صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز تولید منسوجاتی برای هوای سرد و گرم توسط محققان چینی
1400/03/24

تولید منسوجاتی برای هوای سرد و گرم توسط محققان چینی

CHINESE SCIENTISTS CREATE TEXTILE FOR COLD AND HOT WEATHER

دانشمندان دانشگاه ججیانگ (Zhejiang University) چین، منسوجات برگشت پذیری تولید کرده اند که گرما را در سرما به دام انداخته و در هوای گرم آن را منعکس می کند؛ در ضمن مقادیر کمی برق هم به صورت همزمان تولید می نماید. ساخت این منسوجات ساده و ارزان است. آنها کاربردهای فراوانی دارند و می توانند به شکل لباس هایی در بیایند که برق تولید می کنند و یا می توانند انرژی الکتریکی ابزارهای پوشیدنی را تامین نمایند.
تلاش های قبلی برای تولید چنین منسوجات پیچیده ای برای استفاده در فضای باز، معمولاً بر گرفتن تابش حرارتی خورشید یا پراکنده کردن آن متمرکز بود. کیانگ لی (Qiang Li) و مین کیو (Min Qiu) و سایر همکارانشان برای ادغام این دو رویکرد، پارچه ای لایه لایه متشکل از پلیمرهای الیافی متخلخل ساختند. آنها برای به دام انداختن گرما در سرما، سمت گرمایی پارچه در نانو ذرات روی و مس را پوشاندند تا انرژی خورشید را جذب کرده و تابش حرارتی بدن فرد را نگه دارد. این محققین برای آزاد کردن گرما در هوای گرم و آفتابی، یک ساختار متخلخل سلسله مراتبی را در سمت خنک کننده پارچه گنجاندند تا نور خورشید را منعکس کرده و اشعه تابشی بدن انسان را پراکنده کند.
سمت گرمایی پارچه در هنگام آفتاب، دمای پوست شبیه سازی شده انسان را تا 14 فارنهایت بالا می برد که بیشتر از دمای پنبه سیاه است. سمت خنک کننده این پارچه ها حرارت را تا 11 درجه فارنهایت کاهش می دهد که قابل مقایسه با درجه حرارت پنبه سفید است. سمت گرمایی پارچه در آزمایش های شبانه، پوست شبیه سازی شده را تا 5 درجه فارنهایت بیشتر از پنبه سیاه گرم می کند؛ اما سمت خنک کننده منجر به کاهش دمایی نمی شود. محققان با اتصال یک ژنراتور ترموالکتریکی کوچک به این منسوجات توانستند شیب دما را بین سطوح داخلی آنها و پوست مهار کرده، و مقدار کمی برق تولید کنند.
آنها می گویند ساخت این پارچه ها ساده و مقرون به صرفه است، و قابلیت تنفسی مشابه پارچه های پنبه ای دارند. محققان می گویند این منسوجات برای بسیاری از فناوری ها مانند پوشش های استتاری چند منظوره یا لباس هایی که می توانند برق برای ابزارهای پوشیدنی الکتریکی تولید کنند؛ امکانات جدیدی فراهم می آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *