صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز تاثیر تورم بالا و لیر تضعیف شده بر بخش نساجی و پوشاک ترکیه
1400/08/27

تاثیر تورم بالا و لیر تضعیف شده بر بخش نساجی و پوشاک ترکیه

High inflation, weaker lira to impact Turkish textile-apparel sector

کاهش تقاضای داخلی به دلیل نرخ بالای تورم، هزینه بالای واردات به دلیل لیر تضعیف شده، هزینه های بالای انرژی و سرمایه گذاری کمتر به زودی بر تولید و صادرات بخش نساجی و پوشاک ترکیه تأثیر می گذارد. بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه، در ماه اکتبر 2021، نرخ تورم نسبت به مدت مشابه سال قبل به 2.5 درصد افزایش یافت و به 19.89 درصد رسیده است.

نرخ تورم سالانه 20 درصدی ناشی از قیمت مواد غذایی، خدمات، مسکن و حمل و نقل است که باعث می شود مصرف کنندگان پول کمی برای نیازهایی همچون پوشاک خود داشته باشند.

در ترکیه، مردم خرید منسوجات لازم را برای نیازهای روزانه خود به تعویق می اندازند. کاهش تقاضای داخلی قطعاً بر تولید تأثیر می گذارد زیرا شرکت های پوشاک و سایر تولیدکنندگان حوزه نساجی تولید خود را کاهش می دهند.

همراه با تورم بالا، به طور مداوم ارزش لیر کاهش می یابد. لیر ترکیه از ابتدای سال 2021 حدود 25 درصد ارزش خود را از دست داده است و امروز در برابر دلار آمریکا به 10.37 رسیده است. البته این موضوع به صادرکنندگان محصولات نساجی کمک می کند تا درآمد بیشتری کسب کنند. در واقع افزایش تورم و کاهش نرخ بهره و در نتیجه تضعیف لیر، استراتژی دولت برای ارتقای صادرات است. اما فشار زیادی بر مردم وارد می کند زیرا قیمت های بازار دیوانه وار بالا رفته است. در کوتاه مدت، صادرکنندگان نساجی ممکن است از این موضوع لذت ببرند، اما وقتی صحبت از واردات مواد خام از خارج به میان می‌آید، تأثیر بدی بر آنها خواهد گذاشت.

الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی

طی ژانویه تا سپتامبر 2021، صادرات پوشاک ترکیه 25.72 درصد افزایش یافت و به 13.364 میلیارد دلار رسید، که در مقایسه با صادرات 10.630 میلیارد دلاری در دوره مشابه سال 2020 افزایش قابل توجهی داشته است. با این حال، واردات پنبه، نخ پنبه و منسوجات پنبه ای این کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است وبر اساس داده های موسسه آمار ترکیه و وزارت بازرگانی این کشور،به میزان 34.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و به 2.553 میلیارد دلار رسیده است.

در همین حال، علاوه بر هزینه بالای سوخت و سایر هزینه های واردات، دولت در ماه جاری قیمت گاز طبیعی عرضه شده به صنعت را تا 48 درصد افزایش داد، زیرا افزایش قیمت جهانی باعث افزایش نرخ واردات گاز شده است. ترکیه یکی از بزرگترین واردکنندگان گاز در اروپا است و به گاز ارسالی از خطوط لوله روسیه، آذربایجان و ایران و همچنین واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از نیجریه، الجزایر و بازارهای منقطه ای وابسته است.

در نتیجه سناریوی فعلی، سرمایه‌گذاری جدید در بخش تولید به‌ ویژه از سوی بازیگران داخلی به شدت کاهش خواهد یافت. در حال حاضر، مردم شروع به تغییر پس اندازهای خود به طلا و ارزهای خارجی کرده اند.

محافظ پارچه Polygiene ShedGuard و بهبود مقاومت پارچه در برابر سایش در حین شستشو

به گفته اقتصاددانان در ترکیه، یکی از دلایل اصلی نرخ بالای تورم فعلی و تضعیف لیر، اصرار دولت بر نرخ بهره پایین است. آنها استدلال می کنند که این ممکن است در سال آینده عوارض جانبی بیشتری داشته باشد، که حتی ممکن است عواقب آن تا سال 2023 ادامه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *