صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت 6 روش مطمئن اتوماسیون جهت ارتقای صنعت نساجی
1399/10/26

6 روش مطمئن اتوماسیون جهت ارتقای صنعت نساجی

اتوماسیون باعث ایجاد تغییرات اساسی در بسیاری از صنایع شده است که بخش نساجی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مطلب، 6 مورد را به شما نشان می دهیم که اتوماسیون نساجی باعث بهتر شدن وضعیت کلی این صنعت شده است.

1- کمک به شرکت ها در رفع نیازهای جدید آنها

با بدتر شدن وضعیت بیماری همه گیر کووید- 19، بسیاری از تولید کنندگان برای کمک به تامین تقاضای روزافزون ماسک و سایر تجهیزات محافظتی دست به کار شده اند. در این حالت اتوماسیون باعث راحت شدن تغییر موضع و نحوه فعالیت آنها می شود.
شرکت Eastman Machine، تولیدکننده ماشین های برش پارچه برای صنایع مختلفی مثل صنعت نساجی است. این شرکت الگوهای کسب و کارهای دیگر و نقشه های ایجاد شده توسط کامپیوتر در حوزه های کاری دیگر را برای کاربران ارسال می کند؛ این مسئله باعث می شود تا تغییر عملکرد دستگاه ها برای ساخت تجهیزات محافظتی شخصی آسان تر گردد. کمک آنها به شرکت های سراسر دنیا امکان می دهد تا تولید خود را افزایش دهند، به خصوص زمانیکه حجم تولید اهمیت مضاعفی پیدا می کند. این مثال نشان می دهد که مهارت در اتوماسیون فرآیندهای مرتبط با منسوجات می تواند به سایر بخش ها نیز کمک نماید.

2- بهبود گزینه های استفاده از منسوجات بازیافتی

این روزها لباس هایی که با مواد بازیافتی ساخته می شوند محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند، زیرا مردم ترجیح می دهند که خریدهای مد آنها سازگار با محیط زیست باشد. با این حال بازیافت لباس های ساخته شده از مخلوط پنبه و پلی استر به ویژه به دلیل مشکل بودن واتابیدن الیاف بافته شده بسیار سخت است.
شرکت H&M در حال حاضر برای انجام این کار از یک دستگاه خودکار استفاده می کند. با توجه به گزارشات مطرح شده، این اولین شرکتی است که توانسته به صورت صنعتی به این مهم دست پیدا کند. در این دستگاه حتی از آب، گرما و مواد شیمیایی بازیافتی در خلال یک حلقه بسته استفاده می گردد. این به اصطلاح ماشین سبز (Green Machine) پس از چهار سال همکاری مابین چندین سازمان مختلف شکل گرفته است. امروزه متخصصان اتوماسیون می توانند در هر مرحله از مدل سازی اولیه گرفته تا رفع مشکل همگام مشتریان باشند، بنابراین شرکت های نساجی در همه اندازه ها می توانند به راهکارهای سفارشی مانند این مورد دسترسی داشته باشند.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

3- افزایش راندمان فرآیندهای رنگرزی و پرداخت کاری

پرداخت و رنگ یک شکل و یک جور پارچه نقش مهمی در برآورده کردن انتظارات مشتریان بازی می کند. خوشبختانه دستگاه هایی وجود دارند که اتوماسیون نساجی را در مراحلی مانند رنگرزی پارچه و پرداخت یا به عبارتی افزودن نرم کننده ها به پارچه برای ایجاد یک حس خوشایندتر در هنگام تماس آنها با پوست، تسهیل می کنند.
بسیاری از ماشین آلات به کاربران امکان می دهند که سطح اتوماسیون را شخصی سازی کنند. علاوه بر این، برنامه هایی را در حافظه تجهیزات خود ذخیره کنند تا در هنگام پرداخت محصولاتی که یک شرکت قبلاً ساخته و غالباً نیز تولید می کند، در وقت خود صرفه جویی کنند. دستیابی به بهره وری بالاتر با این کارها باعث افزایش خروجی تولید در حالت کلی می شود.

4- ساده سازی روند دوخت

حتی با وجود اینکه فرصت های بیشتری برای استفاده از اتوماسیون در صنعت نساجی به وجود آمده است، برخی از کارها همچنان باید توسط انسان انجام شود. مثلا تا همین اواخر تغذیه پارچه به چرخ های خیاطی با استفاده از دست انجام می شد.
با این حال شرکتی به نام Sewbo دست به نوآوری جالبی زده است؛ این شرکت به صورت موقت پارچه ها را با یک ماده محلول سفت کننده عمل آوری می کند، سپس یک بازوی رباتیک آنها را برداشته و به چرخ های خیاطی می رساند. این ماده افزودنی باعث می شود که حمل و نقل پارچه ها برای ربات آسان تر شود، در ضمن ربات ها لباس ها را بعد از دوخت با آب نیز شستشو می دهند.

5- تسریع بازرسی های کنترل کیفی

متخصصان نساجی باید طاقه های پارچه و لباس های آماده شده را از نظر وجود هر گونه نقصی که ممکن است منجر به عدم رضایت مشتری شود، بررسی کنند. در شیوه های سنتی افراد باید جنبه های مختلف را مورد بررسی قرار دهند و فرقی ندارد که این کالاها بافته شده یا بافتنی باشند. با این حال اتوماسیون می تواند با جمع آوری داده هایی که به روند کاری مورد نظر مدیران اشاره دارد، باعث تسریع روند کار شود.
یک سیستم خودکار به همراه تجهیزات متصل به آن می تواند هر دقیقه حدود 30 متر از پارچه را بررسی کند. در ضمن این سیستم ها، داده هایی را درباره برخی مشخصات محصولات (مثل چه نوع موادی بیشتر دارای نقص هستند) جمع آوری می کنند. بعد از اینکه این اطلاعات در اختیار تصمیم گیرندگان قرار گرفت آنها می توانند با ایجاد تغییراتی موجب پیشرفت های پایداری شوند.

زیپ قابل بازیافت و ضد آب شرکت YKK

6- کاهش هزینه های کلی تولید

بسیاری از شرکت ها به دنبال اتوماسیون پارچه هستند، زیرا می دانند که این بهترین راه برای ماندن در رقابت یک بازار همیشه چالشی است. به عنوان مثالی در این زمینه می توان به کارخانه شرکت تولید پوشاک تیانیوان (Tianyuan Garments Company) اشاره کرد. رهبران این شرکت توافقنامه ای را امضا کردند که به موجب آن ماشین آلات خودکاری را برای مراحل مختلف فرآوری پارچه از جمله برش و دوخت مواد تهیه کنند.
یکی از جالب توجه ترین جنبه های این کار به آماده کردن یک تی شرت در فقط 22 ثانیه زمان مربوط می گردد. یک نماینده گفت که هزینه نیروی کار هر لباس تنها 33 سنت است که ارزان تر از هر بازاری در سراسر جهان می باشد. حتی اگر یک شرکت تمامی مراحل فرآوری منسوجات را به صورت کاملاً خودکار انجام ندهد و تنها به یک یا چند بخش بسنده کند باز هم می تواند به میزان زیادی در هزینه های خود صرفه جویی کند و همین امر هم به برندهای تجاری اجازه می دهد که نیازهای مشتریان را به بهترین شیوه برآورده نمایند.

اتوماسیون پارچه متناسب با نیازهای امروز است

ما در جهانی زندگی می کنیم که مردم انتظار دارند کالاها را چند روز یا چند هفته پس از نمایش آنها در مجلات مد خریداری کنند. در عین حال مصرف کنندگان قدرت انتخاب بیشتری پیدا کرده اند و ممکن است که اگر برندها یک بار آنها را ناامید کنند، دیگر به آنها فرصت دیگری ندهند.
در ضمن بسیاری از مشتریانی که پارچه یا کالاهای ساخته شده شرکت ها را می خرند می خواهند مطمئن شوند که شرکت هایی که این اجناس را به آنها فروخته اند به شکل قانونی و منصفانه با نیروی کار رفتار می کنند، و ایمنی و کرامت آنها را حفظ می نمایند. اتوماسیون یک راهکار تضمینی در هر حالتی نیست. با این حال این 6 مورد نشان می دهند که اتوماسیون نقش مهمی در ارتقای بخش نساجی داشته است و پتانسیل پیشرفت های بیشتری در این زمینه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *