صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز چگونگی انتخاب مواد برای لباس‌های تخصصی و ویژه
1398/11/27

چگونگی انتخاب مواد برای لباس‌های تخصصی و ویژه

مهم نیست که هر کسی چه شغلی دارد، آنها برای اجرای موثر و ایمن وظایف خود، باید تا حد ممکن از ابزارهای مخصوصی استفاده نمایند. بسیاری از مشاغل با خطرات معینی مواجهه هستند که به نسبت سایر مشاغل، به مراقبت روزانه بیشتری نیاز دارند.
فراتر از همه، بیشتر حسابداران در یک روز معمولی، با لباس‌های ضد‌حریق سر کار نمی‌روند. استانداردهای متفاوت، سطوح تناسب‌پذیری و پروتکل‌های مختلفی، برای وسایلی که با خود به سر کار می‌بریم، وجود دارد و چگونگی لباس پوشیدن برای آن موقعیت‌ها خیلی متفاوت خواهد بود.
بعضی از مشاغل نیازمند کدهای پوششی خاصی هستند. پارچه و مواد مورد استفاده برای این نوع لباس‌های تخصصی، باید منطبق با نیازهای معینی باشند تا در این زمینه، کاربردی‌تر شوند. این استانداردها براساس نوع حرفه فرق دارند، اما همگی باید به شخصی که این لباس را بر تن می‌کند، اطمینان دهند که در پایان روز کاری، صدمه‌ای به وی وارد نمی‌شود.

پوشاک ویژه پلیس

وقتی نیروی پلیس را مورد بررسی قرار می‌دهیم، یونیفرم‌های مشخص و یک‌دستی را بر تن آنها مشاهده می‌کنیم و بعضا آنها را با لباس‌های تاکتیکی یا ضدشورش نیز می‌توان ببینیم. هر دوی این لباس‌ها برای مصارف کاملا متفاوتی استفاده می‌شوند، اما تشابهات متعددی نیز دارند.
اولا ساختار کلی آنها همیشه به‌رنگ‌های آبی یا آبی‌تیره است تا فرد به سرعت بتواند یک افسر پلیس را در حین انجام کار و در صورت نیاز تشخیص دهد. ثانیا آنها در هر حال، به دنبال شناسایی اطلاعات فردی هستند. تقسیم‌بندی بین لباس‌های سنتی و تاکتیکی چیزی بیشتر از این موضوع است.
یونیفورم‌های سنتی یا کلاسA ، معمولا پوشاکی هستند که افسران پلیس در حین انجام وظیفه برتن می‌کنند. این یونیفرم شامل پیراهن کوتاه و شلوارهایی با چین‌های تند و تیز و کفش‌های سیاه بند‌دار است.
بعضی‌اوقات، آنها کلاه گرد یا هشت نقطه بر سر می‌‌کنند. این یونیفرم، لباس راحت و حرفه‌ای است که پیام مثبت را به جامعه ارسال می‌کند. این یونیفرم، به سختی برای هر وضعیتی تهیه شده و افسران باید بتوانند در صورت نیاز، براحتی آنرا پیدا کنند.
یونیفرم‌های تاکتیکی یا کلاس B، معمولا فقط در حین عملیات خطرناک استفاده می‌شوند، اما این مورد همیشه صادق نیست. این لباس شامل زیر شلواری‌های شیش‌جیب با پیراهن‌های تاکتیکی یا جنگی است که هیچ نشانه‌ای از اطوکشی یا چین خوردگی ندارد.
پوتین‌ها در این نوع یونیفرم پوشیده می‌شوند و کلاه از نوع کلاه بیسبال یا کلاه خود جنگی است. این یونیفرم، کاربردی‌تر بوده و باعث می‌شود تا افسر پلیس، وسایل ضروری‌تری را با خود حمل کند. هرچند آنها باعث ایجاد ترس و نگرانی بیشتری در هنگام دیدن پلیس می‌شوند. در ارتباط با جلیقه ضدگلوله، هدف اصلی این یونیفرم، مراقبت از فرد است، پس به منسوجات قوی‌تری نیاز دارد.

نسل بعدی جوهرهای چاپ نساجی

چگونگی انتخاب مواد برای لباس‌های تخصصی و ویژه - لباس هوشمند, لباس, تولید پوشاک, تکنولوژی نساجی, تکنولوژی تولید

لباس مخصوص مامورین آتش‌نشانی

از یونیفرم مامور آتش‌نشانی برای مراقبت در مقابل آتش‌سوزی و بسیاری از خطرات دیگر استفاده می‌شود. این لباس باید نسبت به آتش‌سوزی مقاوم باشد، در حالیکه محکم بودن آن برای مقاومت در مقابل ساختمان‌های خرد شده و محیط‌های مشابه با آن ضروری است.
علاوه بر این، مامورین آتش‌نشانی باید تجهیزات سنگینی را با خود حمل کنند. لباس‌های مقاوم به حریق باید از مودوآکریلیک، Nomex یا Kelvar ساخته شوند تا استحکام کافی را داشته باشند.
مامورین آتش‌نشانی، معمولا ژاکت‌هایی به‌رنگ نارنجی و زرد بر تن دارند، اما این یونیفرم در همه موقعیت‌ها، ایمن نیست. جهت آماده‌سازی برای محیط‌های پر خطر، آتش‌نشانان باید لباسی که لباس آتش‌نشانی نامیده می‌شود، را بر تن کنند.
این نوع لباس از ماده نقره‌ای فلزی ساخته شده که نور را ساطع کرده و با لایه‌های متعددی برای شرایط سخت‌تر، پوشش‌بندی می‌شود. یونیفرم باید از مامورین آتش‌نشانی در مقابل سطوح جدی حرارت و فلزات ذوب‌شده مراقبت نماید. این لباس موجب انتقال هوا نیز می‌شود و این امکان را به طرف می‌دهد تا فرد بتواند آزادانه حرکت کند.

چگونگی انتخاب مواد برای لباس‌های تخصصی و ویژه - لباس هوشمند, لباس, تولید پوشاک, تکنولوژی نساجی, تکنولوژی تولید

لباس فضانوردان

هوا (فضا) محیط منحصر‌بفردی است که فقط به‌صورت مصنوعی بر روی زمین شبیه‌سازی می‌شود. غیر‌قابل پیش‌بینی بودن فضا، ایجاد مجدد آن را با چالش‌های متعددی رو به رو کرده است.
خوشبختانه بشر چندین دهه است که در زمینه لباس‌های فضانوردی، پیشرفت‌های زیادی داشته است. تغییرات زیادی در زمینه لباس‌های هوافضا صورت گرفته است، و ستاره‌شناسان و کیهان‌شناسان در ایستگاه بین‌المللی فضایی(ISS)، پیراهن کشدار، کفش‌ها و شلوار راحتی بر تن می‌کنند.
وقتی فضانوردان، ایستگاه یا سفینه ایمن را ترک می‌کنند، باید واحد تحرک‌پذیری را فعال کرده و لباس‌های مخصوصی را در این زمینه بر تن نمایند. این پوشش‌های مخصوص، لباس‌های گشاد سفیدی هستند که برای سفرهای فضایی بسیار مرتبط بوده و عالی عمل می‌کنند.
این لباس‌ها، 14 لایه مختلف دارند که از جمله این لایه‌ها می‌توان به تهویه خنک‌کنندگی مایع برای دما، لایه‌های بادکنکی برای حفظ فشار، لایه نایلونی نازک، لایه‌های پلی‌استر و لایه سفید نهایی ساخته‌شده از Kelvar و دو پارچه دیگر که برای مقاومت در مقابل آتش‌سوزی و آب مناسب هستند، اشاره کرد.

آیا فشارهای تورمی باعث توقف رشد تولید در ترکیه می شود؟

چگونگی انتخاب مواد برای لباس‌های تخصصی و ویژه - لباس هوشمند, لباس, تولید پوشاک, تکنولوژی نساجی, تکنولوژی تولید

ابزارهای مناسب برای مشاغل مختلف

برای موفق شدن در هر شغلی، به ابزار مناسبی نیاز است. این ابزار شامل لباس‌هایی نیز می‌شود که افراد سر کار بر تن می‌کنند. هر کسی می‌تواند مناسب با شغلی که دارد، لباس بپوشد و این پوشش برای ساختمان در حال آتش‌سوزی یا فراتر از جو زمین باید مناسب بوده و به خوبی عمل کند. خوشبختانه، مواد طبیعی و مصنوعی زیادی وجود دارند که می‌توانند در برابر هر مانعی از افراد محافظت نمایند.
بررسی نوع محیطی که فرد انتظارش را دارد، خیلی مهم است. دما، رطوبت، خطرات و حتی نبود هوا برای تنفس، می‌توانند نوع مواد مورد استفاده در یونیفرم‌ها را تغییر دهند. هر چند راحتی و مانورپذیری از اهمیت زیادی برخوردار است، اما ایمنی همیشه باید اصلی‌ترین اولویت و مسئله باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *