صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز چرا استحکام الیاف پنبه برای محصولات تولیدی حائز اهمیت است؟
1400/10/12

چرا استحکام الیاف پنبه برای محصولات تولیدی حائز اهمیت است؟

Why Cotton Fiber Strength Matters for Your Product

بدیهی است که استحکام الیاف پنبه هنگام انتخاب آنها به عنوان مواد اولیه ساخت محصولات، اهمیت بسزایی دارد. شما باید ابتدا بررسی کنید که آیا الیاف پنبه صرف نظر از تمام مزایایی که دارند، برای کاربرد مد نظرتان مناسب هستند یا خیر. اگر چنین است؛ باید میزان استحکام لازم الیاف پنبه را تعیین کنید. به عنوان مثال هم تی شرت ها و هم لباس های جین از الیاف پنبه ای ساخته می شوند؛ اما کاملاً مشخص است که سطح استحکام آنها با هم متفاوت است. خود الیاف پنبه و نحوه فرآوری آنها نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

نحوه اندازه گیری استحکام پنبه

همانطور که می دانید از معیار مایکرون ایر (micronaire) برای اندازه گیری میزان ظرافت و رسیدگی پنبه استفاده می شود؛ اما ما در این مطلب بر روی معیار تکس (tex) بحث خواهیم کرد. یک تکس معادل وزن 1000 متر از الیاف برحسب گرم است. در واقع این بدان معنی است که استحکام پنبه براساس نیروی مورد نیاز برای پاره کردن یک دسته الیاف یک تکسی تعیین می شود. معمولاً استحکام الیاف بعد از اندازه گیری طول آنها و در مرحله بعد آزمایش می شود. درجه بندی نیروی مورد نیاز برای پارگی الیاف، باعث شکل گیری رتبه بندی تکس زیر برای الیاف پنبه ای می شود:

  • 32 و بالاتر: بسیار محکم
  • 30 تا 32: محکم
  • 26 تا 29: پایه
  • 21 تا 25: ضعیف
  • 20 و کمتر: بسیار ضعیف

استحکام پنبه در رده اول اهمیت قرار دارد؛ زیرا هر چه الیاف پنبه محکم تر باشند، فرآوری آنها آسان تر است. در واقع مشخص است الیافی که سریعاً پاره می شوند مناسب نیستند. درجه استحکام انواع مختلف پنبه با هم متفاوت است. با وجود اینکه الیاف پنبه ذاتاً به دلیل وجود لایه های به هم پیوسته لیفچه های ریز که سلول های الیاف را تشکیل می دهند، استحکام بالایی دارند؛ اما شرایط آب و هوایی نامناسب و کمبود مواد مغذی در هنگام رشد آنها باعث می شود تا این الیاف از نظر استحکام با هم تفاوت داشته باشند. این بدان معنی است که استحکام الیاف بلافاصله پس از برداشت آنها از مزرعه باید تعیین شود؛ چرا که عامل مهمی در نحوه فرآوری و کاربرد نهایی این الیاف به حساب می آید.

آیا فشارهای تورمی باعث توقف رشد تولید در ترکیه می شود؟

استحکام کلیه عدل های الیاف پنبه رشد یافته در ایالات متحده توسط USDA آزمایش شده و داده های مرتبط با استحکام آنها در اختیار خریدار قرار می گیرد. روند تصفیه الیاف پنبه، باعث تغییر میزان استحکام آنها نمی شود.

بدیهی پنداشتن استحکام الیاف پنبه در حالت مرطوب

البته احتمالاً بسیاری از تولید کنندگان محصولات تنها به تاثیر استحکام پنبه بر محصول نهایی توجه می کنند و به تاثیر آن بر نحوه فرآوری الیاف پنبه توجهی ندارند. با وجود اینکه نرمی و قدرت بالای پنبه در جذب رطوبت غالباً دیده می شود؛ اما باید گفت که نقطه برتری الیاف پنبه نسبت به الیاف مصنوعی، نه این موارد؛ بلکه استحکام بالای آن در هنگام مرطوب شدن است. الیاف پنبه هنگام خیس شدن محکم تر می شوند. در مقابل ریون ویسکوز وقتی خیس می گردد؛ استحکام خود را از دست می دهد و از آنجاییکه الیاف مصنوعی بر پایه مواد پتروشیمی جاذب نیستند؛ لذا خیس شدن تاثیری بر استحکام آنها ندارد.

دستمال های پنبه ای کاملاً گویای این موضوع هستند. این دستمال ها هرگز در حین استفاده تکه تکه و پاره نمی شوند؛ چه در حال پاک کردن پیشخوان مغازه خود باشید و چه از آن به عنوان دستمال مرطوب کودک استفاده نمایید. دستمال های پنبه ای استحکام کششی بالاتری نسبت به نمونه های ریون یا خمیری (پارچه های ساخته شده از خمیر الیاف) دارند. غالباً استحکام الیاف پنبه در حالت مرطوب بدیهی فرض می شود؛ کافی است به دستمال پنبه ای فکر کنید که هرگز به صورت خشک مورد استفاده قرار نمی گیرد. مصرف کنندگان همیشه این دستمال ها را با آب خیس می کنند و یا اینکه برخی از آنها از قبل با یک ماده پاک کننده یا مرطوب کننده اشباع شده اند.

نحوه کاهش ضایعات برداشت پنبه

به فراتر از دستمال مرطوب بیاندیشید

اگر چه دستمال ها یک نمونه ایده آل برای نشان دادن استحکام این الیاف در حالت مرطوب در قالب یک محصول حیاتی برای مصرف کنندگان هستند؛ اما تنها یکی از صدها مورد کاربرد این الیاف می باشند. کافی است به برخی از محصولاتی که مصرف کنندگان روزانه مورد استفاده قرار می دهند، نگاهی بیاندازید: پوشک های بچه، تامپون ها، پدهای زنانه و ده ها محصول دیگر که با وجود اینکه پیش نیاز آنها نرمی و قابلیت جذب بالاست، اما باید گفت که این محصولات بدون استحکام مناسب الیاف متشکله‌ شان اصلاً وجود خارجی نخواهند داشت. در ضمن کاربرد وسیع پنبه در ساخت محصولات مراقبت های پزشکی، گواه دیگری بر این ویژگی است.

ارائه محصولاتی با استحکام مناسب از سوی یک شریک تولیدی مناسب

قطعاً استحکام پنبه از فرآوری گرفته تا محصول نهایی باید به عنوان امتیاز کلیدی این محصول برای توسعه دهندگان آن در نظر گرفته شود. معمولاً یک تولید کننده خوب اختیار فرآوری پنبه را از شما می گیرد؛ اما در عوض پنبه ای با استحکام ایده آل را برای کاربردهای مد نظرتان فراهم می کند. لذا می توانید الیاف و پارچه های پنبه را براساس ترکیبی مناسب از استحکام و ویژگی های مد نظر خود به صورت سفارشی درخواست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *