صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز تبدیل پنبه بازیافت شده به یک پارچه جدید
1401/05/08

تبدیل پنبه بازیافت شده به یک پارچه جدید

Recycled Cotton Becomes New Fabric

محققان روشی را ابداع کرده اند که پنبه را به نوعی از شکر تبدیل می کند که می توان آن را به الیافی مانند اسپندکس، نایلون و اتانول تبدیل کرد.

بیشتر مواد دور انداخته شده مستقیماً به داخل دستگاه زباله ‌سوز می روند و یا در نهایت سر از سایت‌های دفن زباله در می آورند. با این حال پارچه هایی که دارای الیاف محکم هستند؛ مجدداً قابل استفاده می باشند. در این بین بسیاری از پارچه هایی که دور ریخته می شوند دارای الیاف کوتاه هستند و دوباره قابلیت به کارگیری ندارند؛ اما این الیاف دیر یا زود برای اینکه برای فرآیند بازسازی الیاف آماده شوند، تا حد ممکن کوتاه و خرد می شوند.

در روش این گروه، الیاف گیاهی پنبه یعنی سلولز، به اجزای کوچک تری تجزیه می گردند. در این فرآیند به جای استفاده از میکروارگانیسم ها و آنزیم ها، پارچه در اسید سولفوریک خیسانده می شود. در نتیجه یک محلول شکری شفاف، تیره و کهربایی رنگ به وجود می آید.

گلوکز یک مولکول بسیار انعطاف پذیر است و کاربردهای بالقوه زیادی دارد. در این روش مواد شیمیایی جدیدی تولید می شوند که می توان آنها را به انواع مختلف منسوجات، منجمله اسپندکس و نایلون تبدیل کرد. در ضمن می توان از آن به عنوان یک روش جایگزین برای تولید اتانول استفاده نمود.

4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

در این روش از یک ملحفه معمولی، 5 لیتر محلول شکر استخراج می شود که هر لیتر آن معادل 33 حبه قند است. با این حال نمی توان این ماده را به یک نوشیدنی غیر الکلی تبدیل کرد؛ زیرا حاوی اسید سولفوریک است. در واقع در اینجا یکی از چالش ها، غلبه بر ساختار پیچیده سلولز پنبه است.

چیزی که پنبه را منحصر به فرد می کند این است که سلولز آن خاصیت بلورینگی بالایی دارد و همین باعث سخت تر شدن تجزیه آن به مواد شیمیایی و استفاده مجدد از اجزای آن می شود. به علاوه مواد اضافی مانند تصفیه کننده های سطحی، رنگینه ها و مواد آلاینده در آن وجود دارند که باید حذف گردند.

مفهوم هیدرولیز کردن پنبه خالص چیز جدیدی نیست؛ زیرا در قرن هجدهم کشف شده است. اما مسئله این است که باید این فرآیند را کارآمد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و جذاب کنیم.

پس از تکمیل فرمول این دستورالعمل، استفاده از آن نسبتاً ساده و کم هزینه خواهد بود. برای اینکه این فرآیند رنگ واقعیت به خود بگیرد؛ تدارکات باید کارآمد شوند. زیرا در حال حاضر هیچ روش مشخصی برای مدیریت و دسته بندی منسوجات مختلف که به مراکز اهدای لباس ارسال می شوند، وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *