صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز چاپ سه بعدی در دنیای مد
1398/04/14

چاپ سه بعدی در دنیای مد

3D Printed Fashion

آینده مواد چاپی و طراحی از طریق تحولاتی که هم بر مواد و هم در طراحی تاثیر می‌گذارد مسیر جدیدی را به سمت تکنولوژی سه بعدی در دنیای مد و فشن نشان می‌دهد.
چارلز هال، یکی از بنیانگذاران، نایب‌رئیس اجرایی و CTO سیستم‌های سه‌بعدی، یکی از اولین مهندسانی بود که ایده چاپ سه‌بعدی را مطرح کرد. در اوایل دهه ۱۹۸۰، او فرآیند تصویربرداری جامد را اختراع کرد که استریولیتوگرافی شناخته می‌شود.
از آن زمان، تکنولوژی چاپ سه بعدی شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده‌است. امروزه پذینترهای سه بعدی موجود در بازار در مقایسه با نمونه اولیه چارلز پیشرفته‌تر هستند.
موج جدید پرینترهای ارزان‌تر، کوچک‌تر، و سریع‌تر موازی با صنعت در حال تغییر جهان در حال تکمیل هستند. چنین طرح‌های ابتکاری در حال حاضر، مدل زنجیره ارزش چندین صنعت از جمله صنعت پوشاک را تغییر داده‌اند. فن‌آوری چاپ ۳ بعدی بر تامین، تولید، تدارکات و حتی مصرف تاثیر می‌گذارد.

شروع یک دوره جدید در دنیای مد

به لطف هزینه پایین، رویکرد بدون پسماند و انعطاف‌پذیری در طراحی و مکان، فن‌آوری چاپ سه بعدی به طراحان مد قدرت آزمایش با متریال و ساختارهای نوآورانه را می‌دهد که بازار هرگز آن را قبلا ندیده است.
جالب است بدانید که تکنولوژی چاپ سه‌بعدی می‌تواند عاملی مهم در توسعه پایدار باشد. فن‌آوری چاپ سه‌بعدی نیاز به حمل و نقل کالا در سراسر جهان را از بین می‌برد، زیرا کالاها را می توان در هر مکانی چاپ و تولید کرد. علاوه بر این، چاپگرهای سه بعدی قابلیت استفاده از مواد قابل بازیافت در مرحله تولید را دارند، در نتیجه می توان به سطح پسماند صفر جهت تولید مورد نیاز برای توسعه پایدار دست یافت.
و این تازه آغاز کار است و هنوز برخی از کاربردهای انقلابی تر تکنولوژی چاپ سه‌بعدی برای صنعت مد هنوز فرا نرسیده است. طراحان مد بیشتر از اسکن سه‌بعدی بدن با استفاده از فن‌آوری چاپ سه‌بعدی استفاده می‌کنند تا لباس‌های سفارشی تهیه کنند، که برای خرید آماده هستند.
مزایای اصلی چاپ سه بعدب فراتر از توسعه پایدار، مصرف کنندگان کالاهای مد شخصی هستند. چنین نوآوری به مصرف کنندگان مد اجازه می‌دهد که یک سطح سفارشی از پوشاک مورد نظر خود را تجربه کنند. علاوه بر این، برندهای مد نیز می‌توانند از گردش سریع‌تر چرخه تولید و فروش بهره‌مند شوند.

زیپ قابل بازیافت و ضد آب شرکت YKK

چاپ سه بعدی در دنیای مد -

یکی از پیشگامان جنبش مد نوآوری آریس ون هرپن است که در حال حاضر یک طراح مد فناوری مشهور در جهان است. آثار جذاب ون هرپن از دنیای مد از سال ۲۰۱۰ جهان مد را جادو کرده‌اند.
به طور مشابه، در سال ۲۰۱۱، یک برند مبتکرانه، به نام Continuum ، تلاش کرد که استفاده از چاپ سه بعدی را در صنعت پوشاک به جریان بیاندازد. این شرکت یک نمونه اولیه متشکل از یک لباس زیر چاپی سه بعدی را به عنوان یک جایگزین برای لباس های شنای کلاسیک راه‌اندازی کرد.
در یک پروژه مشابه دیگر، Danit Peleg خود را به عنوان یک طراح مد سه بعدی مطرح کرده است. آخرین مجموعه‌های Danit تنها از طریق فن‌آوری چاپ سه بعدی ساخته می‌شوند، و هدف آن رسیدن به سطحی از سادگی است که کاربران بتوانند در آن طراحی کنند و لباس‌های سه بعدی خود را در خانه چاپ کنند.
بسیاری از متخصصان آثار Danit را به عنوان نشانه‌ای از نحوه تاثیر تکنولوژی چاپ سه بعدی می‌بینند و از پارچه‌های سنتی در طرح های آینده خود استفاده می‌کنند.
اگرچه تکنولوژی چاپ سه بعدی پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای رشد صنعت پوشاک را نشان می‌دهد، اما هنوز هم برای تولید انبوه، نیاز به هماهنگی بیشتر بین تولید کنندگان مد و مصرف کنندگان وجود دارد. این پذیرش ضعیف تکنولوژی سه بعدی در بازار به دلیل محدودیت‌های تکنولوژی فعلی است مانند سطح دقت و زمان لازم برای ایجاد محصول و همچنین ناتوانی دستگاه ها در استفاده از محدوده گسترده ای از مواد پایدار است.
تا به امروز، فناوری چاپ سه بعدی برای مصرف کنندگان مد قادر به چاپ مواردی نیست که آن‌ها در خانه احساس نیاز می کنند و طراحان با مشکلاتی در به اشتراک گذاری مدل‌های سه‌بعدی خود با کاربران و خریداران احتمالی مواجه هستند. با این حال، تعدادی از شرکت‌های نوپا در حال حاضر در حال واکنش به چنین چالش‌هایی هستند. به عنوان مثال، Thingiverse یک پلت فرم آنلاین است که اشتراک فایل طراحی دیجیتالی ایجاد شده توسط کاربر را تسهیل می‌کند.

الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی

چاپ سه بعدی در دنیای مد -
به علاوه، برای به دست آوردن مقبولیت بیشتر و موفقیت تکنولوژی چاپ سه بعدی در طراحی و تولید محصولات مد، تحقیقات آینده باید نگاهی عمیق‌تر به اولویت‌های مشتریان برای کالاهای مد شخصی چاپ‌شده با استفاده از فناوری سه‌بعدی داشته باشند.
در یک مطالعه خلاقانه که در دانشگاه آرکانزاس صورت گرفت، یک لباس چاپ سه‌بعدی به منظور تست ظرفیت چاپگرهای سه بعدی موجود در ایجاد پوشاک مورد استفاده قرار گرفت و نشان داد که این لباس ها ویژگی‌هایی مشابه با لباس‌های ساخته‌شده از پارچه‌های معمولی دارند.
محققان به اندازه‌گیری پاسخ مصرف کنندگان به پارچه‌های چاپ‌شده سه‌بعدی ادامه دادند و مطالعه آن‌ها نشان می‌دهد که کاربردهای بالقوه فن‌آوری چاپ سه‌بعدی در صنعت پوشاک آماده وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *