صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز توسعه لباس خواب هوشمند
1399/01/10

توسعه لباس خواب هوشمند

Developing Smart Pyjamas for an Ageing Population

به لطف بنیانگذار و مدیر عامل شرکت زنوما، یعنی ایچیرو امیموری، اکنون پوشیدنی های هوشمند در یک روند رو به رشد سریع، راه خود را به پیژامه ها نیز باز کرده اند. ما با او ملاقات کردیم تا بیشتر در این مورد اطلاعات کسب کنیم.

توسعه لباس خواب هوشمند - لباس هوشمند, دانش نساجی, تکنولوژی نساجی, پارچه هوشمند


تصور کنید که این توانایی را دارید که اطلاعات پزشکی خود را بدون هیچ دستگاه خارجی پیگیری نمایید. این همان چیزی است که دانشگاه توکیو اسپین آف شرکت زنوما از طریق فن آوری لباس هوشمند خود به نام پوست الکترونیکی به آن دست یافته  است. این دستگاه که قادر به جمع آوری و ترکیب داده های بهداشتی و درمانی بدون استفاده از هر گونه پوشیدنی است، لباس های عادی شما را با سنسورهای تمام وقت و در تمام بدن ترکیب می نماید تا تمام اطلاعات را بدون محدودیت دریافت کند. بنیانگذار این شرکت، ایچیرو آمیموری توضیح می دهد: زنوما به معنای رابط انسان – ماشین است، نامی که از” زنو “به معنای خارجی یا عجیب، و” ما ” که نماد انسان و ماشین است، ریشه می گیرد.

توسعه لباس خواب هوشمند - لباس هوشمند, دانش نساجی, تکنولوژی نساجی, پارچه هوشمند


ایچیرو پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه توکیو در سال ۱۹۹۴، کار خود را در فوجی فیلم آغاز کرد و به مدت ۱۸ سال به عنوان محقق کار کرد. ایده زنوما پس از ترک آنجا برای شروع کار به عنوان مشاور مستقل در حین تحصیل برای درس دکترا شروع شد. زنوما به جای جستجوی یک مشکل اجتماعی و سپس تلاش برای حل آن، از تمایل به ارزشیابی جامعه با عملی کردن فن آوری جدید متولد شد. او توضیح می دهد: من به دنبال حل مسئله نبودم، بلکه به دنبال ریشه یابی بودم. من می خواستم از فن آوری های پیشرفته ای استفاده کنم که به نوبه خود مشکلات اجتماعی را حل کند.

توسعه لباس خواب هوشمند - لباس هوشمند, دانش نساجی, تکنولوژی نساجی, پارچه هوشمند


در حالی که ایجاد یک فعالیت معمولاً با چالش های مهمی همراه است، این یک حرکت آرام برای ایچیرو بود، کسی که اعتراف می کند در شرایط خود بسیار خوش شانس بود. او به عنوان یک محقق دانشگاهی، زمان کافی برای آماده شدن جهت راه اندازی شرکتش را داشت که از برخی از جدیدترین فن آوری های دانشگاهی خود استفاده کرد. ایچیرو متوجه یک شکاف در بازار برای تکنولوژی های پوشیدنی شده بود و عنوان کرد که اگرچه ساعت های هوشمند مانند فیت بیت و Apple Watch  بر بازار تسلط دارند، اما با اشکالات اساسی مواجه هستند: با اینکه آن ها می توانند داده های مراقبت های بهداشتی روزانه یک فرد را جمع آوری کنند، اما هیچ راهی برای اجرای تحلیل داده های بزرگ ندارند. ایچیرو از راه دیگری، یعنی ادغام فناوری پوشیدنی در لباس ها استفاده کرد. او خود را جای مشتریانش قرار داد و گفت: “من به عنوان آخرین کسی که تکنولوژی پوشیدنی را خواهد پوشید، فکر کردم که آیا لباس های معمولی برای مردم بهتر است که به اینترنت متصل شوند؟” در این حالت زنوما متولد شد. این شرکت که در سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرد، اکنون به تیمی متشکل از ۳۹ نفر از طراحان و دانشمندان رسیده که مهندسان مختلف نرم افزار، سخت افزار و فرآیند را در خود جای داده است.
اگرچه زنوما دارای چندین خط تولید است، اما به تازگی با پیژامه هوشمند، ” پوست الکترونیکی مناسب برای راحتی و خواب” که افراد مسن را هدف قرار می دهد، ظاهر شده  است. ژاپن با مشکل پیر شدن جمعیت مواجه است و با این مشکل تقاضای بیشتری نسبت به همیشه برای مراقبت از سالمندان وجود دارد. ایچیرو توضیح می دهد: ” افراد مشخصی وجود دارند که واقعا می خواهند از سالمندان خود مراقبت کنند.” پیژامه هوشمند شامل لباس های راحتی (‏برای روز)‏ و لباس خواب (‏برای شب)‏ است که می تواند برای نظارت بر حرکات در تمام اوقات مورد استفاده قرار گیرد. یک ویژگی متمایز از خط لغزش روزانه این لباس ها، عملکرد تشخیص سقوط است که نه تنها می تواند بین حرکت و سقوط، افتادن به جلو، لیز خوردن و یا افتادن به عقب، بلکه ممکن است بین آسیب های شدید سر نیز تمایز قائل شود. پس از ردیابی و تحلیل تأثیر بر روی زمین، سیگنالی به سرپرستان فرستاده می شود تا وضعیت را به آن ها اطلاع دهند. در زمان خواب، زنوما ویژگی هایی مانند کنترل ضربان قلب، تنفس و درجه  حرارت و همچنین آنالیز چرخه خواب را بررسی می کند. لباس آن ها همچنین می تواند با یک ابزار خانگی هوشمند جفت شود و برای کنترل دمای اتاق متناسب با نیازهای کاربر مورد استفاده قرار گیرد.

توسعه لباس خواب هوشمند - لباس هوشمند, دانش نساجی, تکنولوژی نساجی, پارچه هوشمند


ایچیرو پس از انجام آزمایش هایی با بیماران مبتلا به زوال عقل در آلمان، متوجه شد که افراد مسن اغلب نسبت به تکنولوژی های پوشیدنی محتاط هستند. محصولات زنوما این مقاومت را دور می زند و تاکید زیادی بر راحتی دارند و اطمینان حاصل می کنند که طرح های لباس های هوشمند آن ها با حسگرهایی که با حرکات کاربر تداخل ندارند، مجهز شده اند. به این ترتیب، نظارت بر ضربان قلب تنها می تواند در طول شب انجام شود. ایچیرو توضیح می دهد: ” ما معمولا در طی خواب بسیار آرام می مانیم تا بتوانیم ضربان قلب را شناسایی و کنترل کنیم.” او اذعان می کند که داده ها ممکن است خطاهای کوچکی داشته باشند، اما تاکید می کند که هدف اصلی آن ها تامین راحتی است ” از یک نظر، هدف ما واقعا درمان پزشکی نیست، بلکه نظارت و مراقبت از افراد مسن است. بنابراین سطح راحتی بسیار مهم تر از میزان دقت است.
زنوما در نظر دارد تا خط پیژامه هوشمند خود را با همکاری برند تحقیقات شهری مد ژاپن راه اندازی کند و آن ها را به قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار آمریکا بفروشد. طرح هایی برای کار با برند های دیگر مد برای ایجاد خط خواب و استراحت در سراسر جهان در دست است. ایچیرو با حرکت و پشتکار مداوم امیدوار است تا تحلیل داده های بزرگ بهداشتی را اجرا کند و آنها را با داده های شخصی از صفحه الکترونیکی اش برای راه حل های بهینه ترکیب نماید. او پیش بینی می کند که در آینده، کلمات” تکنولوژی پوشیدنی ” از بین خواهند رفت، زیرا وقتی سنسورها به طور طبیعی در لباس تعبیه شوند، نیازی به ذکر کارکردها نیست. ما فقط لباس پوشیده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *