صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت استریپ لاندری؛ شستشوی دستی لباس ها و جرم زدائی از آنها
1401/06/29

استریپ لاندری؛ شستشوی دستی لباس ها و جرم زدائی از آنها

Strip Laundry

ممکن است با خود فکر کنید که ماشین لباسشویی شما به خوبی کار می کند و لباس هایتان را کاملاً تمیز می نماید؛ اما ممکن است اینگونه نباشد. هر چند شاید لباس هایتان تمیز بشوند، بوی خوبی بدهند و حس کنید به خوبی شسته شده اند؛ اما این احتمال وجود دارد که لباس ها، ملحفه ها و پارچه های شما مملو از جرم ها و آلودگی ها باشند. خواه این جرم ها و آلودگی ها ناشی از خاک و بقایای مواد شوینده باشند و خواه ناشی از چربی ها و باکتریها، به هر حال باید توجه داشته باشید که به احتمال زیاد لباس هایتان 100% تمیز نیستند. اگر می خواهید لباس های خود را واقعاً تمیز کرده و مثل روز اولش کنید؛ باید نحوه استریپ لاندری (Strip Laundry) لباس ها را بیاموزید.

استریپ لاندری به چه معناست؟

استریپ لاندری یک روش عالی برای پاکسازی لباس ها از آلودگی ها، باکتری ها و جرم هاست. در واقع می توانید از آب داغ و یک کوکتل خانگی ساخته شده با مواد شوینده، برای چرک زدائی لباس هایتان استفاده کنید. هر نوع استریپ لاندری خانگی مزایا و معایبی دارد.

مزایا استریپ لاندری

  • لباس ها واقعاً تمیز می شوند.
  • جرم لباس ها از بین می روند.
  • لباس ها نرم تر می گردند.
  • بوی بد لباس ها از بین می رود.

معایب استریپ لاندری

  • ممکن است لباس ها فرسوده شوند.
  • یک فرآیند زمان بر است.
  • ناخوشایند و سخت است.

لباس ها چه زمانی به استریپ لاندری نیاز دارند؟

از آنجاییکه استریپ لاندری باعث فرسوده شدن پارچه لباس ها می شود؛ لذا بهتر است این کار را هر از گاهی انجام دهید. اما چه زمانی برای استریپ لاندری لباس ها کاملاً مناسب است؟

  • اگر به تازگی از شوینده های خانگی استفاده کرده اید: اگر به تازگی شوینده های خانگی را به کار گرفته اید؛ این احتمال وجود دارد که بقایای مواد شوینده روی لباس هایتان جمع شده باشند. از آنجاییکه شوینده های خانگی حاوی اجزای صابونی هستند؛ پس بهتر است با استفاده از روش استریپ لاندری با این مشکل مقابله کنید.
  • اگر آب مصرفی سخت است: آب سخت برای تمیز کردن لباس ها مناسب نیست. اگر در جایی زندگی می کنید که آب آنجا سخت است؛ می توانید از این روش برای پاک کردن عمقی لباس ها و پارچه هایتان استفاده نمایید.
  • اگر لباس هایتان ظاهری چرک تاب و بدبو دارند و خاصیت جذب خود را از دست داده اند: اگر لباس ها و حوله هایتان چرک تاب و بدبو شده اند و یا اینکه به خوبی قبل آب را به خود جذب نمی کنند؛ بهتر است روش استریپ لاندری را امتحان نمایید. با این روش می توانید دوباره لباس هایتان را مثل روز اول کنید.
  • اگر لباس هایتان دارای لکه های عرق هستند: استریپ لاندری به پاک کردن لکه های سرسخت عرق هم کمک می کند. بنابراین اگر احساس می کنید که لباس های روشن شما زرد یا خاکستری شده اند؛ می توانید این روش را به کار بگیرید.
  • چند ماه یک بار: استریپ لاندری یک فرآیند زمانبر است و به صورت منظم لازم نیست. بهتر است این کار را به هر چند ماه یک بار و آخر هفته ها موکول کنید. استریپ لاندری بیشتر برای پوشک های پارچه ای مناسب است که خاصیت جذب خود را از دست داده اند.
ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

برای استریپ لاندری به چیزهایی نیاز است؟

برای استریپ لاندری به ابزارها و وسایل زیر نیاز دارید:

  • سودای لباسشویی
  • پودر جرم گیر Calgon
  • بوراکس
  • شوینده های آنزیمی
  • وان یا یک تشت بزرگ
  • لباس های کثیف شستنی

اگر به دنبال ماده ای قوی تر هستید؛ می توانید به جای ساخت محلول شستشو، از محلول های شستشوی آماده استفاده کنید.

نحوه انجام استریپ لاندری

حال دیگر باید دست به کار شویم. فقط توجه داشته باشید که این محلول خیلی زود چندش آور می شود.

1- پاکیزه نمودن رخت چرک ها و لباس های کثیف

استریپ لاندری؛ شستشوی دستی لباس ها و جرم زدائی از آنها - شستشوی منسوجات, شستشوی لباس, شستشوی پوشاک, راهنمای نگهداری

برای استریپ لاندری به لباس های تمیز نیاز دارید؛ پس لباس های کثیف خود را در ماشین لباسشویی انداخته و آنها را با یک دور نرمال ماشین لباسشویی بشویید. نیازی نیست که لباس ها را خشک کنید؛ فقط باید تمیز شوند.

2- پر کردن تشت با آب داغ

استریپ لاندری؛ شستشوی دستی لباس ها و جرم زدائی از آنها - شستشوی منسوجات, شستشوی لباس, شستشوی پوشاک, راهنمای نگهداری

حالا یک وان یا تشت را تا نصفه از آب داغ پر کنید. هر چه آب داغ تر باشد بهتر است؛ فقط باید حتماً از آب شیر استفاده کنید. نباید از آب کتری برای پر کردن تشت استفاده شود. در ضمن باید حجم آب آنقدر باشد که کاملاً روی لباس ها را بپوشاند.

3- افزودن محلول به آب و خوب مخلوط نمودن

استریپ لاندری؛ شستشوی دستی لباس ها و جرم زدائی از آنها - شستشوی منسوجات, شستشوی لباس, شستشوی پوشاک, راهنمای نگهداری

حال وقت آن رسیده که محلول را به آب اضافه کنید. اگر از محلول آماده استفاده می کنید؛ بهتر است از دستورالعمل های روی بسته بندی آن پیروی نمایید. اگر خودتان قصد دارید این محلول را آماده کنید؛ باید براساس دستورالعمل زیر کار را پیش ببرید:

  1. یک چهارم فنجان جوش شیرین، یک چهارم فنجان بوراکس و یک چهارم فنجان پودر جرم گیر Calgon را با هم ترکیب کنید.
  2. نصف فنجان شوینده آنزیمی را نیز به این ترکیب بیافزایید.
  3. آنها را کاملاً با هم ترکیب کرده و به وان اضافه کنید.
  4. مواد را کاملاً در آب حل کنید تا مخلوط شوند.
چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

4- افزودن لباس های شسته شده به تشت

حال وقت آن رسیده که لباس های تمیز خود را به وان یا تشت اضافه کنید. لباس هایتان را با احتیاط در داخل وان قرار دهید؛ مواظب باشید دست خود را نسوزانید. وقتی لباس ها کاملاً در آب غوطه ور شدند؛ اجازه بدهید 4 ساعت کاملاً خیس بخورند.

نکته: این روش برای لباس ها، حوله ها، روتختی ها و پوشک ها مناسب است.

ممکن است رنگ آب تغییر کرده و به رنگ خاکستری تیره دربیاید و یا حتی ممکن است سیاه شود. نگران نباشید؛ این کاملاً طبیعی است. به احتمال زیاد بوی بدی هم از وان خارج می شود. این بدان معنی است که روش شما کارگر واقع شده است. تنها به این صورت تمام جرم ها و آلودگی ها از لباس هایتان پاک می شوند.

5- به هم زدن

توصیه می شود که لباس ها را به هم بزنید. بهتر است هر یک ساعت یک بار این کار را انجام دهید تا املاح بهتر از لباس هایتان خارج شوند. همچنین برای این کار از یک شی دسته بلند استفاده کنید؛ دسته جارو یا تی چیز مناسبی است. 

6- سرد شدن

استریپ لاندری؛ شستشوی دستی لباس ها و جرم زدائی از آنها - شستشوی منسوجات, شستشوی لباس, شستشوی پوشاک, راهنمای نگهداری

وقتی آب سرد شد؛ می توانید مرحله بعدی کار را شروع کنید. اما در ابتدا باید وان را تخلیه نمایید و آب اضافی لباس ها را بچلانید. در این مرحله می توانید برای جلوگیری از خشک شدن پوست تان از دستکش لاستیکی استفاده کنید.

7- آبکشی

استریپ لاندری؛ شستشوی دستی لباس ها و جرم زدائی از آنها - شستشوی منسوجات, شستشوی لباس, شستشوی پوشاک, راهنمای نگهداری

وقت بازگشت به اتاق لباسشویی فرا رسیده است. این لباس ها را دوباره داخل ماشین لباسشویی قرار دهید و با استفاده از برنامه آبکشی ماشین لباسشویی، آنها را کاملاً آبکشی کنید تا بیشتر تمیز شوند. در این مرحله دیگر لازم نیست از مواد شوینده استفاده کنید. در صورت استفاده از شوینده تمام املاح، جرم ها و باکتری های لباس هایتان بیشتر تثبیت می گردند.

8- خشک کردن

استریپ لاندری؛ شستشوی دستی لباس ها و جرم زدائی از آنها - شستشوی منسوجات, شستشوی لباس, شستشوی پوشاک, راهنمای نگهداری

حال می توانید لباس هایتان را طبق معمول خشک کنید. لباس ها در این حالت کاملاً تر و تمیز شده اند و احساس خوبی به آنها خواهید داشت؛ احتمالاً حتی از روز اول هم بهتر شده اند.

کلام پایانی: اگر آب مصرفی شما سخت است یا از کهنه های پارچه ای استفاده می کنید و یا اینکه لباس هایتان را با شوینده های خانگی می شویید؛ می توانید روش استریپ لاندری را امتحان کنید. حال که می دانید چگونه باید این کار را انجام دهید؛ تمیزی لباس هایتان را دوچندان نمایید. این روش برای تمیز و نرم کردن، و افزایش قدرت جذب لباس ها بسیار عالی است؛ پس سری به فروشگاه محل خود بزنید و مواد اولیه آن را بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *