صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز چرا پارچه ویسکوز آینده صنعت مد است؟
1401/02/05

چرا پارچه ویسکوز آینده صنعت مد است؟

درک روزافزونی در سرتاسر جهان وجود دارد که صنعت مد سریع هزینه زیست محیطی هنگفتی را به همراه دارد و لباس‌ها تنها برای پوشیدن چند بار قبل از دور انداختن، طراحی شده‌اند.

اگر چیزی تغییر نکند، تا سال 2030 در مسیر دور ریختن بیش از 134 میلیون تن منسوجات در سال هستیم. بیشتر این زباله‌های مد زیست تخریب‌پذیر نیستند و محبوب‌ترین پارچه‌ها مانند نایلون، پلی‌استر و اکریلیک، همگی از پلاستیک هستند و برای قرن‌ها در محل‌های دفن زباله باقی می‌مانند.

مصرف‌کنندگان به‌طور فزاینده‌ای خواستار گزینه‌های پایدارتر هستند، و برندها برای پاسخ به این تقاضا عجله زیادی دارند.

این بدان معناست که تمرکز فزاینده‌ای بر این است که مواد اولیه از کجا می‌آیند، لباس‌ها چگونه تولید می‌شوند و در پایان عمر مفیدشان چه اتفاقی برای آنها می‌افتد. پارچه های مبتنی بر طبیعت، مانند ریون ویسکوز، جایگاه مشخصی در صنعت مد آینده و پایدار دارند.

ریون ویسکوز با تاییدیه APR از درختانی که در مزارع با مدیریت پایدار رشد می‌کنند تولید می‌شود که به طور مستقل و عمدتاً از طریق سازمان بین‌المللی PEFC تأیید شده‌اند. این بدان معناست که مواد خام با کمترین تأثیر بر محیط زیست تولید می شوند و به عنوان بخشی از دستور کار APR2030 (گروه چشم انداز توسعه پایدار اپریل)، انتشار کربن را در هر تن تولید ویسکوز به نصف کاهش می دهیم.

هوش مصنوعی در بازرسی پارچه

کاهش و بازیافت

الیاف طبیعی این مزیت را دارند که زیست تخریب پذیر هستند، به این معنی که وقتی دور ریخته می شوند به طور طبیعی در خاک تجزیه می شوند. به عنوان مثال، ویسکوز APR که به طور طبیعی در خاک و آب تجزیه می شود. این تا حدودی به کاهش حجم فزاینده زباله های مد رها شده در محل های دفن زباله کمک می کند.

کاهش تأثیر زباله های مد در محل های دفن زباله مهم است، اما راز موفقیت این است که در وهله اول از افزایش حجم این ضایعات جلوگیری شود، که این هم از طریق بازیافت پارچه های دور ریخته شده در فرآیند تولید، و همچنین لباس های استفاده شده محقق می گردد.

این امر سخت تر از آن چیزی است که ممکن است به نظر برسد. پارچه‌هایی که با مواد دیگر ترکیب می‌شوند، همچنین زیپ‌ها و دکمه‌ها باید جدا شوند، و رنگ‌ها باید استخراج گردند و این در حالی است که بسیاری از فناوری های لازم برای انجام این کار در مراحل ابتدایی خود باقی مانده اند.

گروه چشم انداز توسعه پایدار اپریل متعهد شده است تا سال 2030 از 20٪ محتوای منسوجات بازیافتی در تولید الیاف اصلی ویسکوز (VSF) استفاده کند که این امر با سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری، برای شروع این حرکت محقق خواهد شد.

نسل بعدی جوهرهای چاپ نساجی

خوب برای جامعه

یک صنعت مد پایدارتر باید روش تولید مواد خام، پارچه و خود لباس را نیز در نظر بگیرد. علاوه بر ایجاد شغل در فرایند تولید، APR همچنین قصد دارد تأثیر مثبتی بر منطقه ای که در آن فعالیت می کند داشته باشد. برای مثال، با تولیدکنندگان پارچه‌های باتیک سنتی در ریاو – اندونزی شریک شده‌ تا به آنها کمک کند از ویسکوز پایدار و رنگ‌های طبیعی در کار خود استفاده کنند و به عنوان بخشی از تعهد APR2030 تلاش خواهد شد تا به ریشه کنی فقر شدید در شعاع 50 کیلومتری منطقه فعالیت خود کمک شود.

این صنعت هنوز راه زیادی برای تحقق بخشیدن به وعده مد پایدار دارد، اما واضح است که پارچه ویسکوز نقش مهمی در آینده صنعت مد خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *