صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز لباس محافظ کاهنده تنش گرمایی
1400/03/29

لباس محافظ کاهنده تنش گرمایی

Protective clothing reduces heat stress

آزمایش مقاومت حرارتی نشان داده که پارچه به کار رفته در ساخت لباس محافظ Livmoa 3000 (یک لباس محافظ شخصی یک بار مصرف قابل تنفس بوده و توسط شرکت ژاپنی Toray Industries ساخته می شود) می تواند باعث کاهش تنش گرمایی شود.
لباس های محافظ معمولاً چنین تنشی را افزایش می دهند؛ زیرا مانند سپری از بدن در برابر محیط اطراف خود محافظت می کنند و مانع از انتشار گرمای بدن می شوند. در محیط های گرم که ریسک گرمازدگی در آنها زیاد است، دفع گرمای بدن به دلیل اختلاف دما با محیط اطراف دشوار است؛ از این رو تعریق به وسیله اصلی خنک کننده بدن انسان تبدیل می شود.
آزمایش مقاومت حرارتی تبخیری، سهولت تبخیر عرق و تاثیر آن بر تنش گرمایی را بررسی می کند.
طی آزمایشی که تحت نظر استادیار دانشکده علوم نساجی دانشگاه Shinshu، یعنی تومونوری ساکوی (Tomonori Sakoi) انجام شد؛ مشخص گردید که شاخص WGBT (معیاری برای بررسی تنش گرمایی است)، مقدار صحیح صفر درجه را برای لباس Livmoa 3000 نشان می دهد. این مقدار شبیه مقدار این شاخص برای لباس های معمولی و پارچه Toray  است که در هنگام کار تنش گرمایی را بیشتر از لباس های محافظ همه کاره کاهش می دهند. در ضمن این پارچه در مقابل هوا نفوذپذیرتر از اقلامی است که از نظر قابلیت حفاظت در برابر گرد و خاک با این پارچه برابرند؛ به علاوه این پارچه به گونه ای است که در هنگام حرکت فرد در حین کار، هوا در داخل لباس به جریان می افتد و از این حیث هم بهتر از همتایان خود عمل می کند.
از این رو، این شرکت معتقد است که این لباس می تواند به محافظت از فرد در برابر گرمازدگی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *