صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی
1401/03/04

نحوه از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی

How to Remove Bad Washing Machine Smells

اگر هنگام خارج کردن لباس ها از ماشین لباسشویی حس می کنید که آنها بوی بدی می دهند و این روند مرتباً تکرار می شود؛ احتمالاً مشکل از ماشین لباسشویی شماست. هر چند تمیز نگه داشتن ماشین لباسشویی شاید کار سختی به نظر بیاید؛ ولی حداقل مطمئن خواهید شد که لباس هایتان تا حد ممکن تمیز می گردند.

در این مطلب می خواهیم به دلایل بوی بد ماشین لباسشویی بپردازیم و راهکارهایی برای مقابله با این مشکل ارائه دهیم. از این رو دفعه بعد که به سراغ لباس های شسته شده خود می روید؛ تنها رایحه مواد شوینده را از آنها استشمام می کنید.

چرا ماشین لباسشویی بو می گیرد؟

قبل از اینکه بخواهید بوی بد ماشین لباسشویی را از بین ببرید؛ باید بررسی کنید این بوی بد از کجا می آید و علت آن چیست. در ادامه به چند دلیل وقوع این مشکل می پردازیم.

بوی فاضلاب دادن

چنانچه ماشین لباسشویی تان بوی فاضلاب می دهد؛ باید فوراً برای رفع آن چاره ای بیاندیشید، زیرا گازهای فاضلاب به صورت بالقوه خطرناک هستند. ممکن است ماشین لباسشویی همچین بویی را بدهد؛ اما مشکل از فاضلاب آن نباشد. اما اگر بعد از تمیز کردن ماشین لباسشویی همچنان آن بوی بد را استشمام کردید؛ احتمالاً آن بو از فاضلاب ماشین لباسشویی خارج می شود. شترگلو می تواند گازهای فاضلاب که از لوله های فاضلاب زیرزمینی وارد ماشین لباسشویی می شوند را به دام بیاندازد.

بوی تخم مرغ گندیده

بوی تخم مرغ گندیده به دلیل رشد باکتری های حاصل از کپک ها، قارچ ها و بقایای مواد شوینده در ماشین لباسشویی به وجود می آید. بعضی اوقات هم این بو یا بوهای گوگردی به دلیل نشت گاز ساطع می شوند.

بوی کپک یا رطوبت

بوی کپک یا رطوبت به خاطر تجمع آب و گرما در ماشین لباسشویی که به ندرت تمیز شده و در آن باز می شود به وجود می آید. چنانچه آب در قسمت های مختلف ماشین لباسشویی مثل واشر درب آن و یا دیگر شکاف های دستگاه جمع شود؛ چنین بوی بدی ایجاد می گردد. شاید هم یک جوراب خیس و یا چیزی شبیه آن در واشر درب ماشین لباسشویی گیر کرده و باعث چنین بوی ناخوشایندی شده باشد.

بدتر شدن بوی ماشین لباسشویی بعد از تمیز کردن

اما اگر ماشین لباسشویی خود را تمیز کردید و این بو نه تنها بهتر نشد، بلکه بدتر گردید؛ تکلیف چیست؟ این امر نشان دهنده این است که تمیز کاری شما اثربخش بوده است. احتمالاً محلول تمیز کننده یا آب داغی که مورد استفاده قرار داده اید، بر جرم های پنهان ماشین لباسشویی اثر گذاشته، اما کاملاً آن را از بین نبرده است؛ به همین دلیل مثل یک زخم کهنه سر باز کرده است. گرفتگی علمک لوله های فاضلاب نیز یکی دیگر از دلایل وقوع این اتفاق است.

بوی سوختگی

تشخیص دقیق بوی سوختگی بدون سرویس دستگاه سخت است. به احتمال زیاد دلیل این بو ناشی از خرابی یکی از قسمت های داخلی دستگاه است. این قطعه ممکن است موتور، پمپ، کوپلینگ متحرک، واشرها، تسمه متحرک یا سایر قطعات الکترونیکی ماشین لباسشویی باشد. در ضمن ممکن است بوی سوختگی ناشی از ماشین لباسشویی نباشد و به خاطر دو شاخه برق یا سوکت آن به وجود آید.

هشدار: اگر متوجه بوی سوختگی شدید؛ ماشین لباسشویی را از برق بکشید و به آن دست نزنید. حتی پس از اینکه ماشین لباسشویی را خاموش کرده و آن را از برق کشیدید؛ هنوز هم نباید تا مدتی نزدیک آن شوید. بهتر است در این زمان با یک سرویس کار تماس بگیرید.

نحوه از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی

هیچ چیز آزار دهنده تر از این نیست که یک ماشین لباسشویی متعفن، لباس های شسته شده شما را خراب کند. خوشبختانه راهکارهای آسان و کارآمدی برای از بین بردن این بو برای همیشه وجود دارد.

محلول آب و سرکه

این روش برای تمیز کردن ماشین لباسشویی واقعاً اثرگذار است و کاربرد فراوانی دارد.

  1. یک محلول با نسبت های برابر از آب و سرکه تهیه کنید؛ آن را در بطری اسپری ریخته و خوب با هم مخلوط نمایید. حدود 10 قطره از اسانس روغنی مورد علاقه خود را به این محلول اضافه کنید.
  2. کل قسمت های داخلی ماشین لباسشویی را با این محلول اسپری کنید؛ اطراف و داخل واشر درب ماشین لباسشویی را از یاد نبرید.
  3. با یک پارچه مرطوب داخل دستگاه را کاملاً تمیز کنید.
  4. با همین پارچه بیرون ماشین لباسشویی و درب آن را نیز پاک نمایید؛ اما کاری به دکمه های برقی آن نداشته باشید. 

با این کار می توانید از شر بوهای بدی مثل بوی فاضلاب یا بوی تخم مرغ گندیده و کپک ها و رطوبت ماشین لباسشویی خلاص شوید.

تمیز کردن لوله ها

گرفتگی یا کثیف بودن لوله ها باعث می شود که بوی بدی شبیه بوی فاضلاب از ماشین لباسشویی به مشام برسد. سعی کنید تمام لوله هایی که به ماشین لباسشویی متصل شده اند را تمیز نمایید. برای این کار ابتداً باید شترگلو را تمیز کنید. یک گالن آب را روی آن بریزید تا آلودگی ها و بوی بد آن به راحتی از بین برود. اما اگر بو همچنان باقی ماند؛ بهتر است با یک لوله کش تماس بگیرید.

روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

لوله دیگری که باید تمیز کنید؛ لوله تخلیه فاضلاب ماشین لباسشویی است. برای تمیز کردن آن با یک لوله کش تماس بگیرید؛ او از پمپ فاضلاب برای تمیز کردن آن استفاده می کند. احتمالاً لازم است که لوله تهویه مسدود شده را نیز پاک نمایید. برای این کار طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. برای انجام این کار باید با یک متخصص تماس بگیرید. اما اگر در این زمینه آموزش دیده اید؛ روی پشت بام بروید و نور چراغ قوه را داخل لوله هواکش بیاندازید.
  2. هر چیزی که باعث انسداد لوله هواکش شده است را بیرون بیاورید؛ چنین چیزی ممکن است لانه پرندگان، برگ یا آشغال های روی هم تلنبار شده باشد.
  3. اگر بیرون کشیدن آنها با دست دشوار است؛ از یک ابزار بلند برای برداشتن شان کمک بگیرید.

زمانیکه مشکوک هستید: برای رفع مشکل با یک کارشناس تماس بگیرید؛ به خصوص اگر بوی فاضلاب نیز به مشکلات تان اضافه شده است. گازها ممکن است خطرناک باشند؛ بنابراین بهتر است این کارها را به یک کارشناس واگذار کنید.

تمیز کردن مخزن پخش کن مواد شوینده ماشین لباسشویی

از آنجاییکه مخزن پخش کن مواد شوینده ماشین لباسشویی به ندرت خشک می شود؛ لذا محلی مناسب برای رشد کپک ها و قارچ هاست. در ادامه به نحوه تمیز کردن آن خواهیم پرداخت:

  1. در صورت امکان کشوی مخزن را دربیاورید.
  2. یک تشت را با آب داغ و مایع ظرفشویی پر کرده و کشو را به مدت یک ساعت در آن خیس کنید.
  3. با استفاده از یک مسواک کهنه، جرم ها و بقایای مواد شوینده را پاک نمایید.
  4. با استفاده از یک لوله پاک کن، لوله های پشت جای کشو که به داخل ماشین لباسشویی می روند را تمیز کنید. هر چند این کار ممکن است مقداری سخت باشد؛ اما قطعاً کمک کننده است.
  5. کشو را کاملاً خشک کنید.
  6. قبل از قرار دادن کشو در محل خود، شیارهای جای مخزن را با استفاده از محلول سرکه که در ابتدای مقاله آموزش دادیم، تمیز کنید.
  7. کشو را سر جای خودش قرار دهید.

بهتر است بعد از هر بار روشن کردن ماشین لباسشویی کشوی مخزن آن را در آورده و در معرض هوا قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

تمیز نمودن درام = Drum (دیگ) ماشین لباسشویی

با این کار ممکن است بوهای بد ماشین لباسشویی تا حد زیادی از بین بروند. با تمیز کردن دقیق و اصولی این دیگ ضمن از بین بردن کپک ها، قارچ ها و باکتری ها می توانید بوی بد ماشین لباسشویی را نیز از بین ببرید.

  1. قبل از اینکه اقدام به تمیز کردن درام کنید؛ دفترچه راهنمای محصول را با دقت بخوانید، چرا که برخی از تولید کنندگان محلول های پاک کننده خاصی را برای این کار توصیه می کنند. 
  2. یک فنجان سرکه تقطیری سفید یا سفید کننده را در دیگ پخش کن مواد شوینده ماشین لباسشویی بریزید؛ اما در ماشین لباسشویی درب از بالا باید این مواد به صورت مستقیم داخل درام ریخته شود.
  3. ماشین لباسشویی را روی یک برنامه شستشوی بلند مدت و با آب داغ تنظیم کرده و آن را به کار بیاندازید.
  4. اجازه بدهید روند شستشو کاملاً طی گردد.
  5. درب ماشین لباسشویی را باز کرده و بگذارید هوا کاملاً داخل آن را خشک کند.

این کار را حداقل ماهی یک بار انجام دهید.

ماشین لباسشویی هنوز بو می دهد: اگر ماشین لباسشویی همچنان بو می دهد و یا بوی آن بیشتر شده است؛ بهتر است دوباره این روند را تکرار کنید. احتمالاً جرم را به صورت کامل پاک کرده اید؛ اما ماشین لباسشویی به صورت کامل آبکشی نشده است.

تعویض مواد شوینده

آیا می دانستید که شاید بوی بد ناشی از مواد شوینده باشد. حتماً با خود می گویید که آیا نباید مواد شوینده با هر چیزی که تماس پیدا می کنند آن را تمیز کنند؟ نه لزوماً.

پاک کردن برخی شوینده های سنگین به سختی امکان پذیر است؛ به خصوص اگر از حجم زیادی از مواد شوینده استفاده کرده باشید. مواد شوینده ممکن است به جداره ماشین لباسشویی بچسبند و با گذشت زمان باعث ایجاد بوی بد شوند. همچنین اگر ماشین لباسشویی شما از نوع کارآیی بالاست، اما از شوینده های با بازده بالا یا HE استفاده نمی کنید؛ باز ممکن است شوینده های دیگر باعث شوند تا ماشین لباسشویی تان بوی بدی بگیرند.

بنابراین در صورت داشتن ماشین لباسشویی با بازده بالا باید از شوینده های با کارآیی بالا استفاده کنید. در ضمن شاید بخواهید از شوینده هایی استفاده کنید که زیاد کف نمی کنند. در واقع کف بیشتر به معنی پسماند بیشتر است. همچنین می توانید نوع شوینده مورد استفاده خود را تغییر دهید و به سمت مواد شوینده پودری یا غلاف مانندی بروید که مثل شوینده مایع در داخل ماشین لباسشویی ته نشین نمی گردند.

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

نرم کننده پارچه را کنار بگذارید: در ضمن بهتر است که نرم کننده های پارچه را کنار بگذارید؛ اینها به ماشین لباسشویی و لباس هایتان می چسبند و منجر به بوی بد می شوند. در عوض می توانید از یک فنجان سرکه تقطیری سفید استفاده کنید.

باز گذاشتن درب ماشین لباسشویی

ممکن است یک ماشین لباسشویی با درب باز منظره جالبی نداشته باشد؛ اما این بهترین راه برای جلوگیری از بو گرفتن این دستگاه است. بعد از اینکه شستشوی لباس ها به پایان رسید؛ لباس ها را از ماشین در بیاورید و درب آن را باز بگذارید تا داخل ماشین لباسشویی کاملاً خشک شود.

در ضمن باید داخل شیار درب ماشین لباسشویی را بعد از هر بار شستن لباس ها با آن کاملاً خشک کنید؛ بهتر است از حوله های ظرفشویی برای این کار کمک بگیرید. همچنین یک فن در داخل آشپزخانه روشن کنید و در مواردیکه حس می کنید رطوبت فضای داخل خانه زیاد است و ممکن ماشین لباسشویی خشک نشود؛ می توانید یک دستگاه رطوبت گیر را به کار بگیرید.

تمیز نمودن فیلتر ماشین لباسشویی

فیلتر ماشین لباسشویی معمولاً در قسمت جلوی آنها قرار دارد؛ این فیلترها باید هر ماه تخلیه و تمیز شوند. نحوه انجام این کار در دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی به صورت مرحله به مرحله توضیح داده شده است. در حالت کلی باید لوله تخلیه اضطراری را جدا کنید، پوشش آن را برداشته و بگذارید آب داخل آن تخلیه گردد.

اگر دهانه آن بزرگ تر است؛ یک حوله را زیر آن قرار دهید. در این حالت باید ماشین لباسشویی را از برق بکشید و سپس اجازه دهید آب اضافی آن خارج گردد. ممکن است فیلتر ماشین لباسشویی با گلوله های کرکی و مویی گرفته شده باشد؛ از این رو باید قبل از اینکه آن را سر جای خود بگذارید، آن را کاملاً با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید.

سوالات متداول در مورد بوی ماشین لباسشویی

چگونه لوله تخلیه ماشین لباسشویی را می توان تمیز کرد؟

بهتر است برای انجام این کار با یک لوله کش تماس بگیرید. در ضمن احتمالاً بتوانید از سرویس کار برند ماشین لباسشویی خودتان هم استفاده کنید. شاید این امر مشمول ضمانت نامه شما هم بشود.

چگونه می توان بوی گاز را از ماشین لباسشویی پاک نمود؟

اگر بوی گاز احساس کردید، حتماً بلافاصله با یک کارشناس تماس بگیرید. آنها دستگاه را بررسی کرده و در صورتیکه مشکلی وجود داشته باشد آن را رفع می کنند و دوباره ماشین لباسشویی را برای استفاده تائید می نمایند. اگر بعد از انجام این کار ماشین لباسشویی همچنان بوی بدی می داد؛ می توانید طبق روش زیر عمل کنید:

  1. چند حوله یا تی شرت کهنه را در داخل ماشین لباسشویی قرار دهید. با این کار یک روند شستشوی معمولی را شبیه سازی می کنید و با تحریک محفظه ماشین لباسشویی باعث تمیز شدن آن می شوید.
  2. دو فنجان سرکه تقطیری سفید را به محفظه پخش کن شوینده ماشین لباسشویی و یا مستقیماً به آن اضافه کنید.
  3. ماشین لباسشویی را روی یک دور شستشوی بلند مدت و آب داغ تنظیم نمایید.
  4. پس از اتمام روند شستشو، حوله ها و تی شرت را دربیاورید و ببینید بوی ماشین لباسشویی از بین رفته است یا خیر.
  5. در صورتیکه بو باقی مانده بود؛ این روند را دوباره را تکرار کنید. شاید لازم باشد در کنار سرکه از یک شوینده مناسب نیز استفاده نمایید؛ فقط باید مطمئن شوید که شوینده با سرکه واکنش نشان نمی دهد.
  6. اجازه بدهید ماشین لباسشویی کاملاً خشک شود؛ این امر کمک می کند تا راحت تر بوها را از بین ببرید.
  7. اگر هنوز بوی بد باقی مانده است؛ بهتر است با مرکز خدمات پس از فروش شرکت تماس بگیرید، چرا که به احتمال زیاد آنها می توانند به شما کمک کنند. احتمالاً آنها شخصی را می فرستند تا دوباره ماشین لباسشویی را بررسی کند و اگر دوباره نیاز به سرویس داشت آن را سرویس می کند.

هر چند وقت یک بار باید ماشین لباسشویی را تخلیه کرد؟

باید حداقل ماهی یک بار، لوله تخلیه اضطراری که در قسمت جلوی ماشین لباسشویی قرار دارد را تخلیه کنید.

ماشین لباسشویی تمیز عامل تمیزی لباس

بسیاری از مردم نمی دانند که ماشین های لباسشویی مانند لباس ها به شستشو نیاز دارند. شاید با خود بگویید که ماشین های لباسشویی روزانه در معرض آب و مواد شوینده قرار می گیرند؛ اما در حقیقت آنها نیز مانند سایر دستگاه های دیگر در معرض آلودگی ها، باکتری ها و رطوبت قرار می گیرند و ممکن است جرم بگیرند.

تمام این موارد منجر به بوی بد می شوند؛ اما می توانید با 7 روشی که در این مطلب به شما معرفی کردیم از شر این بوی بد راحت شوید. در ضمن لباس هایتان از همیشه تر و تازه تر خواهند شد. در صورتیکه دچار شک و تردید شده اید، با یک سرویس کار مجاز تماس بگیرید؛ آنها قادرند مشکلاتی که برایتان بسیار غامض هستند را به راحتی حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *