صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت 100 نکته کاربردی جهت نگهداری و مراقبت از انواع پارچه و پوشاک
1401/01/27

100 نکته کاربردی جهت نگهداری و مراقبت از انواع پارچه و پوشاک

A Guide for Maintaining and Caring of Fabrics

وقتی صحبت از خانه داری به میان می آید؛ به نظر می رسد اکثر افراد مثل مادرهایشان یک سری ترفندهای از آب و گل درآمده را بلدند که حاضرند حتی به آنها سوگند هم بخورند (خصوصاً در زمینه مراقبت از لباس). برخی از این نکته ها مفیدند؛ اما برخی هم زیاد کاربردی ندارند. به هر حال ما در این مقاله سعی کرده ایم تا 100 نکته مراقبتی برای تمام اقلام کمد لباس، از پوشاک پنبه ای گرفته تا جین را ذکر کنیم. پس در این مقاله با ما همراه باشید.

نکات لازم جهت نگهداری از پارچه ابریشم

1. با وجود اینکه خشک شویی برای لباس های ابریشمی مناسب تر است؛ اما بهتر است آنها را با دست بشویید تا فرم خود را حفظ کنند.

2. ابریشم را باید با آب خنک یا ولرم بشویید و از مواد شوینده ملایم مانند وولیت (Woolite)، صابون شیری یا شامپوی محلول در آب برای شستن آنها استفاده کنید.

3. الیاف ابریشمی مانند اکثر الیاف طبیعی دیگر، تحمل تغییرات دما را ندارند؛ بنابراین یا با آب سرد و یا با آب گرم آنها را بشویید و دمای آب را تغییر ندهید.

4. هرگز لباس ابریشمی را برای خشک کردن نچلانید. در عوض آن را با یک حوله پیچیده و حوله را فشار دهید تا آب آن خارج شود.

5. اقلامی که دارای برچسب «ابریشم قابل شستشو» هستند (لباس زیر، زیرپیراهن رکابی و غیره) را در داخل یک کیسه توری قرار داده و سپس آن را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید؛ دور ماشین لباسشویی را نیز بر روی دور پایین تنظیم کنید. سپس لباس ها را بر روی چوب رختی بالشتک دار آویزان کنید تا خشک شوند.

6. برای جلوگیری از کمرنگ شدن لباس ابریشمی و حفظ حالت آن در شرایط مناسب؛ به ازای هر 2 لیتر آب، سه قاشق غذاخوری سرکه سفید به محلول شستشو اضافه نمایید.

7. لباس ابریشمی باید در حالیکه هنوز مرطوب است اتو شود. اتو را بر روی درجه حرارت پایین قرار دهید و هرگز از حالت بخار آن برای اتو کردن لباس ابریشمی استفاده نکنید؛ چرا که بخار باعث لکه دار شدن لباس می شود.

8. لباس های ابریشمی را در مکان تاریک و خشک نگهداری کنید و هرگز آنها را داخل کیسه های پلاستیکی قرار ندهید؛ چون پارچه های ابریشمی نیاز به تنفس دارند.

نحوه مراقبت از پارچه جین

9. علاقه مندان به لباس های جین می دانند که جین خام (یک پارچه فوق العاده شق و رق که شسته و کمرنگ نشده و عملیات های دیگر بر روی آن صورت نگرفته است) شش ماه طول می کشد تا نرم شود؛ از این رو تا آن زمان نیاز به شستشو ندارد، اما چرا؟ لباس جین شکل بدن ما را به خود می گیرد و وقتی آن را می شوییم شکل خود را از دست می دهد.

10. با این حال امروزه اکثر لباس های جین تحت عمل آوری قرار می گیرند (قبل از شستشو برای اینکه ظاهری رنگ پریده پیدا کنند) و نیازی به نرم شدن آنها نیست. این گونه لباس های جین را می توانید همیشه بشویید؛ اما بهتر است تنها زمانیکه لکه دار شده یا شکم داده اند، شسته شوند.

11. برای از بین بردن بوی لباس های جین می توانید آنها را قبل از دوش گرفتن در حمام آویزان کرده (در فواصل بین شستشو، رطوبت بخار باعث می شود این گونه لباس ها شرایط مطلوب خود را حفظ کنند) و یا می توانید آنها را به مدت 2 روز در یک کیسه پلاستیکی منجمد نمایید.

12. در هنگام شستن لباس های جین با ماشین لباسشویی، آن را بر روی دور مخصوص لباس های ظریف و آب سرد تنظیم کنید، و یا با دست توسط نرم کننده های ملایم بشویید (اگر واقعاً می خواهید لباس جین تان به سرعت کمرنگ شود؛ می توانید یک بار آن را با لباس گرم بشویید).

13. در حین شستشوی لباس و در هنگام آبکشی نهایی، نصف فنجان سرکه سفید تقطیری را به ماشین لباسشویی اضافه کنید تا شلوار جین تیره رنگ خود را حفظ کند.

14. سعی کنید لباس جین را با ماشین خشکشویی خشک نکنید. اگر مجبورید دما را به کمترین میزان ممکن کاهش دهید و قبل از اینکه لباستان کاملاً خشک شود آن را از ماشین خشکشویی خارج نمایید. سپس آن را صاف روی یک سطح افقی پهن کرده و به صورت وارونه آویزان کنید تا کاملاً خشک شود.

15. شلوار جین را مانند یک حرفه ای تا کنید: شلوار جین تان را روی یک سطح صاف گذاشته و آن را تا نصفه از چپ به راست تا بزنید. ساق های شلوار را روی هم گذاشته و از وسط تا کنید تا دمپای شلوار هم ردیف کمربند شلوار قرار بگیرد؛ سپس یک بار دیگر شلوار را تا نصفه تا کنید.

16. لباس جین باید نفس بکشد؛ بنابراین باید مطمئن شوید که لباس های جین تا شده به صورت تنگ در کنار هم قرار نگیرند. در ضمن بهتر است کاپشن ها و جلیقه های جین را داخل یک کمد لباس شلوغ نگذارید.

نحوه نگهداری از پارچه ترمه (کشمیری)

17. با وجود آنکه معمولاً روی برچسب های لباس های ترمه دستورالعمل شستشوی آنها نوشته می شود؛ اما بهتر است اینگونه لباس ها به وسیله دست و آب سرد، و با شامپو بچه یا وولیت شسته شوند (تنها حدود دو بار در هر فصل) تا لباس نرمی خود را حفظ کرده و مواد شیمیایی به آنها آسیب نرسانند.

18. هرگز ژاکت ترمه خود را از شانه هایش آویزان نکنید؛ چرا که این کار باعث کش آمدن آن می شود. در واقع باید هنگام برداشتن لباس ترمه خیس خود، آن را به صورت قلنبه از آب دربیاورید.

19. برای خشک کردن لباس های ترمه، آن را در یک صافی سبزیجات قرار دهید؛ به این صورت سریعاً آب اضافی آنها خارج می شود. اگر چنین چیزی در اختیار ندارید؛ لباستان را به صورت افقی پهن کرده و آن را به آرامی با یک حوله فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شده و خشک شود.

20. همیشه ژاکت های ترمه را از یک سوم آنها تا کنید تا خط تا در جلوی ژاکت شکل نگیرد.

21. همیشه لباس های ترمه را قبل از انبار کردن آنها برای زمستان تمیز کنید؛ زیرا بیدها جذب بوهای لباس ها مانند بوی عطرها، خوشبو کننده ها، مواد غذایی و دود می شوند.

22. اگر قصد دارید لباس ترمه خود را با روش خشکشویی تمیز کنید؛ باید حتماً بلافاصله آنها را از کیسه های محافظشان خارج کنید. آنها را در یک دستمال کاغذی پیچیده و در یک کیسه معطر به بوی سدر قرار دهید.

نکات لازم جهت نگهداری از پارچه پنبه ای

23. پنبه از دوام بسیار زیادی برخوردار است؛ از این رو لباس های پنبه ای را می توان با استفاده از ماشین لباسشویی و هر گونه ماده شوینده ای شستشو داد، و در صورت لزوم از مواد سفیدکننده هم می توان استفاده کرد.

24. برای کسب بهترین نتیجه، لباس های پنبه ای را با دور شستشوی نرمال ماشین لباسشویی و آب گرم بشویید.

25. در هنگام استفاده از خشک کن برای خشک کردن لباس های پنبه ای، آن را بر روی درجه پایین تنظیم کنید.

26. اگر لباس شما پنبه ای سفید است؛ می توانید آن را با مواد سفید کننده و آب گرم بشویید.

27. در هنگام شستشوی حوله های پنبه ای، روپوش ها و لیف های حمام پرزدار، ابتدا از نیمی از مواد شوینده استفاده کنید و بقیه مواد شوینده را برای دور بعدی شستشو نگهدارید (چرا که باقی مواد شوینده، نرمی و لطافت این گونه لباس ها را کاهش می دهند).

28. لباس های پنبه ای به راحتی چروک می شوند؛ اما می توان با استفاده از اتوی بسیار داغ به راحتی آنها را اتو کرد.

نحوه مراقبت از پارچه ویسکوز / ریون

29. ظاهر و نرمی لباس های ویسکوز شبیه پارچه های ابریشمی است؛ اما قابلیت تنفس آنها مثل پارچه های پنبه ای می باشد. در ضمن این لباس ها بسیار سبک هستند؛ از این رو می توان به راحتی آنها را آویزان کرد. با این حال، این لباس ها به راحتی چروک می شوند؛ بنابراین توصیه می شود برای اتو کردن آنها از یک اتو با دمای متوسط و حالت بخار استفاده شود.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

30. اگر لباس هایتان خاص هستند یا در هنگام آویزان شدن به هم می پیچند؛ بهتر است آنها را با دست و آب سرد تا ولرم بشویید.

31. لباس های ویسکوز را هنگامیکه کاملاً خیس هستند آویزان کنید (بدون چلاندن یا پیچ خوردگی)؛ زیرا با این کار چروک های لباس حذف شده و لباس ها شکل خود را حفظ می کنند.

نکات لازم جهت نگهداری و مراقبت از البسه چرمی

32. قبل از پوشیدن کت چرمی، آن را با یک ماده محافظ چرم یا اسپری مشابه عمل آوری نمایید تا از نفوذ آب، لکه دار شدن و چرکی شدن آن جلوگیری گردد.

33. بهترین راه برای تمیز کردن لباس چرمی، استفاده از یک پارچه مرطوب است.

34. بعد از اینکه کت را از تن تان درآوردید سریعاً آن را از یک چوب رختی مناسب آویزان کنید؛ چرا که کت های چرمی هم مانند کفش های چرمی به راحتی کش آمده و بد شکل می شوند.

35. کت های چرمی در صورتیکه به شکل صحیحی عمل آوری نشوند ممکن است به راحتی و با پاشیدن قطرات آب به روی آنها لکه دار شوند؛ پس علاوه بر اینکه شما باید از پوشیدن کت چرمی در هوای بارانی اجتناب کنید، باید کت خود را در یک کمد خشک و با شرایط تهویه مطبوع آویزان نمایید.

36. در مناطقی که هوا بیش از حد خشک است از نرم کننده چرم استفاده نمایید. در ضمن نمک باعث لکه دار شدن چرم می شود؛ پس بلافاصله لکه های نمکی را پاک کنید. همچنین باید کت چرمی خود را سالی یک بار توسط یک تمیز کننده حرفه ای چرم تمیز کنید.

37. هرگز برای خشک کردن کت چرمی مرطوب خود از سشوار کمک نگیرید.

نحوه نگهداری از پارچه پلی استر

38. اکثر لباس های پلی استری را می توان به راحتی با آب گرم و ماشین لباسشویی شستشو داد. در ضمن باید در هنگام شستشو، نرم کننده پارچه را نیز به محلول اضافه کرد؛ زیرا پلی استر مستعد ایجاد الکتریسیته ساکن است. برخی از لباس هایی که با الیاف مخلوط پلی استر ساخته می شوند باید به صورت خشک تمیز گردند؛ از این رو توصیه می شود همیشه برچسب مراقبتی اینگونه لباس ها را بررسی کنید.

39. این لباس ها را با دمای پایین خشک کنید و در صورت لزوم از اتویی با درجه حرارت متوسط برای اتو کردن آنها استفاده نمایید.

40. مراقبت از لباس های پلی استری راحت است؛ اما پاک کردن لکه های آنها سخت خواهد بود. برای اینکه بتوان لکه های آن را پاک کرد باید آنها را با محلول پاک کننده آغشته کرده و اجازه داد تا 10 تا 20 دقیقه قبل از شستشوی لباس به همان شکل باقی بمانند.

41. اگر لباس لکه دار شده سفید رنگ است؛ قبل از انداختن آن در ماشین لباسشویی، به مدت 24 ساعت آن را در یک گالن آب و یک سوم فنجان صابون ظرفشویی اتوماتیک بخیسانید.

نکات ضروری جهت مراقبت از لباس شنا

42. نیازی نیست لباس شنا را بعد از هر بار پوشیدن با مواد شوینده شست؛ بعد از هر بار شنا کردن یا حمام آفتاب می توانید لباس را از تن درآورده و با آب سرد بشویید تا ضد آفتاب، کثیفی، عرق و کلر از روی آن پاک شود.

43. بعد از چند بار پوشیدن، برای شستن لباس لازم است که لباس را به داخل برگردانده و آن را در سینک بگذارید و یک قاشق غذاخوری یا کمتر مایع شستشو را به آن اضافه کنید؛ سپس چند دقیقه آن را چنگ زده و آبکشی کنید.

44. به آرامی لباس شنایتان را فشار دهید و هرگز آنها را نچلانده یا نپیچانید و سپس آنها را به حالت افقی قرار دهید تا خشک شوند.

45. برخلاف عقیده رایج، قرار دادن لباس شنا در معرض آفتاب باعث کمرنگ شدن و از بین رفتن الیاف آن می شود؛ پس آن را در محیط داخل خانه و در سایه خشک کنید.

46. هرگز از ماشین لباسشویی برای شستن لباس شنا استفاده نکنید، تنها در پایان تابستان یا تعطیلات مجاز به انجام این کار هستید؛ برای این کار لباس هایتان را در یک کیسه لباس زیر قرار داده و آن را در ماشین لباسشویی با دور پایین با مقداری وولیت بشویید.

نحوه نگهداری از کاپشن بلند، جلیقه و پتو

47. از ماشین لباسشویی درب جلو برای شستن این اقلام استفاده کنید؛ زیرا شستن این لباس ها با ماشین لباسشویی های درب بالا ممکن است به آنها آسیب برساند.

48. از دستورالعمل مخصوص لباس های بی نیاز به اتو برای شستن این اقلام بهره بگیرید و براساس دستورالعمل درج شده بر روی بطری صابون های شوینده، مقدار مناسبی از آن را به محلول شستشو اضافه کنید.

49. هرگز مقدار زیادی مواد شوینده را به محلول شستشو اضافه نکنید؛ صابون باقیمانده از کرکی شدن اقلام مورد شستشو جلوگیری می کند.

50. اگر لباس هایتان واقعاً کثیف است؛ در میانه شستشو دستگاه را به مدت حداقل یک ساعت متوقف کنید تا کاملاً خیس بخورند.

51. برای اطمینان از پاک شدن تمام مواد شوینده باقیمانده، از یک دور شستشوی اضافی بدون صابون برای آبکشی مجدد لباس ها استفاده نمایید.

52. خشک شدن این لباس ها مستلزم یک روند کند است؛ زیرا گرمای زیاد باعث ساییدگی و پارگی محصولاتی که با پر پر شده اند، می شود.

53. اما به هر حال خشک کردن آنها به استفاده از مقداری گرما نیاز دارد؛ چرا که در غیر این صورت هرگز خشک نمی شوند.

54. برای خشک کردن چنین اقلامی (مانند بالش های پر) باید از یک خشک کن استاندارد با دمای پایین استفاده کرد.

55. اگر بعد از تمام شدن یک دور متوجه شدید که آنها هنوز مرطوب هستند نا امید نشوید؛ دوباره خشک کن را با حرارت پایین روشن کنید.

56. برای اینکه این گونه اقلام در هنگام خشک شدن قلنبه نشوند؛ چند توپ تنیس را هم درون دستگاه خشک کن بگذارید.

57. سعی کنید حتی در هنگام استفاده از توپ های تنیس، باز هم این لباس ها را مرتباً از خشک کن خارج کرده و با دست قسمت های جمع شده را از هم باز نمایید.

نحوه نگهداری از لباس های زیر زنانه

58. لباس های زیر زنانه از ابریشم و ساتن گرفته تا توری، باید همیشه با دست شسته شده و کنار گذاشته شوند تا خشک گردند؛ زیرا ماشین های لباسشویی ممکن است به لباس های با کیفیت آسیب برسانند.

59. برای شستن اینگونه لباس ها کافی است تا سینک ظرفشویی را با آب سرد پر کرده، لباس ها را در آن بخیسانید و یک تا دو فنجان مواد شوینده ملایم را به محلول اضافه نمایید.

60. قبل از اینکه هر کدام از لباس های خود را به صورت جداگانه بشویید؛ هر یک از آنها را چند دقیقه در محلول آب و مواد شوینده بچرخانید.

61. حتماً لباس هایتان را کاملاً آبکشی کنید و مطمئن شوید که هیچ گونه مواد شوینده ای بر روی آنها باقی نمانده باشد؛ چرا که این مواد باعث تضعیف الیاف ظریف این لباس ها می شوند.

62. بعد از شستشو هر کدام از لباس ها را به آرامی چلانده و صاف روی یک حوله بگذارید تا خشک شوند.

63. لباس های زیر زنانه تیره و روشن را جداگانه و با دست بشویید (به خصوص اگر روی برچسب لباس های تیره قید شده باشد که این لباس ها به صورت دستی رنگ شده اند)؛ زیرا ممکن است لباس های تیره رنگ پس دهند. اگر اولین بار است که لباسی را می شویید؛ سعی کنید حتماً آن را جداگانه بشویید.

64. اینگونه لباس ها را داخل کشوی لباستان پرت نکنید؛ آنها را مرتب و تا شده نگهدارید تا حالت خود را از دست ندهند.

65. در مورد لباس های زیر اسفنجی یا سیمی، آنها را از وسط و به وسیله بندهایی که زیر لباس قرار دارند، جمع کرده و تا کنید.

66. لباس های زیری که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرند، باید بین سه تا شش ماه تعویض شوند؛ زیرا کش آنها شل شده و حالت خود را از دست می دهند.

67. سعی کنید یک لباس زیر را دو روز متوالی نپوشید؛ زیرا آنها بعد از پوشیدن به زمان نیاز دارند تا شکل خود را حفظ کنند.

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

نکات کاربردی جهت مراقبت از لباس ها و کفش های کار

68. بعد از هر بار تمرین همیشه 2 تا 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین را درون کفش های ورزشی خود بریزید؛ زیرا این کار باعث حذف بو و رطوبت کفش می شود.

69. ورزشکاران حرفه ای باید هر سه تا شش ماه کفش های ورزشی خود را تعویض کنند.

70. اگر لباس هایتان خیس عرق شده اند؛ بلافاصله بعد از پوشیدن آنها را بشویید. اگر به ماشین لباسشویی دسترسی ندارید؛ حتماً آنها را با دست بشویید تا لکه ها و بوی آنها از بین برود.

71. اگر نمی توانید بلافاصله لباس های کار خیس عرق خود را بشویید آنها را آویزان کنید تا خشک شوند؛ هرگز آنها را جمع نکنید چرا که این کار باعث کپک زدن آنها می شود.

72. در مورد لباس های زیر ورزشی و لباس هایی که بوی عرق را به خود می گیرند؛ آنها را باید با محلولی با نسبت یک قسمت سرکه و چهار قسمت آب یا محلول بوراکس و آب بخیسانید و قبل از اینکه آنها را بشویید، بگذارید یک ساعت در همین حالت باقی بمانند.

73. بهتر است لباس های کار را با ماشین لباسشویی بشویید؛ اما سعی کنید در هنگام شستشو از آب سرد و مقداری شوینده اضافی استفاده نمایید.

74. لباس های کار اسپندکس و لاکرا باید در معرض هوای آزاد خشک شوند؛ چون در این حالت خاصیت کشسانی خود را حفظ می کنند. اما اگر خواستید آنها را با خشک کن خشک کنید؛ باید آن را در پایین ترین دما تنظیم نمایید.

نحوه نگهداری از کت ها، کاپشن ها و شلوارهای پشمی

75. در طول زمستان و پس از پوشیدن کت های پشمی، پس از هر بار پوشیدن آنها را با یک برس پرزگیر یا جیر تمیز کنید تا گرد و خاک و پرزهای نشسته روی آنها از بین رود.

76. اورکت های پشمی را از روی آویزهای چوبی محکم آویزان کنید تا وزن کت ها باعث کشیده شدن سرشانه آنها نشود.

77. کت های پشمی را نباید در یک کمد کاملاً پر آویزان کرد؛ زیرا تنفس برای مجعد ماندن الیاف پشمی لازم است.

78. لکه های روشن روی لباس های پشمی را با استفاده از پارچه های جاذب یا حوله کاغذی و با کمک آب سرد یا آب گازدار (و بدون مالش) کاملاً پاک نمایید.

79. کت های پشمی باید در ابتدا و انتهای هر فصل به شیوه خشکشویی تمیز شوند.

80. جیب های کت ها و شلوارهای پشمی را بعد از هر بار پوشیدن خالی کنید تا لباس ها شکم نداده و شکل خود را حفظ کنند.

81. اگر بر روی برچسب ژاکت های پشمی، شستشوی دستی قید شده باشد؛ می توانید برای شستن آنها از برنامه شستشوی دستی یا شستشوی پشم ماشین لباسشویی و آب سرد استفاده کنید.

82. در هنگام شستشوی دستی از مواد شوینده ملایم و آب ولرم استفاده کنید و بگذارید لباس ها قبل از آبکشی به مدت 2 تا 3 دقیقه در آب سرد خیس بخورند. برای خشک کردن آنها هم کافی است لباس ها را چلانده و به صورت صاف روی سطحی افقی پهن کنید تا خشک شوند.

83. هرگز از محلول آب داغ و سفید کننده برای شستن اقلام پشمی استفاده نکنید.

84. برای خشک کردن کافی است لباس ها را به آرامی چلانده و آنها را به صورت افقی پهن کنید. آویزان کردن لباس ها باعث به هم ریختن شکل و حالت آنها می شود.

85. بین هر بار پوشیدن ژاکت ها و شلوارهای پشمی خود 24 ساعت فاصله بگذارید؛ زیرا این کار باعث می شود چروک های آنها از بین رفته و حالت ارتجاعی خود را حفظ کنند.

نکات لازم جهت مراقبت از کفش های رسمی

86. کفش های رسمیتان باید جایی مختص به خود در کمد لباس داشته باشند؛ آنها را به صورت مرتب بر روی کف کمد یا قفسه های آن بچینید. هرگز کفش های خود را داخل یک صندوقچه بزرگ قرار ندهید؛ زیرا ممکن است کفش ها خراشیده شده یا از ریخت بیافتند.

87. با بسته بندی آزادانه کفش های چرمی یا جیر از طریق یک دستمال کاغذی تمیز می توانید شکل و حالت آنها را حفظ کنید.

88. در مواقع غیر ضروری از کفش های رسمی خود استفاده نکنید. به عبارت دیگر به محض برگشتن به خانه آنها در بیاورید تا شکل خود را حفظ کرده و پاشنه آنها برای مدت طولانی تری سالم بماند.

89. کفش های چرمی و جیر را از حرارت مستقیم دور نگهدارید تا چرم آنها خشک و سخت نشود؛ همیشه اجازه دهید در شرایط عادی خشک شوند.

90. یک روز کامل طول می کشد تا داخل کفش های چرمی کاملاً خشک شود؛ زیرا تعریق پا باعث مرطوب شدن آنها می گردد.

91. اگر کفش های چرمی شما خیلی کثیف هستند؛ می توانید آنها را با صابون کرمی و یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

92. قبل از پوشیدن کفش ها و پوتین های چرمی به هزینه گزاف نگهداری آنها فکر کنید؛ پس اجازه ندهید آنها خشک شده، ترک بخورند یا خیس شده و آسیب ببینند. به یاد داشته باشید که چرم هم نوعی پوست است.

93. بیشتر واکس هایی که از فروشگاه ها خریداری می کنیم، برای تر و تمیز نگهداشتن کفش های چرمی روزانه مناسب هستند.

94. دشمن اصلی جیر، آب است؛ بنابراین همیشه کفش های جیر را قبل از پوشیدن با یک اسپری محافظ سیلیکونی بپوشانید.

نکات لازم جهت نگهداری از مخمل (ولوت)

95. همیشه برچسب های لباس مخملی را بخوانید؛ زیرا برخی از لباس های این جنس باید با شیوه خشک تمیز شوند. با این حال برخی از انواع پارچه های مخمل، مانند مخمل کراشد (Crushed Velvet) را می توان با ماشین لباسشویی شست.

96. هرگز لباس های مخملی را اتو نکنید؛ زیرا اتو باعث خرد شدن الیاف آن شده و اثر اتو روی آنها باقی می ماند.

97. اگر این گونه لباس ها را به داخل برگردانید؛ می توانید از بخار برای حذف چروک هایشان استفاده نمایید.

98. لباس مخمل چروک شده را در یک حمام بخار می توانید آویزان کنید تا چروک های آن از بین رفته و صاف شوند.

99. هرگز لباس های مخملی را هنگام برداشتن تا نکنید؛ در عوض آنها را پر از دستمال کاغذی کرده و به صورت افقی داخل جعبه لباس قرار دهید.

100. پرزهای پارچه مخمل به راحتی صاف می شوند؛ بنابراین هرگز آنها را تحت فشار قرار ندهید و پاک نکنید. اگر چیزی روی آنها ریخته شد، پارچه را به آرامی تکان دهید تا لکه پاک شود، و اگر همچنان چیزی باقی ماند با استفاده از دستورالعمل های شستشو آن را پاک کنید.

نکات و ترفندهای خاص برای سایر پاچه ها

برای جلوگیری از ریزش پشم آنگورا یا پشم موهر؛ لباس ها را تا کرده، آنها را درون یک کیسه پلاستیکی قرار داده و سپس به مدت 3 ساعت در کیسه فریزر منجمد کنید.

برای حذف بوی لباس های وینتیج یا کارکرده می توانید محلولی متشکل از یک قسمت الکل و دو قسمت آب را بر روی آنها اسپری کنید.

اگر اثر مواد خوشبو کننده به شکل لکه هایی سفید رنگ بر روی لباس ها باقی ماند، می توان آنها را از یک چوب رختی آویزان کرده و با مالیدن کف محافظ، لکه ها را پاک کرد.

بهترین روش خانگی درخشان نگهداشتن الماس، تمیز کردن آنها با مایع ظرفشویی و یک مسواک کهنه است.

هرگز لباس ها را بلافاصله بعد از اتو کردن نپوشید؛ زیرا این کار باعث ایجاد چروک های جدید می شود. در عوض بگذارید 5 دقیقه بمانند تا اثر اتو تثبیت گردد.

مایع شستشوی ظروف به دلیل داشتن مقادیر بالایی از عوامل فعال کننده سطحی، برای از بین بردن لکه های چربی و روغن لباس ها بسیار مناسب است.

برای تمیز کردن گوشه های کفش ها و لباس های جیر، یک تکه نان برداشته و بگذارید بیات شود. سپس به آرامی خاک و لکه ها را با لبه نان بیات مالش دهید تا ناپدید شوند. برای پاک کردن اثر خراشیدگی بر روی جیر هم می توانید از مداد پاک کن کمک بگیرید.

جهت مراقبت از خز در خانه، آنها را با برس تمیز کنید؛ سپس از بخار برای افزایش انعطاف، حجم و درخشش آنها استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *