخ ها در برابر پوشش و نیاز به مراقبت زیاد باعث کاهش عملکرد پارچه می شود. بنابراین باید در هنگام استفاده از پارچه ساخته شده با نخ های فانتزی به الزامات عملکردی استفاده نهایی از پارچه و میزان نخ فانتزی به کار رفته در ساختار پارچه توجه کرد. با توجه به هزینه های بالا و عملکرد نسبتاً پایین این نخ ها، معمولاً از آنها فقط در منسوجات با ارزش و تزئین حاشیه پارچه ها استفاده می شود.
نخ های فانتزی در تولید پارچه لباس مردانه، پیراهن، پیراهن های زنانه، منسوجات دکوری، پارچه مبلمان و پارچه های توییت پشمی استفاده می شود.
ضمناً نخ های فانتزی در منسوجات تزئینی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. پاره ای از این منسوجات عبارتند از:

  • پرده ها
  • فرش ها
  • لباس های بیرونی زنانه و بچه گانه
  • اقلام تزئینی و منسوجات مورد استفاده در بخش های شرکتی، مثل تزئینات داخلی اتومبیل و یا مبلمان پارچه ای مورد استفاده در لابی هتل ها.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *