صفحه اصلی دانشـــنامه اسلو فشن یا مد آهسته
1399/04/08

اسلو فشن یا مد آهسته

Slow Fashion

در حال حاضر مد آهسته یا اسلو فشن (slow fashion) یا مد آهسته، مهیج ترین تحول در دنیای مد است که با توجه به افزایش آگاهی مصرف گرایی و خستگی عموم مردم از تشکیلات فعلی (مثل فست فشن) که هزینه تولید لباس متوسط را دستکاری می کنند، نوعی انگیزه برای خودنمایی به دست آورده است. اسلو فشن یک پادزهر برای مصرف گرایی محض و نیز یک طرح عملی بادوام برای ایجاد تغییری بنیادین در صنعت نابسامان مد است. مد واقعی، زیبا و با کیفیت بالا جهت لذت در روشی مسئولانه و پایدار، توسط اسلو فشن نوید داده می شود.
اما قبل از اینکه به این مرحله از مد برسیم، باید با اصول اولیه آشنا شویم، زیرا همه از چگونگی اسلو فشن و حتی از وجود آن آگاهی ندارند، و اهمیت نمی دهند که چگونه با آن کار کنند. برای پرداختن به این موضوعات، ما جامع ترین راهنما و دستورالعمل مربوط به اسلو فشن که تا به امروز نوشته شده است را در این مطلب ارائه می دهیم. پس با خیال راحت این مقاله را بطور کامل مطالعه کنید و از آن لذت ببرید.

اسلو فشن یا مد آهسته چیست؟

برخی اسلو فشن را “جنبش مد آهسته”، و برخی دیگر آن را “انقلاب مد” می نامند. با این وجود برخی دیگر (آدم های منفی باف) بر این باورند که اسلو فشن چیزی فراتر از یک گرایش گذرا نیست. پس اسلو فشن کدامیک از این تعاریف است؟ اساساً اسلو فشن یک ایدئولوژی است که یک مجموعه اصولی را تبلیغ می کند. هدف این مجموعه بهبود نحوه بکارگیری مد توسط مصرف کنندگان در سطوح مختلف به منظور ایجاد یک صنعت متعادل و پایدار با چرخه محصول سالم است. اسلو فشن به ویژه در تلاش است تا نگرش و دیدگاه مصرف کنندگان را نسبت به موارد زیر تغییر دهد:

  • “ایجاد مد “با ترویج اصالت، تنوع و ملاحظه گری
  • “تولید مد”با به کار بردن صنعتگران و تولید پایدار
  • “توزیع مد”با ارائه خدمات به بازارهای محلی و استفاده از زنجیره های تامین ناب
  • “مصرف مد” با انتشار محصولات ماندگار و ترویج مصرف گرایی آگاهانه
  • “پایان عمر و کنار گذاشتن مد”با استفاده از درصد بالایی از الیاف طبیعی و پوسیدنی

در اصل ایده مد آهسته به نیاز برای “کند کردن روند مد” و احیای ارزش های سنتی اشاره دارد.
امروزه اسلو فشن علیرغم افزایش محبوبیت و افزودن اهداف جدید در دستور کار خود، هنوز هم عمدتاً پایبند به انتشار 2 تا 3 مجموعه با کیفیت بالا در سال است (پیروی از برنامه زمانی انتشار نسخه سنتی مد).
اگر با مثلث موازنه هزینه- کیفیت آشنا (cost-quality tradeoff triangle) باشید (که به انتخاب دو از سه فاکتور سریع، ارزان یا خوب معروف است)، بلافاصله خواهید فهمید که دو ارزش برندهای اسلو فشن بر روی تلاش هایشان متمرکز می شود:

اسلو فشن یا مد آهسته - مد, محیط زیست, فشن, طراحی مد, طراحی لباس

هدف مد آهسته، تولید پوشاک با کیفیت بالا (محصولاتی با ارزش ذاتی بالا) در هزینه ای منصفانه است. توجه داشته باشید که اصطلاح “هزینه” در اینجا دربرگیرنده هر دو معنی، یعنی قیمت واقعی محصول و همچنین هزینه های زیست محیطی و اقتصادی است (بعداً بیشتر در این مورد توضیح داده خواهد شد).
اسلو فشن با قربانی کردن گردش مالی در حجم بالا، کالاهای با کیفیت تحویل می دهد و از استانداردهای تولید اخلاقی با کاهش قابل توجه تأثیر زیست محیطی حمایت می کند. این امکان وجود دارد که مفهوم اسلو فشن تکامل پیدا کند، چون تلاش برای مصرف گرایی اخلاقی، پدیده ای نسبتاً جدید است. با این وجود، فرض باقی ماندن ارزش های زیر در بطن فلسفه اسلو فشن ضرری ندارد:

  • عمل گرایی و مسئولیت پذیری
  • پایداری و اخلاق
  • تنوع و اصالت
  • ارزش های سنتی
  • شفافیت
  • منبع یابی، تولید و توزیع محلی
  • حراست از اکوسیستم

تعریف اسلو فشن

اسلو فشن یک تلاش آگاهانه برای دور شدن از مصرف گرایی بیش از حد است که صنعت مد را از طریق تغییر رفتار مصرف کننده ترغیب می کند تا صنعت را به پذیرش پایداری و تولید مد با کیفیت بالا وادار نماید. بر خلاف فست فشن، تمرکز اصلی اسلو فشن بر روی تعهد مداوم به ایجاد تعداد کمتری از مجموعه در سال با پارچه های تولید شده از مواد باکیفیت بالاست که باعث افزایش عمر پوشاک می شود. اسلو فشن بر اساس اصول مصرف گرایی آگاهانه، پایداری و شفافیت زیست محیطی، با طراحی و روش های تولیدی که از استانداردهای اخلاقی بالا حمایت می کند، پایه گذاری شده است.

چرا ظهور اسلو فشن و متوقف کردن فست فشن اهمیت دارد؟

توافق و اتفاق نظر عمومی بر این پایه استوار است که ما در دوره برخورد با فجایع زیست محیطی قریب الوقوع قرار داریم که راه مقابله با آن کاهش مصرف بیش از حد و برقراری مجدد رابطه متقارن با اکوسیستم است. آمارها و پیش بینی های هشدار دهنده بسیاری از این دیدگاه پشتیبانی می کنند، از جمله:

  • سال 2018 میلادی در تقریباً 140 سال گذشته به عنوان چهارمین سال گرم به ثبت رسیده است.
  • تا سال 2030، نیمی از جمعیت جهان در مناطقی زندگی خواهند کرد که آب آشامیدنی کافی در آنجا وجود نخواهد داشت.
  • انتظار می رود تا 50 سال آینده، منابعی از قبیل نفت و گاز طبیعی تقریباً به اتمام برسد.
  • تا سال 2050، میزان پلاستیک در اقیانوس نسبت به تعداد ماهی ها بیشتر خواهد بود.
  • 30 تا 50 درصد گونه های حیات وحش ممکن است به دلیل فعالیت های انسانی تا سال 2050 منقرض شوند.

نکته این است که شما دیگر نمی توانید از مسائل و موضوعات توسعه پایدار چشم پوشی کنید و امیدوار باشید تا دیگران آن را برطرف نمایند، زیرا مشکل اساسی به ناآگاهی ما در مورد مصرف روزافزون منابع کمیاب و طبیعی بر می گردد. بنابراین مد چگونه در این حوزه به ایفای نقش می پردازد؟ مد یکی از عظیم ترین صنایع جهان و به تبع یکی از بزرگترین آلاینده های کره زمین (همراه با نفت و کشاورزی) است.
شرکت های فست فشن (واقعا کدام برندهای اصلی از دستورالعمل های تجاری استفاده نمی کنند؟)، متخلفین ظالمی هستند، چون آنها سودآوری را با فعالیت در تولید با هزینه کم و بازگشت بالای درآمد به صورت تجاوزکارانه دنبال می کنند. تخمین زده می شود که:

  • تعداد پوشاک تولیدی سالانه از سال 2000، دو برابر شده و برای اولین بار در سال 2014 از 100 میلیارد دلار فراتر رفته باشد.
  • بیش از نیمی از خریدهای فست فشن در کمتر از یک سال دور انداخته می شوند.
  • کمتر از 1 درصد از مواد اولیه ای که برای تولید پوشاک مورد استفاده قرار می گیرند، بازیافت می شوند (بیانگر زیان بیش از 100 میلیارد دلاری در هر سال) 
  • 17 تا 20 درصد از آلودگی آبهای صنعتی ناشی از رنگرزی نساجی و عمل آوری نهایی پارچه است.

برای درک ریشه مشکل، مجدداً مثلث موازنه هزینه- کیفیت مورد بررسی قرار می گیرد.

اسلو فشن یا مد آهسته - مد, محیط زیست, فشن, طراحی مد, طراحی لباس

فست فشن جهت متمرکز شدن بر روی تحویل کالاها در کمترین قیمت ممکن و در کوتاهترین زمان، کیفیت را به دست فراموشی سپرده است. راه اندازی بیش از 50 مجموعه مد در سال که از یک برنامه انتشار هفتگی پیروی می کند، یک روش معمول در فست فشن به حساب می آید، در حالیکه 2 یا 3 سیکل در برنامه زمان بندی شده اسلو فشن در یک سال اتفاق می افتد. بنابراین برندهایی وجود دارند که توان عملیاتی را برای تولید بالاتر نیز هدف قرار می دهند.

اسلو فشن یا مد آهسته - مد, محیط زیست, فشن, طراحی مد, طراحی لباس

مثلا تولید کنندگان مد فوق العاده سریع (Ultra-fast fashion) مانند Boohoo از داده های فروش در زمان واقعی برای تغییر جهت بازار از انواع جزئی تا خطوط تولید استفاده می کنند تا هجوم عرضه رفع گردد. به عبارت دیگر، فرسودگی بازار سبب پایان چرخه تولید می شود.
تولید سریع پوشاک با حجم بالا همراه با یک مدل تجاری که کیفیت را به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده آن نادیده می گیرد، منجر به معرفی کالاهایی می شود که توسط مواد ترکیبی و تکمیل کننده غیراستاندارد، و دوام پذیری پایینی طراحی می گردد. نتیجه نهایی، تولید پوشاکی با طول عمر بسیار پایین است. بنابراین صنعت فست فشن، عصر جدیدی از اصطلاح “فرهنگ مصرف کن و دور بینداز” را به وجود آورده است. در این حالت مصرف کنندگان نوعی پوشاک خریداری می کنند که یکبار مصرف هستند و باعث پر شدن محل های دفن زباله می گردند.
به محض اینکه متوجه شدید که سندیکاهای مد ارائه دهنده تخفیف به چه صورت فعالیت می کنند، مدت زیادی طول نمی کشد تا نتیجه بگیرید که مدل تجاری “ورودی اشتباه – خروجی اشتباه” نمی تواند در طولانی مدت پایدار باشد. از این گذشته، قبل از اینکه مجبور به پرداخت صورتحساب باشید، اکوسیستم می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد که ما را به جنبه نهایی و اساسی درک این موضوع می رساند که چرا مدل فست فشن ذاتاً فاسد است.
فست فشن با قرار دادن استانداردهای تولید خود فراتر از مرزهای معمول پایداری و اخلاق، دیگر بخش های صنعت را پشت سر گذاشته و از آن پیشی گرفته است. به همین دلیل است که لباس فست فشن نسبت به سایر تولیدات عرضه شده در بازار به طور جسورانه ای زیر قیمت است. حالا که همه چیز در نظر گرفته شد، آیا هنوز هم کسی معتقد است که شرکت هایی مانند Boohoo می توانند لباس های زنانه را با قیمت 5 یورو تحویل دهند و بدون درگیر شدن در یک بازی ناپاک به سود برسند؟
آسیب های زیست محیطی عظیم تحمیل شده توسط این شرکت ها و بهره برداری مداوم از نیروی کار بی مزیت به هزینه پنهان و واقعی فست فشن (یا پیامدهای منفی اقتصادی فست فشن) اشاره دارد. درک پیامد روش ها و شیوه های تجاری فست فشن، منجر به این واقعیت می شود که ما برای ترمیم این صنعت از هم گسیخته و رسیدن به یک جایگزین پایدارتر، نیاز جدی به یک تغییر سیستماتیک و اصولی داریم.

مشکلی با نگرش به سمت مد یکبار مصرف

تولید کنندگان مد تنها کسانی نیستند که از وضع موجود گلایه می کنند. بنابراین قبل از اینکه فروشگاه اچ اند ام (H&M) محلی خود را تحریم کنید، به یاد داشته باشید که صنایع با پاسخ به تقاضای بازار شکوفا می شوند. واقعیت این است که ما به دنبال مدهای ارزان قیمت برای پر کردن کمدهایمان بودیم و صنعت مشتاقانه آن را به ما تحویل داد. بدتر از آن، طولی نکشید که این عادت های خرید از کنترل خارج شدند، به گونه ای که فست فشن به یک هنجار جدید و برای بسیاری از مردم به یک اجبار در خرید تبدیل گردید.
بین ارزش های سنتی مد و فرهنگ مد معاصر، به خصوص برای کسانیکه در کنار برندهایی مانند فوراور 21 (Forever 21)، Boohoo یا پریمارک (Primark) و همکاران بزرگ شده اند، ارتباط عمیقی وجود ندارد. این برندها، بازار اصلی را با کالاهای درجه دو گسترش می دهند و گرایش سهل انگارانه را برای مد ارزان و یکبار مصرف تبلیغ می کنند.
ممکن است شما به این باور برسید که دسترسی تقریباً بی پایان به لباس های مقرون به صرفه می تواند معضل “چی بپوشم” را خاتمه بخشد و هنگام ایجاد یک سبک شخصی، نوعی رنسانس را معرفی کند، اما به نظر می رسد که این حالت روی نخواهد داد. بنابراین فکر می کنم که همه ما موافق، فسادها و خرابی های واقعی فست فشن باشیم. اجازه دهید تا تجربه آشنای فردی که تمایل به احتکار لباس را دارد با هم مرور کنیم:
“بخشی از کمد من هنوز با لباس های معمولی زیادی که در طول سال ها خریداری شده و در زمان خودشان مد نبوده اند، پر شده است. این لباس ها به مرور زمان کم رنگ شده وکش آمده اند و بعلاوه جذابیت اولیه خود را از دست داده اند، بنابراین دیگر نمی توانم آنها را در ملاء عام بپوشم، پس به نظر می رسد که مانند زباله ای باشند که آماده دور انداختن هستند. در نتیجه من قفسه هایی از لباس برای پوشیدن در خانه یا چیزهای که ممکن است دم دستی باشند در اختیار دارم، اما به هنگام بیرون آمدن از خانه سخت است که تصمیم بگیرم کدام لباس را بپوشم”.
این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که علیرغم داشتن لباس های فراوان که در اختیار هر کسی هستند، همه ما فقط چند لباس مورد علاقه خود را در طول فصل می پوشیم. در نتیجه ما فقط بخشی از کمد لباس خود را به کار می بریم، در حالیکه بقیه لباس ها به ندرت روشنای روز را می بینند. بنابراین چقدر پول در این میان از بین می رود؟
براساس نظرسنجی انجام گرفته توسط Weight Watchers، حدود 55% از لباس های با سایز متوسط در کمد لباس زنانه و 47% در کمد مردانه هرگز پوشیده نمی شوند. رقمی در حدود 5/10 میلیارد پوند صرف لباس های پوشیده نشده که تقریباً به اندازه کل تولید ناخالص داخلی جزیره مالت است، می شود. این مقدار لباس که به طور دائم از بین می رود، فقط مربوط به بریتانیا بوده است.
به جرات می توان فرض کرد که ویوین وست وود (Vivienne Westwood) تنها کسی نبوده است که متوجه لباس خریدن زیاد افراد شده است. شاید او اولین کسی بود که این مسئله را پذیرفته است.
صرف نظر از همه زباله های زیست محیطی تولیده شده به وسیله دور انداختن الیاف مصنوعی غیر قابل تجزیه که اکنون میلیون ها تن در سال برآورد می گردند، لباس هایی که تنها با هدف ذخیره کردن خریداری می شوند، نمونه بارز مصرف گرایی بی پروا و اسراف بیش از حد به شمار می آیند، بنابراین اگر بخواهیم پیشرفت کنیم و به موفقیت برسیم، باید این عادت ها محدود و اصلاح شوند. پس یک سوال در اینجا مطرح می شود که چرا لباس های کمتر، اما با کیفیت تر خریداری نمی کنیم؟

جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

کیفیت پر اهمیت تر از کمیت

اگر فقط یک پیام مهم برای برداشت از این مقاله و یک راهکار جالب توجه برای رعایت ارزش های اسلو فشن وجود داشته باشد این است “که کمتر خرید کنید، خوب انتخاب نمایید و تا آخر از آن استفاده کنید”. این شعار ویوین وست وود کاملاً مظهر فلسفه حرکت به سوی اسلو فشن است.
ذهن آگاهی و انضباط در مرکز مصرف گرایی آگاهانه قرار دارند، بنابراین می توان درک کرد که چرا طرفداران اسلو فشن نسبت به هزینه های تکانشی لباس، کفش و اکسسوری های بی کیفیت احتیاط می کنند، اما این امر برای مصرف کنندگان و برای کره زمین با منابع محدودش به سادگی محقق نخواهد شد.
با این وجود، حتی با کنار گذاشتن منافع زیست محیطی، مدآهسته در خصوص مقاومت در برابر وسوسه خرید نیز مزیت ایجاد می کند. مهمتر از همه باعث صرفه جویی در هزینه های اضافی می شود که می توان از آنها استفاده بهتری کرد. به همین ترتیب، فضا را آزاد می کند، اقلام اضافی را از خانه حذف می نماید و به تمرکز ذهن بر روی جنبه های مهم زندگی کمک می کند. سرانجام در هنگام خرید یک چیز معنی دار، با آن ارتباط برقرار خواهید کرد و از خرید خود برای مدت طولانی راضی خواهید بود. شما همچنین می توانید با اسلو فشن احساس قدرت کنید، زیرا به شما کمک می کند تا یک سبک منحصر به فرد و شخصی با آن بسازید و از وسوسه و طمع پیروی از گرایشات تجاری مد رها شوید. آیا می خواهید بدانید که بهترین بخش آن چیست؟
نکته قابل توجه این است که بخشی از جنبش مثبت و تحول ساز باشید، بنابراین از برندها و طراحانی که به محیط زیست اهمیت می دهند، دستمزد عادلانه پرداخت می کنند و محصولات واقعی مد که ماندگار هستند را تولید می نمایند، پشتیبانی کنید. به همین دلیل جستجو برای گنجاندن پایداری به سبک شخصی باید با فرض نقش یک مصرف کننده فعال و آگاه شروع گردد. بنابراین زمانیکه قصد استفاده از کارت اعتباری خودتان را برای خرید داشتید، این سؤال را از خود بپرسید:

  • آیا من به این لباس نیاز دارم یا فقط تحت تأثیر یک تصمیم لحظه ای به خرید آن تحریک شده ام؟
  • آیا این لباس با سبک من متناسب است یا من در حال جذب شدن به یک الگوی خاصی هستم؟
  • چند بار این لباس را می پوشم؟ آیا فصل بعد دوباره آن را می پوشم؟ بعد از آن چطور؟
  • آیا کیفیت محصول خوب است و ماندگاری بالایی دارد؟
  • چه کسی لباس مرا تولید کرده است؟ آیا فلسفه و فرآیند شرکت به اندازه کافی شفاف است که بتوان به آن اعتماد نمود؟

توسعه یک سبک بی انتهای (غیر گذرا) شخصی برای جلوگیری از وارد شدن و ادامه دادن یک آشفتگی پس از آخرین خرید براساس مد روز از اهمیت زیادی برخوردار است.

توسعه یک سبک شخصی برای عبور از مدهای فصلی و زودگذر

من فکر می کنم همه ما قبول داریم که گرایشات مد بعد از اینکه تعداد کافی از افراد همان سبک را در پیش گرفتند به سرعت جذابیت اولیه خود را از دست می دهند. از همه اینها که بگذریم، چه کسی می خواهد چهره تکراری در جمع داشته باشد؟
در حالیکه مدهای زودگذر و گرایش های فصلی با برنامه های بازاریابی برندهای بزرگ کاملاً مطابق هستند، کنترل نهایی بازار را در اختیار آنها قرار می دهند، فرصت هایی جهت دیکته کردن آنچه که رواج دارد را فراهم می کنند و از طریق سیکل های فروش دائمی به آنها پاداش می دهند، اما می توان عنوان کرد که برای مد به عنوان شکلی از خود بیانگری، یک شکست و تنزل به حساب می آیند.
تعداد بیشماری از گرایشات محبوب شبیه به هم که دائماً توسط اتحادیه های فست فشن به اجبار وارد بازار می گردند، بر روی اهمیت خلاقیت تأکید دارند و عملکرد خود بیانگری همزمان که به عقیده بسیاری جزء ارکان اساسی مد معاصر هستند را متوقف می کنند.
به احتمال زیاد شما هم توضیحات شفاف و روشن ایو سن لوران (Yves Saint Laurent) که می گوید”مد ها زودگذر هستند و سبک ابدی است” را شنیده اید.
مطمئناً شما نیز متوجه شده اید که چگونه چهره های شاخصی همچون آدری هپبورن (Audrey Hepburn) و استیو جابز (Steve Jobs) با فرض کردن یک سبک منحصر به فرد که سرانجام با شخصیت های آنها مترادف شد، رویکرد خودشان را به مد توسعه بخشیدند.
صرف نظر از اینکه هدف باید به صورت کلاسیک و ظریف باشد (آدری) یا ظاهری عملگرا و غیررسمی داشته باشد (جابز)، این موضوع یک ایده جهانی است که سبك شخصی به خوبی تعریف شده که کاراکتر افراد و شمایل آنها را مورد تعریف و تمجید قرار می دهد باید از فصول فراتر رود و از گرایشات صنعتی که به صورت مصنوعی دیکته می شوند، پیشی بگیرد.
چون مد در درجه اول یک زبان بصری خود بیانگری است، بنابراین نحوه پوشیدن لباس تاکیدی بر شخصیت شما دارد و هویت شما را مشخص می کند. بنابراین پیدا کردن طرز تفکر منحصر به خودتان که شخصیت شما را از طریق زبان مد بیان و مجسم می نماید، موجب غلبه بر عمل کپی کردن از روی آخرین تبلیغات برای جستجوی ظاهری شیک برای یک فصل می شود.
مطمئناً ایجاد سبک شخصی به زمان و تلاش نیاز دارد، اما آیا این مسئله چیز ارزشمند دیگری به افراد نمی دهد؟ این مسئله واقعا به خود افراد بستگی دارد و هر کسی شاید به گونه ای دوست داشته باشد تا داستان لباس پوشیدن خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.
مطمئن باشید که ابزارها و تکنیک های برجسته ای برای کمک به شما در تلاش تان برای الهام گرفتن وجود دارد، مثل تکنیک هایی که بر روی ظاهر منحصر به فرد تمرکز می کنند و به ایجاد یک کمد شخصی بی نقص کمک می نمایند. ما ساخت یک کمد لباس کپسولی (یک مجموعه کوچک از لباس هایی که همه با هم خوب به نظر می آیند و از مد نخواهند افتاد) را برای شروع کار توصیه می کنیم.

نسل بعدی جوهرهای چاپ نساجی

کمد کپسولی

جای تعجب ندارد که ما جزء علاقه مندان و طرفداران کمد های کپسولی هستیم. این مفهوم یکپارچه به هر آنچه که قبلاً در مورد آن بحث شده بود و کاملاً در ذهنیت یک اسلو فشن جا می گیرد، مربوط می شود.
کمد کپسولی از نظر ما یک تعادل ایده آل بین مینیمالیسم، پایداری و کاربردی بودن را فراهم میکند. بنابراین با ایجاد کردن یک کمد کپسولی، بایستی ساختار مورد نیازتان را برای اجرای ایده های جدید، طراحی لباس ها و کمک به اینکه همچنان به صورت سازماندهی شده باقی بمانید را فراهم نمایید.
اگر با این اصطلاح ناآشنا هستید، شما را با آن آشنا خواهیم کرد. کمد کپسولی، مجموعه ای از چند کالای اساسی لباس که از مد خارج نمی شوند، مانند دامن، شلوار و کت هستند که سپس می توانند به لباس های فصلی افزوده شوند.

اسلو فشن یا مد آهسته - مد, محیط زیست, فشن, طراحی مد, طراحی لباس

شما با سرمایه گذاری استراتژیک بر روی چند لباس از مرکز تا کل کمد می توانید به ساخت سبک شخصی خود بپردازید و کمد کپسولی شخصی خود را جمع کنید.
توصیه می شود که لباس های به خوبی تولید شده غیرگذرا را انتخاب کنید تا بتواند همه جنبه های زندگی از رسمی گرفته تا غیررسمی را پوشش دهد. اگر مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، از سوزی فاکس (Susie Faux) که مفهوم کمد کپسولی را رواج داده است، مشاوره بگیرید. او توصیه می کند که “لباس های ضروری را که می توان برای ایجاد انواع زیادی از ست های لباس و شکل های مختلف به راحتی با یکدیگر مخلوط و هماهنگ می شود را انتخاب کنید. مثلا یک نوع شلوار یا دامن به بخشی از مجموعه های زیادی که در واقع بسیار متفاوت به نظر می رسند، تبدیل می شوند و می توانند در طی چند فصل پوشیده شوند.”
مرتبط ماندن و به روز بودن به شما کمک می کند تا مجموعه های فصلی خودتان را با لباس های جدید (یا اکسسوری ها) هماهنگ و برجسته کنید. این مسئله نشان دهنده آگاهی شما از گرایشات فعلی است. شما به جهانیان علامت خواهید داد که به زبان مد روز صحبت می کنید و می توانید با گنجاندن آن به سبک شخصی بی عیب و نقص خودتان، هرگونه شوق و اشتیاق را در بگیرید، اما برای اینکه بهترین به نظر برسید نشان دهید که به آن وابسته نیستید.

عدم احساس شرمندگی هنگام خرید محصولات اخلاقی

اگر در زمان خرید پوشاک، کفش یا اکسسوری های پایدار از آنها خوشتان نیامد، احساس شرمندگی نکنید. خریدن چیزی صرفاً به خاطر کمک به موفقیت اسلو فشن، ایده ای معیوب است. از سوی دیگر، احتمالاً شما تا بحال به ندرت آنچه که از آن خوشتان نیامده را پوشیده اید، بنابراین این رفتار به یک تمرین در بی فایده خرج کردن تبدیل می شود و مستقیماً برخلاف اصل “کمتر بخرید، بهتر انتخاب کنید” عمل می کند. از همه مهمتر این کار به تضعیف برندهای اسلو فشن منجر می شود و شانس آنها برای به دست آوردن سهم کافی از بازار برای رسیدن به موفقیت و شکوفایی را کاهش می دهد.
در این مورد فکر کنید که اگر همه فروش توسط محصولات بی کیفیت تأمین شود، آنگاه برندهایی که آنها را ایجاد می کنند، هرگز در مقابل رقابت شدید بازار شانسی نخواهند داشت. فقط به دلیل اینکه یک برند به صورت پایدار و اخلاقی عمل می کند یا در کارآفرینی اجتماعی مشارکت دارد، نباید تضمین کننده موفقیت و ملزم کننده مشتریان به خرید از محصولات آن باشد.
اسلو فشن با این وجود هنوز یک فعالیت تجاری است و محصولاتی که توسط مارک های طراحی اسلو معرفی می شوند به تکیه کردن بر روی توانایی های خودشان، و جذاب و مطلوب بودن برای طیف گسترده تری از مخاطبان نیاز دارند. جنبش تنها در این صورت به جذابیت کافی دست پیدا می کند و میزان سازگاری گسترده ای جهت قرار دادن صنعت در مسیر مد پایدارتر از لحاظ زیست محیطی و از نظر اجتماعی مسئولانه را به دست می آورد.
اگر شما به یک برند خاص یا خلاقیت آن علاقه دارید، اما محصولاتش را نمی پسندید، در مورد طرز فکر خودتان صادق باشید. با آنها تماس بگیرید و به آنها بگویید که چه چیزی مانع خرید شما می شود. اگر علت این موضوع برای شما اهمیت دارد، پس داوطلبانه وقت و تخصص خود را بکار بگیرید تا به رشد آن شرکت خاص کمک نمایید. پس همانطور که با خودتان صادق هستید، با سازندگان مد نیز صادق باشید. فقط به این دلیل که شما تمایل به خرید پوشاک و کفش تولید شده ارزان قیمت دارید، دلیل نمی شود واقعاً انتظار داشته باشید تا برای کالاهای باکیفیتی که توسط خیاطان ماهر و صنعتگران خبره تولید می گردد، همان قیمت را بپردازید. بنابراین واقع بین باشید و انتظارات خود را بشناسید.
همچنین به شرکت هایی که خطوط مد خودشان را بخارشوی (eco wash) می کنند، توجه داشته باشید. در حال حاضر موارد زیادی از این قبیل وجود دارد و وقتی فست فشن موقعیت اصلی خودش را از دست دهد، موارد بیشتری را مشاهده خواهید کرد.
به برندهایی که قول داده اند تا پایداری و اخلاق را به زنجیره های تأمین وارد کنند یا برای اولین بار خطوط تولید پیژامه های پنبه ای ارگانیک را برای مشتریانشان راه اندازی نمایند، در حالیکه همچنان به زور بیش از 50 مجموعه درجه دوم را در هر سال توسط کارگران تولید می کنند، شک داشته باشید. مهم نیست که چرخه تولید به چه صورت باشد، چون این برندها به هیچوجه یک مدل تجاری پایدار یا اخلاقی نخواهند بود.

متعهد شدن به جامعه با پشتیبانی از اسلو فشن

ما به عنوان مصرف کننده بیشتر اوقات دوست داریم تا به خاطر وضعیت فعلی و بحران های زیست محیطی که با آنها روبرو هستیم، شرکت های بزرگ و دولت ها را مقصر بدانیم. همیشه متهم کردن و سرزنش دیگران، راحت ترین کار است. البته لازم به یادآوری است که بازارها توسط همه شرکت کنندگان ایجاد می شوند. متأسفانه تقاضای زیادی برای لباس های ارزان قیمت یکبار مصرف و شرکت های فست فشن که آنها را ارائه می دهند، به وجود آمده است، بنابراین اکنون وظیفه ماست که این روند را معکوس کنیم.
ما در قبال این مشکلات مسئولیت و وظیفه داریم. هر جنبشی تنها با تکیه بر اعضای خودش قوی است. هنوز مشخص نشده است که آیا اسلو فشن می تواند به یک توده حساس برسد و از حمایت کافی برای تأثیرگذاری بر صنعت در سطح وسیع برخوردار شود یا خیر، اما در هر صورت نباید نقش آن را مجهول فرض کرد.
اگر به فرضیه پشت مد اخلاقی و پایدار اعتقاد دارید و مایل به حمایت از اسلو فشن هستید، پس با برندهای تجاری مشارکت داشته باشید و به افزایش آگاهی در مورد آنها در محافل اجتماعی خود کمک کنید. به یک مصرف کننده هوشمند و آگاه تبدیل شوید و با کیف پول خود مشخص نمایید که چه چیزی برای شما و محیط زیست مناسب است.

اسلو فشن یا مد آهسته - مد, محیط زیست, فشن, طراحی مد, طراحی لباس

برای روی دادن هرگونه تحولات معنی دار و حفظ کردن آنها، باید تغییر به تدریج پیش بیاید. این تصور نادرست است که فکر کنید با اتخاذ یک شیوه زندگی زاهدانه و یا سبک مد برای این موضوع، یک رنسانس اخلاقی را برای صنعت مد به ارمغان می آورید. همانطور که نهی از منکر نمی تواند به عنوان روش پیشگیری از میخوارگی عمل کند، بنابراین تحریم زنجیره های اصلی مد و یا پوشیدن لباس های تولید شده فقط از کنف نیز کارآیی نخواهد داشت. در عوض ذهنتان را معطوف به پیدا کردن ایده های جدید، طرح های نو و برندهای جدید کنید و به آنها هم یک شانس منصفانه بدهید.
یک تلاش آگاهانه برای پرسیدن سوالات مناسب انجام دهید. مشخص نمایید که چه برندهایی پایدار هستند و از چه موادی برای تولید محصولاتشان استفاده می کنند. در نهایت محصول را ارزیابی کنید، کیفیت آن را ببینید و از خود بپرسید که آیا این برای سبک شما مناسب خواهد بود یا خیر. اگر احساستان درست است، پس آن را امتحان نمایید و روی برند سرمایه گذاری کنید، در این حالت ممکن است این لباس به یک مورد دلخواه در کمد شما تبدیل شود.

مقایسه اسلو فشن (مد آهسته) و فست فشن (مد سریع)

خلاصه ای از برجسته ترین تفاوت های بین اسلو فشن و فست فشن:

اسلو فشن (مد آهسته)

فست فشن (مد سریع)

خلاقیت و تنوع را با مجموعه های تولیدی محدود و اصلی نشان می دهد. ایده ها و نوآوری ها را از دیگران می گیرد و برای به حداقل رساندن هزینه ها، فرآیند طراحی و کالاهای مد را ساده می کند.
به برنامه تولید سنتی پایبند است و 2 یا 3 مجموعه را در هر سال منتشر می کند. هدف آن حضور در بازار با بیش از 50 مجموعه در سال است. مد فوق العاده سریع (Ultra-fast fashion) همانند Boohoo، به طور مداوم با تکیه بر بازخورد بازار در زمان واقعی برای سنجش تقاضا تولید می شود.
از مواد با کیفیت بالا با درصد بالایی از الیاف ارگانیک استفاده می نماید. از مواد و مصنوعات بی کیفیت استفاده می کند که غیر قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند.
با توجه به نیازهای تولید فعلی، مواد را تأمین می کند و در درجه اول به تأمین کنندگان محلی متکی است. مواد را با توجه به تخفیف های مبتنی بر حجم و قراردادهای ثابت بین المللی چندین ساله تأمین می کنند.
پوشاک به گونه ای طراحی و ساخته می شود که برای چندین فصل یا سال دوام داشته باشد. برای ایجاد یک برداشت مطلوب طراحی می گردند، اما درعین حال برای استفاده در مدت زمان کوتاه طراحی و ساخته می شوند.
مصرف کنندگان را به خریدهای دقیق و انتخاب شده، و مراقبت طولانی مدت ار محصولات ترغیب می کند. مصرف بیش از حد و خرج کردن افراطی را تشویق می کنند و مفهوم مد یکبار مصرف را رواج می دهند.

1 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر
    لطفا نویسنده مطالب را درج کنید یامنبع معتبر که مطالب را استخراج کرده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *