صفحه اصلی دانشـــنامه دفع آب و خاک توسط پارچه های عملکردی
1399/05/31

دفع آب و خاک توسط پارچه های عملکردی

The Performance Fabric that Repels Dirt and Water

وقتی صحبت از نوآوری حوزه نساجی به میان می آید، طبیعت به عنوان نقطه آغاز برای شرکت Schoeller Textil AG عمل می کند. این شرکت سوئیسی، فناوری ها و منسوجات بسیاری کاربردی را برای استفاده در لباس های ورزشی و اکتیو، پوشاک محافظتی مخصوص کار و کاربردهای فنی تولید می کند.
یکی از آخرین فناوری های این شرکت، ecorepel Bio بوده است. این فناوری با الهام گرفتن از کوتیکول های گیاهی که لایه بسیار نازک و مومی دفع کننده آب دارند و برگ ها و ساقه ها را در بر می گیرند، توانسته است تا یک پوشش قابل تنفس برای منسوجاتی که آب و خاک را دفع می کنند، تولید نماید.
این شرکت با الهام گرفتن از پرهای اردک، فناوری Schoeller’s ecorepel را ایجاد نموده است. پوشش های به وجود آمده از طریق این فناوری کاملا از محصولات اولیه تجدیدپذیر مشتق می شوند و عاری از PFC هستند، هر چند که قابلیت شستشو نیز دارند.

دفع آب و خاک توسط پارچه های عملکردی - نوآوری پایدار, محیط زیست, فناوری تولید, صنعت نساجی, دانش تولید

هر دو فناوری تنها در پارچه های شرکت شولر (Schoeller) موجود هستند که انتخاب های گسترده ای از لباس های بیرونی، مجموعه های سبک زندگی، کاربردهای موتورسواری و نظامی را فراهم می کنند. مجموعه Cosmopolitan برای لباس های ورزشی در سال 2017 ارائه شده است که پارچه های بادوام، بسیار سبک و متناسب با فصول را در بافت های معاصر و رنگ های کلاسیک فراهم می آورد.
لباس کار چرخشی (Circular workwear)، حوزه دیگری از نوآوری است. این آخرین مجموعه الهام بخش شرکت Schoeller، 100 درصد از پلی استر ساخته شده است، اما ظاهر و حسی از مخلوط های پلی استر/ پنبه که معمولا در این بخش مورد استفاده قرار می گیرند را تداعی می کند. با این حال این مخلوط ها برخلاف پارچه چرخشی شولر به سختی بازیافت می شوند؛ چون 60 درصد از پارچه های Schoeller از بطری های PET قابل بازیافت نشأت می گیرند و می توانند در انتهای مصرف پوشاک به طور کامل به PET ریز و الیاف استیپل بازیافت شوند.

نسل بعدی جوهرهای چاپ نساجی

دفع آب و خاک توسط پارچه های عملکردی - نوآوری پایدار, محیط زیست, فناوری تولید, صنعت نساجی, دانش تولید

شرکت شولر، پایداری را در رأس فعالیت های خود قرار داده است. این شرکت از دهه 1990 میلادی به شدت در تولیدات اکولوژیکی مشارکت داشته و توانسته تا جوایز زیادی برای نوآوری پایدار به دست آورد. این شرکت به عنوان مؤسس و شریک سیستم bluesign نیز شناخته می شود. این سیستم به عنوان معیاری برای مطمئن شدن از حذف مواد مضر برای محیط زیست از کل فرآیند تولید عمل می کند. شرکت Schoeller هر ساله بر روی ماشین آلات جدید سرمایه گذاری زیادی انجام می دهد تا استفاده از انرژی و کاهش انتشار کربن را تا حد ممکن مؤثر نماید.
این شرکت از سال 1868، یعنی زمانیکه رودولف شولر (Rudolph Schoeller) اولین کارخانه نخ ریسی را در سوئیس راه اندازی کرد، با همکاری با شرکت های تابعه در ایالات متحده، هنگ کنگ، کره، هند، ترکیه و ژاپن به شدت گسترش پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *