صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه شستشوی لباس های ابریشمی
1401/09/27

نحوه شستشوی لباس های ابریشمی

How to Wash Silk

احتمالاً زمان زیادی را صرف گشتن برای پیدا کردن یک لباس ابریشمی زیبا کرده اید؛ یعنی همان لباسی که احساس تشخص و برتری به شما می بخشد. با این حال وقتی نوبت به شستشوی آن می رسد، دیگر همه چیز به زیبایی قبل نیست؛ به خصوص اگر لباس شما لکه دار شده باشد. بنابراین حتماً باید به دنبال راهی برای پاک کردن آن لکه باشید.

نیازی به نگرانی نیست؛ چون در این مطلب به شما بگوییم که چگونه می توانید لکه لباس های ابریشمی را پاک کنید. در اینجا ما نحوه شستشو و لکه بری لباس های ابریشمی را با دست و ماشین لباسشویی به شما نشان می دهیم.

قبل از شستشو لباس های ابریشمی

قبل از اقدام به شستشوی لباس ابریشمی، باید به نکات بسیار مهم زیر توجه کنید:

  • بررسی برچسب مراقبتی لباس: هر لباسی دارای برچسب مراقبتی است. در این برچسب، دستورالعمل های نحوه شستشو، خشک و اتو کردن لباس ها مشخص شده است. پس قبل از اقدام به شستشوی لباس های خود، برچسب مراقبتی آنها را بررسی نمایید؛ زیرا در این قسمت مشخص می شود که آیا لباس باید با دست شسته شود یا با ماشین لباسشویی، و چه درجه حرارتی برای شستشوی لباس ها مناسب است.
  • آزمایش ثبات رنگ: قسمتی از لباس که از رو مشخص نیست، مثل سجاف آن را پیدا کرده و در آب گرم فرو ببرید. در صورتیکه این قسمت از لباس رنگ پس بدهد؛ یعنی کل لباس در هنگام شستشو دچار رنگ پس دادن می شود. اگر لباس تک رنگ باشد؛ می توان آن را در خانه شست و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. اما اگر لباس از چند رنگ مختلف تشکیل شده است؛ بهتر است آن را به خشکشویی ببرید.
  • عدم استفاده از سفید کننده کلری: هرگز لباس ابریشمی را با سفید کننده کلری نشویید؛ حتی اگر لباس لکه دار شده است، باز هم نباید از این سفید کننده استفاده کنید.
  • خشک کردن مناسب لباس: از قبل برنامه ای برای خشک کردن لباس های ابریشمی تهیه کنید. توجه داشته باشید که نمی توان لباس ابریشمی را زیر نور مستقیم خورشید و یا در دستگاه خشک ‌کن خشک کرد. نور خورشید می تواند لباس ها را کمرنگ کرده و به آنها آسیب برساند. دستگاه خشک‌ کن نیز باعث کوچک شدن لباس های ابریشمی شده و آنها را خراب می کند.
  • استفاده از یک شوینده مناسب: باید یک شوینده مختص لباس های ابریشمی یا مخصوص لباس های ظریف تهیه کنید. هرگز برای شستشوی لباس های ابریشمی، شوینده های معمولی را به کار نگیرید.

نحوه شستشوی لباس های ابریشمی

اگر در برچسب مراقبتی لباس ابریشمی، روش شستشوی دستی توصیه شده و یا ترجیح می دهید از این روش استفاده کنید؛ پس لطفاً به مطالعه مقاله ادامه دهید، چرا که ما قصد داریم در این مسیر به شما کمک کنیم.

آنچه نیاز دارید:

  • یک تشت
  • چند قطره صابون مایع
  • یک حوله.

برای دستیابی به بهترین نتیجه، دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

  1. پر کردن تشت : تشت را با آب سرد یا ولرم پر کرده و لباس را در آن فرو نمایید.
  2. افزودن شوینده : چند قطره از شوینده را به آب اضافه کنید. آن را کاملاً با دست هم بزنید تا با آب مخلوط شود.
  3. خیساندن لباس : لباس ابریشمی را در این محلول قرار داده و بگذارید سه دقیقه در آن خیس بخورد.
  4. شستن لباس : با دست خود لباس را بالا و پایین کنید؛ این کار باعث بیرون آمدن آلودگی ها و چرک های آن می شود.
  5. آبکشی : حالا لباس را از تشت خارج کرده و پساب آن را تخلیه کنید. سپس لباس را تا زمانیکه تمام آلودگی ها و مواد شوینده آن پاک شوند؛ زیر آب سرد بگیرید.
  6. استفاده از حوله : در این مرحله، حوله بسیار کمک کننده است. از آن برای جذب آب اضافی لباس استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید که نباید لباس را مالش دهید یا بچلانید. لباس های ابریشمی به مراقبت زیادی نیاز دارند؛ پس در هنگام شستن آنها بیشتر مراقب باشید.
  7. آویزان نمودن : لباس را دور از نور خورشید و در سایه آویزان کنید تا خشک شود. بهتر است آن را روی چوب لباسی یا بند رخت تاشو پهن نمایید.

نحوه شستشوی لباس های ابریشمی در ماشین لباسشویی

اگر برچسب مراقبتی لباس استفاده از ماشین لباسشویی را برای شستن لباس جایز می داند؛ می توانید براساس دستورالعمل زیر عمل کنید. به این صورت لباس ابریشمی در بهترین حالت می ماند.

آنچه برای این کار نیاز دارید:

  • یک کیسه مشبک
  • شوینده مخصوص لباس های ظریف
  • برنامه مختص شستشوی لباس های ظریف ماشین لباسشویی.

برای شستشوی لباس های ابریشمی دوست داشتنی خود با ماشین لباسشویی، می توانید این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

  1. گذاشتن در یک کیسه : در ابتدا باید لباس های ابریشمی خود را پشت و رو کرده و در یک کیسه مشبک بگذارید. با این کار دیگر لباس هایتان در حین شستشو کش نمی آیند و به دور هم نمی پیچند.
  2. تنظیم ماشین لباسشویی : ماشین لباسشویی را روی برنامه مختص شستشوی لباس های ظریف تنظیم نمایید. مطمئن باشید که از آب سرد و دور ملایم استفاده می کنید. هر چه ملایم تر، بهتر.
  3. شستن لباس ها : لباس های ابریشمی را در داخل ماشین لباسشویی قرار دهید و شوینده را به مخزن پخش کن دستگاه اضافه کنید. حال ماشین لباسشویی را روشن نمایید.
  4. بیرون آوردن و خشک کردن : به محض خاموش شدن ماشین لباسشویی، لباس ها را بیرون بیاورید. این کار باعث کاهش چین و چروک لباس هایتان می شود. لباس ها را روی یک چوب رختی یا یک بند رخت تاشو، و دور از نور مستقیم آفتاب خشک کنید.
دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

نحوه پاک کردن لکه لباس های ابریشمی

برای پاک کردن لکه ها می توانید از محلول یا نوار لکه ‌بر استفاده کنید. اگر محلول لکه ‌بر مخصوص لباس های ابریشمی باشد، بهتر است. این محلول را بسته به دستورالعمل مندرج روی بسته بندی آن می توانید مستقیماً روی محل لکه ها بریزید. اگر به محلول یا نوار لکه ‌بر دسترسی ندارید؛ می توانید روش زیر را امتحان کنید:

  • شوینده مخصوص لباس های ظریف را با آب سرد رقیق کنید.
  • ابتداً این محلول را روی جایی از لباس که از رو مشخص نباشد، امتحان نمایید.
  • در صورتیکه واکنش بدی مشاهده نکردید؛ می توانید لکه را با این محلول پاک کنید. آرام باشید و لباس را مالش ندهید. این کار را تا زمانیکه لکه کاملاً پاک شود، ادامه دهید.
  • بگذارید 10 دقیقه به همین حالت بماند؛ سپس لباس را طبق برچسب مراقبتی آن بشویید.

نکاتی در زمینه شستشو و مراقبت از لباس های ابریشمی

وقتی بحث شستشوی لباس های ابریشمی به میان می آید؛ نکات مهم به این جا ختم نمی شود. در اینجا باید برای اطمینان از شستشوی صحیح لباس های ابریشمی و مراقبت از آنها به نکات زیر نیز توجه کنید:

بوزدایی، خیساندن و بخارشوی لباس های ابریشمی

اگر لباس ابریشمی بدبو شده است؛ ترفند زیر را به کار بگیرید:

  • جوش شیرین: جوش شیرین را روی لباس ها بپاشید و بگذارید یک شب به همین حالت بماند.
  • استفاده از شوینده های ملایم: صبح روز بعد یک تشت را از آب سرد، شوینده مخصوص لباس های ظریف و نصف فنجان سرکه سفید پر کنید.
  • خیساندن: لباس های ابریشمی خود را در یک کیسه توری ریخته و به مدت 30 تا 60 دقیقه در آب سرد بخیسانید. سپس آب کثیف را خالی کرده و تشت را با آب تمیز پر کنید.
  • ماساژ دادن: لباس ها را ماساژ دهید تا باقی چرک ها و آلودگی ها از آنها خارج شوند.
  • خشک نمودن: باید برای خشک شدن لباس ها، آنها را روی چوب لباسی یا بند رخت تاشو آویزان کنید.
  • با صبر و حوصله رفتار کردن: کلید مراقبت از لباس های ابریشمی این است که با ملایمت با آنها رفتار کنید.
  • با احتیاط خشک کردن: مهم این است که لباس ها به شکل طبیعی خشک شوند. نباید لباس های ابریشمی را روی بند رخت های پله ای قرار داده و تا کنید. اگر لباس هایتان را روی چوب لباسی قرار می دهید؛ مواظب باشید که این کار را به درستی انجام دهید تا لباس ها کش نیایند.
  • چین و چروک: از بخار برای حذف چین و چروک های این لباس ها می توانید استفاده کنید. در ضمن بخارشوی دستی یا دوش آب بخار نیز گزینه مناسبی است و یا اینکه می توانید اتو را روی بخار تنظیم نمایید. مواظب باشید که اتو نباید با لباس تماس پیدا کند؛ فقط باید لباس را در معرض بخار اتو قرار دهید.

اتوکشی لباس های ابریشمی

اگر بخارشو ندارید و باید لباس را اتو کنید؛ باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • بررسی برچسب مراقبتی لباس: برای اینکه مطمئن شوید که می توان لباس را اتو کرد؛ باید برچسب مراقبتی آن را بررسی کنید. برای اتو کردن لباس ها بایستی آنها را پشت و رو کنید.
  • زمان اتوکشی: فقط زمانیکه لباس خشک است، آن را اتو کنید.
  • محافظت از لباس: در نهایت باید یک پارچه را بین اتو و لباس قرار دهید تا از لباس محافظت شود. پس باید همیشه اتو را روی حرارت پایین تنظیم نمایید.
  • تر و تازه نگه داشتن لباس: اگر لباس های ابریشمی شما بعد از هر بار پوشیده شدن کثیف نشده اند؛ نیازی نیست زود به زود آنها را بشویید. از اسپری مختص لباس های ظریف برای تمیز نگهداشتن و خوشبو کردن لباس ها استفاده کنید و یا اگر دیدید زیاد کثیف شده اند، بهتر است آنها را بشویید.
  • نگهداری درست: زمانیکه از لباس ابریشمی استفاده نمی کنید؛ آن را در یک جای خشک وخنک نگهداری کنید. اگر قرار است لباس ها را برای مدت طولانی تری نگهداری نمایید؛ بهتر است آنها را در یک کیسه پلاستیکی قابل تنفس قرار دهید. همیشه لباس های ابریشمی را دور از نور مستقیم آفتاب بگذارید. در ضمن می توانید ضد بید را برای محافظت از آنها به کار بگیرید.
  • انتخاب چوب لباسی مناسب: اگر برای خشک شدن لباس ابریشمی می خواهید از چوب لباسی استفاده کنید؛ آن را آویز چوبی قرار ندهید، زیرا ممکن است لباس های ابریشمی را لکه دار کند.

نحوه خشکشویی لباس های ابریشمی

اگر لباس های ابریشمی را به خشکشویی می برید؛ به آنها بگویید که تاکنون چه چیزهایی را روی لباس هایتان امتحان کرده اید. اگر لباس ثبات رنگ ندارد؛ حتماً به آنها اطلاع دهید تا در این زمینه مواظب باشند.

سوالات متداول در مورد شستشوی لباس ابریشمی

آیا هنوز هم در زمینه شستشوی لباس های ابریشمی مشکل دارید؛ نگران نباشید، حتماً پاسخ سوالات خود را در ادامه پیدا می کنید.

آیا می توان لباس 100% ابریشمی را شست؟

اگر توانسته اید یک لباس 100% ابریشمی تهیه کنید باید به شما آفرین گفت؛ چرا که این لباس نرمی خاصی دارد و در هنگام پوشیدن آن احساس شگفت انگیزی به انسان دست می دهد. اما اگر لباس شما 100% ابریشمی باشد، چگونه آن را می شویید؟ پاسخ این است که باید دستورالعمل شستشوی دستی لباس ها را دنبال کنید. این مطمئن ترین راه برای محافظت از لباس های ابریشمی شماست.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

نکته: همیشه در ابتدا برچسب مراقبتی لباس را بررسی کنید. اگر روی آن نوشته شده فقط خشکشویی، از توصیه زیر پیروی نمایید.

آیا می توان لباس ابریشمی را با روش خشکشویی شست؟

بله در واقع برخی اوقات بهتر است لباس های ابریشمی را به خشکشویی ببرید. به عنوان مثال اگر لباس هایتان در هنگام آزمایش ثبات رنگ، رنگ پس دادند و یا اینکه بیش از دو رنگ هستند؛ بهترین کار بردن آنها به خشکشویی است. این کار برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس ها در هنگام شستشو است.

در ضمن اگر روی برچسب مراقبتی لباس ذکر شده «فقط خشکشویی»، باید آن را به خشکشویی ببرید. زیرا این لباس ها بسیار ظریف هستند و فقط باید توسط یک حرفه ای تمیز شوند. اما اگر روی برچسب مراقبتی لباس نوشته شده «خشکشویی» و از عبارت «فقط خشکشویی» استفاده نشده است؛ این فقط یک توصیه محسوب می شود. در این صورت می توانید لباس را به آرامی و در خانه بشویید.

آیا لباس ابریشمی در صورت شستشو کوچک می شود؟

متاسفانه اگر از لباس ابریشمی به درستی محافظت نشود؛ ممکن است آب رفته و کوچک شود. لباس ابریشمی کوچک می شود؛ اگر:

  • آن را در دستگاه خشک‌ کن قرار دهید.
  • با ملایمت با آن برخورد نکنید.
  • لباس را به مدتی طولانی خیس خورده نگهدارید.
  • لباستان را با آب گرم بشویید.

آیا شوینده Woolite برای لباس های ابریشمی مناسب است؟

بله این شوینده برای لباس های ابریشمی بسیار عالی عمل می کند؛ زیرا:

  • باعث کوچک، کمرنگ و کشیدگی لباس ها نمی شود.
  • چنانچه لباس های ابریشمی را با این شوینده بشویید؛ حتی بعد از 30 بار شستشو هم ظاهرشان را حفظ می کنند.
  • فرمولاسیون این شوینده کاملاً ضد حساسیت است. از این رو برای شستشوی لباس های افرادیکه دارای پوست حساس هستند و یا حساسیت دارند، بسیار مناسب است.
  • این شوینده هم برای شستشوی دستی لباس ها و هم برای ماشین های لباسشویی استاندارد یا با کارآیی بالا مناسب است.

از آنجاییکه شوینده Woolite حاوی آنزیم نیست؛ لذا ممکن است برای پاک کردن لکه های حاصل از تعریق، جرم ها و یا لباس های چرب مناسب نباشد. اگر به دنبال یک شوینده متفاوت می گردید؛ می توانید یک شوینده آنزیم دار مناسب را انتخاب نمایید.

آیا می توان از شوینده معمولی برای شستشوی لباس های ابریشمی استفاده کرد؟

هرگز از شوینده های معمولی برای شستشوی لباس های ابریشمی استفاده نکنید. از آنجاییکه پارچه لباس های ابریشمی بسیار ظریف است؛ لذا برای شستشوی آنها باید از شوینده های ملایم و روش های خاص شستشو استفاده شود.

چگونه می توان لباس های ابریشمی که روی آنها درج شده فقط خشکشویی را شستشو داد؟

اگر روی برچسب مراقبتی لباس ابریشمی قید شده «فقط خشکشویی»، باید آن را به خشکشویی ببرید. این هشدار نشان می دهد که لباس فوق العاده ظریف است و ممکن است به راحتی آسیب ببیند. خشکشویی ها در این زمینه تخصص دارند و به خوبی از لباس ها مراقبت می کنند. 

چگونه می توان لباس های ابریشمی را دوباره براق کرد؟

یکی از ویژگی های جالب لباس های ابریشمی، براقیت آنهاست. اما آنها با گذشت زمان براقیت و درخشش خود را از دست می دهند. برای اینکه بتوانید دوباره درخشش را به لباس هایتان برگردانید؛ باید طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

  1. به ازای هر گالن آب ولرم، یک چهارم فنجان سرکه تقطیری سفید را به آب اضافه کنید. آنها را به همراه هم در تشت ریخته و مخلوط کنید.
  2. لباس ابریشمی را در آب فرو کرده و سپس از آن خارج نمایید.
  3. تشت را خالی کرده و آن را با آب تمیز سرد پر کنید. لباس ابریشمی را در این تشت آبکشی کنید.
  4. یک حوله سفید را روی یک سطح صاف قرار دهید. لباس ابریشمی را روی حوله قرار دهید و سپس یک حوله دیگر را روی آن بگذارید.
  5. حوله ها را به آرامی به هم فشار دهید تا آب اضافی لباس خارج گردد.
  6. لباس ابریشمی را روی چوب لباسی یا بند رخت تاشو آویزان کنید تا خشک شود.

امیدواریم لباس هایتان با این روش دوباره درخشندگی خود را به دست بیاورند.

هشدار : ابتدا سرکه تقطیری سفید را روی جایی از لباس که از رو مشخص نباشد آزمایش کنید تا مطمئن شوید که لباستان می تواند سرکه سفید را تحمل کند.

کلام پایانی: از لباس های ابریشمی خود مراقبت کنید تا همیشه حالت زیبایشان را حفظ کنند. پس همیشه در ابتدا برچسب مراقبتی لباس را بخوانید؛ به این صورت می دانید که باید لباس را با چه روشی تمیز کنید: خشکشویی، شستشوی دستی یا شستشوی ماشینی. یک شوینده مختص لباس های ظریف را انتخاب نمایید. هرگز لباس های ابریشمی را جلوی نور مستقیم آفتاب و یا در دستگاه خشک ‌کن خشک نکنید. لباس هایتان را می توانید روی چوب لباسی پلاستیکی آویزان کنید، و یا اینکه آنها را به صورت صاف و مستقیم روی بند رخت تاشو قرار دهید تا خشک شوند. همیشه آب سرد یا ولرم را به کار بگیرید. برای از بین بردن چین و چروک لباس هایتان از بخار استفاده کنید. اگر نیاز به اتوکاری دارید؛ یادتان نرود حتماً دستورالعمل های ما در زمینه اتوکشی این لباس ها را رعایت نمایید. چنانچه به تمام نکات و دستورالعمل هایی که ما در این مطلب ذکر کرده ایم توجه کنید؛ دیگر لازم نیست هرگز نگران خراب شدن لباس های ابریشمی خود باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *