صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز افزایش قیمت سالیانه مواد واسطه ای و پلی استرها در سطح جهان
1400/05/23

افزایش قیمت سالیانه مواد واسطه ای و پلی استرها در سطح جهان

Intermediates & polyesters prices increased YoY in Q1 FY22: RIL

شرکت ریلاینس اینداستریز لیمیتد (Reliance Industries Limited)، موسوم به RIL در گزارش مالی چهار ماهه اول سال 2022 اعلام کرده که قیمت مواد واسطه و پلی استرهایی مانند پارازایلین (PX)، اسید ترفتالیک خالص (PTA)، مونواتیلن گلیکول (MEG)، نخ رشته ای پلی استر (PFY)، الیاف استیپل پلی استر (PSF) و پلی اتیلن ترفتالات (PET)، سال به سال در حال افزایش هستند.

طی دوره آوریل تا ژوئن 2021، قیمت PX با افزایش 75% قیمت خام به صورت سالیانه مواجه بوده است. دلتا نفتا پارازایلین به دلیل محدودیت عرضه و تقاضا به 244 دلار/ MTافزایش یافته که بیش از 14% افزایش سالیانه و 25% افزایش چهار ماهه را نشان می دهد.

قیمت PTA با در نظر گرفتن قیمت های ثابت PX در حدود 74% به صورت سالیانه افزایش یافته است. قیمت دلتا PTA به 214 دلار/MT رسیده که نشان دهنده رشد 74% سالیانه با توجه به افزایش تقاضای پلی استر است؛ اما حاشیه قیمتی آن براساس قیمت های چهار ماهه، کاهش 5% را نشان می دهد.

قیمت MEG در راستای افزایش قیمت مواد اولیه، 56% بیشتر گردیده و حاشیه سود آن با رشد 4% سالیانه به 241 دلار/ MTرسیده است. اما با افزایش عرضه پس از یخبندان منطقه شمالی ایالات متحده، با کاهش 17% قیمت در چهار ماهه اول مواجه شده است.

روکش های کرکی با ویژگی مادون قرمز

نرخ PFY براساس قیمت های PTA و MEG حدود 46% افزایش یافته؛ اما حاشیه سود سالیانه آن حدود 6% کمتر شده و به 225 دلار/ MTرسیده است؛ در عین حال حاشیه سود آن در طی چهار ماه رشد 20% را نشان می دهد.

قیمت PSF با افزایش 28% رو به رو گردیده؛ با این حال حاشیه سود آن به صورت سالیانه 75% و به صورت چهار ماهه 43% کاهش را نشان می دهد و به عدد 53 دلار/ MTرسیده است؛ این کاهش ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش تقاضا در بخش منسوجات بی بافت است.

با وجود اینکه قیمت PET، افزایش 43% را نشان می دهد؛ اما حاشیه سود آن به همراه قیمت مواد اولیه، کاهش 24% را به صورت سالیانه منعکس می کنند. با این حال شرکت تحت مدیریت موکش آمبانی (Mukesh Amban) اعلام کرد با افزایش تقاضای فصلی برای PET، حاشیه سود چهار ماهه آن بیشتر گردیده و به رقم 151 دلار/ MTوارد شده است.در ضمن شرکت RIL عنوان کرده «در طول این چهار ماهه تقاضای داخلی برای پلی استر، 203% افزایش یافته و این بهترین آمار پس از شروع همه گیری کروناست. بازار فیلامنت و الیاف پلی استری با بهبود عملیات پایین دستی داخلی که توسط بازارهای بین المللی پشتیبانی می شود، شاهد افزایش نرخ رشد هستند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *