1398/04/21

پنبه در مسیری جدید

الحاق مولکول‌های زیستی به پنبه ممکن است منجر به پنبه‌های کاربردی جدیدی شود. پنبه یک فیبر طبیعی از بوته پنبه است که تقاضا برای پنبه را افزایش می‌دهد و این باعث شده است که فاز بعدی تحقیقات منسوجات هوشمند پوشیدنی تحقیق و توسعه در بخش پنبه باشد.
کیفیت پنبه باید از سطح مزرعه تا صنعت با تمرکز بر تلاش خود بر روی دست آوردن جنبه کیفی محصول، توسعه یابد.
گروهی از دانشمندان بین‌المللی از اسرائیل، آلمان و اتریش از یک رویکرد بیولوژیکی برای پرورش پنبه ای کاربردی استفاده کرده‌اند. آن‌ها دو مولکول را ترکیب کردند، یکی حامل سلول های گیاه است و دیگری باعث ایجاد فلوروسانس یا تابش نور می‌شود. با این روش می توان هزاران سال از پارچه ای استفاده کرد که تحت تاثیر نور روشن می شود.
مولکول‌های بیولوژیکی خارجی که حاوی بخش‌های گلوکز هستند، پنبه را قادر می‌سازند که قابلیت مغناطیسی داشته باشد. علاوه بر این با ترکیب مولکول‌های خارجی پنبه این قابلیت را پیدا می کند تا عملکردی بهتر و بادوام تری داشته باشد.
توانایی شستن، دوام و فرسایش برخی از چالش‌هایی است که بخش منسوجات هوشمند با آن مواجه است. بهره‌برداری از روش‌های زیستی فرصت‌های جدیدی را برای الیاف طبیعی جهت کمک به بخش تکنولوژی در صنعت نساجی فراهم خواهد کرد.
همچنین انتظار می رود که این روش برای الیاف دیگری مانند کتان و بامبو به کار گرفته شود.
اگر این روش در صنعت نساجی مورد استفاده قرار گیرد، برای صنعت پنبه جهان بسیار مفید خواهد بود، زیرا پوشش های فیبر با این مشکل روبرو هستند که در طول زمان و فرسایش عملکردشان را از دست می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *