صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز ساخت ماسک صورت کشباف سه بعدی با قابلیت استفاده مجدد
1399/02/23

ساخت ماسک صورت کشباف سه بعدی با قابلیت استفاده مجدد

Japanese companies present 3D knitted reusable facemask

دو شرکت ژاپنی TBM و Bioworks از نخ PLA (پلی لاکتیک اسید) و مواد مبتنی بر زیست توده ساخته شده از نشاسته ذرت برای تولید ماسک صورت سبز (پایدار با محیط زیست) استفاده کرده اند. این نوع ماسک ها که قابلیت شستشو و استفاده مجدد را دارند، برای بهبود تأثیر کربن طراحی گردیده اند. ماسک های کشباف سه بعدی (3D) که به نام بیو فیس (Bio Face) نیز شناخته می شوند با همکاری شرکت Shima Seiki که از پیشگامان تولید دستگاه های کشباف تخت به شمار می آید، تولید گردیده اند.

ساخت ماسک صورت کشباف سه بعدی با قابلیت استفاده مجدد - ویروس کرونا, نساجی در پزشکی, منسوجات ضد میکروب, تولید ماسک

نوبیوشی یاماساکی (Nobuyoshi Yamasaki) مدیر عامل شرکت TBM در کنفرانس خبری خود به توصیفی از وضعیت خطرناک ماسک های صورت یکبار مصرف و تأثیر منفی آنها به محیط زیست پرداخت. او در این کنفرانس اظهار داشت که “بیشتر ماسک های صورت یکبار مصرف از مواد پلاستیکی مشتق شده از نفت ساخته می شوند، بنابراین وقتی مصرف ماسک افزایش می یابد، دور انداختن و تجزیه مناسب ماسک های صورت به موضوع مهمی تبدیل می شود، زیرا ماسک هایی که به دریا انداخته می شوند، پس از مدتی در ساحل باید آنها را جمع آوری کرد”.
بنابراین کشورهای در حال توسعه با عرضه کردن ماسک های صورت سبز برای مقابله با بیماری کووید- 19 (COVID-19) باید هم تلاش کنند تا مردم سراسر جهان را از خطر این بیماری نجات دهند و هم به محافظت از محیط زیست اقدام کنند.
همکاری دو شرکت TBM و Bioworks با شرکت Shima Seiki موجب شد تا آنها قادر باشند تا ماسکی راحت که به راحتی بر روی صورت منطبق می شود را طراحی کنند. این سه شرکت با بهره گیری از فناوری WHOLEGARMENT همراه با نخ های PLA، موفق به طراحی ماسک های کشباف سه بعدی شدند.
ویژگی های برجسته این نوع ماسک بسیار چشمگیر است. پوشیدن این ماسک می تواند از پاشش ذرات سرفه و عطسه جلوگیری کند و در معرض قرار گیری در برابر آلرژی های متنوع را کاهش دهد. آنها می توانند در حدود 30 بار شسته و دوباره استفاده شوند. با بررسی صورت گرفته توسط مرکز ارزیابی کیفیت Nissenken (یک آزمایشگاه تست ژاپنی) مشخص گردیده است که ماسک های بیو فیس در برابر باکتری مقاوم بوده و مواد اسیدی کمی دارند. همچنین شکل کشباف سه بعدی آنها را قادر می سازد تا برای شخص راحت باشند (یعنی به خوبی بر روی صورت پوشیده شوند) و اطراف دهان را به خوبی پوشش دهند. ماسک های بیو فیس می توانند با فیلترهای تجاری، گاز پانسمان پنبه ای و تجهیزات مشابه در دسترس باشند.
در حالت کلی ویژگی های این ماسک را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • قابل شستشو و استفاده مجدد
  • راحت و دارای نیمرخی سه بعدی
  • ایمن برای انسان و محیط زیست
  • مبتنی بر زیست توده و زیست تجزیه پذیر
هوش مصنوعی در بازرسی پارچه

در کنفرانس خبری عنوان شد که شرکت های TBM و Bioworks تمایل دارند تا کسب و کار خودشان را در داخل و خارج از ژاپن تا ژوئن سال 2020 گسترش دهند. خریداران از 27 آوریل امسال به پیش سفارش ماسک های بیو فیس مشغول گردیده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *