صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز سناریوی بعد از کووید-19 چه خواهد بود؟
1399/02/04

سناریوی بعد از کووید-19 چه خواهد بود؟

What will be the post COVID-19 scenario

یماری کروناویروس 2019 (کووید-19) نام یک بیماری همه گیر است که به تجارت و اقتصاد جهانی ضربه سنگینی وارد کرده است. بیشتر بخش های صادراتی بنگلادش از جمله RMG (پوشاک بخر و بپوش= ready-made garment) با ترس و هراس مواجه شده اند. بیشتر خریداران، سفارشات خود را کنسل کرده اند و بعضی از برندهای مشهور گفته اند که آنها سفارشات را لغو نمی کنند، اما شرایط پرداخت با گذشته فرق کرده است. آقای مصطفی اودین مدیر عامل شرکت Denim Expert Ltd در این مورد عنوان می کند که “برند ها هیچگاه نمی گویند که هزینه ها را پرداخت خواهند کرد، فقط به سادگی می گویند که سفارشات را کنسل نخواهند کرد. این حالت برای کارگران ما، یعنی کنسل کردن سفارشات یا عدم فروش محصولات یکی است، چون در هر صورت آنها پولی به دست نخواهند آورد”.

سناریوی بعد از کووید-19 چه خواهد بود؟ - ویروس کرونا, مدیریت صنایع نساجی, کووید-19, کسب و کار نساجی
بخش RMG بنگلادش به تمرکز بر روی مدیریت عدم قطعیت تأمین بعد از بیماری همه گیر نیاز دارد.

روبانا حق (Rubana Huq)، رئیس BGMEA می گوید که عقب افتادن، موجود بودن و در حال تولید بودن سفارشات جزء مسائل رایج بخش تولید پوشاک است. خریداران می گویند “بسیار خوب ما سفارشات را تحویل می گیریم، اما ما هرگز نمی دانیم که چه زمانی هزینه محصولات خود را دریافت خواهیم کرد”. دریافت هزینه سفارشات بعضا ممکن است از 120 تا 360 روز طول بکشد.
شرکت های اچ اند ام (H&M)، ایندیتکس (Inditex) و تارگت (Target) پاسخ داده اند که آنها به تعهدات خود به عرضه کنندگان پایبند خواهند بود، اما زمان مشخصی را پرداخت هزینه های سفارش قبلی و سفارش جدید اعلام نکرده اند. هدف شرکت سی اند ای (C&A) این است که سفارشات را به همان اندازه ای که از نظر تجاری قابل قبول است، تحویل بگیرد؛ اما شرکت بست سلر (Bestseller) می گوید در این برهه زمانی تمام تلاش خود را برای بقاء به صورت امیدوارنه انجام می دهد.
قبل از همه گیر شدن بیماری کووید-19، زنجیره تقاضا و تأمین RMG بنگلادش بسیار ثابت و پایدار بود، اما این بیماری باعث عدم قطعیت زنجیره تأمین گردیده است. 2 میلیارد دلار سهم تجارت این بخش توسط این ویروس به حالت تعلیق در آمده است و براساس اطلاعات فراهم شده توسط انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان پوشاک بنگلادش، بیش از 5/1 میلیارد دلار سفارش خرید پوشاک توسط خریداران لغو شده است.
اخیرا هم زنجیره تقاضا (تولید) و هم زنجیره تأمین متوقف شده است. سرانجام برای هر بیماری همه گیری مانند طاعون، آنفولانزای اسپانیایی و ابولا یک راه حل ابداع شده است. صنعت پوشاک بنگلادش باید با عدم قطعیت زنجیره تقاضا و تأمین در آینده آماده شود. قبل از همه گیر شدن بیماری کووید-19، زنجیره تقاضا و تأمین RMG بنگلادش کاملا ثابت بود.

هوش مصنوعی در بازرسی پارچه
سناریوی بعد از کووید-19 چه خواهد بود؟ - ویروس کرونا, مدیریت صنایع نساجی, کووید-19, کسب و کار نساجی
زنجیره عرضه و تقاضا قبل از همه گیر شدن بیماری کووید-19

بیماری کووید-19 باعث عدم قطعیت زنجیره تأمین گردیده است و 2 میلیارد دلار سهم تجارت این بخش را به حالت تعلیق در آورده است. براساس اطلاعات فراهم شده توسط انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان پوشاک بنگلادش، بیش از 5/1 میلیارد دلار سفارش خرید پوشاک توسط خریداران لغو شده است. اخیرا هم زنجیره تقاضا (تولید) و هم زنجیره تأمین متوقف شده است. سرانجام برای هر بیماری همه گیری مانند طاعون، آنفولانزای اسپانیایی و ابولا یک راه حل ابداع شده است. صنعت پوشاک بنگلادش باید با عدم قطعیت زنجیره تقاضا و تأمین در آینده آماده شد.

سناریوی بعد از کووید-19 چه خواهد بود؟ - ویروس کرونا, مدیریت صنایع نساجی, کووید-19, کسب و کار نساجی
وضعیت ایجاد شده برای صنعت پوشاک پس از همه گیر شدن بیماری کووید-19

تولیدکنندگان RMG منتظرند تا بیماری کووید- 19 به پایان برسد. تا آن زمان کل تولیدات سازندگان RMG متوقف خواهد بود. بخش RMG بنگلادش، بهترین استراتژی تولید به سفارش را دارد، یعنی تولیدکنندگان تا زمانیکه یک سفارش تأیید شده را برای تولید کردن دریافت نکنند، دست به تولید نمی زنند. صنعت پوشاک تا پایان تمدن بشری به حیات خود ادامه خواهد داد. در این مطلب به 3 عامل که عدم قطعیت تقاضا را حل می کند، اشاره می شود.

عدم قطعیت داده ها نوع تحلیل ارزش
بخش RMG بنگلادش در آینده چگونه و به چه میزان می تواند فروش کند؟ تاریخچه فروش ها و متغیرهای مستقل (محرک های تقاضا). پیش بینی و تحلیل پیشگو برای تقاضاهای پیشنهادی. دقت بالای پیش بینی جهت کاهش هزینه های فهرست موجودی، حمل و نقل و زنجیره تأمین بدون آسیب وارد کردن به خدمات مشتری مهم است. یک افزایش 5 تا 10 درصدی عدم دقت مشاهده می شود.
چه تعداد خریدار و برند دوباره به خرید کردن ادامه می دهند؟ تاریخچه فروش ها، تاریخچه درآمد، اطلاعات مشتری. پیش بینی و تحلیل پیشگو. برنامه ریزی کردن و سیاست های کسب سود مختلف.
چه نوع از مشکلات کیفیتی را خریداران من تجربه خواهند کرد؟ ادعا، همکاری و IoT تحلیل متنی، تحلیل پیشگو و تحلیل لبه. هزینه های گارانتی و اعتبار برند.  کاهش 10 الی 15 درصدی هزینه های گارانتی مشاهده می شود.
الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی

بنابراین می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که فرقی ندارد که عدم قطعیت بخش RMG به چه صورت باشد، چون در هر حال همیشه تقاضا برای پوشاک وجود خواهد داشت. اما در آینده نزدیک، بخش RMG بنگلادش با مشکلاتی در زمینه تأمین مواد اولیه که بیشتر در چین یافت می شوند، مواجه خواهد بود.

سناریوی بعد از کووید-19 چه خواهد بود؟ - ویروس کرونا, مدیریت صنایع نساجی, کووید-19, کسب و کار نساجی

تولید کنندگان پارچه محلی و وسایل تزئینی تحت پوشش بخش پوشاک بنگلادش نیستند. اخیرا حدود 1800 کارخانه، تولید کننده محصولات تزئینی شده اند و BTMA دارای 802 کارخانه تولید پارچه برای 4614 عضو BGMEA است.

سناریوی بعد از کووید-19 چه خواهد بود؟ - ویروس کرونا, مدیریت صنایع نساجی, کووید-19, کسب و کار نساجی
هفت استراتژی مدیریت عدم قطعیت تأمین

بخش RMG بنگلادش به تمرکز بر روی مدیریت عدم قطعیت تأمین نیازمند است. بنگلادش در حال حاضر جهت مواجه با عدم قطعیت تقاضا دارای استراتژی تولید به سفارش (make-to-order) است. این کشور نیاز دارد تا از این استراتژی خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *