صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت مقایسه پنبه خالص با پنبه تمیز و استریل شده به صورت مکانیکی
1401/02/06

مقایسه پنبه خالص با پنبه تمیز و استریل شده به صورت مکانیکی

Purified Cotton versus Mechanically Cleaned and Sterilized Cotton

هنگام در نظر گرفتن نوع پنبه مورد استفاده در کاربردهایی مثل منسوجات بی ‌بافت تبدیل شده به محصولات بهداشتی، چندین نکته وجود دارند که باید به آنها دقت کنید؛ مثل خالص بودن پنبه مورد استفاده، و یا تمیز و استریل شدن پنبه به صورت مکانیکی.

وقتی قرار است پنبه خالص برای تولید محصولات بهداشتی مورد استفاده قرار بگیرد؛ با استفاده از روش های مکانیکی شبیه پنبه ناخالص تمیز می شود و این همان جایی است که شباهت های بین این دو نوع پنبه نمایان می شود و باعث ایجاد اشتباه می گردد. در ادامه به برخی از تفاوت های مهم اشاره می کنیم که بین پنبه آماده شده در خلال فرآیندهای تصفیه و پنبه استرلیزه شده، وجود دارد.

ایجاد قدرت جذب و رنگ

پنبه خالص پس از تمیز شدن به صورت مکانیکی، تحت فرآوری مرطوب شدید قرار می گیرد تا چربی ها و موم هایی که روی الیاف پنبه جا خوش کرده اند کاملاً پاک شوند؛ زیرا الیاف پنبه به صورت طبیعی در مزارع پرورش می یابند و وجود چنین آلودگی هایی بر روی آنها طبیعی است. همچنین پنبه خام در اصل به رنگ خاکستری است. با حذف چربی ها و موم ها، پنبه به یک ماده سلولزی جاذب و خالص تبدیل می شود. به علاوه پنبه برای اینکه حالت نهایی خود را پیدا کند؛ باید با پراکسید هیدروژن ملایم سفید گردد. در این صورت پنبه مطابق خواست مصرف کنندگان فوق العاده سفید می گردد. پنبه خالص برای اینکه به خلوص مورد نظر برسد باید از قوانین دارویی ایالات متحده و اروپا عبور کند؛ در این صورت برای کاربردهای پزشکی، دارویی و بهداشتی ایده آل می شود.

مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

با این حال پنبه ای که به صورت مکانیکی تمیز و استریل شده است، غیر جاذب است و همچنان به رنگ خاکستری است؛ زیرا چربی ها و موم ها هنوز روی آن وجود دارند.

مقابله با GMOها و آلاینده ها

هر چند پنبه جزء مواد غذایی محسوب نمی شود؛ اما همچنان بسیاری از مردم نگران پنبه هایی هستند که در سراسر جهان از بذرهای تراریخته (GMO) به وجود می آیند. اما نیازی به نگرانی نیست؛ چرا که تمام نشانگرهای DNA مرتبط با بذرهای تراریخته، به طور کامل در خلال فرآیند خالص سازی پنبه از بین می روند.

از آنجاییکه گیاه پنبه قبل از برداشت باید رشد کند؛ لذا کشاورزان موظفند تا برای مدیریت رشد سالم گیاه (همانند سایر محصولات کشاورزی) از علف ‌کش ها، آفت‌ کش ها و کودها استفاده کنند. در خلال فرآیند تصفیه (خالص سازی) تمام مواد شیمیایی که در هنگام رشد گیاه پنبه بر روی الیاف پنبه رسوب کرده اند، پاک شده و حذف می گردند. اما این اصل در مورد پنبه هایی که به صورت مکانیکی تمیز و استریل شده اند، صدق نمی کند.

استرلیزه کردن

پنبه از دیرباز جزء مواد اصلی مورد استفاده در کاربردهای پزشکی و دندانپزشکی بوده است؛ هر یک از این بازارها دارای استانداردهای تطبیقی نظارتی خاصی در زمینه خلوص الیاف پنبه هستند. پنبه خالص شده به دلیل خلوص آن همواره الیافی مناسب برای این کاربردها بوده است؛ زیرا پس از تصفیه الیاف پنبه تنها سلولز خالص باقی می ماند. روش های مکانیکی تمیز و استرلیزه کردن پنبه، میکروارگانیسم هایی مانند قارچ ها و باکتری ها را از بین می برند؛ اما سایر عناصر مابین الیاف پنبه همچنان باقی می مانند.

تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

به یاد داشته باشید که پنبه ها در بسیاری از روش های استرلیزه کردن، به صورت عدلی استرلیزه می گردند. در نتیجه وقتی عدل ها برای فرآوری بیشتر باز می شوند؛ ممکن است غیر استریل شده و نیاز به استریل مجدد پیدا کنند.

استاندارد گرد و غبار پنبه

کارخانجات تولید کننده منسوجات بی بافت که از پنبه تمیز و استریل شده به صورت مکانیکی استفاده می کنند؛ باید استانداردهای سطح گرد و غبار تدوین شده توسط اداره ایمنی و بهداشت شغلی را رعایت کنند. تاسیسات تولیدی باید برای برآورده کردن الزامات استاندارد گرد و غبار پنبه، نمونه هایی از هوای محل کارگاه های خود را به صورت دوره ای برای آزمایش سطح گرد و غبار به آزمایشگاه های تائید شده توسط این نهاد ارسال کنند. در ضمن تولید کننده های منسوجات بی بافتی که از پنبه تمیز و استریل شده به صورت مکانیکی استفاده می کنند؛ باید به مسائل بهداشتی کارکنان خود نیز توجه داشته باشند. براساس الزامات موجود در کشورهای مختلف تمام کارکنان شاغل در اینگونه کارخانجات باید به صورت سالیانه تحت معاینات تنفسی پزشکی قرار بگیرند. اسناد و مدارک تائیدیه آزمایشات ارزیابی سطح گرد و غبار و نتایج آزمایشات سالیانه پرسنل، باید همواره در محلی مناسب در دفتر کارخانه نگهداری شوند.

مقایسه پنبه خالص با پنبه تمیز و استریل شده به صورت مکانیکی - صنعت پنبه, تجارت پنبه, بازار پنبه

اما پنبه خالص از این مقررات پنبه تبعیت نمی کند؛ چرا که در فرآیند تصفیه پنبه تمامی عوامل ناسالم و خطرناک که در پنبه ناخالص و پنبه ناخالص استریل شده وجود دارند، از بین می روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *