صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت اهمیت تحلیل مصرف کننده و رفتارهایش در بازارپردازی پوشاک
1399/12/23

اهمیت تحلیل مصرف کننده و رفتارهایش در بازارپردازی پوشاک

هدف اصلی بازارپرداز پوشاک در بازارپردازی به دست آوردن سود برای شرکت متبوعش است. از آنجاییکه بازارپردازی موفق شامل برآورده کردن نیاز مصرف کننده به محصولات و خدمات، البته با هدف نهایی سودآوری است؛ لذا یک بازارپرداز پوشاک باید علاوه بر تحلیل کامل مصرف کنندگان، رفتارهای آنها را با دقت زیادی پایش کند.

بررسی تحلیل مصرف کننده و رفتارهای او در بازارپردازی پوشاک

در ادامه اصطلاحاتی را عنوان می کنیم که با وجود اینکه مدام آنها را می شنویم، اما قادر نیستیم تا آنها را به درستی از یکدیگر تفکیک دهیم.

مشتری

مشتری کسی است که محصول یا خدمات شما را خریداری می کند؛ حال ممکن است او یک عمده فروش، خرده فروش و یا کسی باشد که کالا را در فروشگاه از شما می خرد.

مصرف کننده

مصرف کننده کسی است که در نهایت کالا یا محصول شما را مصرف می کند. اگر پدری برای فرزند خود چیزی بخرد؛ پدر مشتری و کودک مصرف کننده کالا محسوب می شوند.

مصرف کننده هدف

مصرف کننده هدف آن بخشی از جمعیت محسوب می شود که شما آنها را به عنوان مصرف کننده نهایی محصولات خود هدف گذاری کرده اید. مثلا هدف قرار دادن کودکان برای لباس های بچه گانه، هدف قرار دادن زنان برای لباس های زنانه و مواردی از این دست.

رفتار مصرف کننده

رفتار مصرف کننده یک مطالعه مداوم و تحلیلی به منظور پی بردن به این است که یک مصرف کننده چه زمانی، چرا، کجا و چند بار یک محصول را خریداری می کند. مصرف کننده از نیاز خود آگاهی پیدا خواهد کرد و سپس به دنبال اطلاعات درباره جایی خواهد بود که بتواند به خواسته های خود برسد. او تمامی گزینه های مرتبط با کیفیت، قیمت و تحویل به موقع کالای مورد نیاز خود را بررسی و با هم مقایسه می کند، و در آخر محصول یا خدمات را در جاییکه برای او مناسب است خریداری می نماید.
عواملی که در تصمیم خرید مصرف کننده تاثیر می گذارند، شامل شخصیت او، سبک زندگی اش، فرهنگ، طبقه اجتماعی- اقتصادی، خانواده و تاثیرات خارجی، دامنه کالا و زمان عزیمت فرد به فروشگاه می شوند. اولین خرید یک مصرف کننده یک تجربه یا یک آزمایش به حساب می آید و تنها در صورتیکه مصرف کننده برای دومین بار براساس رضایت خود از کالا یا خدمات مصرفی اش اقدام به خرید بکند، می توان گفت که وفاداری مشتری حاصل شده است. استراتژی های توسعه محصول، قیمت گذاری، تولید، بازاریابی، توزیع و غیره براساس این تجزیه و تحلیل ها برنامه ریزی می شوند.

نیاز مصرف کننده

نیاز مصرف کننده عبارتست از کالاها یا خدماتی که نیازهای عملکردی، زیبایی شناختی، خدماتی و روانی مشتریان را برآورده می کنند، و ارزش پول صرف شده توسط مشتریان را دارند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *