صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز شلواری با کیسه های هوا جهت محافظت از موتورسواران هنگام تصادف
1400/01/14

شلواری با کیسه های هوا جهت محافظت از موتورسواران هنگام تصادف

Airbag Jeans

برای محافظت بیشتر در هنگام تصادف با موتورسیکلت چندین شرکت در حال توسعه فناوری کیسه هوا برای موتورسیکلت ها هستند از جمله یک شلوار جین بادی که برای محافظت از پاهای موتورسوار طراحی شده است.
محاصره راننده یا مسافر در اتومبیل در کیسه های هوا که باعث نجات جان افراد می شود نسبتاً آسان است. آنها در درها، سقف ها و داشبورد خودرو جاسازی شده اند که مکان های زیادی را برای پنهان کردن دستگاه های کیسه هوا فراهم می کنند. برای موتورسیکلت ها جاسازی دستگاه های ایمنی بسیار سخت تر است. سال ها پیش هوندا موتوری با ایربگ تولید کرد که در بالای باک موتور قرار داشت و در اثر تصادف قفسه سینه موتور سوار را حفظ می کرد اما در واقع فقط برای تصادف از رو در رو مفید بود.
یک جایگزین مطمئن تر کیسه هوا برای موتورسواران ، کاپشن هایی است که در حین تصادف در اطراف یک موتورسوار باد می کنند و از بدن آنها کاملاً محافظت می کنند فارغ از اینکه از چه جهتی تصادف کنند. اولین طراحی ها به اتصال فیزیکی موتورسیکلت احتیاج داشت تا سنسورهای موجود در موتور بتوانند به ژاکت بگویند چه موقع باد شوند اما بعدا سیستم های کاملاً مستقل ساخته شده اند و از سنسورهای حرکت و ضربه خود استفاده می کنند تا دقیقاً بدانند چه موقع باد شوند بدون اینکه مهم باشد موتورسوار چه نوع موتوری سوار می شود. تنها مشکل این است که کاپشن های بادی برای محافظت از پاهای موتوسوار کاری نمی کنند.
با توجه به اینکه پاهای یک موتورسوار ، اولین قسمت از بدن آنها است که در هنگام تصادف با زمین برخورد می کند (مشکلی که با اضافه شدن وزن موتورسیکلت هنگام سقوط بیشتر هم می شود) به نظر می رسد شلوار جینی با کیسه هوا محصولی است که احتمالاً باید چند روز پس از برخورد اولین موتورسیکلت ها به جاده اختراع می شد. اما آنها فقط در حال حاضر توسط شرکتی به نام Airbag Inside Sweden AB در حال تولید هستند که با نام تجاری MO’CYCLE لباس ایمنی تقویت شده ای را برای موتورسواران تولید می کنند.
این شرکت یک نمونه اولیه کاربردی را طراحی کرده است که از کیسه های هوای پنهان شده در زیر یک شلوار جین استفاده می کند. وقتی خالی هستند کیسه ها به سختی قابل مشاهده هستند و احتمالاً مانع از حرکت موتورسوار نمی شوند ، اما در یک حادثه ، آنها در کسری از ثانیه باد می شوند به گونه ای که شلوار از هم باز می شود تا جایی برای فضای باد شده سریع خود ایجاد کند. نمونه اولیه در حال حاضر با استفاده از سنسورهای دستی فعال می شود اما Airbag Inside Sweden AB با محققان دانشگاه اوپسالا سوئد در حال تحقیق هستند تا در نهایت از حسگرهای داخلی استفاده کنند تا به شلوار هوشمند این امکان را بدهند تا بداند چه زمانی باید باد شود.
این شرکت در نهایت قصد دارد شلوار جین ایربگ دار خود را از طریق یک سیستم تأمین مالی جهت سرمایه گذاری معرفی کند ، اما تا آن زمان سوالات زیادی در مورد نحوه طراحی آنها در عمل وجود دارد.
آیا مانند کیسه های هوایی است که در وسایل نقلیه استفاده می شود؟
آیا یکبار مصرف است و نیاز به تعویض کیسه ها بعد از هر حادثه است یا کاربران می توانند با فرض زنده ماندن کیسه هوا تحت فشار کوچک را تعویض کنند؟
آیا شلوار در طول زمان نیز از بین می رود یا اینکه دارای کیسه های هوایی هستند که به راحتی از بین نمی روند تا بتوان همواره از آن ها استفاده کرد؟
این شلوار اگرچه ایده خوبی برای موتورسواران به نظر می رسد ، اما این موارد برای افراد مسنی که حتی در اثر سقوط های جزئی در معرض آسیب جدی هستند نیز می توانند به همان اندازه مفید باشد. ما قبلاً کمربندهایی با کیسه هوا را دیده ایم اما به نظر می رسد شلوارهای بادی یک راه حل ایمن تر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *