صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه ضدعفونی کردن لباس با یا بدون سفید کننده
1401/07/17

نحوه ضدعفونی کردن لباس با یا بدون سفید کننده

Disinfect Laundry (With & Without Bleach)

استفاده از ماشین های لباسشویی جز لاینفک کارهای خانه داری به حساب می آید. قطعاً همه باید لباس های خود را تمیز کنند؛ اما ضدعفونی کردن لباس های کثیفی که می خواهید بشورید داستان دیگری است. ماشین لباسشویی، آلودگی لباس ها را شل کرده و به خود جذب می کند. اگر خوش شانس باشید؛ یک شستشوی معمولی، لکه های ناشی از گل، مواد غذایی و مواد گیاهی را از بین می برد. اما باید بدانید که لباس هایتان با ماشین لباسشویی و یک روند شستشوی معمولی ضدعفونی نمی شوند. برای این کار باید با روند ضدعفونی کردن لباس های کثیف آشنا شوید.

آیا ضدعفونی کردن لباس ها لازم است؟

بله اگر می خواهید از گسترش بیماری ها جلوگیری کنید؛ ضدعفونی کردن لباس ها الزامی است. در ضمن اگر به تازگی با طغیان کپک ها و شیوع آنها مواجه شده اید؛ چنین کاری قطعاً یک ضرورت محسوب می شود. پس خود را برای رویارویی با برخی حقایق ناخوشایند، اما مهم آماده کنید.

در مقاله مجله تایم عنوان شده که یک گرم مدفوع حاوی میلیون ها عدد ویروس است و قرار گرفتن در معرض فقط صد نوع از این ویروس ها می تواند شما را بیمار نماید. جالب این است که همه افراد حداقل یک دهم گرم مدفوع روی لباس های زیرشان دارند. وقتی لباس زیر را به همراه سایر لباس ها در ماشین لباسشویی قرار می دهید؛ همین مقدار کم از مدفوع به 90% اقلام دیگر داخل ماشین لباسشویی سرایت می کند.

ممکن است با خود بگویید که من لباس هایم را جدا از لباس های سایر افراد خانه می شویم. دوباره فکر کنید. براساس این مقاله «حتی اگر لباس های خود را جدا از لباس های سایر افراد خانه بشویید، باز هم از شر این مشکل در امان نیستید؛ زیرا میکروب های لباس های سایر افراد خانه، حتی پس از شستشوی لباس ها هم در داخل ماشین لباسشویی باقی می مانند». روی هم رفته می توان گفت تنها راه جلوگیری از شیوع بیماری ها، ضد عفونی کردن لباس های کثیف است.

نحوه ضدعفونی کردن لباس ها با سفید کننده

سفید کننده یک ماده موثر برای از بین بردن باکتری ها و جلوگیری از شیوع بیماری هاست. اما سفید کننده برای لباس های رنگی مناسب نیست و ممکن است باعث تغییر رنگ آنها شود.

اخطار: سفید کننده برای بسیاری از لباس ها قابل استفاده نیست؛ از این رو باید براساس دستورالعمل های مندرج روی برچسب مراقبتی لباس خود عمل کنید.

آنچه برای این کار نیاز دارید:

  • سفید کننده
  • ترجیحاً لباس های سفید
  • شوینده معمولی لباس
  • ماشین لباسشویی.

استفاده از سفید کننده برای ضدعفونی کردن لباس های کثیف

  1. انتخاب سفید کننده مناسب: سفید کننده باید حاوی 5.25 تا 6.15 هیپوکلریت سدیم باشد. در واقع کارشناسان چنین سفید کننده ای را توصیه می کنند.
  2. مطالعه برچسب مراقبتی لباس: سفید کننده ها در هر دمای آبی منجمله سرد، گرم و داغ کار می کنند؛ اما آب حاوی دمای بالا تاثیر زیادی بر لباس ها دارد.
  3. افزودن سفید کننده قبل از لباس ها به ماشین لباسشویی: چنانچه مقدار لباس های داخل ماشین لباسشویی نه کم است و نه زیاد؛ می توانید سه چهارم فنجان سفید کننده را به محفظه مخصوص ماشین لباسشویی اضافه کنید. اگر ماشین لباسشویی شما دارای محفظه مخصوصی برای اضافه کردن سفید کننده نیست؛ باید ماده مورد نظر را قبل از اضافه کردن لباس های کثیف به ماشین لباسشویی به آن اضافه نمایید. برای لباس های بسیار کثیف می توانید یک و یک چهارم فنجان سفید کننده را به کار بگیرید.
  4. اضافه کردن مواد شوینده: در این مرحله باید مقدار مناسب از پودر لباسشویی را به ماشین لباسشویی اضافه کنید.
  5. شستشو: ماشین لباسشویی را روشن کنید.

سفیدکننده ها تا 99.9% میکروب ها و باکتری ها را از بین می برند. در ضمن با استفاده گاه به گاه از آنها مطمئن می شوید که ماشین لباسشویی شما هم تمیز می شود و بدین صورت از شیوع بیشتر بیماری ها جلوگیری می کنید.

نحوه ضدعفونی کردن لباس های کثیف بدون سفید کننده

سفید کننده ها بیشتر برای لباس های سفید مناسب هستند. پس اگر به فکر این هستید که چگونه باکتری ها و ویروس های لباس های تیره یا مشکی خود را از بین ببرید؛ بهتر است به فهرست زیر توجه نمایید:

بوراکس

بوراکس یک جایگزین عالی برای سفید کننده هاست؛ زیرا ضدعفونی کننده و ضد قارچ محسوب می شود.

  1. خواندن برچسب مراقبتی لباس: از آنجاییکه کارآیی بوراکس با آب گرم افزایش می یابد؛ پس بهتر است مطمئن شوید که لباس را می توان با آب گرم شست. به همین دلیل باید حتماً برچسب مراقبتی لباس را بررسی نمایید.
  2. افزودن بوراکس به شوینده: چنانچه حجم لباس هایتان متوسط است؛ بهتر است نصف فنجان بوراکس را به پودر لباسشویی اضافه کنید. آنها را خوب با هم مخلوط کنید تا باعث مسدود شدن محفظه مخصوص شوینده ماشین لباسشویی نشوند. در ضمن می توانید بوراکس را به همراه لباس ها به ماشین لباسشویی اضافه نمایید.
  3. شستن لباس ها با آب داغ: حتماً برای شستشوی لباس ها از آب داغ استفاده کنید. هرگز بوراکس را در هنگام آبکشی به ماشین لباسشویی اضافه نکنید و آب سرد یا گرم را هم به کار نگیرید.
دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

اخطار: بوراکس را با سرکه یا آبلیمو مخلوط نکنید. بوراکس را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهدارید؛ زیرا بوراکس در صورت مصرف سمی است.

اسانس های روغنی

اسانس های روغنی به دلایل زیادی فوق العاده هستند. اما بسیاری از افراد نمی دانند که آنها برای ضدعفونی کردن لباس ها مناسب عمل می کنند. برای ضدعفونی کردن لباس ها کافی است که آنها را به دستگاه تهویه مطبوع ماشین لباسشویی خود و یا در هنگام اضافه کردن لباس ها به ماشین لباسشویی، مستقیماً به آنها بیافزایید. اسانس های روغنی معمولاً لباس هایتان را لکه دار نمی کنند؛ مگر اینکه رنگ آنها خیلی تیره باشد، از این رو لزومی ندارد نگران این مسئله باشید.

اسانس های روغنی زیر برای ضدعفونی کردن لباس های کثیف شستنی بسیار مناسب هستند:

  • روغن کاج: یک فنجان روغن کاج را به ماشین لباسشویی اضافه کنید؛ هر چه بیشتر از آن استفاده نمایید، لباس هایتان تمیزتر می گردند. اما مواظب باشید از روغن کاج نباید برای لباس های پشمی یا ابریشمی استفاده کرد. روغن کاج مقداری بو می دهد؛ بنابراین باید لباس ها را یک دور آبکشی کنید تا بوی آن از بین برود.
  • روغن درخت چای: روغن درخت چای یک ماده ضدعفونی کننده 100% موثر برای لباس های کثیف محسوب می شود. کافی است برای ضدعفونی کردن لباس ها، دو قاشق چای خوری روغن درخت چای را به ماشین لباسشویی اضافه کنید.
  • روغن اسطوخودوس: این روغن ضد باکتری، ضد قارچ و ضدعفونی کننده است. کافی است تنها 10 قطره از آن را به ماشین لباسشویی اضافه بیافزایید تا تمام میکروب ها و باکتری های لباس هایتان را از بین ببرد.
  • روغن آویشن: این روغن نیز یک ضدعفونی کننده قوی است، و می تواند باکتری های ایکولای و مِرسا را بکشد. توجه داشته باشید که حتماً باید روغن آویشنی که دو بار تقطیر شده است را خریداری کنید و در صورت بارداری نباید از آن استفاده نمایید. برای ضدعفونی کردن لباس ها کافی است یک قاشق چای خوری (یا کمتر) از آن را به ماشین لباسشویی خود بیافزایید.

اخطار: اگر فرزند خردسال و یا حیوان خانگی در منزل دارید و یا اینکه باردار هستید؛ با احتیاط از اسانس های روغنی استفاده کنید، زیرا آنها ممکن است گاهی حساسیت زا و سمی باشند.

پاک کننده Pine-Sol

از پاک کننده Pine-Sol نیز می توانید به جای سفید کننده ها استفاده کنید. این پاک کننده یک محصول عالی برای دیگر کارهای نظافت مانند تمیز کردن فرش ها یا شیشه هاست. علاوه بر اینکه رایحه های مناسب و خوبی دارد؛ می تواند 99.9% میکروب ها و باکتری ها را از بین ببرد. از این ماده برای پاک کردن لکه های لباس ها می توانید استفاده کنید؛ اما اگر می خواهید لباس های کثیف تان را ضدعفونی کنید، باید طبق دستورالعمل زیر عمل نمایید:

  1. بررسی لباس ها: از این ماده فقط می توانید بر روی لباس های سفید یا رنگی که دارای ثبات رنگ هستند، استفاده کنید.
  2. افزودن لباس ها: لباس های کثیف خود را در داخل ماشین لباسشویی بگذارید.
  3. اضافه کردن پاک کننده Pine-Sol: نصف فنجان پاک کننده Pine-Sol را به محفظه مخصوص شوینده ماشین لباسشویی و یا مستقیماً به لباس هایتان اضافه کنید.
  4. شستشو: ماشین لباسشویی را در برنامه و دمای دلخواه روشن کنید.

سرکه سفید

سرکه به خصوص سرکه سفید، یک ضدعفونی کننده قوی و غیرسمی است. اگر در خانه کودک خردسال یا حیوان خانگی دارید و به دنبال مواد پاک کننده با شدت پایین تر می گردید؛ سرکه سفید انتخاب مناسبی برای شماست. چرا که می توانید ضمن اینکه از آن به عنوان یک ضدعفونی کننده ملایم استفاده کنید؛ با اضافه کردن آن به ماشین لباسشویی در هنگام آبکشی لباس ها، مواد شوینده تجمع یافته روی لباس ها را نیز پاک نمایید.

برای ضدعفونی کردن لباس های کثیف شستنی با سرکه سفید، باید به صورت زیر عمل کنید:

  1. استفاده از سرکه سفید: سرکه معمولی یا سرکه سیب مناسب نیست.
  2. استفاده از آن در خلال یک برنامه شستشوی معمولی: بین یک چهارم فنجان تا نصف فنجان سرکه سفید را در خلال یک برنامه شستشوی معمولی و یا حین آبکشی لباس ها می توانید به ماشین لباسشویی اضافه کنید.
  3. شستشو: ماشین لباسشویی را طبق معمول و با دمای آب دلخواه روشن کنید.

آب اکسیژنه

آب اکسیژنه جز یکی از مواد ضروری برای شستن لباس های کثیف به حساب می آید. نه تنها یک ضدعفونی کننده قوی است؛ بلکه لباس ها را سفید و روشن کرده و لکه های آنها را از بین می برد. هر چند که آب اکسیژنه کاربردهای شگفت انگیز زیادی دارد؛ اما برای ضدعفونی کردن لباس های کثیف باید طبق دستورالعمل زیر عمل نمایید:

  1. استفاده از آب اکسیژنه 3%: آن را از تمام داروخانه ها می توانید خریداری کنید.
  2. آزمون نقطه ای: آب اکسیژنه برای تمام لباس های رنگی و سفید مناسب است؛ اما باید ابتداً آن را روی جایی از لباس که از رو مشخص نباشد امتحان کنید تا مطمئن شوید لباس را لکه دار نمی کند.
  3. افزودن یک فنجان آب اکسیژنه به ماشین لباسشویی: یک فنجان آب اکسیژنه را به محفظه مخصوص نرم کننده ماشین لباسشویی و یا مستقیماً به ماشین لباسشویی بیافزایید.
  4. شستشو: ماشین لباسشویی را طبق معمول روشن کنید.
ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

نحوه ضدعفونی کردن لباس های کثیف با حرارت

وقتی صحبت از کارهای خانه می شود؛ می توان با اطمینان گفت که گرما یکی از بهترین ابزارهاست. در واقع از گرما برای ضدعفونی کردن لباس های کثیف شستنی می توانید استفاده کنید. برای انجام این کار باید طبق دستورالعمل زیر پیش بروید:

  • دمای شستشو: لباس هایتان را با گرم ترین دمای ممکن بشویید؛ اما در ابتدا باید برچسب مراقبتی روی لباس را بخوانید، زیرا برخی از لباس ها در آب گرم کوچک شده یا کمرنگ می گردند.
  • استفاده از دستگاه خشک‌ کن: گرمای خشک ‌کن می تواند باکتری هایی که از ماشین لباسشویی جان سالم به در برده اند را از بین ببرد؛ مخصوصاً اگر لباس ها را با آب سرد شسته باشید.
  • اتو زدن لباس ها: قرار گرفتن بلند مدت لباس ها در معرض حرارت اتو، باعث از بین رفتن عوامل بیماری زا می شود.
  • امتحان کردن بخارشوی: برای ضدعفونی کردن لباس های کثیف می توانید از یک دستگاه بخارشوی دستی استفاده کنید. با حرکت دادن آن بر روی لباس های می توانید در عین از بین بردن باکتری های آنها، چین و چروک شان را نیز رفع نمایید. در واقع این یک انتخاب برد- برد است.

آیا دستگاه خشک ‌کن، لباس ها را ضدعفونی می کند؟

وقتی برای خشک کردن لباس ها از رادیاتور، پنکه و نور خورشید استفاده می گردد؛ لباس ها در بسیاری مواقع بوی کثیفی و رطوبت می دهند. اما وقتی دستگاه خشک ‌کن به کار گرفته می شود؛ لباس ها بسیار تمیزتر از قبل می شوند و بوی خوبی هم می دهند.

زیرا دستگاه خشک‌ کن بسیاری از عوامل بیماری زا را از بین می برد. حتی استفاده از یک دور کوتاه 30 دقیقه ای خشک‌ کن، باعث ضدعفونی کردن تمام لباس های کثیف می شود. اما اگر می خواهید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید؛ می توانید لباس هایتان را در هوای آزاد و جلوی نور مستقیم آفتاب خشک نمایید، زیرا اشعه ماوراء بنفش خورشید، لباس های کثیف را به خوبی ضدعفونی می کند.

چگونه می توان لباس های رنگی را ضدعفونی نمود؟

بوراکس، سرکه سفید و برخی از شوینده های لباس می توانند به شما در ضدعفونی کردن لباس های رنگی‌تان کمک کنند. فقط باید مطمئن شوید که لباس های رنگی مورد علاقه‌تان، درخشندگی و رنگ زیبای خود را از دست نمی دهند. در هنگام ضدعفونی کردن لباس های رنگی، نباید از مواد زیر استفاده نمایید:

  • سفید کننده
  • آب اکسیژنه (مگر اینکه آزمایش نقطه ای خلاف آن را ثابت کند)

به غیر از این دو مورد، می توانید از بقیه موادی که در این مطلب نام بردیم استفاده کنید. فقط فراموش نکنید که ابتداً باید برچسب مراقبتی لباس هایتان را بررسی کنید تا بدانید از چه دمایی می توانید برای ضدعفونی و شستن آنها استفاده نمایید.

آیا سرکه باعث ضدعفونی شدن لباس های کثیف شستنی می شود؟

بله سرکه سفید به دلیل کیفیت اسیدی می تواند لباس های کثیف را ضدعفونی کند. در ضمن سرکه علاوه بر ضدعفونی کردن لباس ها، بوی بد آنها را از بین می برد و رنگ شان را نیز روشن می کند. بنابراین دفعه بعد که لباس های کثیف خود را شستید؛ مقداری سرکه سفید را به آنها اضافه کنید و شاهد این اتفاق جادویی باشید.

کلام پایانی: اینکه بخواهید هر از گاهی لباس های کثیف را در هنگام شستن ضدعفونی کنید، واقعاً ایده خوبی است؛ به ویژه در فصولی که سرماخوردگی و آنفولانزا شیوع پیدا می کند. اگر یکی از اعضای خانواده شما بیمار است؛ از یکی از نکاتی که در این مطلب ذکر کردیم برای ضدعفونی کردن لباس ها کمک بگیرید. با این کار می توانید از سرایت بیماری به سایر اعضای خانواده و یا حتی دوستان خانوادگی خود جلوگیری کنید. به راحتی و با روش های مقرون به صرفه می توانید لباس هایتان را در هنگام شستن ضدعفونی نمایید؛ پس این کار را به روز بعد از شستشوی لباس ها موکول نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *