صفحه اصلی دانشـــنامه انتخاب 5 پارچه پایدار نوآورانه از سوی یک متخصص
1399/06/10

انتخاب 5 پارچه پایدار نوآورانه از سوی یک متخصص

Innovative Sustainable Fabrics

وقتی صحبت از نوآوری و پایداری در زمینه منسوجات به میان می آید، نام خانمی به اسم دکتر کیت گولدس ورثی (Kate Goldsworthy) به چشم می خورد. وی نه تنها دانش آموخته طراحی منسوجات چرخشی در دانشگاه هنرهای زیبای لندن است، بلکه محقق اصلی در مرکز تحقیقات آینده منسوجات (TFRC) نیز محسوب می شود. در این مطلب به پنج انتخاب برتر این محقق در حوزه پارچه های پایدار اشاره می شود.

انواع پارچه پایدار

پارچه کاغذی ASAP

کیت می گوید: “این محصول پروژه ای است که در حال حاضر من به اتفاق همکارم کی پولیتوویچ (Kay Politowicz) و دانشمندی سوئدی به نام هژالمار گرانبرگ (Hjalmar Granberg) برای برنامه مد آینده میسترا (Mistra Future Fashion) بر روی آن کار می کنیم. ما در تلاشیم تا یک ماده سلولزی بدون بافت را برای استفاده در مد توسعه دهیم که در این مسیر از فناوری ایجاد کننده کاغذ سوئدی کمک می گیریم و بازیابی آن را از طریق سیکل صنعتی یا کمپوست سازی طراحی می نماییم. بسیاری از نوآوری های پایدار مد به دنبال افزایش طول عمر هستند و می خواهیم چالش بزرگ فست فشن (fast fashion) را معرفی نماییم. آیا می توانیم آینده ای را برای ماده ای با طول عمر کوتاه که در ابتدا بتواند با بازیابی ماده در ذهن طراحی شود تصور کنیم؟”

انتخاب 5 پارچه پایدار نوآورانه از سوی یک متخصص - نوآوری پایدار, محیط زیست, صنعت نساجی

الیاف پرتقال (Orange Fiber)

الیاف پرتقال به عنوان منسوجی شناخته می شوند که با استخراج سلولز از طریق الیاف دور انداخته شده در طی فرآیند پرس و فرآوری صنعتی پرتقال استخراج می گردند. این الیاف به واسطه تکنیک های فناوری نانو با اسانس روغنی مرکبات غنی می شوند. در نتیجه یک منسوج حاوی ویتامین به دست می آید که می تواند پوست را تغذیه نماید. کیت این الیاف را برگزیده است، چون اعتقاد دارد که “این نوع الیاف یک نوآوری جالب توجه است که از مقادیر عظیمی از ضایعات صنایع غذایی استفاده می کند و تولید اخلاقی را توسعه می دهد. الیاف پرتقال یک تکنولوژی سطح بالا از الیاف سلولزی است که انسان را به جنب و جوش وادار می کند”.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن

انتخاب 5 پارچه پایدار نوآورانه از سوی یک متخصص - نوآوری پایدار, محیط زیست, صنعت نساجی

بازیابی (Recover)

سیستم بازیابی بهینه منسوجات دوباره الیاف پنبه را از طریق لباس های قدیمی و برش های ضایعات تولید می کند. بازیابی پنبه برخلاف تولید الیاف سنتی پنبه به هیچگونه آب و مواد شیمیایی نیازی ندارد. کیت به این سیستم علاقمند است، چون آن را بیانگر یک مرحله تغییر واقعی در بازیافت مکانیکی می داند. وی می گوید که “آنها می توانند ماده ای باکیفیت را از طریق ضایعات الیاف پنبه ای تولید نمایند و اثرات مضر را در تمام مراحل تولید حذف کنند. یکی از جالب ترین نوآوری ها در این زمینه زمانی به وجود می آید که بتوان این الیاف را با رنگ های دقیق تناژ رنگی مخلوط نمود تا زنگ های جدیدی از ضایعات الیاف شکل گیرد. در این صورت به هیچگونه رنگ اضافی نیازی نیست و همه چیز شفاف است”.

انتخاب 5 پارچه پایدار نوآورانه از سوی یک متخصص - نوآوری پایدار, محیط زیست, صنعت نساجی

پیناتکس (Piñatex)

تخمین زده می شود که سالانه در حدود 40 هزار تن ضایعات آناناس در سطح جهان تولید گردد. پیناتکس از ضایعات مزارع آناناس در فیلیپین گرفته می شود. کارخانه های محلی در ابتدا رشته ها را از هم جدا کرده و آنها را با هم به درون یک نوع چرم بدون بافت مانند پارچه ای که می تواند برای لباس، مبلمان یا کفش مورد استفاده قرار گیرد، نمد مالی می کنند.
کیت این تکنولوژی را انتخاب کرده است، چون آن را واقعا شگفت انگیز و قابل توجه می داند. وی عنوان می کرده است که ” این فناوری نه تنها یک پارچه جایگزین زیبا برای چرم تولید می کند، بلکه مانع از اتلاف ضایعات نیز می شود. آنها در محدوده مردم در زنجیره تأمین خودشان نیز شور و اشتیاق به وجود می آورند. این ماده به دلیل مزایایی که برای مردم و کره زمین دارد، توسعه پیدا کرده است”.

نسل بعدی جوهرهای چاپ نساجی

انتخاب 5 پارچه پایدار نوآورانه از سوی یک متخصص - نوآوری پایدار, محیط زیست, صنعت نساجی

تور MYB

تولید کننده تور MYB، این نوع تور را از دستگاه ها و فرآیندهای بافندگی سنتی اتخاذ کرده است که یک هد کنترل شونده CAD را در مکان کارت های پانچ اضافه می کند، بنابراین دستگاه های قرن نوزدهم آنها می تواند با خواسته های مدرن رقابت نماید.
برای کیت این روش یک مثال شگفت انگیز است که نشان می دهد چگونه آخرین فناوری می تواند برای حفظ و محافظت از فرآیندهای دستی سنتی مورد استفاده قرار گیرد. به گفته وی این روش بسیار ارزشمند است، چون نه تنها از فرآیندهای سنتی پشتیبانی می کند، بلکه عاملی برای حفظ شکوفایی صنعت محلی در مقیاس زنجیره های تأمین جهانی نیز هست.

انتخاب 5 پارچه پایدار نوآورانه از سوی یک متخصص - نوآوری پایدار, محیط زیست, صنعت نساجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *