صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز تفاوت منسوجات الکترونیکی و منسوجات هوشمند در چیست؟
1398/10/27

تفاوت منسوجات الکترونیکی و منسوجات هوشمند در چیست؟

E-Textiles vs Smart Textiles

صنعت نساجی الکترونیکی با جهشی رو به رشد همراه است، اما هنوز هم سردرگمی زیادی در مورد برخی از رایج ترین اصطلاحات وجود دارد. برای داشتن مجموعه ای از نام های استاندارد صنعتی، ممکن است مردم با عباراتی مانند “منسوجات الکترونیکی” ، “منسوجات هوشمند” و “پارچه های هوشمند” دچار اشتباه شوند.
در اینجا به لطف معرفی این فناوری ها ،  بررسی می کنیم که چگونه لباس و محاسبات در حال تکامل است.

منسوجات الکترونیکی چیست؟

امروزه در جهان چندین تعریف برای “نساجی الکترونیکی” وجود دارد. این اصطلاحات عبارتند از “نساجی الکترونیکی” یا “منسوجات الکترونیکی یکپارچه”.

  • منسوجات الکترونیکی پارچه ها و الیاف سنتی را با الکترونیک ترکیب می کنند.
  • منسوجات الکترونیکی انتقال داده ها از جمله داده های حسگر گرما ، نور ، حرکت و سایر شرایط محلی را امکان پذیر می سازند.
  • منسوجات یکپارچه الکترونیکی در درجه اول برای ابزارهای پوشیدنی طراحی شده اند ، اما بسیاری از کاربردهای دیگر نیز برای آن ها وجود دارد.
  • تعاریف دیگری نیز وجود دارد که از زاویه ای متفاوت به آن نگاه می کنند: نساجی الکترونیکی رشته های الکترونیکی است که به طور خاص برای ادغام با یک محصول نساجی مشخص طراحی شده است.

ابزارهای پوشیدنی مدت هاست که رویای متخصصین فناوری بوده است. ابزار الکترونیکی با استفاده از برنامه های کاربردی برای دستگاه های مراقبت های بهداشتی ، طراحی داخلی ، فضای داخلی خودرو ، آگهی های تبلیغاتی و علائم تجاری و پوشاک بسیار پرکاربرد است.

دو نوع اصلی منسوجات الکترونیکی وجود دارد:

  • منسوجات الکترونیکی جاسازی شده که قطعات الکترونیکی با اجزای پارچه بافته می شود. این نوع محصولات بیشتر شبیه یک محصول نساجی است تا یک محصول الکترونیکی.
  • پارچه های چند لایه الکترونیکی که بر روی یک ماده غیر نساجی قرار گرفته و سپس به سطح یک پارچه وصل شده و یا دوخته می شوند. این نوع محصولات ممکن است بیشتر از این که شبیه یک محصول نساجی باشند شبیه به یک محصول الکترونیکی باشد.

منسوجات هوشمند چیست؟

تعاریف ASTM International باعث تمایزی ظریف بین “نساجی الکترونیکی” و “نساجی هوشمند” می شود. از 29 ژوئیه 2019 ، ASTM پارچه یا پارچه هوشمند را به عنوان پارچه ای تعریف می کند که به محرک های خارجی (گرما ، مواد شیمیایی ، مغناطیس یا محرک های مکانیکی) واکنش نشان می دهد اما لزوماً یک جزء الکترونیکی ندارد.
یک نمونه از پارچه های هوشمند که تعریف “نساجی الکترونیکی” را برآورده نمی کند پارچه ترموکرومی است. ترموکرومی پارچه ای است که رنگ خود را مطابق دما تغییر می دهد. یک پارچه هوشمند ساخته شده از مواد مناسب حتی می تواند ساختار آن را تغییر داده و جریان هوا را تنظیم کند تا از پوشیدن راحت لباس در هنگام حرکت و  در شرایط مختلف ، راحت باشد.
تفاوت منسوجات الکترونیکی و منسوجات هوشمند در چیست؟ - منسوجات هوشمند, منسوجات فنی, منسوجات الکترونیکی, لباس هوشمند, تکنولوژی نساجی, پارچه هوشمند, ابزار پوشیدنی

الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی

اهداف منسوجات الکترونیکی و منسوجات هوشمند چیست؟

هدف نهایی منسوجات الکترونیکی و منسوجات هوشمند ایجاد کلاسهای کاملاً جدیدی از محصولات است که می تواند اطلاعات ، داده های حمل و نقل را از طریق ارتباط با کاربر ، پوشاک یا عوامل خارجی را جمع کند.
برخلاف اشکال شناخته شده تر فناوری پوشیدنی ، منسوجات الکترونیکی و منسوجات هوشمند نیازی به PCB یا سایر قطعات سخت افزاری دست و پا گیر ندارند بلکه سنسورها و مدارها مستقیماً در پوشاک ادغام می شوند.
یک لیست کوتاه از برخی منسوجات الکترونیکی و منسوجات هوشمند که می توانند تأثیری انقلابی در لباس و سایر بازارها داشته باشند محصولاتی هستند مانند:

  • منسوجات الکترونیکی: پیراهنی که در هنگام ورزش و ضربان قلب معمولی اندازه گیری ضربان قلب کاربر را انجام می دهد و با برنامه تلفن هوشمند جفت می شود.
  • منسوجات الکترونیکی: دستگاههای پزشکی پوشیدنی کوچک ، سبک و شیک که اکسیژن خون یا سایر معیارهای سلامتی برای تشخیص مشکل را مانیتور و هشدارها را به صورت خودکار به تیم پزشکی ارسال می کنند.
  • منسوجات الکترونیکی: لباسی که نکات مربوط به فرم مناسب بدن هنگام ورزش را بر اساس سرعت کاربر ، وضعیت و میزان فشار کاربر ارائه می دهد.
  • منسوجات الکترونیکی: کوله پشتی برای کودکان که موقعیت مکانی و سایر قابلیت های مکان را برای اهداف ایمنی در پارچه گنجانیده است.
  • منسوجات هوشمند: لباس و لوازم جانبی که تغییر رنگ می دهند و یا الگوهای آنها بر اساس شرایط لباس پوشیدن ، دمای بیرون یا فصول تغییر می کند.
  • منسوجات هوشمند: یک کاپشن زمستانی با یک عنصر گرمایش که در قسمت داخلی آن جاسازی می شود.

این ها نمونه های کوچکی هستند که نحوه کار منسوجات الکترونیکی را در مقابل پارچه ها و الیاف هوشمند نشان می دهد.
منسوجات الکترونیکی ویژگی های “هوشمند” را  ارائه می دهند اما از اتصال با تلفن هوشمند یا تبلت برای “قرض گرفتن” قدرت محاسباتی خود استفاده می کنند. در عین حال ، یک پارچه هوشمند ، چنین اطلاعاتی را ندارد. آن ها عملکردی واکنشی و منفعل دارند و یا تنها قابلیت فعال یا غیرفعال کردن عملکرد را در اختیار کاربر قرار می دهند.
کت و کاپشن شما با قابلیت گرم شدن یکپارچه نیازی به اتصال تلفن هوشمند شما ندارد. با این حال ، پیراهن های عملکردی شما که اطلاعاتی در مورد هیدراتاسیون و میزان اکسیژن خون را در اختیار شما قرار می دهد ، نیاز دارد که با یک دستگاه دوم جفت شود تا داده های جمع آوری شده را مشاهده کرده و  بر اساس آن عمل کنید.

محافظ پارچه Polygiene ShedGuard و بهبود مقاومت پارچه در برابر سایش در حین شستشو

مزایای مختلفی برای هر دو نوع منسوجات الکترونیکی وجود دارد:

  • منسوجات الکترونیکی باعث می شوند سنسورها و رایانه ها انعطاف پذیر ، سبک ، پوشیدنی راحت و حتی شیک باشند.
  • رشته های الکترونیکی می تواند عمدتاً نامرئی باشد و میزان حساسیت را در اختیار کاربر قرار دهد.
  • کاربر نیازی به نگرانی در مورد مدیریت کابل ها یا سیمها ندارد و بیشتر مدارهای تعبیه شده در پارچه تقریباً ضخامت یک قطعه کاغذ استاندارد را دارند.
  • تکنولوژی جدید پارچه ها بر روی این متمرکز هستند تا در برابر خرد شدن و آسیب دیدگی در برابر ضربه مقاومت کنند و مدارهای جاسازی شده دارای انعطاف پذیری و دوام بیشتری باشند.

مرزهای جدید در پوشاک الکترونیکی

در حال حاضر محصولات نساجی الکترونیکی و هوشمند زیادی در بازار وجود دارد اما هنوز هم یک بازار جدید است که به کشف فناوری های جدید می پردازد.
احتمالاً قبل از اینکه منسوجاتی با ظاهری جدید و هوشمند بسازیم، روشهای الکترونیکی جدید نیز وجود خواهد داشت و فناوری های جدیدی برای شکل دادن به عملکردهای مفید از لباس هایمان، از جمله نظارت بر ویتامینهای موجود در بدن. پس از آن ، دنیای تجهیزات مراقبت های بهداشتی تعبیه شده در پوشاک شکل خواهد گرفت که پتانسیل های زیادی در این زمینه وجود دارد و سرمایه گذاری های کلانی در آن صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *