صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز جوراب هوشمندی که به تشخیص و جلوگیری از زمین خوردن در سالمندان کمک می کند
1402/01/06

جوراب هوشمندی که به تشخیص و جلوگیری از زمین خوردن در سالمندان کمک می کند

Sock helps prevent falls in elderly

به لطف جوراب هوشمند جدیدی که توسط کارشناسان منسوجات الکترونیکی در دانشگاه ناتینگهام ترنت در بریتانیا ساخته شده است، آگاه شدن از احتمال زمین خوردن افراد مسن پیش از وقوع آن امکان پذیر خواهد بود.

محققان یک نمونه اولیه از جورابی را تولید کرده‌اند که لحظه به زمین خوردن را با دقت بیش از 94 درصد تشخیص می‌دهد، چیزی که می‌تواند مراقبان و متخصصان درمانی را از احتمال وقوع آن آگاه کند تا پیش از خطر افتادن واقعی اقدامات لازم را انجام دهند.

برآورد احتمال افتادن که شامل لغزش، تلوتلو خوردن یا زمین خوردن است، مکانیزمی پیش بینی کننده برای زمین خوردن های احتمالی است. تحقیقات نشان می‌دهد که این تکنولوژی ممکن است به پزشکان در ارزیابی خطر افتادن در افراد مسن کمک کند.

دکتر تئودور هیوز-ریلی، از گروه تحقیقاتی پیشرفته نساجی (ATRG) در دانشکده هنر و طراحی ناتینگهام، که دانشیار در حوزه منسوجات الکترونیکی است، می‌گوید: افتادن می‌تواند بر روی کیفیت زندگی افراد مسن بسیار موثر باشد. با افزایش جمعیت سالخورده، زمین خوردن نه تنها تأثیر قابل توجهی بر شرایط جسمی افراد مسن خواهد گذاشت بلکه باعث از دست دادن اعتماد به نفس و ضعف روحی آن ها می شود. به عنوان مثال، تنها یک سوم افراد مسن پس از شکستگی لگن به زندگی مستقل خود باز می گردند، و این یک آسیب شایع پس از زمین خوردن است. بنابراین توانایی تشخیص افتادن در افراد مسن به مراقبان آنها اجازه می دهد تا قبل از وقوع یک اتفاق بالقوه که زندگی آن ها را به کل تغییر خواهد داد، اقدامات لازم را انجام دهند.

روکش های کرکی با ویژگی مادون قرمز

این جوراب دارای حسگر حرکتی کوچکی است که در مچ پا تعبیه شده است و می‌تواند از طریق یک میکروکنترلر جداشدنی با استفاده از بلوتوث به یک دستگاه مجهز به اینترنت مانند تلفن همراه متصل شود. مدارهای الکترونیکی موجود در آن به قدری ریز است که توسط پوشنده آن به هیچ وجه قابل لمس نیست و حسگر حرکتی در یک پوشش رزینی محصور شده است، بنابراین مانند یک لباس معمولی کاملاً قابل شستشو است.

یک الگوریتم ویژه داده ها را پردازش می کند و هر حرکت غیرعادی را تشخیص می دهد و از طرفی بین افتادن و یا احتمال زمین خوردن تفاوت قائل می شود. هدف از طراحی این الگوریتم این است تا به محض اینکه جوراب یک زمین خوردن واقعی را تشخیص داد، این فناوری به کارکنان مراقبت های ویژه و اورژانس هشدار دهد تا در صورت لزوم اقدامات اولیه ضروری انجام شود.

آزمایش‌های انسانی نشان می‌دهد که این فناوری می‌تواند زمین خوردن را با دقت ۹۹.۴ درصد و احتمال رخ دادن آن را با دقت ۹۴.۲ درصد تشخیص دهد. لازم به ذکر است نتایج این تحقیق در مجله علمی Electronic Textile Materials منتشر شده است.

اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

این تحقیق، حاصل مطالعات دکتر زهرا رحمت‌اله است که اظهار داشت: «در کنار تشخیص زمین خوردن های احتمالی، مهم است که این فناوری زمانی که فردی واقعا به زمین خورد و به شدت آسیب دیده است، زنگ خطر را به صدا درآورد و هشدار را برای مراقبین فرد صادر کند. هنگامی که یک فرد مسن افتادن را تجربه می کند، ممکن است برای مدت طولانی بیهوش یا بی حرکت روی زمین بماند و قادر به درخواست کمک نباشد. بنابراین، با هشدار دادن به مراقبان و متخصصان پزشکی در همان لحظه زمین خوردن، افراد مسن می‌توانند کمک های اولیه ای را دریافت کنند که ممکن است شدیداً به آن نیاز داشته باشند، که این می‌تواند به نجات جان آن ها بیانجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *