صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت ۶ صنعت وابسته به پنبه که بدون آن نمی توانند فعالیت کنند
1401/10/17

۶ صنعت وابسته به پنبه که بدون آن نمی توانند فعالیت کنند

SIX INDUSTRIES THAT CANNOT OPERATE WITHOUT COTTON

وقتی به پنبه فکر می کنیم، اولین چیزی که به ذهنمان می رسد لباس است؛ لباس هایی ضروری مانند تی شرت ها، لباس های زیر و شلوارهای جین. اما گستردگی صنعت پنبه بسیار فراتر از تولید لباس است، و دامنه استفاده از آن به صنایع پزشکی، گردشگری و آرایشی نیز گسترش می یابد.

در ادامه نگاهی گذرا به شش صنعتی می اندازیم که به شدت به پنبه متکی هستند:

۱- پزشکی و دندانپزشکی

از گازهایی که دندان پزشکان در حین بازسازی دندان های ما مورد استفاده قرار می دهند تا لباس هایی که بیماران در بیمارستان به تن می کنند، همه و همه متکی به پنبه هستند. همه کاره بودن و کاربردی بودن پنبه آن را به یک ماده ایده آل برای صنایع پزشکی و دندانپزشکی تبدیل کرده است. در ضمن پنبه راه خود را به سمت بانداژهای زخم ها و حتی پرده هایی که تخت های بیمارستان را از هم جدا می کند نیز باز کرده است. از پنبه در دستگاه های اشعه ایکس نیز استفاده می شود.

۲- بهداشت شخصی و لوازم آرایشی

شاید باورش سخت باشد؛ ولی پنبه و روغن حاصل از دانه های آن (که به روغن پنبه دانه معروف است) در انواع محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از انواع صابون ها و محصولات دارویی و آرایشی حاوی روغن پنبه دانه هستند. پنبه ماده اولیه و اصلی شرکت هایی است که در زمینه تولید نوار بهداشتی فعالیت می کنند؛ گوش پاک کن ها و پدهای صورت نیز به شدت به پنبه متکی هستند.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

۳- غذا

جالب است بدانید که گیاه کرکی پنبه در آشپزی نیز کاربرد دارد. از آنجایی که گاهاً از پنبه به عنوان یک ماده خوراکی استفاده می شود؛ لذا کشاورزان پنبه ‌کار حتماً باید قطعات دستگاه پنبه‌ چین را برای جلوگیری از آلودگی پنبه تمیز نگهدارند. روغن پنبه دانه ماده اصلی تشکیل دهنده شیرین کننده محبوب کریسکو (Crisco) است؛ در ضمن جزئی از روغن پخت و پز نیز به حساب می آید. از این روغن در تولید چیپس، نان و سایر میان وعده ها نیز استفاده می شود.

۶ صنعت وابسته به پنبه که بدون آن نمی توانند فعالیت کنند - صنعت پنبه, تجارت پنبه, بازار پنبه

۴- کنترل آفات

با وجود اینکه روغن پنبه دانه یک ماده خوراکی است؛ اما کشاورزان از آن برای کنترل جمعیت آفات ناخواسته مانند حشرات و کنه ها استفاده می کنند. روغن پنبه دانه برای این موجودات یک ماده کشنده محسوب می شود.

۵- رنگ آمیزی و مراقبت از خانه

آیا می دانستید که برخی از انواع رنگ ها و درزگیرها شامل محصولات جانبی پنبه هستند. جالب است بدانید بوم های نقاشی برزنتی که بین نقاشان بسیار محبوب هستند، از پنبه ساخته می شوند. وقتی به قطعات دستگاه پنبه‌ چین که این کرک های پف کرده را برداشت می کنند نگاه می کنید؛ احتمالاً هرگز به محصولات جانبی پنبه فکر نکرده اید، اما حالا با آنها آشنایی دارید.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

۶- گردشگری

باید پذیرفت که پنبه از یونیفورم ها و دستمال هایی که برای پاک کردن آشپزخانه هتل ها و رستوران ها به کار می روند تا رومیزی ها و ملحفه های تخت ها، نقش بی بدیلی در صنعت گردشگری دارد. با وجود اینکه پنبه تنها گزینه موجود برای صنایعی مانند اینها نیست؛ اما دسترس پذیری و همه کاره بودن این گیاه، آن را به ماده ای ایده آل برای تولید انواع محصولات تبدیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *