1399/02/14

لباس محافظ پزشکی

Medical Protective Clothing

لباس محافظ پزشکی نه تنها برای محافظت کادر درمانی از عوامل بیماری زا یک وسیله ضروری است، بلکه برای مراقبت از بیماران در برابر آلودگی احتمالی توسط لباس استریل نشده نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. شما کادر درمانی و بعضی از بیماران را در بسیاری از موقعیت های پزشکی در حالتی مشاهده خواهید کرد که لباس محافظ پزشکی بر تن نموده اند.

لباس محافظ پزشکی - ویروس کرونا, نساجی در پزشکی, منسوجات ضد میکروب, لباس محافظ, پوشاک محافظ

انواع لباس محافظ پزشکی

طیف گسترده ای از لباس محافظ جهت پوشش هر بخش از بدن وجود دارد. کادر درمانی و سایر افراد که نوعی از لباس را براساس الزامات شغلی شان و مقررات ایمنی استاندارد انتخاب می کنند، در برابر خطراتی که ممکن است آنها را در برگیرد، سالم می مانند. انواع اصلی لباس محافظ به شرح زیر هستند:

کلاه جراحی

این نوع سرپوش توسط همه کارکنان درمانی و بیماران در اتاق عمل و دیگر بخش های جراحی و دندان پزشکی به منظور جلوگیری از آلوده شدن اتاق عمل یا جراحی با میکرو ارگانیسم ها پوشیده می شود. کلاه های جراحی، موی سر را پوشش می دهند و همانند توری سر یا سرپوشی هستند که توسط کارگران رستوران در زمان کار مورد استفاده قرار می گیرند. آنها از مواد مصنوعی سبک وزن یا بازیافتی و همچنین پنبه قابل شستشو ساخته می شوند.

عینک های ایمنی و شیلد محافظ صورت

عینک های ایمنی پلاستیکی که چشمان و نواحی چشم را پوشش می دهند، در اصل محافظ چشم در برابر پاشش های ناگهانی و ترشحات خون، دیگر مایعات بدن، مواد شیمیایی و دیگر مواد هستند. شیلد محافظ صورت که از ابرو تا زیر چانه امتداد پیدا می کند، می تواند زیر عینک ایمنی برای محافظت بیشتر پوشیده شود. عینک های ایمنی با اهداف مشخص برای کادر درمانی و بیماران در هنگام جراحی لیزری یا فرآیندهای جراحی پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرند. عینک های ایمنی و شیلد محافظ صورت از چشم ها و صورت در برابر سرایت عفونت و آسیب های شیمیایی و فیزیکی محافظت می نمایند.

ماسک ها

به منظور جلوگیری از پراکنده شدن میکروب های بیمار از طریق بینی و دهان به محیط استریل، بر روی بینی و دهان پوشیده می شوند. ماسک ها از کسی که آن را پوشیده است در برابر ماده مشخص یا ارگانیسم های بیماری زا در هوای اتاق محافظت می نماید. آنها گاهی اوقات باعث کاهش در معرض قرار گرفتن کارکنان درمانی و بازدیدکنندگان در برابر میکروب های بیمار می شوند. ماسک ها با استفاده از پارچه های کشی یا نوارهای الاستیکی (کشسان) بر روی صورت قرار می گیرند.

دستکش ها

کارکنان درمانی در هنگام استفاده از هرگونه وسیله و مواد جراحی استریل در زمان جراحی و سایر فرآیندها، دستکش های استریل و یکبار مصرف را می پوشند. دستکش ها از آلوده شدن تجهیزات و بیمار در برابر باکتری یا سایر ارگانیسم های خطرناک جلوگیری می کنند. دستکش ها از کارگران در برابر مایعات بدن بیمار در هنگام یک فرآیند در دفتر یا اتاق جراحی، در آزمایشگاه، یا در هنگام خون گرفتن مراقبت می نمایند. دستکش های لاتکس، متداول ترین نوع دستکش های استفاده شده هستند، اما اشخاصی که نسبت به ماده لاتکس آلرژی دارند، می توانند از سایر مواد استفاده کنند.

لباس محافظ پزشکی - ویروس کرونا, نساجی در پزشکی, منسوجات ضد میکروب, لباس محافظ, پوشاک محافظ

روپوش (اسکراب) های بیمارستان

بعضی از آشناترین لباس های پزشکی هستند. آنها در اتاق عمل و سایر بخش هایی که ممکن است در معرض آلودگی قرار گیرند، مورد نیاز می باشند و احتمال ورود عوامل خطرناک و بیماری زا را به اتاق جراحی کاهش می دهند. روپوش های بیمارستانی قابلیت استفاده مجدد را دارند و از کثیف و آلوده شدن لباس شخصی افراد جلوگیری می نمایند. معمولا از پنبه راحت ساخته می شوند و به آسانی می توان آنها را تعویض یا جایگزین نمود. در انواع متنوعی از رنگ های ساده در دسترس هستند و به صورت شلوارها و تاپ های یکدست تولید می گردند.

روپوش (گان) های جراحی

جراحان و دیگر افرادی که در اتاق عمل کار می کنند، به پوشیدن این نوع روپوش ها نیاز دارند. آنها بر روی اسکراب ها پوشیده می شوند و به حفظ محیط جراحی استریل که برای محافظت از بیمار در برابر عفونت ضروری هستند، کمک می نمایند. گان ها (Gowns) دارای آستین های بلندی هستند که سرآستین های کشسانی در مچ دست ها دارند و معمولا با توجه به ارتفاع کاربر تا ماهیچه های ساق پا، زانو یا پایین تر از آنها می رسند. روپوش های جراحی مدرن از طریق مواد مصنوعی تولید می گردند و بلافاصله بعد از مصرف دور انداخته می شوند.

هوش مصنوعی در بازرسی پارچه

روکش های آستین جراحی

شیلدهای یکبار مصرف اضافی برای بازوهای کوچکتر هستند که از مچ دست تا آرنج امتداد پیدا می کنند. آنها در هنگام جراحی سخت که به محافظت اضافی در برابر خون یا سایر مایعات نیاز است در بالای دستکش پوشیده می شوند. این نوع روکش های جراحی هم در مچ دست ها و هم بر روی پیراهن، قابلیت کششی دارند تا تناسب ایمن را بر روی آستین های بلند گان جراحی فراهم نمایند.

لباس سرهمی یا یک تکه (jumpsuits)

این لباس های یک تکه، سر تا پای افراد را پوشش می دهند و شامل چکمه های متصل شده نیز هستند. آنها معمولا در قسمت جلو چسبانده می شوند و ممکن است یک سرپوش یا ماسک متصل شده داشته باشند. این نوع لباس ها از مواد یکبار مصرف و سبک وزن ساخته می شوند و توسط پرسنل پزشکی در هنگام محافظت اضافی در صورت نیاز پوشیده می شوند.

کاورهای کفش

این چکمه های ضد آب به صورت کامل کفش کاربر را پوشش می دهند. آنها به منظور ایجاد محدودیت برای عمل کردن میکرو ارگانیسم ها و سایر خطرات موجود و خارج از اتاق عمل یا دیگر بخش ها مورد استفاده قرار می گیرند. همانند دیگر لباس های محافظ پزشکی، از مواد سبک وزن ساخته می شوند و یکبار مصرف نیز هستند.

لباس محافظ پزشکی - ویروس کرونا, نساجی در پزشکی, منسوجات ضد میکروب, لباس محافظ, پوشاک محافظ

روپوش آزمایشگاه

این لباس ها که به عنوان روپوش سفید نیز شناخته می شوند، بخشی از یونیفرم و لباس متداول دکترها، دیگر پرسنل درمانی و محققین حوزه پزشکی محسوب می شوند. تا حدودی از لباس کاربران در اداره محافظت می نمایند، اما جهت حفظ محیط استریل مفید نیستند. آنها جیب های راحتی دارند که برای حمل بعضی از وسایل کوچک سودمند هستند. این روپوش های با دوام که قابلیت استفاده مجدد هم دارند، از پنبه یا مخلوطی از پنبه/ پلی استر ساخته می شوند.

ویژگی های متداول لباس محافظ

تولید کنندگان از مواد متنوعی جهت ساخت لباس محافظ برای استفاده پزشکی بهره می گیرند. ویژگی های متداول میان برندها این است که عملکرد محافظتی و راحتی هر یک از انواع لباس ها را به حداکثر برسانند. بعضی از ویژگی های متداول این لباس ها به قرار زیر است:

  • چسبندگی قابل تنظیم یا با استفاده از نوارهای کشسان یا پارچه های کششی.
  • مواد سبک وزن برای راحتی و جهت کاهش احتمال انباشته شدن رطوبت در اسکراب ها، گان ها و ماسک ها.
  • ترکیبات آنتی استاتیکی یا پوشش ها جهت محافظت از گان ها و ایجاد یک حالت بینابینی بین محافظت و راحتی.
  • تفاوت نفوذ پذیری بافت پارچه براساس استفاده در نظر گرفته شده.
  • دسته های بدون کرک و پرز لباس برای جلوگیری از تشکیل دهنه.
  • محافظت ضد لغزش بر روی کفش به منظور ایجاد ایمنی.
  • بازدارندگی های محافظتی مانند جذب مایع و پوشش های دافع بر روی قسمت درونی گان ها.

چه کسی از لباس محافظ پزشکی استفاده می کند؟

لباس محافظ پزشکی - ویروس کرونا, نساجی در پزشکی, منسوجات ضد میکروب, لباس محافظ, پوشاک محافظ

دکترها، پرستاران، پزشک یاران، تکنولوژیست های جراحی و افرادی که در حال آموزش دیدن هستند، فقط بخشی از پرسنلی محسوب می شوند که از لباس محافظ استفاده می کنند. افراد دیگری که در تماس با مایعات آلوده شده بدن یا مواد خطرناک بیولوژیکی هستند، به بعضی از انواع لباس محافظ زیر نیاز دارند:

  • دانشمندان محقق، تکنیسین های آزمایشگاه پزشکی و دستیاران دندانپزشک.
  • تکنیسین های درمانی فوری (اورژانس) (EMTها) و اولین کسانیکه با موضوع درمان و ایمنی مواجه می شوند.
  • کارگران مراقبت درمانی در منزل.
  • مستخدمینی که با ضایعات درمانی آلوده و خطرناک سر و کار دارند.
  • مراجعه کنندگان به واحد های بیمارستان یا اتاق هایی که عفونت ممکن است تهدیدی برای سلامتی بیمار باشد، مانند واحدهای مراقبت از بزرگسالان و نوزادان یا اتاق های ایزوله. بازدید کنندگان ممکن است در اینگونه نواحی به پوشیدن روپوش عایق، ماسک و دستکش نیاز داشته باشند و پس از ترک آن منطقه باید آنها را دور بیندازند.
آیا فشارهای تورمی باعث توقف رشد تولید در ترکیه می شود؟

آئین نامه های استاندارد جلوگیری از خطر

لباس و وسایل محافظ شخصی پزشکی، بخشی از آئین نامه های استاندارد اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) برای اقدامات احتیاطی استاندارد در محیط کار جهت اطمینان از محافظت و ایمنی هر شخصی محسوب می شوند. پوشاک ایمن مناسب به ارتقاء اقدامات احتیاطی جهانی برای سلامتی و ایمنی در همه تنظیمات لازم کمک می کند. سازمان غذا و دارو (FDA) برای کیفیت و عملکرد لباس و دستگاه های محافظ پزشکی، استانداردهایی را تبیین نموده است.

پیدا کردن لباس محافظ

کارفرمایان پرسنل پزشکی از سوی OSHA موظف هستند تا اکثر لباس های محافظ استاندارد و وسایل مورد نیاز فوق را تهیه کنند. آنها ممکن است روپوش های جراحی یا آزمایشگاه را نیز تهیه نمایند یا شاید کارمندان را مجبور نمایند تا خودشان آنها را خریداری کنند. محیط های کاری معمولا لوازم مورد نیاز خودشان را به صورت عمده و در قیمت های توافقی از شرکت های عرضه کننده وسایل پزشکی خریداری می نمایند. شما ممکن قادر باشید تا هر گونه لباس پزشکی که برای محیط کاری خودتان به آن نیاز دارید را خریداری کنید. در غیر این صورت می توانید انواع زیادی از لباس های محافظ را به صورت فیزیکی یا در فروشگاه های آنلاین زیر خریداری نمایید.

  • Scrubs and Beyond: شما می توانید در این سایت، طیف گسترده ای از برندها را برای روپوش های آزمایشگاهی، شلوارها و تاپ ها، کفش ها و دیگر وسایل پزشکی انتخاب نمایید. قیمت های لباس با توجه به چیزی که می خواهید خریداری کنید از 10 تا 50 دلار متغیر است. شما می توانید به صورت آنلاین یا فیزیکی خرید کنید. آنها خریدهای شما را در هر جایی از ایالات متحده به غیر از آلاسکا یا هاوائی تحویل می دهند. هزینه حمل به مقصد تحویل بستگی دارد.
  • Quick Medical: این فروشگاه آنلاین، محدوده گسترده ای از کلاه ها، ماسک ها، دستکش ها، کاورهای کفش و گاون های یکبار مصرف و ژاکت ها را به صورت انبوه ارائه می دهد. قیمت ها از حدود 3 دلار برای یک بسته 100 عددی کلاه شروع می شود و تا حدود 800 دلار برای یک بسته 50 عددی سرهم های پزشکی ادامه پیدا می کند. هزینه های حمل به مقدار خرید و موقعیت شما در ایالات متحده بستگی خواهد داشت.
  • Net32.com: شما می توانید گاون های یکبار مصرف، دستکش ها و ماسک ها را برای کارهای دندانپزشکی به صورت آنلاین و با قیمت کم خریداری نمایید. هزینه های حمل در محل پرداخت دریافت می گردد.
  • Alibaba.com: این شرکت، طیف متنوعی از لباس های یکبار مصرف پزشکی را به صورت انبوه، مانند گاون های جراحی، کلاه ها، ماسک ها و دستکش ها را تهیه می کند.
  • Medline: این سایت یک شرکت محلی است که لباس های پزشکی را می فروشد و بسیاری از دیگر وسایل پزشکی را برای بیمارستان ها، مطب ها و دیگر مراکز پزشکی فراهم می نماید.

پیشگیری و ایمنی

لباس محافظ در محیط های پزشکی و دیگر موقعیت های درمانی باید توسط افراد متخصص و کسانیکه به محافظت از خودشان در برابر عفونت و دیگر عوامل خطرناک اهمیت می دهند، بایستی پوشیده شود. این نوع لباس یک جنبه مهم از الزامات پیشگیری و ایمنی استاندارد را شامل می شود که هر کسی را از بیماری و آسیب محافظت می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *