صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت ویژگی های ماشین آلات بوبین پیچی اتوکنر جدید
1399/08/30

ویژگی های ماشین آلات بوبین پیچی اتوکنر جدید

Modern Auto Cone Winding Machine

صنعت نساجی در طی دوره زمانی اخیر شاهد الزامات سختگیرانه ای در زمینه کیفیت و بهره وری اقتصادی بوده، و این امر به صورت مداوم دستخوش تغییر شده است. در این میان نقش انواع مواد اولیه جدید، ویژگی های عملکردی مناسب و مد، روز به روز پر رنگ تر شده است. به موازات این عوامل، نقش بوبین بسته بندی نخ به عنوان یک فیلتر کیفی در زنجیره تولید پارچه کاملاً مشهود است.
عواملی مانند حفاظت از کیفیت خاص نخ، بهینه سازی بهتر ساختار، تولید بسته بندی های نخ و تولید نخ به مثابه تارهای به هم بافته به منظور جابجایی راحت و پردازش آسان نخ، و بسته بندی آن در فرآیندهای تولیدی پایین دست بوبین ها هنوز هم در فرآیند پیچش نخ روی بوبین یک امر حیاتی محسوب می شود. علاوه بر اینها، سیستم های پیشرفته نظارت و بهره برداری، راهکارهای اتوماسیون معتبر، فناوری های صرفه جویی در انرژی و مواد خام جزء سایر ویژگی های عملکردی بسیار مهم ماشین آلات بوبین پیچی جدید هستند.

ویژگی های ماشین آلات بوبین پیچی اتوکنر جدید - ماشین آلات نساجی, صنعت نساجی, دستگاه های نساجی, توسعه نساجی, تکنولوژی تولید
دستگاه بوبین پیچی اتوکنر

اتو کنرها جزء ماشین آلاتی به حساب می آیند که با بهره گیری از آخرین و بروزترین فناوری های روز دنیا به خدمت صنعت نساجی در آمده اند، و قادر هستند تا نخ ها را به شکلی کارآمد و متناسب با هر کاربرد خاص بر روی بوبین ها بپیچند. فناوری های مدولار انعطاف پذیر و نوآورانه به بستری برای رشد فناوری های نساجی و بهره وری اقتصادی بالای بوبین های اتوماتیک بسته بندی نخ تبدیل شده اند. در بوبین های بسته بندی اتوماتیک، واحدهای عملکردی سطح بالا و سیستم های کنترل حلقه بسته هوشمند بخشی جدایی ناپذیر از سیستم محسوب می شوند. از این رو با توجه به امکانات پیچیده این بوبین ها می توان به استانداردهای بالای کیفی و اقتصادی در ماشین آلات بوبین پیچی رسید.

ویژگی های مهم ماشین های بوبین پیچی اتوکنر

اتوکنرها جزء ماشین آلات مدرن بوبین پیچی نخ هستند. این دستگاه ها برای بسته بندی نخ در ابعاد بزرگتر از بوبین های حلقه ای استفاده می کنند. آنها نه تنها شامل ماشین آلات بوبین پیچی می شوند، بلکه شامل امکاناتی فراتر از این دستگاه ها نیز هستند. اتوکنرها ویژگی های مختلفی دارند. با این حال ما در اینجا فقط موارد اساسی را مورد بحث قرار می دهیم. از این رو ویژگی های مهم اتوکنرها عبارتند از:

  1. تغذیه بوبین های نخ ریسی اتوماتیک
  2. ارتباط با ماشین ریسندگی حلقه ای
  3. بوبین برگردان (بوبین پیچ) بسته بندی نخ با تغییر خودکار بسته تغذیه
  4. پر کردن دستی بوبین های تغذیه در مخازن تغذیه
  5. بوبین برگردان بسته بندی های نخ قرار گرفته روی قفسه ها به صورت دستی
  6. بوبین برگردان بسته های نخ باقی مانده
  7. از پیش مشخص کردن تراکم بسته بندی ها
  8. اندازه گیری مستمر و آنلاین کشش نخ
  9. بهره برداری و نگهداری آسان
  10. بالاترین دقت و قابلیت تکرار کشش نخ
  11. افزایش بهره وری
  12. جبران نوسان کشش نخ
  13. کار براساس اصل اتصال منعطف
  14. تجزیه و تحلیل سیستماتیک داده ها و کنترل روند هدفمند

تمام ویژگی های ماشین های بوبین پیچی اتوکنر در زیر شرح داده شده اند:

1- تغذیه بوبین های نخ ریسی اتوماتیک

کاپ های حلقه ای یا نخ ریسی که از محفظه های بسیار بزرگ می آیند از طریق نقاله های مسطح بوبین های مدور به داخل مواد اولیه منتقل می شوند. سپس بوبین ها به صورت خودکار توسط دستگاه های مرتبط با فرآیند گرفته می شوند: بوبین ها در ایستگاه آماده سازی بوبین قرار می گیرند؛ در این ایستگاه بوبین ها به هم متصل شده و بوبین های خالی لخت می شوند. با توجه به نیاز مشتریان سیستم های مختلفی برای حذف بوبین های خالی وجود دارد. تجهیزات استاندارد دستگاه شامل یک دافر بسته بندی اتوماتیک نخ است. دستگاه اتوکنر با مجهز بودن به سیستم بوبین پیچی چند بخشی (اختیاری اضافی) قادر است تا حجم زیادی از نخ را پردازش کند.

2- ارتباط با ماشین ریسندگی حلقه ای

در اتوکنرهای جدید، ماشین مستقیماً به دستگاه ریسندگی حلقه ای متصل می شود. یک ایستگاه انتقال به هم پیوسته (CTS)، بوبین های نخ ریسی را به آرامی به ماشین های بوبین پیچی منتقل می کند. در واقع بوبین ها توسط دستگاه های مرتبط با فرآیندها حمل می شوند. بوبین های خالی به دستگاه ریسندگی حلقه ای بازگردانده می شوند و در مسیر بازگشت نیز از CTS عبور می کنند. تجهیزات استاندارد شامل یک دافر بسته بندی نخ است. برای اینکه بتوان به صورت آنلاین بر کیفیت نظارت کرد، می توان دستگاه ها را به سیستم شناسایی دوک (SPID) مجهز نمود. به هر حال این یک وسیله اضافی اختیاری است و امکان تشخیص خطاهای رخ داده در دستگاه ریسندگی حلقه ای در مراحل اولیه را فراهم می کند.

الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی

3- بوبین برگردان بسته بندی نخ با تغییر خودکار بسته تغذیه

در نوع دیگری از اتوکنرها، بوبین برگردانی اتوماتیک بسته بندی های نخ انجام می شود. تغییر بسته های تغذیه ای داخل قفسه بوبین ها به واسطه مکانیسم تغییر به وجود می آید. اپراتور بر اساس اولویت های اقتصادی در واحد بوبین پیچی، بسته های تغذیه ذخیره را قرار می دهد. 1:1 بوبین برگردانی یعنی بوبین پیچی مجدد یک بسته تغذیه در بسته جمع کننده، که خود یکی از ویژگی های خاص این دستگاه ها محسوب می شود. یکی دیگر از کاربردهای معمول این دستگاه ها «پیلینگ = Peeling » است؛ در این فرآیند بوبین های پر شده با میزان نخی که از پیش مشخص شده است در ابتدا یا انتهای کار از بسته تغذیه خارج می شوند.

4- پر کردن دستی بوبین های تغذیه در مخازن تغذیه

در انواع خاصی از این ماشین آلات، بوبین های نخ ریسی با دست در پاکت های مخازن مدور هر واحد بوبین قرار می گیرند. در این دستگاه ها برای حذف بوبین های خالی پس از فرآیند بوبین پیچی از دو روش استفاده می شود: در روش اول نقاله های بوبین های خالی که تمام طول دستگاه را طی می کنند، بوبین های خالی را حمل می نمایند و آنها را به یک میز سورتینگ در انتهای دستگاه منتقل می کنند؛ در روش دوم، نقاله بوبین های خالی هر دستگاه، بوبین های خالی را به یک جعبه بوبین در انتهای هر بخش می برد. ضمناً در این دستگاه ها، بسته های کامل نیز برداشته شده و بوبین های خالی با دست به جای آنها قرار داده می شوند. وجود سیستم هایی مانند دافر بسته بندی و سیستم حذف بسته های پر در این دستگاه ها کاملاً اختیاری است.

5- بوبین برگردان بسته بندی های نخ قرار گرفته روی قفسه ها به صورت دستی

بوبین برگردان بسته های نخ پس از رنگرزی بسته ها به منظور قرار دادن بسته های نخ به شکل مورد نیاز تا حدی لازم است. در ضمن اضافه کردن واکس به نخی که در مراحل بوبین پیچی قبلی واکس نشده است، ممکن است برای پردازش بیشتر نخ لازم باشد. در نوع خاصی از اتوکنرها، اپراتورها بسته ها را به منظور بوبین برگردان در قفسه مخزن قرار می دهند، و بسته های پرداخت شده آماده را درآورده و با دست منتقل می کنند و یا بسته ها توسط یک دافر بسته بندی اتوماتیک برداشته می شوند (بخش اضافی و اختیاری).

ویژگی های ماشین آلات بوبین پیچی اتوکنر جدید - ماشین آلات نساجی, صنعت نساجی, دستگاه های نساجی, توسعه نساجی, تکنولوژی تولید

6- بوبین برگردان بسته های نخ باقی مانده

در برخی از دستگاه ها، امکاناتی برای بوبین برگردان بسته های نخ باقیمانده فراهم شده است. اپراتورها بسته های تغذیه را در یک مخزن بزرگ قرار می دهند؛ این مخزن شباهت زیادی به مخزن بوبین های مدور دارد. بوبین برگردان بسته های نخ باقیمانده باعث می شود تا بتوان بهتر از منابع نخ با ارزش استفاده کرد که از نظر اقتصادی نیز بسیار به صرفه است، چرا که در غیر این صورت نخ باقیمانده هدر می رود. بوبین برگردان بسته های نخ باقیمانده تا قطر 115 میلیمتر امکان پذیر است.
عناصر واحد بوبین پیچی به ترتیب مرتب شده اند و همین امر عملکرد بهینه توالی فرآیندها را تضمین می کند. حمل و نقل بسیار آرام و ایمن نخ، و فرآیند تولید کنترل شده از نتایج این سیستم است. با انتخاب اجزای بوبین پیچی متناسب با یک هدف خاص می توان شیوه کار واحد بوبین پیچی را به گونه ای منعطف کرد که به راحتی با نیازهای خاص تولیدی منسوجات مشتریان مطابقت پیدا کند.

7- از پیش مشخص کردن تراکم بسته بندی ها

اتوکنرها می توانند با استفاده از اصل اندازه گیری خودکار تنش نخ، مستقیماً کشش نخ را به عنوان مقدار مطلق نیرو اندازه بگیرند. عوامل بیرونی تاثیری در اندازه گیری ندارند. میزان کشش مورد نیاز نخ به صورت دقیق تنظیم می شود و به عنوان یک مدار کنترل حلقه بسته تحت حفاظت قرار می گیرد. این امر امکان تولید بسته های نخی را می دهد که دقیقاً متناسب با الزامات بسته بندی هایی هستند که قرار است پاسخگوی نیازهای فرآیندهای پایین دستی فرآیند بوبین پیچی باشند.

8- اندازه گیری مستمر و آنلاین کشش نخ

سنسور کشش نخ در مسیر حرکت نخ و در محفظه نزدیک به بسته ای قرار داد که نخ به آرامی جریان پیدا می کند. این سنسور، کشش واقعی نخ را در جاییکه بازوی بسته بندی قرار دارد کنترل می کند. از آنجاییکه نخ به صورت مداوم با سنسور در تماس است، کشش نخ در هر واحد بوبین پیچی به صورت مداوم اندازه گیری می شود.

روکش های کرکی با ویژگی مادون قرمز

9- بهره برداری و نگهداری آسان

اپراتور به تنظیم پارامترهای کلیدی برای تنظیم کشش نخ و دستگاه الکترومغناطیسی کشش نخ به صورت دقیق در اطلاع دهنده مرکزی دستگاه می پردازد. عامل دیگری که کیفیت بالا را تضمین می کند، استمرار است. کالیبراسیون اتوماتیک سیستم و طراحی عملکردی آن نقش زیادی در این زمینه ایفا می کند. چرا که در این صورت نیاز به مداخله اپراتور به حداقل می رسد.

10- بالاترین دقت و قابلیت تکرار کشش نخ

با توجه به تنظیم متمرکز کشش نخ و همه دستگاه های کشش نخ، قطعاً می توان تمام مقادیر را با دقت بالایی بازتولید کرد. بنابراین می توان مطمئن بود که کشش نخ در بسته بندی های نخ کاملاً شبیه است و روند یکنواختی دارد. حساسیت بالای اندازه گیری سنسور، واکنش سریع آن و دقت زیاد دستگاه کشش نخ، تنظیم دقیق کشش نخ در طول چرخه بوبین پیچی را تضمین می کند.

11- افزایش بهره وری

دستگاه تنظیم کننده اتوماتیک کشش نخ، کشش نخ را در خلال چرخه بوبین نخ ریسی از ابتدا تا انتهای بوبین تضمین می کند. تنش نخ به صورت مناسبی با خصوصیات نخ تنظیم می شود. ضمناً از هم باز شدن تنش نخ در انتهای بوبین های نخ ریسی نیز جلوگیری می گردد. در نتیجه سرعت بالاتر بوبین ها باعث افزایش بهره وری می شود.

12- جبران نوسان کشش نخ

اندازه گیری بی وقفه، مستقیم و مستمر کشش نخ از ویژگی های منحصر به فرد اتوکنرهای 338 است؛ این دستگاه ها این مزیت را دارند که می توانند تمام تغییرات غیر قابل پیش بینی کشش نخ را با دقت زیادی تشخیص دهند. دستگاه Autotense FX، تغییرات کشش نخ را جبران می کند. پاره ای از این تغییرات عبارتند از افزایش کشش نخ به سمت انتهای بوبین نخ ریسی، تغییرات کشش نخ ناشی از تغییر شکل پیدا کردن بوبین نخ ریسی و کاهش کشش نخ ناشی از تنظیم سرعت بوبین نخ ریسی تا رسیدن به سرعت لازم در خلال روند شتاب گرفتن. مدار کنترل حلقه بسته سنسور نخ، کامپیوتر واحد بوبین پیچی و دستگاه کشش نخ را به هم متصل می کند و همین امر باعث می شود تا تنظیم موثر کشش نخ بلافاصله پس از اندازه گیری امکان پذیر باشد؛ از این رو از تنظیم صحیح و سریع سطح کشش نخ در یک مقدار از پیش تعیین شده اطمینان حاصل می گردد.

13- کار براساس اصل اتصال منعطف

فناوری اتصال Schlafhorst به علت انعطاف پذیری زیاد دستگاه های پیوند نخ که خود شامل طیف گسترده ای از برنامه ها، قابلیت بازتولید دستگاه های پیوند دهنده نخ، و عملکرد و نگهداری ساده است، بسیار متمایز می باشد. اصل اساسی پنوماتیک این امکان را فراهم می کند تا کلیه کارها بهینه شوند و فقط با کمی تغییر با الزامات هر برنامه دلخواه سازگار گردند. فقط با چند حرکت دست و اضافه کردن چند جزء اضافی، دستگاه پیوند دهنده نخ استاندارد می تواند به یک دستگاه پیوند دهنده حرارتی، دستگاه پیوند دهنده القایی و یا دستگاه پیوند دهنده الاستو تبدیل شود. تمام این تغییرات بر پایه اصل پیوند هوایی استوار هستند و عملکرد آنها متناسب با نیازهای خاص ماده ای است که قرار است پیوند داده شود. از این رو کارآیی این سیستم ساده است و عملکرد آن از نظر پارامترهای اصلی پیوند کاملاً یکنواخت است. بنابراین فناوری اتصال Schlafhorst، طیف گسترده ای از کاربردهای مختلف صنعت نساجی را پوشش می دهد.

14- تحلیل سیستماتیک داده ها و کنترل روند هدفمند

واحد اطلاع دهنده، مسئول تحلیل داده ها و کنترل توالی فرآیندهاست، ضمناً داده های کیفیت و تولید را ثبت می کند. پیام های خطا و هشدارهای صوتی این دستگاه ها به اپراتورها کمک می کنند. یک چاپگر حرارتی، داده ها و نتایج را چاپ می کند. علاوه بر این دستگاه، داده های مختلف را توسط کارت ها یا درایوهای کامپیوتری ذخیره می نماید و پارامترها را به واحد اطلاع دهنده دستگاه منتقل می کند.
علاوه بر ویژگی هایی که در بالا ذکر شد، موارد دیگری نیز مانند فراهم کردن یک محیط پاک برای اطمینان از کیفیت بالا و اصلاح ناصافی های نخ به شکلی کاملاً اقتصادی، کارآمد و مقرون به صرفه تنها بخش دیگری از محسنات این دستگاه ها محسوب می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *