صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی
1401/04/15

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی

How to Clean Your Washing Machine

برای اینکه ماشین لباسشویی شما به درستی کار کند و تمیز و بدون بو باشد؛ باید مرتباً آن را تمیز کنید. ما در این مطلب روش های تمیز کردن ماشین لباسشویی با یا بدون مواد سفید کننده را به شما آموزش می دهیم.

چه ماشین لباسشویی تان درب از جلو و چه درب از بالا باشد؛ با به کار بستن توصیه های این مقاله می توانید آن را تمیز کنید و در نهایت باعث گردید تا لباس های خود را تمیزتر از ماشین لباسشویی خارج نمایید.

آیا ماشین های لباسشویی باید تمیز شوند؟

ماشین های لباسشویی به صورت مداوم در معرض آلودگی ها، میکروب ها، باکتری ها و بقایای مواد شوینده هستند. درست است که مواد شوینده، لباس هایتان را تمیز می کنند؛ اما قرار نیست ماشین لباسشویی شما را هم تمیز کنند. از این رو لازم است هر از چند گاهی ماشین لباسشویی خود را به صورت جداگانه تمیز نمایید.

ماشین های لباسشویی هر چند وقت یک بار، نیاز به تمیزکاری دارند؟

باید ماشین لباسشویی خود را هر ماه تمیز کنید. تمیز کردن منظم ماشین لباسشویی باعث از بین بردن بوی کثافت، باقی مانده مواد شوینده، آلودگی ها و باکتری ها می شود.

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی

در ادامه نکاتی را ذکر می کنیم که برای انواع ماشن لباسشویی، چه درب از جلو و چه درب از بالا مناسب می باشند. در ضمن می توانید از محلول پاک کننده مدنظر خود هم استفاده کنید؛ بعدها به این روش هم می پردازیم. البته بسته به آنچه در کابینت آشپزخانه تان وجود دارد؛ می توانید از روش های مختلفی بهره ببرید.

نکته مهم: همیشه دستورالعمل های تولید کننده ماشین لباسشویی را در هنگام تمیز کردن آنها بخوانید. به عنوان مثال برخی از ماشین های لباسشویی دارای یک برنامه تمیز کاری هستند؛ از این رو برای تمیزکاری به محلول پاک کننده نیازی ندارند.

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی درب از جلو

  1. تمیز کردن واشر لاستیکی: هر گونه ضایعاتی اعم از پرز و مو، سکه، گیره مو و هر چیز دیگر که در آنجا جمع شده را گردآوری کرده و بردارید. سپس آن را با پارچه تمیز و سرکه تقطیری سفید پاک کنید.
  2. تمیز نمودن کشوی مواد شوینده: برای این کار باید این کشو را جدا کنید؛ سپس آن را در سینک ظرفشویی گذاشته و با مقداری مایع لباسشویی و یک مسواک کهنه تمیز نمایید.
  3. پاک کردن فیلتر: تمامی خاک و مواد زائد لباس ها در حین شستشو در این فیلتر جمع می شوند. یک حوله و یک کاسه را آماده کنید. ماشین لباسشویی را از برق کشیده و فیلتر آن را از جای خود دربیاورید؛ سپس آب و سایر بقایای جمع شده در آن را داخل کاسه تخلیه کنید و آن را با حوله پاک نمایید. وقتی فیلتر تمیز شد؛ دوباره آن را سر جای خودش وصل کنید، و کاسه را خالی کرده و بشویید. حوله را نیز در داخل سبد لباس های کثیف بیاندازید.
  4. اضافه نمودن محلول پاک کننده مد نظر به مخزن مواد شوینده لباسشویی: فراموش نکنید که برخی از ماشین های لباسشویی نیازی به محلول پاک کننده ندارند؛ از این رو باید قبل از تمیز کردن ماشین لباسشویی، دستورالعمل های تولید کننده آن را بخوانید.
  5. شستن داخل لباسشویی: ماشین خود را روی یک برنامه معمولی شستشو یا برنامه مخصوص شستشوی ماشین لباسشویی تنظیم کنید. آن را با استفاده از آب داغ بشویید و مطمئن شوید که محفظه مخصوص شستشویش خالی باشد.
  6. پاک کردن قسمت داخلی: وقتی دور شستشو به پایان رسید؛ داخل محفظه ماشین لباسشویی را با یک پارچه خشک پاک کنید.
  7. خشک کردن دستگاه: درب ماشین لباسشویی را باز کنید تا جریان هوا وارد آن شود و آن را کاملاً خشک کند.
  8. تمیز نمودن قسمت بیرونی ماشین لباسشویی: یک پارچه را به سرکه سفید آغشته کرده و قسمت جلوی ماشین لباسشویی را با آن پاک نمایید.

با استفاده از روش های فوق، ماشین لباسشویی شما باید تمیز و درخشان شده باشد، و بوی بهتری بدهد.

نحوه شستشوی ماشین لباسشویی درب از بالا

  1. محفظه ماشین لباسشویی را با داغ ترین آب ممکن پر کنید.
  2. محلول تمیز کننده خود را به این آب داغ اضافه نمایید.
  3. اجازه بدهید روند شستشو کامل شود؛ سپس دستگاه را دوباره با آب داغ پر کنید.
  4. محلول پاک کننده را به این آب بیافزایید.
  5. یک دستکش لاستیکی پوشیده و یک پارچه را در آب داغ فرو کنید.
  6. با این پارچه کلیه سطوح دستگاه را تمیز کنید. بدنه، درپوش دستگاه، کناره ها، زیر درب، محل ریختن شوینده و هر جایی از دستگاه که به چشم تان می خورد را با استفاده از این پارچه تمیز نمایید. اگر پارچه خوب سطوح را تمیز نمی کند؛ استفاده از یک مسواک کهنه جواب می دهد.
  7. دوباره ماشین لباسشویی را روشن کنید تا تمام ضایعات و آلودگی های آن پاک شوند.
  8. با یک پارچه خشک داخل دستگاه را پاک و در آن را باز بگذارید تا هوا داخل آن شود.
انتخاب دستگاه پنبه‌ چین مناسب و قطعات آن

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی با سرکه سفید

افزودن سرکه تقطیری سفید به ماشین لباسشویی نیز می تواند آلودگی ها، لکه ها، چربی ها و باکتری های آن را پاک کند. سرکه سفید حاوی 5% اسید است؛ از این رو یک پاک کننده موثر خانگی محسوب می شود. دو فنجان سرکه سفید را به محفظه مخصوص مواد شوینده (در ماشین‌ لباسشویی درب از جلو) یا محفظه مخصوص شستشوی لباس ها (در ماشین لباسشویی درب از بالا) اضافه کنید.

مزایا

  • طبیعی است.
  • دوستدار محیط زیست محسوب می شود.
  • ارزان می باشد.
  • اسیدی است؛ از این رو خاصیت پاک کنندگی خوبی دارد.
  • برای کودکان و حیوانات خانگی خطری ندارد.
  • شیمیایی و فاقد سموم است.
  • کپک ها را از بین می برد.
  • میکروب ها، باکتری ها و ویروس ها را نابود می کند.

معایب

  • اسید ممکن است پوست را تحریک کند.
  • کمی بو می دهد (اما با ریختن اسانس های روغنی در محلول، می توان تا اندازه ای آن را از بین برد).
  • برای پاک کردن چربی ها مناسب نیست.

اخطار: سرکه را با سفید کننده مخلوط نکنید؛ چرا که باعث آزاد شدن گاز سمی کلر می شود.

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی با جوش شیرین

جوش شیرین در پاک کردن ماشین لباسشویی معجزه می کند. این ماده، بوها را از بین می برد و از آنجاییکه کمی ساینده است؛ باعث از بین بردن آلودگی ها، رسوبات و ضایعات ماشین لباسشویی می شود. نصف فنجان جوش شیرین را به محفظه مخصوص مواد شوینده (در ماشین‌ لباسشویی درب از جلو) یا محفظه مخصوص شستشوی لباس ها (در ماشین لباسشویی درب از بالا) اضافه نمایید.

مزایا

  • طبیعی است.
  • دوستدار محیط زیست می باشد.
  • ارزان است.
  • یک ماده قلیایی ملایم محسوب می شود؛ از این رو ذرات چربی و آلودگی ها را در خود حل می نماید.
  • بوها را خنثی می کند.
  • برای کودکان و حیوانات خانگی خطری ندارد.

معایب

  • قدرت ضدعفونی کنندگی آن مانند پاک کننده های خریداری شده از فروشگاه ها نیست.
  • اگر از آب گرم استفاده نکنید، جوش شیرین به صورت کامل حل نمی شود؛ بنابراین ممکن است لایه های نازک از آن سطح ماشین لباسشویی را بپوشاند.
  • ممکن است باعث تحریک پوستی شود.

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی با سفید کننده

سفید کننده یک ماده پاک کننده و ضدعفونی کننده است که استفاده از آن بسیار رایج می باشد؛ در ضمن می توانید برای تمیز کردن ماشین لباسشویی خود از آن استفاده کنید. اما به کار بردن سفید کننده مستلزم دنبال کردن دستورالعمل ها و توصیه های تولید کننده می باشد.

برای استفاده از سفید کننده جهت تمیز کردن ماشین لباسشویی، از مقدار توصیه شده در دستورالعمل های مندرج بر روی قوطی آن بهره بگیرید. در حالت کلی برای ماشین های لباسشویی درب از جلو، لازم است که 60 میلی لیتر سفید کننده را در مخزن مواد شوینده آن بریزید. برای ماشین لباسشویی درب از بالا، اضافه کردن یک فنجان پر مایع سفید کننده به محفظه پر از آب آن کفایت می کند. اگر ماشین لباسشویی شما مخزنی برای مواد سفید کننده دارد؛ ماده را در آن بریزید.

نکاتی در مورد استفاده از سفید کننده ها

  • هنگام کار با سفید کننده ها از دستکش محافظ استفاده کنید.
  • سفید کننده را به اندازه مقدار توصیه شده به کار ببرید. برای این کار دستورالعمل های روی قوطی سفید کننده را دنبال کنید؛ چرا که احتمال دارد با مقادیری که ما در اینجا ذکر کرده ایم، متفاوت باشند.
  • سفید کننده را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهدارید.
  • هرگز آن را با سایر مواد پاک کننده مخلوط نکنید.
  • همیشه لازم است که بعد از شستن ماشین لباسشویی با سفید کننده، ماشین را یک دور دیگر روشن کنید تا بقایای ماده سفید کننده و بوی آن از دستگاه پاک شود.
مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

مزایا

  • ارزان است.
  • لکه ها را از بین می برد.
  • میکروب ها، باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها را نابود می کند.

معایب

  • بخارات سفید کننده ها سمی است.
  • اگر سفید کننده مستقیماً با پوست دست تماس پیدا کند؛ ممکن است آن را بسوزاند یا تحریک کند.
  • سفید کننده برای افراد مبتلا به آسم مناسب نیست و باعث تحریک ریه آنها می شود.

چرا ماشین لباسشویی بعد از تمیز کردن، هنوز هم بوی بدی می دهد؟

اگر تمام این دستورالعمل ها را اجرا کرده اید؛ اما هنوز ماشین لباسشویی شما بوی بدی می دهد، ممکن است ناشی از چند دلیل زیر باشد:

  • کپک و قارچ: وجود کپک و قارچ بعد از تمیز کردن ماشین لباسشویی بسیار شایع است. باید مطمئن شوید که تمام گوشه و کناره های دستگاه خود را تمیز کرده اید. اگر سرکه یا جوش شیرین مشکل شما را حل نمی کند؛ ممکن است مجبور شوید از سفید کننده کلری کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که واشر لاستیکی ماشین لباسشویی جایی است که کپک ها و قارچ ها در آن جمع می شوند.
  • نیاز به بو زدائی: اگر ماشین لباسشویی دارای برنامه تمیزکاری است که به مواد شوینده نیاز ندارد؛ به احتمال زیاد پس از تمیزکاری هم بوی بدی نمی دهد. پس می توانید ماشین لباسشویی خود را روی آن برنامه تنظیم کنید و فقط از یک دور شستشوی معمولی با آب داغ و سرکه سفید برای بو زدائی آن استفاده نمایید.
  • پاک کردن چربی ها: گاهی اوقات محلول های پاک کننده آنقدر قوی نیستند که چربی هایی چسبیده شده به ماشین لباسشویی را پاک کنند. قبل از اینکه دستگاه خود را روشن کنید؛ با استفاده از یک اسفنج یا پارچه زبر، آلودگی ها و چربی های داخل دستگاه را پاک نمایید.
  • عوض نمودن مواد شوینده: برخی از شوینده ها و نرم کننده هایی که از فروشگاه خریداری کرده اید؛ روی لباس ها و داخل دستگاه تان جمع می شوند. در نتیجه ماشین لباسشویی شما با گذشت زمان بو می گیرد؛ پس بهتر است چیز طبیعی تری را انتخاب کنید.
  • خشک نگهداشتن محفظه مخصوص شستشوی لباس ها: درب ماشین لباسشویی را پس از شستن لباس ها باز کنید تا داخل آن خشک شود؛ در غیر این صورت بوی بدی به خود می گیرد.
  • رها نکردن لباس ها به صورت طولانی: شاید این اتفاق برای همه شما افتاده باشد. اما باید توجه داشته باشید که باید لباس های خود را بلافاصله پس از شستشو، از ماشین لباسشویی خارج کنید تا هم لباس هایتان بو نگیرند و هم ماشین لباسشویی بدبو نشود.

آیا برای تمیز کردن کامل ماشین لباسشویی، به خدمات فنی نیاز است؟

تمیز کردن ماشین لباسشویی کار دشواری نیست؛ اما ممکن است پیچیدگی هایی هم داشته باشد. شاید مشکل کپک و گرفتگی فیلتر ماشین لباسشویی دارید و یا اینکه نمی توانید بوی بد آن را از بین ببرید.

با رعایت دستورالعمل هایی که در اینجا ذکر کردیم و کمی تلاش، خودتان قادر به حل این مشکلات خواهید بود. اما اگر به هر دلیلی موفق نشدید؛ می توانید با یک مرکز ارائه دهنده خدمات فنی تماس بگیرید. برخی از شرکت های تولید کننده ماشین لباسشویی این کار را به عنوان بخشی از گارانتی انجام می دهند؛ زیرا ممکن است دستگاه شما مشکلی داشته باشد.

پس به صورت آنلاین به دنبال یک مرکز ارائه دهنده خدمات فنی بگردید و یا اینکه با مراکز خدمات پس از فروش تولید کننده ماشین لباسشویی خود تماس بگیرید.

ماشین لباسشویی تمیز دلیل داشتن لباس تمیز: هر چه ماشین لباسشویی شما تمیزتر باشد؛ لباس هایتان هم تمیزتر خواهند شد. مطمئناً این هدف نهایی شماست. برای تمیز کردن کامل ماشین لباسشویی خود می توانید از جوش شیرین یا سرکه استفاده کنید؛ این مواد قادرند ماشین لباسشویی را به صورت عمیق و اصولی تمیز کنند. اما اگر کپک ها، قارچ ها و باکتری ها ماشین لباسشویی تان را درگیر کرده اند؛ باید از سفید کننده کمک بگیرید. در این حالت نباید دستکش و لباس محافظ را فراموش کنید. در صورتیکه موفق نشدید؛ با یک مرکز ارائه دهنده خدمات نظافتی تماس بگیرید و تمیز کردن ماشین لباسشویی خود را به آنها بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *