صفحه اصلی دانشـــنامه نحوه پرس حرارتی یک تی شرت
1399/09/01

نحوه پرس حرارتی یک تی شرت

Heat Press a T‐Shirt

پرس حرارتی، ابزار ویژه ای است که به شما اجازه می دهد تا تصاویر را بر روی محصولات متنوعی مانند تی شرت پرس نمایید. شما می توانید این فرآیند را همراه با انتقال ها و تکه های فلزی مورد استفاده قرار دهید. این دستگاه بسیار شبیه به اتو عمل می کند با این تفاوت که گرما و فشار سازگار بیشتری را ارائه می دهد که منجر به نتایج با کیفیت تری می شود. اگر شما به چاپ با دقت تی شرت برای فروش نیاز دارید، پرس حرارتی یک ایده خوب محسوب می شود. این مطلب نحوه استفاده از پرس حرارتی را به شما آموزش می دهد.

مراحل استفاده از پرس حرارتی

بخش 1: آماده کردن کاغذ انتقال

نحوه پرس حرارتی یک تی شرت - صنعت نساجی, صنعت پوشاک, دستگاه های نساجی, چاپ پارچه

  1. انتقال مورد نیاز خودتان را انتخاب کنید. انواع مختلفی از انتقال ها که شما می توانید بر روی تی شرت پرس نمایید، وجود دارد. شما می توانید یا انتقال خودتان را چاپ کنید یا یکی از آنها را قبل از چاپ، خریداری نمایید. شما حتی می توانید از تکه های فلزی نیز استفاده نمایید. انواع انتقال هایی که با پرس های حرارتی و تی شرت ها اعمال می شود در زیر لیست گردیده است:
  • انتقال های با فوران جوهر، نیمه شفاف هستند و بر روی پیراهن های سفید یا حاوی رنگ روشن، بسیار خوب عمل می کنند. شما می توانید با استفاده از یک پرینتر جوهری و کاغذ مخصوص انتقال، تی شرت خودتان را چاپ نمایید. این انتقال با استفاده از پرینتر لیزری کار نمی کند.
  • انتقال های پرینتر/ کپی کننده لیزری نیز نیمه شفاف هستند. شما می توانید آنها را بر روی پرینتر یا دستگاه کپی با استفاده از کاغذ انتقال مخصوص ایجاد نمایید.
  • انتقال های تأمینی و خریداری شده در فروشگاه از قبل چاپ شده اند. آنها مات بوده و برای پیراهن های رنگی از جمله رنگ های تیره مناسب هستند (برای رنگ های دیگر توصیه نمی گردند).
  • تکه ها و قطعه های گلدوزی شده با پرس های حرارتی نیز به کار می روند. آنها باید چسبی که با گرما فعال می شود را در قسمت عقب خود داشته باشند.
  • حروف بریده شده وینیل نیز کاربرد دارند. شما می توانید آنها را بر روی قسمت فوقانی یکدیگر جهت ایجاد طرح های مختلف قرار دهید. این روش به ویژه برای پوشاک ورزشی رایج است.

نحوه پرس حرارتی یک تی شرت - صنعت نساجی, صنعت پوشاک, دستگاه های نساجی, چاپ پارچه

  1. پرینت کردن انتقال در صورت نیاز. تصویری را که شما دوست دارید، انتخاب نمایید، سپس آن را با استفاده از برنامه ویرایش کننده تصویر به صورت معکوس در آورید. آن را با استفاده از پرینتر جوهری بر روی کاغذ مخصوص انتقال چاپ کنید. مطمئن شوید که بر روی جانب نازک کاغذ نیز فرآیند چاپ انجام شده است.
  • اگر فقط یک پرینتر لیزری دارید، به استفاده از کاغذ انتقال برچسب گذاری شده برای پرینترهای لیزری نیاز خواهید داشت.
  1. لکه گیری و اصلاح انتقال در صورت نیاز. این مرحله تنها برای انتقال های چاپ شده، تأمینی و خریداری شده در فروشگاه مورد نیاز است. وقتی شما از انتقال استفاده می کنید، پوشش نازکی بر روی پیراهن چاپ خواهد شد و قسمت های دیگر به خوبی رنگ نمی گیرند. شما به اصلاح و لکه گیری در اطراف تصویرتان نیاز خواهید داشت تا قسمت های خالی از لایه نازک منتقل نشوند.
  • بر روی شکل عمده متمرکز شوید. شما به ترمیم درون اشکال، مانند حفره های O یا D شکل نیازی ندارید.
  • شما می توانید مرز و حاشیه اطراف شکل را رها کنید.

بخش 2: راه اندازی پرس حرارتی

نحوه پرس حرارتی یک تی شرت - صنعت نساجی, صنعت پوشاک, دستگاه های نساجی, چاپ پارچه

  1. باز کردن پرس. جهت باز کردن پرس، دسته دستگاه را بلند کنید. گیره قالب حرارتی را از لایه سیلیکونی دور کنید. وقتی این گیره در طول مرحله بعدی به حرارت لازم رسید، باز بودن پرس را همچنان حفظ نمایید. دستورالعمل های زیر باید برای بیشتر مدل های پرس حرارتی اعمال شود.
اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

نحوه پرس حرارتی یک تی شرت - صنعت نساجی, صنعت پوشاک, دستگاه های نساجی, چاپ پارچه

  1. تنظیم نمودن دما. برای یافتن دمایی که باید از آن استفاده کنید، دستورالعمل های مربوطه را بر روی کاغذ انتقال مطالعه کنید. دکمه ترموستات را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. منتظر بمانید تا پرس گرم شد که در این حالت چراغ روی دستگاه روشن خواهد شد. وقتی دستگاه به دمای مورد نظر رسید، تا زمانیکه چراغ خاموش شود، دکمه را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.
  • شما در بیشتر حالت ها، به تنظیم دمای بین 350 تا 375 درجه فارنهایت (177 تا 191 درجه سانتیگراد) نیاز خواهید داشت.
  1. تنظیم نمودن فشار. دکمه فشار را در جهت عقربه های ساعت برای افزایش فشار بچرخانید. با چرخاندن دکمه در خلاف جهت عقربه های ساعت، فشار کاهش پیدا می کند. فشار به ضخامت محصول شما بستگی خواهد داشت. محصول ضخیم تر به فشار کمتری نیاز خواهد داشت. مواظب باشید تا دکمه فشار را زیاد نچرخانید، چون ممکن است سبب شل شدن بازوی مفصل گردان شود.
  • شما در بیشتر حالت ها به استفاده از فشار متوسط تا بالا نیاز خواهید داشت.

نحوه پرس حرارتی یک تی شرت - صنعت نساجی, صنعت پوشاک, دستگاه های نساجی, چاپ پارچه

  1. تنظیم کردن زمان سنج. دکمه های دقیقه و ثانیه را نگه دارید تا زمان را افزایش یا کاهش دهید. وقتی شما دکمه آغاز کار پرس را فشار می دهید، زمان سنج شروع خواهد شد، اما هنوز چیزی پرس نمی شود. با توجه به نوع انتقالی که شما ممکن است استفاده نمایید، زمان هایی در لیست زیر توصیه شده است. اگر دفترچه راهنمای پرس شما، زمان متفاوتی را ذکر کرده است، می تواند از آن استفاده کنید.
  • کاغذ انتقال جوهری: 14 تا 18 ثانیه.
  • کاغذ انتقال پرینتری/ کپی کننده لیزری: 18 تا 25 ثانیه.
  • انتقال سابلیمیشن: 25 تا 30 ثانیه.
  • تکه های گلدوزی شده: 20 تا 30 ثانیه.
  • حروف وینیل بریده شده: 45 تا 60 ثانیه.

بخش 3: پرس کردن تی شرت

نحوه پرس حرارتی یک تی شرت - صنعت نساجی, صنعت پوشاک, دستگاه های نساجی, چاپ پارچه

  1. تی شرت مورد نظرتان را بر روی صفحه قرار دهید. مطمئن شوید که جانبی که می خواهید تا چاپ شود بر روی وجه بالایی قرار گرفته است. بیشتر انتقال ها، نیمه شفاف هستند، بنابراین بهتر است تا از یک پیراهن سفید بدون رنگ استفاده نمایید. اگر انتقال شما به عنوان مات برچسب خورده است یا برای پیراهن رنگی مناسب است، می توانید از هر رنگ پیراهنی که می خواهید استفاده کنید.

نحوه پرس حرارتی یک تی شرت - صنعت نساجی, صنعت پوشاک, دستگاه های نساجی, چاپ پارچه

  1. وجه رو به پایین انتقال را بر روی قسمت فوقانی تی شرت تنظیم نمایید. مطمئن شوید که کاغذ انتقال در مساحت پرس کننده، یعنی در لایه سیلیکون و لایه گرما قرار گرفته است.
  • اگر در حال پرس تکه گلدوزی شده هستید، آن را زیر جانب بالایی گلدوزی شده و جانب پایین قسمت چسبی تنظیم کنید.
  • اگر در حال پرس وینیل انتقال حرارت هستید، آن را بر روی جانب پایینی سطح مات و جانب بالایی سطح درخشان تنظیم نمایید.

نحوه پرس حرارتی یک تی شرت - صنعت نساجی, صنعت پوشاک, دستگاه های نساجی, چاپ پارچه

  1. انتقال را در صورت نیاز پوشش دهید. بعضی از انواع پرس های حرارتی، قبلا توسط یک لایه سیلیکونی محافظ، پوشش داده شده اند. اگر پرس حرارتی شما این لایه را ندارد یا اگر در حال پرس یک تکه گلدوزی شده یا وینیل انتقال حرارت هستید، به پهن کردن لایه نازک یک لباس بر روی قسمت فوقانی لباس و انتقال نیاز خواهید داشت. این کار از انتقال محافظت خواهد کرد. دستمال گردن، پارچه مخصوص تمیزکاری یا قشر نازکی از پارچه پنبه ای برای این کار بسیار مناسب عمل خواهند کرد.
چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن

نحوه پرس حرارتی یک تی شرت - صنعت نساجی, صنعت پوشاک, دستگاه های نساجی, چاپ پارچه

  1. بستن پرس. دسته را به سمت پایین بکشید. با بسته شدن قالب، پرس خاموش می شود. شما ممکن است به تنظیم فشار، به خصوص اگر در حال پرس کردن تکه یا قطعه گلدوزی شده باشید، نیاز خواهید داشت.

نحوه پرس حرارتی یک تی شرت - صنعت نساجی, صنعت پوشاک, دستگاه های نساجی, چاپ پارچه

  1. دکمه آغاز را فشار دهید. دسته پرس در اغلب اوقات در محل قفل می شود که این حالت به مدل خاصی که شما دارید، بستگی دارد. وقتی زمان سنج خاموش می شود، دکمه شروع را دوباره فشار دهید. این مسئله سبب متوقف کردن پرس و تنظیم مجدد زمان سنج خواهد شد.

نحوه پرس حرارتی یک تی شرت - صنعت نساجی, صنعت پوشاک, دستگاه های نساجی, چاپ پارچه

  1. دستگاه پرس را باز کنید و تی شرت را خارج نمایید. وقتی کاغذ هنوز داغ است، آن را از پارچه جدا کنید. اکنون تصویر باید بر روی تی شرت چاپ شده باشد.

نحوه پرس حرارتی یک تی شرت - صنعت نساجی, صنعت پوشاک, دستگاه های نساجی, چاپ پارچه

  1. در صورت نیاز، تی شرت را بیشتر پرس کنید. اگر به پرس طرح دیگری بر روی قسمت عقب تی شرت نیاز دارید، در ابتدا یک تکه از مقوای نازک را به درون تی شرت متصل نمایید. ارتفاع صفحه را تنظیم کنید تا فشار کمتری ایجاد شود، سپس تی شرت را دوباره پرس کنید. در این حالت مراقب باشید تا به تصویر نخست به طور اتفاقی دوباره گرما ندهید.

نکات

  • وقتی نمی خواهید تا از گیره قالب حرارتی باز و بسته نشده استفاده کنید، همیشه آن را رها نمایید. اگر قالب را رها کنید، لایه سیلیکونی در طول زمان فرسوده خواهد شد.
  • برای به دست آوردن انتقال هایی که دوام بیشتر و کیفیت بهتری دارند، به خصوص اگر پرس حرارتی تی شرت را برای امرار معاش انجام می دهید، از کاغذ انتقال حرارت با کیفیت و حرفه ای استفاده کنید.
  • اگر پرس حرارتی بسیار داغ شد و یا اگر چراغ خاموش نگردید، ترموستات خراب شده است. شما به سفارش یک ترموستات جدید از شرکت و جایگزین کردن آن نیاز خواهید داشت.
  • همه پرینترهای جوهری نسبت به پرینترهای لیزری، انتقال های با دوام بیشتر و با ثبات تری را ایجاد می نمایند.
  • اگر گیره قالب حرارتی ناهمتراز شود، مهره فوقانی شل می گردد و 4/3 صفحه پایینی از مسیر خود منحرف می شود. تا زمان متعادل شدن این گیره با لایه سیلیکونی، آن را بچرخانید. صفحه پایینی را محکم کنید و پیچ را ببندید.
  • شما برای انتقال طرح بر روی تی شرت، به جای پرس حرارتی می توانید از اتو نیز استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که درجه های حرارت نمی توانند سازگار باشند.
  • اگر سیلیکون از طریق گرما دچار انبساط شد، نگران باشید. این حالت طبیعی است.
  • اگر گیره قالب حرارتی دچار چرخش شد، نگران نباشید. این حالت طبیعی است.
  • اگر گیره قالب حرارتی، کثیف شد، آن را با استفاده از یک پاک کننده قوی و بدون سایش، تمیز کنید.
  • تی شرت را بدون انتقال به مدت 5 تا 10 ثانیه، پرس کنید. این حالت به صاف شدن تی شرت و عاری شدن آن از هر گونه رطوبت که ممکن است سبب تحریف تصویر شود، کمک خواهد کرد.

هشدارها

  • طرح انتقال داده شده حرارتی همیشه به دلیل لایه نازک کاغذ انتقال، کمی سفتی و شقی دارد.
  • هرگز در هنگام گرم شدن پرس حرارتی، آن را بدون مراقبت رها نکنید.
  • هرگز اجازه ندهید تا کابل و گیره قالب حرارتی با هم تماس داشته باشند.
  • از پرینت کردن صفحه انتقال از طریق پرینتر مختلفی که برای کار شما طراحی نشده است، خودداری کنید. استفاده از کاغذ انتقال جوهری در پرینتر لیزری به پرینتر آسیب خواهد زد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *