صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت هوش مصنوعی در حال طراحی مجدد صنعت مد
1401/01/29

هوش مصنوعی در حال طراحی مجدد صنعت مد

Artificial Intelligence is Restyling the Fashion Industry

امروزه از هوش مصنوعی (AI) برای بازسازی و مدرن سازی یکی از بزرگ ترین و رقابتی ترین صنایع بازار استفاده می شود. این فناوری جدید، اصطلاحی رایج و مد روز است که در هر جایی شنیده می شود؛ اما سوال این است که چگونه می توان از آن برای ارتقا و بهبود شرایط یکی از بزرگترین صنایع سراسر جهان استفاده کرد؟ در حال حاضر از AI برای افزایش بهره وری تولید لباس و ارتقای وضعیت شرکت ها استفاده می شود. در واقع می توان از فناوری های نوظهور برای ارتقای پایداری و خلق تجربیات شخصی و سفارشی مشتریان استفاده نمود.

هوش مصنوعی چگونه در صنعت مد به کار گرفته می شود؟

هوش مصنوعی به شیوه های مختلفی در صنعت مد مورد استفاده قرار می گیرد. اولین مورد استفاده از AI در نقش مشاور است. در اصل از دستیارهای هوشمند مصنوعی برای توصیه لباس به مشتریان براساس قد، وزن، هیکل و سایز فعلی آنها استفاده می شود. سپس براساس جزئیاتی که خود مشتریان در سیستم وارد کرده اند؛ سایزبندی دقیق آنها مشخص می گردد. دقت سایزبندی با توجه به بازخوردهای سایر مشتریان تعیین می شود. به طور متوسط 40% از خریدهای آنلاین در نهایت مرجوع می شوند. استفاده از AI در نقش مشاور اهمیت بسزایی دارد؛ زیرا باعث افزایش رضایت مشتری و کاهش نرخ مرجوعی می گردد.

در ضمن از هوش مصنوعی می توان برای افزایش کارآمدی و بهره وری فروشگاه ها و خرده فروشی های آنلاین استفاده کرد. خرده فروشی ها از طریق ثبت فروش، مرجوعیات و خریدهای آنلاین می توانند موجودی فروشگاه های خود را بررسی کرده و محصولات مورد نیازشان را مشخص کنند. براساس نتایج یک بررسی که توسط موسسه Capgemini انجام گرفته، AI به واسطه افزایش بهره وری در فرآیندها و عملیات های مختلف می تواند به خرده فروشان کمک کند تا سالیانه 340 میلیارد دلار در هزینه های خود آن هم تا سال 2020 صرفه جویی کنند. رقم این پیش بینی بسیار زیاد بوده و کاملاً قابل درک می باشد که چرا بسیاری از خرده فروشان تمایل دارند تا از فناوری های جدید، مانند هوش مصنوعی در کسب و کارشان استفاده نمایند.

هوش مصنوعی در مد و پایداری

صنعت مد همچنان یکی از بزرگ ترین آلاینده های جهان است. این صنعت مسئول انتشار 10% گاز دی اکسید کربن و 20% فاضلاب صنعتی جهان است، و حدود 25% از کل حشره کش های مورد استفاده در دنیا در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. تصور اینکه این صنعت برای اینکه تب و تاب فست فشن را به این صورت سر پا نگه دارد؛ همچنان به تولید انبوه ادامه می دهد شاید تا اندازه ای غیر واقعی به نظر برسد. اما می توان از AI در بسیاری از مراحل تولید برای مقابله با این معضل، و در نتیجه کاهش نرخ موجودی شرکت ها استفاده کرد. هوش مصنوعی راهکارهای پایداری را به صنعت مد ارائه می دهد؛ چون باعث کاهش 20 تا 50% سطح کلی موجودی شرکت ها و در نتیجه بهبود شرایط کار در صنعت مد می شود. استفاده از AI در کنار یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، پردازش زبان طبیعی، تشخیص بصری و تحلیل داده ها می تواند باعث کاهش اشتباهات و خطاها در پیش بینی و پیشگویی روند مد شود؛ دقت در پیش بینی در نهایت باعث کاهش حجم لباس های تولیدی و بلا استفاده می گردد.

4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

در سال 2017، یکی از تیم های شرکت آمازون در سانفرانسیسکو، یک طراح مد هوش مصنوعی ناشناس ساخت. آنها الگوریتمی را توسعه داده بودند که تصاویر را تجزیه و تحلیل کرده، و استایل اشخاص را کپی می نمود و در نهایت اقلام جدیدی را در سبک های مشابه برای افراد تولید می کرد. با وجود اینکه این فناوری پایش به زمینه مد سطح بالا باز نشده؛ اما از پیش خبر از آینده ای متفاوت می دهد.

یکی از شرکت هایی که مدتهاست معیارهای پایداری را در خط مقدم مدل کسب و کار خود رعایت می کند، شرکت تومس (Toms) است. این شرکت در سال 2006 توسط بلیک میکوسکی (Blake Mycoskie) تاسیس شد. در بیانیه ماموریت آنها آمده است:

«ماموریت تومس کمک به بهبود زندگی از طریق تجارت براساس ارزش های اساسی است؛ این ارزش ها در تار و پود تمام کارهایی که ما انجام می دهیم تنیده شده اند. ما معتقد به همکاری با کسانی هستیم که این ارزش ها را رعایت کرده و با اخلاق تجارت می کنند».

شرکت تومس با فروش هر جفت از کفش هایش، یک جفت کفش را به مکان های کم برخوردار اهدا می کند. این شرکت تاکنون بیش از 96.5 میلیون جفت کفش اهدا کرده است. این کفش ها از مواد مختلفی مانند کنف طبیعی، پنبه ارگانیک و پلی استر بازیافتی ساخته شده اند. این مواد در رویه، آستر یا کفی کفش مورد استفاده قرار می گیرند. آنها نه تنها کفش اهدا می کنند؛ بلکه 33.3% سود خالص خود را نیز به مستمندان اهدا می نمایند. بنابراین این شرکت به ازای هر 3 دلار درآمد، 1 دلار از درآمد خود را وقف می کند. این مسئله نشان می دهد که عواید این ایثارگری به جوامع محروم در سراسر جهان باز می گردد. امروزه شرکت Toms پا را از اهدای کفش فراتر نهاده است؛ آنها در سال 2011 اهدای عینک های طبی به افراد نیازمند را شروع کردند و در سال 2014 تصمیم گرفتند تا برای هر فردیکه در مناطق کم آب زندگی می کند 140 لیتر آب (برای مصرف یک هفته) مهیا کنند. آنها در سال 2015، ماماهای ماهر را آموزش دادند و کیت های تولد بی خطر را صادر کردند. این شرکت به این صورت توانست شرایط بی خطر زایمان برای 25000 مادر فراهم کند. تردیدی نیست که وقتی پای کسب و کار و تجارت به میان می آید؛ صراحت اولویت اصلی شرکت تومس محسوب می شود.

دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

طراحان استفاده کننده از هوش مصنوعی در مد

اولین برندی که در این خصوص به آن پرداخته می شود؛ برند اچ اند ام (H&M) است. اچ اند ام یک برند فروشگاهی محبوب در سراسر جهان است که در سال 1947 توسط ایرلینگ پرسون (Erling Persson) در سوئد تاسیس شد و سالیانه مسئولیت تولید بخش اعظمی از پوشاک مصرفی جهان را برعهده دارد. آنها برای ارتقا و بهبود شرایط کسب و کار خود، استفاده از روش های تجزیه و تحلیل پیشرفته و هوش مصنوعی را انتخاب کردند. اچ اند ام با بهره گیری از فناوری های هوش مصنوعی، در حال اصلاح روش هایش برای پیگیری و پیش بینی روند مد، برنامه ریزی تدارکاتی، کاهش تعداد فروش های تخفیف دار و حجم موجودی های به فروش نرفته انبارهای خود است. در ضمن آنها از AI برای بررسی عرضه و تقاضا و اختصاص کالای کافی به هر یک از فروشگاه های خود استفاده می کنند؛ این امر در نهایت باعث کاهش تعداد لباس های هدر رفته می شود. گروه H&M نتایج تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی را با هوش انسانی ترکیب می کند و در نهایت از نتیجه آن که به «هوش تقویت شده» معروف است، استفاده می کند.

شرکت استیتچ فیکس (Stitch Fix) در فوریه 2011 توسط کاترینا لیک (Katrina Lake) تاسیس شد. این شرکت در زمینه ارائه خدمات سبک مشتری به زنان و مردان فعالیت می کند. آنها هم از داده های مشتریان و هم از داده های مراجعه کنندگانشان استفاده می کنند تا دقیق ترین نتیجه را به کاربرانشان ارائه دهند. در این پلتفرم مشتری در هنگام ساخت پروفایل خود، اطلاعاتش را وارد می کند. سپس کاربر به سوالاتی مانند این سوالات پاسخ می دهد: «آیا از خرید لذت می برید؟» و «صبح ها چقدر برای آماده شدن وقت صرف می کنید؟»؛ پاسخ کاربر به این سوالات به آنها در خلق یک تجربه شخصی برای او کمک می کند. از فناوری های مختلفی برای موفقیت این ابزار یا برنامه استفاده می شود. برخی از این فناوری ها عبارتند از: سیستم های پیشنهادی، محاسبات انسانی (استفاده از هوش انسانی برای حل مسائل محاسباتی)، بهینه سازی لجستیک، ماشین های حالات (یک ماشین می تواند حالت های مختلفی داشته باشد، اما در هر لحظه تنها یکی از این حالت ها را دارد)، مدل سازی تقاضا، مدیریت موجودی و یک بستر داده (پایگاه داده مشتریان که در سیستم های دیگر هم قابل دسترسی است).

نتیجه گیری

بهره گیری از هوش مصنوعی در صنعت مد مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله آن می توان به نقش دستیار مد آنلاین در بهبود تجربه مشتریان، پیش بینی روند مد و خلق راهکارهای پایدار اشاره کرد. ما باید در عصر مصرف محور، پیام های درستی را به مصرف کنندگان انتقال دهیم و آنها را ترغیب به مشارکت در این زمینه نماییم؛ زیرا به سمت یک عصر دیجیتالی تر حرکت می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *