صفحه اصلی مقــالات تخصصی سه روش جهت تعیین کیفیت ماسک ها
1399/10/27

سه روش جهت تعیین کیفیت ماسک ها

با ایجاد بیماری همه گیر جهانی، هرگز نیاز به ماسک زدن و حفاظت شخصی تا به این اندازه اهمیت نداشته است. هر چند که ممکن است همه ماسک ها شبیه هم باشند اما کیفیت آنها قطعاً با هم تفاوت دارد. واقعاً چگونه متوجه می شوید که آیا ماسک ها قادرند شما و دیگران را از خطر سرایت ویروس محافظت کنند؟ این مقاله در قالب یک راهنمای ساده به شما خواهد گفت که چه عواملی در کیفیت یک ماسک موثر و دخیل هستند.
به طور کلی ماسک های جراحی باکیفیت از سه لایه تشکیل می شوند که هر لایه عملکرد خاص خود را دارد. بیرونی ترین لایه باعث دفع قطرات مایع می شود، لایه میانی فیلتراسیون را انجام می دهد و داخلی ترین لایه رطوبت را به خود جذب می کند.

ماسک های جراحی سه لایه خوب را می توان با 3 آزمایش ساده از هم جدا کرد:

آزمون آب

خارجی ترین لایه یک ماسک جراحی سه لایه خوب با عناصر آبگریز طراحی شده است تا مانع از عبور هر گونه قطرات حاصل از عطسه و سرفه شود. این کار برای جلوگیری از استنشاق قطرات آلوده تنفسی دیگران انجام می گردد.
برای آزمایش کارآیی بیرونی ترین لایه ماسک، آن را رو به بالا نگه داشته و مقداری آب بر روی آن بریزید. اگر آب به ماسک نفوذ نکرد و داخلی ترین لایه ماسک همچنان خشک ماند، در این صورت می توانید مطمئن شوید که ماسک تان کار خود را درست انجام می دهد و به شکل موثری شما را از قطرات آلوده محافظت می کند.
مرحله 1: آب را بر روی ماسک بریزید.
مرحله 2: چنانچه آب به ماسک نفوذ نکرد، ماسک «خوب و قابل قبول» است.
این ماسک در برابر قطرات ناشی از عطسه و سرفه از افراد محافظت می کند.

سه روش جهت تعیین کیفیت ماسک ها - صنعت نساجی, صنعت پارچه, تولید ماسک, آموزش

آزمون تنفس

برای آزمایش کارآیی سیستم فیلتراسیون ماسک باید آزمایش تنفس (breath test) را بر روی آن انجام دهید. این آزمایش بسیار مهم است، زیرا هدف از این آزمایش بررسی توانایی ماسک در فیلتر کردن ذرات معلق هوا است، و همین ویژگی ماسک هاست که از انتقال ناخواسته ذرات بین شما و دیگران جلوگیری کرده و به عبارت دیگر از شما و دیگران محافظت می کند. ماسک خود را بگذارید و شعله کبریت یا فندک را روش کنید، سپس سعی نمایید تا شعله را با فوت خاموش کنید. اگر شعله به راحتی خاموش شد این بدان معنی است که ماسک قادر نیست ذرات معلق موجود در هوا را آنگونه که باید فیلتر کند و هنگام جستجو برای ماسک های با کیفیت باید از خرید این نوع ماسک اجتناب کنید.
مرحله 1: ماسک خود را بر صورت تان بگذارید.
مرحله 2: شعله شمع یا فندک را جلوی دهان تان قرار دهید.
مرحله 3: اگر شعله خاموش نشد، ماسک کیفیت مناسبی دارد.
با فیلتراسیون مناسب جریان هوا می توانید از کیفیت ماسک تان اطمینان حاصل نمایید.
* لطفاً آزمایش تنفس را با مسئولیت خود انجام دهید.
شعله آتش را از صورت خود، مواد قابل اشتعال یا مواد دیگر دور نگه دارید تا از ایجاد هر گونه آسیب و جراحت جلوگیری شود.

روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

سه روش جهت تعیین کیفیت ماسک ها - صنعت نساجی, صنعت پارچه, تولید ماسک, آموزش

آزمون شعله

لایه میانی این ماسک ها از عناصر آب دوستی ساخته شده که از کاغذ تشکیل نشده اند، بلکه از یک ماده پارچه ای «مذاب مانند» ساخته شده اند که به فیلتر کردن گرد و غبار، میکروب ها و باکتری ها کمک می کند. وجود این لایه برای محافظت از شما و دیگران در برابر انتقال ناخواسته ذرات حیاتی است و می توان با آزمایش شعله (flame test) اثربخشی آن را مشخص کرد.
برای آزمایش ماسک، آن را باز کرده و لایه میانی آن را بردارید. با کبریت یا فندک آن را آتش بزنید. پارچه باید ذوب شده و به آرامی متلاشی شود، آتش گرفتن و سوختن این پارچه نشانه کیفیت پایین آن می باشد.
مرحله 1: ماسک را از هم باز کنید.
مرحله 2: با استفاده از فندک لایه میانی آن را آتش بزنید.
مرحله 3: چنانچه لایه «ذوب» شده باشد و مواد آن به جای آتش گرفتن از هم جدا شوند، کیفیت ماسک مناسب است.
در این صورت می توانید از اصل بودن مواد مورد استفاده برای ساخت این ماسک اطمینان حاصل کنید.
* لطفاً آزمایش تنفس را با مسئولیت خود انجام دهید.
شعله آتش را از صورت خود، مواد قابل اشتعال یا مواد دیگر دور نگه دارید تا از ایجاد هر گونه آسیب و جراحت جلوگیری شود.

اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

سه روش جهت تعیین کیفیت ماسک ها - صنعت نساجی, صنعت پارچه, تولید ماسک, آموزش
چنانچه ماسک هر 3 مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشت، می توانید مطمئن شوید که ماسک با کیفیتی خریداری کرده اید. با این حال باید توجه داشته باشید که ماسک های جراحی اگر چه بسیار مفیدند اما قادر نیستند 100% جلوی انتقال ویروس ها و باکتری ها را بگیرند. راه حل تاثیر 100% این ماسک ها در نهایت ترکیبی از استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی ایمن و قبول مسئولیت اجتماعی فردی در قبال اطرافیان است. ماسک های جراحی عالی غالباً دارای لایه های ضد آلرژی و آب گریز هستند که قطرات مایع را دفع کرده، هوا را فیلتر می کنند و رطوبت را به شکل موثری به خود جذب می کنند (و از همه مهم تر این سه آزمایش را با موفقیت پشت سر می گذارند). ماسک های خوب باید به گونه ای طراحی شوند که به راحتی روی همه چهره ها قرار بگیرند، قابلیت تنفس بالایی داشته باشند و از فرد در برابر ویروس ها و باکتری ها محافظت کنند.
کارآیی فیلتراسیون BFE ماسک های جراحی خوب، 99% است و این ماسک ها ابزاری عالی برای محافظت از شما و خانواده تان در برابر بیماری ها و ویروس ها هستند و شما به راحتی می توانید در محیط کار و تحصیل از آنها استفاده نمایید.

سه روش جهت تعیین کیفیت ماسک ها - صنعت نساجی, صنعت پارچه, تولید ماسک, آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *