صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز رسیدن تولید پنبه ارگانیک به سقف جدید
1400/05/05

رسیدن تولید پنبه ارگانیک به سقف جدید

Organic cotton production reaches new highs

براساس گزارش بازار پنبه ارگانیک (Organic Cotton Market Report) 2021 در بورس نساجی، 229280 کشاورز در کل حدود 249153 تن الیاف پنبه ارگانیک را در 588425 هکتار اراضی مجوز دار کشت ارگانیک در 21 کشور پرورش داده اند.
این رقم نشان دهنده رشد 4% در حجم الیاف است و این چهارمین سال متوالی است که تولید پنبه ارگانیک افزایش می یابد. پنبه ارگانیک تقریباً 1% محصول پنبه برداشت شده در هر فصل را در بر می‌گیرد.
هفت کشور برتر تولید کننده پنبه ارگانیک که در مجموع 95% پنبه ارگانیک جهان را تولید می کنند، عبارتند از: هندوستان (50%)، چین (12%)، قرقیزستان (12%)، ترکیه (10%)، تانزانیا (5%)، تاجیکستان (4%) و ایالات متحده (3%).
دو کشور جدید، یعنی ازبکستان و میانمار در سال 2019 و 2020 به جمع تولید کنندگان پنبه ارگانیک پیوستند و انتظار می رود تا چند سال آینده، حداقل 3 کشور دیگر نیز به این جمع بپیوندند. رشد تولید جهانی پنبه ارگانیک در دوره دو سال مذکور، در اثر افزایش تولید در کشورهای تانزانیا و قرقیزستان و بعد از آنها اوگاندا، ایالات متحده، پاکستان، هند و ترکیه بوده است.
لاریا پپر (La Rhea Pepper)، بنیانگذار و مدیر عامل بورس نساجی (Textile Exchange) می گوید: «تقاضا برای پنبه ارگانیک، به خصوص در چهار سال گذشته به صورت مداوم افزایش یافته است. همه علائم نشان دهنده افزایش تقاضا برای پنبه ارگانیک هستند؛ زیرا همه برندها در پاسخ به نگرانی ها در زمینه تاثیر صنعت نساجی بر محیط زیست و تقاضای مصرف کنندگان برای انتخاب های پایدار، قصد دارند از اینگونه الیاف در خطوط تولید خود استفاده کنند».
این گزارش حاکی از این است که هند بار دیگر شاهد بیشترین افزایش سطح زیر کشت پنبه ارگانیک در جهان بوده است و پس از آن کشورهای ترکیه، تاجیکستان و تانزانیا از این جهت در رتبه های بعدی قرار دارند. در این کشورها حداقل 50552 هکتار از زمین های زیر کشت پنبه در دوره زمانی 2019 و 2020 زیر کشت پنبه ارگانیک رفته اند. این مقدار معادل 8% از کل مساحت مناطقی است که برای کشت ارگانیک مجاز اعلام شده اند.
بورس نساجی می گوید که تخمین زده می شود تولید پنبه ارگانیک در دوره سال های 2020 الی 2021 با رشد 48% به سرعت افزایش یابد؛ بخش اعظم این حجم از تولید در کشورهای هند و ترکیه رقم خواهد خورد. در هندوستان این رشد عمدتاً در اثر افزایش قیمت پنبه ارگانیک به خاطر بیشتر شدت تقاضاست. چرا که این صورت کشت پنبه ارگانیک به گزینه جذاب تری برای کشاورزان تبدیل شده و تولید کنندگان موجود بخش بیشتری از زمین های کشاورزی مجوزدار خود را به کشت پنبه ارگانیک اختصاص می دهند. در ترکیه نیز افزایش تقاضا عامل اصلی بالا رفتن تولید پنبه ارگانیک است؛ اما این رشد عمدتاً نتیجه تولید پنبه ارگانیک توسط تولید کنندگان جدید است. روی فونتورا (Rui Fontoura)، استراتژیست الیاف بورس نساجی می گوید: «بورس نساجی به همه برندها هشدار می دهد که باید برنامه ای برای کاشت مواد اولیه ارگانیک داشته باشند؛ برنامه ای که روند تولید محصولات منسوج را برای سالیان دراز پشتیبانی کند تا بدین گونه اطمینان حاصل شود که مواد اولیه ارگانیک برای تامین نیازهای آنها در آینده در دسترس خواهند بود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *