صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت راهنمای جامع نحوه خشک کردن لباس
1401/02/03

راهنمای جامع نحوه خشک کردن لباس

How to Dry Clothing (The Ultimate Guide)

قصد دارید چه لباس هایی را خشک نمایید؟ در کجا زندگی می کنید؟ آب و هوای جاییکه در آن سکونت دارید، چگونه است؟ صرف نظر از پاسخ تمام این سوال ها؛ راهنمای ما می تواند در زمینه خشک کردن لباس ها به شما کمک کند. آگاهی از نحوه خشک کردن صحیح آنها می تواند باعث صرفه جویی در وقت، انرژی و پولتان گردد، و نگرانی ها و استرس های شما را کاهش دهد.

اگر به فکر پیدا کردن راهی بهتر برای خشک کردن لباس های خود افتاده اید با ما بمانید؛ چرا که جای درستی آمده اید. ما قصد داریم در این مقاله، کاربردی ترین و جدیدترین اطلاعات را در این حوزه با شما به اشتراک بگذاریم.

نحوه خشک کردن لباس ها در خشک کن

اگر با دنیای خشک کن های جدید آشنایی دارید و یا قصد دارید نحوه کار کردن با آنها را به درستی یاد بگیرید؛ به نکات مفیدی که در ادامه عنوان می کنیم حتماً توجه کنید. دستگاه های خشک کن برای ماه های زمستان که هوا بسیار سرد است و امکان خشک کردن لباس ها در هوای آزاد وجود ندارد، مناسب هستند.

اخطار: همیشه قبل از کار با دستگاه خشک کن، فتیله فیلتر آن را تمیز کنید. اگر این کار را انجام ندهید؛ خشک کن بیش از حد گرم می شود و ممکن است باعث آتش سوزی گردد. در ضمن سعی کنید از قبل سینی آب آن را خالی نمایید.

1- لباس های خود را مرتب کنید

قبل از ریختن لباس های خود در خشک کن، آنها را مرتب نمایید. لباس های مختلف به تنظیمات متفاوتی نیاز دارند؛ پس باید آنها را از هم تفکیک کنید. به عنوان مثال لباس هایی که به گرمای بیشتری نیاز دارند باید با هم در خشک کن ریخته شوند و لباس هایی که نیاز به حرارت کم دارند باید به صورت جداگانه خشک گردند. البته بهتر است این کار قبل از شستشوی لباس ها صورت بگیرد تا روند خشک کردن آنها بدون وقفه ادامه پیدا کند.

2- لباس ها را آماده نمایید

باید مطمئن شوید که پس از شستن لباس ها، تمامی کثیفی ها و لکه های آنها پاک شده اند. قرار دادن لباس های لکه دار در یک خشک کن داغ، ممکن است باعث ثبات بیشتر لکه ها شود. پس از اینکه لباس ها را از نظر نبود لکه بررسی کردید؛ آنها را قبل از قرار دادن در خشک کن خوب بتکانید. با این کار لباس های کوچکی مانند جوراب ها و لباس های زیر که بین لباس های دیگر قایم شده اند، پیدا می شوند؛ در ضمن چروک لباس ها نیز تا حد زیادی کم می گردد.

3- دستگاه را بیش از حد پر نکنید

پر کردن بیش از حد خشک کن، می تواند باعث کاهش چرخه فعالیت خشک کن گردد. در این صورت فضای کافی برای حرکت لباس ها در داخل خشک کن وجود ندارد و امکان خشک شدن یکنواخت آنها کاهش می یابد. بهتر است خشک کن خود را حداکثر تا نیمه یا نهایتاً سه چهارم ظرفیت آن پر کنید. مطمئناً دستگاه خشک کن تان دارای ظرفیت بار مرطوب مشخصی است؛ پس هیچ وقت دستگاه خود را بالاتر از آن ظرفیت بارگیری نکنید. در غیر این صورت لباس های شما به درستی خشک نمی شوند.

نکته‌ای در رابطه با خشک کن: زیپ های لباس های خود را بکشید تا به دیگر لباس ها گیر نکنند. برای این که لباس های خود را از خطر کمرنگ شدگی و مواد شیمیایی دور نگهدارید؛ آنها را پشت و رو کنید. این امر به ویژه در مورد شلوارهای جین از اهمیت بیشتری برخوردار است.

4- اقلام اضافی را به خشک کن اضافه کنید

اگر قصد دارید چیز دیگری را در داخل خشک کن قرار دهید؛ اکنون زمان آن است. چنین چیزی ممکن است یک ورقه خشک کن، یک توپ خشک کن پشمی، یک توپ تنیس یا یک فویل آلومینیومی باشد. اضافه کردن چنین چیزهایی باعث می شوند تا لباس ها ضمن حفظ لطافت خود، بدون چروک خشک شوند.

5- دستگاه را بر روی حالت مناسبی تنظیم نمایید

باید دستگاه را براساس نوع لباس هایی که قصد دارید خشک نمایید، تنظیم کنید. در این زمینه می توانید به برچسب مراقبتی لباس های خود رجوع نمایید. برخی از پارچه ها به حرارت پایینی نیاز دارند؛ در حالیکه برخی دیگر می توانند درجه حرارت های بیشتر را تحمل کنند.

به طور کلی حرارت زیاد برای پارچه های پنبه ای و لیننی مناسب است؛ اما بهتر است پارچه های مصنوعی با حرارت متوسط خشک شوند. چرخه ملایم با حرارت پایین برای اقلام ظریف، مانند لباس های زیر و مایو مناسب است. همچنین بعضی از ماشین های لباسشویی دارای چرخه خشک کن هوا هستند؛ این چرخه به حجم بخشیدن به لباس ها و با طراوت نگهداشتن آنها کمک می کند.

6- لباس ها را بردارید

بعد از اینکه خشک کردن لباس ها به اتمام رسید؛ بلافاصله آنها را از ماشین خشک کن خارج کنید تا چروک نشوند. لباس ها وقتیکه سرد می گردند، در همان حالت مچاله شده باقی می مانند؛ از این رو چروک های آنها تثبیت می شوند. پس از برداشتن آنها از ماشین خشکشویی، یا لباس ها را تا کرده و یا آنها را آویزان نموده و برای اتوکشی آماده کنید.

آیا قرار دادن لباس های مرطوب در خشک کن ایرادی ندارد؟

کار خشک کن در اصل خشک کردن لباس های خیس و مرطوب است؛ به همین دلیل قرار دادن لباس های مرطوب در خشک کن بلااشکال است. اما باید مطمئن شوید که لباس ها خیس آب نیستند. در صورتیکه احساس کردید لباس ها خیس هستند؛ ابتداً آنها را در ماشین لباسشویی قرار دهید تا آب اضافی آنها تا جاییکه ممکن است کشیده شود.

لباس ها را باید با چه درجه حرارتی خشک کرد؟

این امر بستگی به دستورالعمل های برچسب های مراقبتی لباس ها دارد. به طور کلی خشک کن ها دارای 3 گزینه تنظیم حرارت هستند: زیاد، متوسط و کم.

برای پارچه های پنبه ای و لیننی از گزینه حرارت بالا استفاده کنید. این مورد به صورت یک نماد سه نقطه ای در داخل نماد خشک کن، روی برچسب مراقبتی لباس ها نشان داده شده است. برای اقلام مصنوعی از درجه حرارت متوسط بهره بگیرید. این مورد نیز به صورت دو نقطه در داخل نماد خشک کن، روی برچسب مراقبتی لباس ها درج گردیده است. و در نهایت برای اقلام ظریف، درجه حرارت پایین را به کار بگیرید. این مورد به صورت یک نقطه بر روی برچسب مراقبتی اینگونه لباس ها به نمایش درآمده است.

آیا خشک کردن لباس ها با درجه حرارت پایین، باعث کوچک شدن آنها می شود؟

بعید به نظر می رسد که حرارت کم باعث کوچک شدن لباس ها شود. با این حال همیشه سعی نمایید برچسب های مراقبتی لباس ها را مورد بررسی قرار دهید؛ زیرا بعضی از لباس ها باید تنها در معرض هوای آزاد خشک شوند. چرا که ممکن است گرما باعث کوچک شدن این لباس ها شده و یا اینکه به آنها آسیب برساند.

اگر لباس ها با درجه حرارت بالا خشک شوند، چه اتفاقی برای آنها می افتد؟

اگر در برچسب مراقبت لباس، چرخه حرارت زیاد تائید شده باشد؛ لباس حتماً می تواند حرارت بالا را تحمل کند. در این حالت لباس باید با ظاهری زیبا از ماشین خشکشویی بیرون بیاید. اما گاهی اوقات گرمای زیاد ممکن است باعث کوچک شدن و رنگ پریدگی لباس گردد، و یا در صورت وجود چسب و اقلام مصنوعی در لباس، آنها را ذوب کند.

نکته: با وجود اینکه مطمئن هستید لباس از جنس پنبه یا لینن است؛ اما باز هم بهتر است برچسب مراقبتی آن را مورد بررسی قرار دهید. برخی از لباس های پنبه ای برای خشک شدن باید در معرض هوا قرار بگیرند و برخی نیز به حرارت کمتری برای خشک شدن نیاز دارند.

آیا خشک کن باکتری ها را می کشد؟

قرار دادن لباس ها در خشک کن با درجه حرارت بالا به مدت 28 دقیقه، باعث از بین رفتن تمام باکتری ها، ویروس ها و میکروب های آنها می شود. استفاده از بخارشوی دستی لباس نیز راهی عالی برای از بین بردن باکتری های لباس هاست. در ضمن این دستگاه برای لباس هایی که نمی توانند چرخه خشک کن با درجه حرارت بالا را تحمل کنند، بسیار مناسب است.

چرا لباس ها بعد از خشک شدن بوی تازگی نمی دهند؟

اگر لباس های شما همچنان بعد از خشک شدن بوی کثیفی یا رطوبت می دهند؛ چند دلیل زیر ممکن است در این میان نقش داشته باشند:

  • قبل از اقدام به خشک کردن لباس ها، آنها را مدتی زیاد در ماشین لباسشویی نگهداشته اید. کافی است تنها یک ساعت لباس ها را در ماشین لباسشویی رها کنید؛ در این صورت آنها کاملاً بوی رطوبت را به خود می گیرند. برای رفع این مشکل لازم است که دوباره این لباس ها را بشویید.
  • به میزان کافی از مواد شوینده استفاده نکرده اید؛ شوینده مورد استفاده شما یا خیلی زیاد بوده یا خیلی کم. اگر زیاد از مواد شوینده استفاده کرده باشید؛ ماشین لباسشویی قادر نیست تمام آنها را از روی لباس هایتان پاک کند. در این صورت ممکن است بعد از خشک شدن لباس ها، بوی عجیبی به مشامتان برسد. مواد شوینده کم هم قادر نیستند تمام آلودگی های لباس هایتان را پاک کنند؛ از این رو لباس های شما بعد از شستن هم همچنان بو می دهند.
  • احتمال دارد محفظه خشک کن شما تمیز نباشد؛ باید ماشین لباسشویی و خشک کن خود را هر ماه یک بار تمیز کنید.
  • حجم لباس هایی که در خشک کن قرار داده اید، زیاد بوده است. در این صورت لباس هایتان به صورت کامل خشک نمی شوند و همچنان بوی رطوبت و کپک زدگی می دهند.
  • خشک شدن لباس ها مستلزم صرف زمان زیادی بوده است. اگر ماشین خشک شویی شما گرفته شده، درست کار نمی کند و یا حجم لباس ها در آن زیاد است؛ احتمالاً لازم است لباس ها را چند بار خشک کنید تا کاملاً خشک شوند. هر چه زمان خشک کردن لباس ها طولانی تر شود؛ احتمال اینکه آنها پس از خشک شدن بوی بدی بدهند، بیشتر می گردد.
تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

نحوه خشک کردن لباس ها بدون خشک کن

اگر به خشک کن دسترسی ندارید و یا اینکه می خواهید در وقت و پول خود صرفه جویی کنید با ما بمانید؛ چرا که قصد داریم شما را با انواع روش های خشک کردن لباس، بدون خشک کن آشنا کنیم.

استفاده از حوله

  1. لباس ها را از ماشین لباسشویی خارج کنید و هر بار یکی از آنها را روی یک حوله سفید تمیز قرار دهید. حوله باید سفید باشد؛ چون به این صورت ریسک انتقال رنگ از حوله به لباس به صفر می رسد.
  2. در مرحله بعد لباس و حوله را محکم دور هم بپیچید و در حین حرکت به آرامی آنها را فشار دهید. با این کار حوله می تواند آب اضافی لباس را به خود جذب کند.
  3. اگر لباس شما به گونه ای است که باید به صورت صاف خشک شود (این اصل در مورد ژاکت های سنگین و اقلام ظریف صدق می کند)؛ آن را روی یک حوله تمیز و خشک دیگر قرار دهید. این حوله رطوبت اضافی لباس را در هنگام خشک کردن آن در معرض هوا، به خود جذب می نماید.

استفاده از چرخش زیاد و دور بالا

  1. لباس ها را بعد از اتمام شستشو از ماشین لباسشویی خارج نکنید.
  2. خشک کن لباسشویی را با دور بالا روشن کنید. با این کار رطوبت اضافی لباس ها از بین رفته و سریع تر خشک می شوند.

این یک راهکار سریع، راحت و مقرون به صرفه، برای آماده کردن لباس ها برای خشک شدن در معرض هوا است.

آیا چرخه دور بالا، لباس ها را خشک می کند؟

خیر، لباس ها همچنان مرطوب هستند، اما دیگر به اندازه قبل رطوبت ندارند. بنابراین لباس ها سریع تر خشک می شوند و کمتر بوی رطوبت می دهند.

استفاده از سشوار

  1. لباس ها را آویزان کنید.
  2. سشوار را روی حرارت متوسط قرار دهید.
  3. سشوار را روی لباس حرکت دهید؛ اما توجه داشته باشید که سشوار باید فاصله ای 6 اینچی تا سطح لباس داشته باشد. سشوار را به صورت یکنواخت روی سطح لباس بچرخانید؛ نباید روی قسمت خاصی از لباس بیش از حد مکث کنید، چرا که ادامه دادن این کار باعث آسیب رساندن به لباس می شود.
  4. لباس ها را پشت و رو کنید تا تمام قسمت های لباس خشک گردند.
  5. این روند را تا خشک شدن نهایی لباس ها ادامه دهید.

اخطار: هرگز این کار را زمانیکه لباس ها را پوشیده اید انجام ندهید؛ زیرا ممکن است دچار سوختگی شوید.

استفاده از اتو

  1. قبل از شروع باید اطمینان حاصل کنید که لباس ها قابل اتو شدن هستند. از این رو باید برچسب مراقبتی لباس ها را بررسی کنید.
  2. لباس را روی میز اتو یا تخته اتو قرار دهید.
  3. اتو را بر روی دمای پایین تنظیم نمایید.
  4. اتو را به آرامی را بر روی لباس مرطوب بکشید.
  5. لباس ها را پشت و رو کرده و داخل آنها را نیز اتو کنید؛ بدین صورت تمام قسمت های لباس خشک می شوند.
  6. یک حوله سفید تمیز بر روی لباس بگذارید و حرارت اتو را کم کم افزایش دهید.
  7. حوله را برداشته و دوباره لباس را اتو بزنید تا رطوبت باقی مانده نیز از بین برود.

خشک کردن در معرض هوا

خشک کردن لباس ها در معرض هوا، رایج ترین روش برای خشک کردن لباس ها بدون خشک کن است. در این روش می توانید لباس ها را در داخل یا خارج از خانه در معرض هوا قرار داده و خشک نمایید. بهتر است لباس ها را بیرون از خانه قرار دهید؛ چرا که سریع تر خشک می شوند. گردش باد و هوا باعث خشک شدن سریع لباس ها می گردد. اما ممکن است به فضای باز دسترسی نداشته باشید و یا اینکه هوا برفی، بارانی یا مرطوب باشد. در این شرایط می توانید لباس ها را در داخل خانه خشک کنید.

  1. بعد از اینکه لباس ها را از ماشین لباسشویی خارج کردید، به خوبی بتکانید. لباس ها هرچه صاف تر باشند، راحت تر خشک می شوند.
  2. لباس های روشن یا تیره را پشت و رو کنید تا کمرنگ شوند؛ مخصوصاً اگر قرار است لباس ها را در بیرون و در معرض نور آفتاب خشک نمایید.
  3. در صورتیکه لباس ها را در فضای آزاد آویزان می کنید؛ از گیره لباس برای آویزان کردن آنها بهره بگیرید. باید مطمئن شوید که جریان هوا به شکلی مناسب از روی لباس ها حرکت می کند. در ضمن لباس ها را براساس فرم آنها به درستی آویزان کنید.
  4. اما در صورتیکه لباس ها را در فضای داخل خانه آویزان می کنید؛ از پایه خشک کن لباس استفاده کنید و لباس ها را در یک اتاق با شرایط تهویه مناسب و هوای گرم قرار دهید. اگر اتاق خیلی سرد باشد؛ لباس ها خیلی دیر خشک می شوند. برای اینکه روند خشک شدن لباس ها تسریع شود، لباس ها را با فاصله از یکدیگر و براساس فرم آنها آویزان نمایید.
  5. زمانی که لباس ها خشک شدند؛ آنها را تا کرده یا آویزان کنید و یا در صورت لزوم اتو نمایید.

آیا پوشیدن لباس های خشک شده در معرض هوا مشکلی ندارد؟

خیر، در ضمن خشک کردن لباس ها در معرض هوا باعث صرفه جویی در پول و انرژی می شود؛ به علاوه این روش برای محیط زیست هم بهتر است. در ضمن خشک کردن لباس ها در معرض هوا باعث محافظت از آنها می گردد، چرا که گرما و شرایط تحریکی خشک کن ها باعث فرسوده شدن پارچه لباس ها می شود.

نحوه خشک کردن لباس ها در معرض هوا

خشک کردن لباس ها در معرض هوا نیز بایدها و نبایدهایی دارد. رعایت این نکات باعث بهتر خشک شدن لباس ها می شود.

1- درست آویزان کردن لباس ها

قبلاً هم به اهمیت درست آویزان کردن لباس ها اشاره کردیم؛ اما روش های انجام درست این کار، بسته به لباس های مختلف متفاوت است.

  • ملحفه ها: ملحفه ها را روی بند رخت تا کنید و انتهای آنها را گیره بزنید.
  • حوله ها: دو سه سانت از انتهای حوله ها را روی بند رخت تا کرده و انتهای آنها را گیره بزنید.
  • پیراهن ها و تی شرت ها: برای اینکه اینگونه لباس ها کش نیایند و بدفرم نشوند؛ آنها را از سجاف پایینی آویزان کنید.
  • شلوارها و جین ها: این گونه لباس ها را نیز از سجاف پایینی آویزان نمایید. لنگ های شلوار را از هم جدا کرده و جداگانه گیره بزنید.
  • جوراب ها: آنها را از قسمت انگشتان پا بیاویزید.
  • لباس های زیر: آنها را از قسمت بالا و براساس فرم لباس آویزان کنید و سپس گوشه های آنها را با گیره محکم کنید.

استفاده از این روش ها باعث تسریع روند خشک شدن لباس هایتان می شود؛ به علاوه با این کار شما می توانید از لباس های خود به درستی محافظت نمایید.

2- آویزان نکردن لباس های سنگین

لباس های سنگین یا ژاکت های ضخیم خود را هرگز آویزان نکنید. با این کار ممکن است پارچه آنها کش بیاید و بدفرم شود. همیشه این لباس ها را به صورت صاف و افقی خشک کنید. آنها را روی یک حوله سفید تمیز، یا یک پایه خشک کن قرار دهید.

3- آویزان کردن لباس های سفید در معرض نور آفتاب

اگر لباس های شما سفید هستند؛ حتماً باید آنها را در معرض نور آفتاب خشک کنید. این کار به سفید ماندن لباس هایتان کمک می کند و دیگر برای بازیابی درخشندگی و سفیدی آنها، نیازی به استفاده از مواد شیمیایی قوی نیست.

4- آویزان نکردن لباس ها را روی رادیاتور

هر چند این کار وسوسه برانگیز است؛ اما همگان می دانند که نباید لباس ها را روی رادیاتور خشک کرد. این کار باعث فرسوده شدن پارچه لباس ها و کمرنگ شدن آنها می شود، و احتمال ایجاد کپک در محیط خانه را افزایش می دهد.

5- آویزان کردن لباس ها براساس سایز آنها

زمان آویزان کردن لباس ها بر روی بند رخت، ابتدا لباس های سایز بزرگ را آویزان کنید. اگر قرار است لباس ها را در داخل خانه خشک نمایید؛ اقلام بزرگ را در بالا قرار دهید. با این کار بهتر می توانید از فضا استفاده کنید؛ زیرا می توان لباس های کوچک تر را بین لباس های بزرگتر جا داد.

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

اما در مورد خشک کردن لباس ها در داخل فضای خانه، قرار دادن اقلام بزرگتر در بالا باعث افزایش احتمال حرکت هوا از روی آنها می شود؛ چون خشک شدن این لباس ها بیشتر طول می کشد.

6- فراموش نکردن بررسی شرایط آب و هوایی

قبل از اینکه لباس های خیس خود را در بیرون از فضای خانه آویزان کنید، شرایط آب و هوایی را مورد بررسی قرار دهید؛ اگر هوا بارانی، برفی، ابری یا بسیار سرد باشد، لباس های شما در بیرون از فضای خانه خشک نمی شوند. در ضمن اگر تعداد گرده های گل در هوا در آن روز زیاد باشد؛ ممکن است مواد حساسیت زا بر روی لباس ها بنشینند. این کار قطعاً باعث تحریک افرادی می شود که حساسیت دارند.

7- تمیز کردن بند رخت

چه بخواهید از بند رخت و چه از پایه خشک کن برای خشک کردن لباس ها استفاده کنید؛ فراموش نکنید که همیشه باید آنها را تمیز نگهدارید. در غیر این صورت ممکن است لباس های شما کثیف شده و به حالت اول برگردند.

8- آویزان نکردن لباس های با رنگ های تیره و روشن در معرض نور مستقیم خورشید

نور خورشید باعث سفید شدن لباس ها می شود؛ بنابراین بهتر است لباس های با رنگ های تیره یا روشن را در سایه خشک کنید. برای این کار می توانید آنها را پشت لباس های دیگر آویزان نمایید یا می توانید یک بند رخت جداگانه را پشت درخت یا در فضای سایه قرار دهید.

چگونه می توان لباس ها را سریع تر خشک نمود؟

هیچ کس دوست ندارد منتظر بماند تا لباسهایش خشک شوند. نکات زیر به شما در سریع تر خشک شدن لباسهایتان کمک می کنند:

  • قبل از اینکه لباس های خود را در معرض هوا قرار داده و یا داخل ماشین خشک شویی بیاندازید؛ از چرخه خشک کن ماشین لباسشویی با دور بالا استفاده کنید.
  • در 30 دقیقه اول کار خشک کن، یک حوله خشک را به همراه لباسهایتان در ماشین خشک شویی بیاندازید. این کار باعث جذب آب اضافی لباس ها شده و روند خشک شدن آن را تسریع می نماید.
  • یک توپ تنیس را داخل خشک کن بیاندازید؛ با این کار لباس ها بیشتر به اطراف پرت می شوند و بدین صورت زمان خشک شدن لباس ها کاهش می یابد.
  • خشک کن را بیش از حد پر نکنید؛ لباس ها برای جابجایی و خشک شدن به فضا نیاز دارند. اگر آن را بیش از حد پر کنید؛ لباس ها فرصت درست خشک شدن را پیدا نمی کنند.
  • از چلانگر لباس استفاده کنید. با کمک این دستگاه به راحتی می توانید آب اضافی لباس را خارج کنید؛ از این رو روند خشک شدن لباس ها در معرض هوا تسریع می شود.
  • قبل از قرار دادن لباس ها در معرض هوا، آنها را در یک حوله بپیچید تا رطوبت اضافی آنها خارج گردد.

چگونه می توان شلوار جین مرطوب را سریعاً خشک کرد؟

سشوار برای خشک کردن شلوار جین مناسب است. اگر زمان زیادی ندارید؛ ابتداً شلوار جین تان را چند دقیقه با سشوار خشک کنید و بعد آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید. سپس می توانید آنها را در یک روز گرم و بادی در معرض هوای آزاد بگذارید. در ضمن توصیه می شود که شلوار جین را قبل از خشک کردن، در خشک کن ماشین لباسشویی که روی دور بالا تنظیم شده است، قرار دهید.

همچنین می توانید آنها را به مدت 15 دقیقه در داخل خشک کنی که روی درجه حرارت پایین تنظیم گردیده، قرار بدهید. با این کار مقداری از رطوبت اضافی لباس کشیده شده و زمان خشک شدن آن در معرض هوا کاهش می یابد.

نحوه خشک کردن لباس های شسته شده با دست

شستن لباس ها با دست، یک راه عالی برای صرفه جویی در انرژی است. اما لباس هایی که با دست شسته می شوند؛ معمولاً مرطوب تر از لباس هایی هستند که از ماشین لباسشویی بیرون می آیند. اگر برایتان مقدور است، این لباس ها را در داخل ماشین لباسشویی قرار داده و آن را بر روی دور تند خشک کن تنظیم کنید تا بدین وسیله آب اضافی لباس ها کشیده شود و سپس آنها را در معرض هوا قرار دهید.

در غیر این صورت از یک حوله تمیز سفید برای چلاندن لباس ها و خارج کردن آب اضافی آنها استفاده کنید. اگر لباس هایتان خیلی ظریف نیستند؛ از یک چلانگر دستی برای خارج کردن آب اضافی آنها بهره ببرید. همچنین هرگز لباس های چلانده شده را نپیچانید؛ زیرا این کار باعث کش آمدن پارچه آنها می شود. برای این کار می توانید لباس را کنار وان فشار دهید تا رطوبت اضافی آن خارج گردد.

آیا خشک کردن لباس ها در اتاق خواب امکان پذیر است؟

بهتر است لباس های خود را در اتاقی که دارای تهویه مناسب است خشک کنید؛ اما سعی نمایید از خشک کردن لباس ها در داخل اتاق های خواب و نشیمن اجتناب کنید. خشک کردن لباس ها در داخل فضای خانه، سطح رطوبت خانه را تا 30% افزایش می دهد. با این کار احتمال رشد کپک در داخل خانه افزایش می یابد و اگر آسم یا آلرژی دارید؛ این کپک ها می توانند باعث تحریک شما شوند. خشک کردن لباس ها در فضای آزاد، همیشه بهترین گزینه است.

بهترین روش برای خشک کردن لباس ها در داخل فضای خانه چیست؟

اگر چه خشک کردن لباس ها در خارج از فضای خانه بهترین راهکار است؛ اما انجام آن به ویژه در فصل زمستان همیشه امکان پذیر نیست. رعایت نکات زیر به شما در خشک کردن لباس ها در داخل فضای خانه کمک می کنند:

  • لباس ها را در محلی با تهویه مناسب آویزان کنید. کارهایی مانند باز گذاشتن پنجره ها و روشن کردن فن ها می توانند تا حد زیادی به تهویه اتاق کمک کنند.
  • لباس های بزرگتر را روی پایه خشک کن قرار دهید و لباس های کوچکتر را از پایین آن آویزان نمایید.
  • هرگز لباس ها را روی رادیاتور آویزان نکنید؛ این کار هم باعث صدمه دیدن لباس ها می شود و هم احتمال رشد کپک ها را افزایش می دهد.
  • از آویزان کردن لباس ها در اتاق خواب یا نشیمن خودداری کنید.
  • لباس ها را در طول شب یا صبح بشویید تا لباس ها امکان خشک شدن در هوای روز را داشته باشند.
  • برای خشک کردن لباس های خود از چوب رختی استفاده کنید. این کار باعث می شود تا لباس ها حالت خود را حفظ کنند؛ در ضمن در این حالت جریان هوا به راحتی از روی لباس ها عبور می کند.
  • سعی کنید یک دستگاه رطوبت گیر تهیه نمایید؛ زیرا این دستگاه با رطوبت بالای هوا مقابله کرده و باعث کاهش زمان خشک شدن لباس ها می شود.

چگونه می توان لباس ها را در داخل خانه خشک نمود، بدون اینکه بوی رطوبت بدهند؟

استشمام بوی رطوبت در چند ساعت اول خشک شدن لباس ها طبیعی است. اما اگر بوی رطوبت ادامه پیدا کند؛ بدین معناست که لباس ها به اندازه کافی سریع خشک نمی شوند. با رعایت تمام توصیه ها و دستورالعمل هایی که ما در این مقاله عنوان کردیم، می توانید با بوی رطوبت مقابله کنید. اما از آنجاییکه رعایت یک سری از این نکات بسیار مهم است؛ دوباره آنها را در زیر تکرار می کنیم:

  • به محض اینکه روند شستشوی لباس ها در ماشین لباسشویی به اتمام رسید؛ لباس ها را از آن خارج کرده و آویزان نمایید. در این حالت می توانید بوی تازگی و طراوت لباس ها را احساس کنید. اما اگر لباس ها را به مدت طولانی به حالت خود رها نمایید؛ قطعاً بوی رطوبت آنها را احساس خواهید کرد.
  • برای افزایش جریان هوا در داخل محیط اتاق، پنجره ها را باز کرده و فن ها را روشن کنید.
  • قبل از اقدام به خشک کردن لباس ها، مقداری سرکه سفید را بر روی آنها بپاشید؛ با این کار بوی بد لباس ها از بین می رود.
  • لباس ها را هنگام خشک کردن روی هم قرار ندهید؛ با این کار زمان خشک شدن آنها افزایش می یابد.

سخن آخر: برای اینکه از خشک شدن مناسب و درست لباس های خود اطمینان حاصل کنید؛ حتماً نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم را رعایت کنید. چه بخواهید لباس هایتان را در معرض هوای آزاد خشک کنید و چه برای این کار به ماشین خشکشویی متوسل شوید؛ این راهنما به شما کمک می کند تا در عین خشک کردن لباس های خود، به شیوه صحیحی از آنها محافظت نمایید.

در ضمن رعایت نکات ذکر شده در این راهنما، احتمال رشد کپک در داخل خانه را کاهش داده و باعث کاهش بوی رطوبت لباس هایتان می شود. حال دیگر صرف نظر از شرایط آب و هوایی، می توانید لباس هایتان را به شیوه ای درست خشک کنید و بوی تازگی را بعد از خشک شدن از آنها استشمام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *