صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت راهنمای خرید لباس های دست دوم
1401/01/22

راهنمای خرید لباس های دست دوم

Guide To: Secondhand Shopping

بر اساس تازه ت زین تحقیقات در سال 2021 آمریکایی ها هر ساله بالغ بر 25 میلیارد دلار لباس را دور می اندازند. امروزه مقوله فست فشن، لباس های مصنوعی بی کیفیت و خریدهای هیجانی به بخشی از فرهنگ خرید تبدیل شده است. حال وقت آن رسیده که این رویکرد تغییر کند و به گونه ای دیگر کمد لباس ها ساماندهی گردد. با این حال همه می دانند که باید عادت های خرید را تغییر دهند و بایستی راهی پیدا نمایند تا به واسطه آنچه می پوشند به تولید زباله کمک نکنند. اما چگونه می توان این کار را انجام داد؟

شاید اهدا کردن لباس های کهنه یا فروختن آنها و دوباره خریدن لباس های دست دوم دیگری گزینه بدی نباشد. رفتن به فروشگاه های البسه مستعمل ممکن است برای بسیاری از افراد طاقت فرسا باشد؛ اما می توان با توجه به نکات مطرح شده در این مقاله، تجربه موفق خرید لباس های دست دوم را به دست آورد.

شناسایی خلاءهای کمد لباس

اولین قدم دیدن مواردی است که می توانید در کمد لباس خود از آنها استفاده کنید. قدم زدن بدون برنامه در یک فروشگاه لباس های دست دوم، مثل قبول شدن در امتحان فیزیک و نجوم بدون شرکت کردن در کلاس است. کورکورانه راه رفتن فقط شما را دستپاچه می کند، و به احتمالاً باعث می شود تا کالاهایی را خریداری کنید که به آنها نیازی ندارید.

تهیه یک لیست

دنبال چه می گردید؟ نیازهای خریدتان معمولاً چه مواردی است؟ مثلا بعضی به پیراهن راه راه علاقه دارند؛ چون به به نظرشان آنها شگفت انگیز هستند. در حقیقت بعضی از افراد معمولاً بعد از خرید، مجدداً آنها را می فروشند و با پولشان دوباره لباس دیگری می خرند. اقلامی که نباید بخرید و آنهایی که نیاز دارید را در یک لیست کاغذی یا در تلفن همراه خود یادداشت کنید تا مبادا آنها را فراموش نمایید.

تعیین بودجه

روزیکه برای خرید می روید، مایلید تا چه اندازه پول خرج کنید؟ اگر به یک قلم کالا واقعاً در کمد لباس خود نیاز داشته باشید، حاضرید چقدر برای آن پول بپردازید؟ آیا قصد دارید لباس های خود را بفروشید و به اندازه پولی که دستتان می آید، خرید کنید؟ رعایت حد و حدود بودجه به شما کمک می کند تا از خریدهای عجولانه اجتناب کنید.

آماده شدن برای تجربه خرید اقلام دست دوم

خرید لباس های دست دوم ممکن است اندکی وقت گیر و انرژی بر باشد؛ پس با تمام وجود خود را برای خرید اقلام بدون ضایعات آماده کنید. با رعایت نکات زیر می توانید خود را برای این کار بهتر مهیا نمایید:

  • به همراه داشتن یک بطری آب (بطری مجدداً قابل استفاده باشد)
  • تنقلات
  • دئودورانت – سعی کنید بوی خوبی بدهید
  • لباس ها و کفشی بپوشید که واقعاً در آنها احساس راحتی کنید و بتوانید سریعاً آنها را درآورده و بپوشید. یک شلوار جین و ژاکت گشاد و یک جفت کفش بدون بند گزینه مناسبی برای این کار است. حتماً لباس زیر بپوشید، پوشیدن اینها واقعاً لازم است؛ بدین شیوه می توانید مدل های مختلف لباس را امتحان کنید.
  • در هر خرید از کیسه های خرید قابل استفاده مجدد استفاده کنید. 
  • اختیاری: در صورت امکان با یک مصاحب یا دوست به خرید بروید. با کسی به خرید بروید که در صورت امتحان لباس های تنگ و نامناسب شما را مسخره نکند.
4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

اولویت بندی فروشگاه

قدم زدن در فروشگاه و دیدن قفسه های روی هم آن، ممکن است باعث خستگی و بی حوصلگی شما شود. ابتدا به بخش هایی بروید که در اولویت لیست خریدتان قرار دارند. تمام اقلام موجود در آن بخش را بررسی کنید و قفسه هایی که لباس هایی با سایزهای نزدیک شما دارند را هم چک نمایید. خرید در اینجا شبیه خرید در فروشگاه های دیگر نیست که سبک ها و مدل های مختلف لباس به شیوه ای دقیق دسته بندی شده باشند؛ بنابراین باید وقت بیشتری اختصاص دهید. اگر چینش لباس ها در فروشگاه براساس رنگ است؛ به سمت رنگ هایی بروید که به آنها علاقه دارید. اما اگر به خودتان فرصت کافی برای انتخاب همه چیز بدهید؛ در نهایت می توانید بهترین ها را گلچین نمایید.

نکاتی برای امتحان کردن لباس ها

  • در این گونه موارد بعد از پوشیدن لباس، از زاویه های مختلف از خود عکس بگیرید.
  • برای اینکه متوجه شوید که لباس ها و کفش ها در هنگام حرکت چگونه هستند بعد از پوشیدن لباس ها چند دقیقه با آنها راه بروید – این امر مخصوصاً در مورد کفش بسیار مهم است.
  • اگر چیزی مناسب شما نیست؛ تنها به دلیل ارزانی یا برند آن را نخرید.
  • عجله نکنید؛ چند بار چیزها را امتحان کنید و اقلام مختلف را با یکدیگر بسنجید.

دقت به تفاوت سایز برندهای مختلف

برخی از لباس های سایز کوچک ممکن است برای یک نوجوان 10 ساله مناسب باشند و برخی از لباس های سایز بزرگ شاید بسیار کوچک به نظر برسند؛ از این رو ممکن است همه لباس های هم سایز به تنتان نخورند. سایزهای تجاری ممکن است کاملاً از یک برند تا برند دیگر با هم تفاوت داشته باشند، مخصوصاً اگر لباس ها وینتیج باشند؛ پس همه تصورات قبلی خود درباره سایزها را دور بیاندازید. به علاوه در نهایت این شما هستید که تصمیم می گیرید چه لباسی مناسبتان است؛ گشادی یا تنگ بودن لباس ها به سلیقه خود فرد بستگی دارند.

بررسی ارزش خرید لباس ها

در پایان ممکن است گزینه های بسیار خوبی پیدا کنید؛ اما باید به بودجه خود پایبند باشید، چون که نمی خواهید بیش از حد خرج کنید. در اینجا چند نکته را عنوان می کنیم که در تصمیم گیری برای خرید واقعی کمکتان می کنند.

  • اگر چیزی خیلی چشم شما را گرفته است؛ تنها آنچه که دوست دارید را بخرید یا نگه دارید، و سپس از فروشگاه خارج شوید، و اگر چند ساعت یا چند روز بعد به این نتیجه رسیدید که واقعاً آن را می خواهید برگردید و آن را بخرید.
  • اقلام و دستورالعمل های مراقبتی را بررسی کنید؛ تنها چیزهایی را خریداری کنید که نگهداری آنها آسان است.
  • آیا این لباس با چند تا از لباس های کمد شما همخوانی دارد؟ آیا می توانید چندین ترکیب را با آنها تصور کنید؛ اگر نه، آن را زمین بگذارید. 
  • چیزهایی را بخرید که الان مناسب شما هستند، نه بعداً. اگر لباسی را به امید اینکه بعداً اندازه تان شود می خرید، بدانید که این بعد هرگز نمی رسد. پس لباسی را بخرید که همین حالا هم دوست دارید. 
  • در هنگام پوشیدن لباس به بدترین وضعیت خود نگاه کنید (هر کس دیگری هم ممکن است با موهای نشسته و بدون آرایش و لباس های ورزش به خرید برود) و اگر احساس خوبی به چیزی داشتید، حتماً آن را نگهداری کنید.
نحوه کاهش ضایعات برداشت پنبه

واهمه نداشتن از چرخیدن چند باره در فروشگاه

فروشگاه را چند دور بچرخید، نگاهی دوباره به چیزهایی بیندازید که ممکن است از قلم افتاده باشند. فروشگاه های فروش لوازم دست دوم پر از گنجینه های پنهان هستند؛ پس سعی کنید از آنها غافل نشوید. 

در ضمن فکر کنید که حتماً باید تمام فروشگاه را بررسی کنید. اگر حس می کنید دستتان به دلیل انبوه لباس هایی که برداشته اید درد می کند، اما هنوز نصف فروشگاه را هم نگشته اید؛ آنچه که برداشته اید را امتحان کنید و آنچه که به دردتان نمی خورد را کنار بگذارید. سپس به پیشخوان رفته و از آنها بخواهید خریدهایتان را کنار بگذارند. بعد دوباره به جایی که گشتن را متوقف کرده بودید، برگردید.

به یاد داشته باشید که خرید لباس های دست دوم به وقت، فداکاری و صبر نیاز دارد. با این حال نترسید از اینکه دست خالی از فروشگاه خارج شوید. لزومی ندارد تنها به این دلیل که خود را آماده خرید کرده اید، حتماً چیزی بخرید. یا چیزی را بخرید که بارها می پوشید و یا اصلاً چیزی خریداری نکنید؛ این استراتژی بهتر از خرید چند تکه لباسی است که هرگز نمی پوشید و تنها وقت و پول خود را صرف آنها می کنید.

اگر فروشگاه لباس دست دومی در نزدیکی محل سکونت شما وجود ندارد؛ می توانید به سایت های اینترنتی ارائه دهنده این خدمات مراجعه کنید؛ اما یادتان نرود حتماً از فروشنده بخواهید که لباس ها را در داخل کیسه کاغذی و بدون استفاده از کیسه پلاستیکی برایتان بفرستد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *