صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز پوشش محافظ اضافی با یون های مس
1400/02/24

پوشش محافظ اضافی با یون های مس

Extra protection with copper ions

ماسک صورت جدید HeiQ MetalliQ که در انتظار ثبت اختراع است؛ توانایی غیر فعال کردن ویروس کووید- 19 را تنها در 5 دقیقه دارد. این ماسک حاوی یک پوشش خالص و فوق العاده نازک مس است که به واسطه یک فرآیند رسوب بخار با تکنولوژی بالا کاربردی شده و در عرض یک دقیقه مس را به بخار تبدیل می کند؛ در نتیجه این امکان برای ذرات بخار فراهم می شود تا به صورت مساوی اطراف الیاف را احاطه کرده و به دور آنها رسوب کنند.
فناوری HeiQ MetalliX توسط شرکت استرالیایی Xefco که در زمینه فناوری مواد فعالیت می کند؛ ابداع شده و مطالعات انجام گردیده توسط موسسه Doherty در ملبورن، کارآیی آن را تائید کرده است.
در خلال این آزمایشات، برهم کنش واقعی قطرات آئروسل (aerosol) که باعث آلودگی محصولات منسوج مانند ماسک های صورت می شوند، شبیه سازی گردید. هر نمونه قبل از اندازه گیری مقادیر باقی مانده ویروس های عفونی Sars-CoV-2، تحت بارگذاری مقادیر بالایی از ویروس های Sars-CoV-2 قرار گرفته و متعاقب آن در بازه های زمانی 5، 15 و 30 دقیقه ای تحت انکوباسیون در دمای اتاق قرار گرفت. نمونه های پارچه های تحت عمل آوری با HeiQ MetalliX، کاهش 97.79% ویروس را در 5 دقیقه، 99.95% ویروس را در 15 دقیقه و بیش از 99.99% ویروس را در عرض 30 دقیقه؛ نسبت به نمونه کنترل تلقیحی نشان دادند.
مس یک عنصر طبیعی است که در پوسته زمین، خاک، اقیانوس ها، دریاچه ها و رودخانه ها وجود دارد. این عنصر کمیاب به صورت طبیعی در بدن همه انسان ها، حیوانات و گیاهان موجود است. از قرن ها پیش خاصیت ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی مس شناخته شده، و این امر توسط بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی به اثبات رسیده است.
مواد عمل آوری شده با HeiQ MetalliX، یون های مس را آزاد می کنند که می توانند ویروس ها و باکتری ها را غیر فعال نمایند. در ضمن این مواد در برابر ویروس ها و باکتری های دیگر نیز آزمایش شده اند؛ نتیجه این بوده که آنها توانایی نابودی 100% استافیلوکوکوس اورئوس ها (Staphylococcus aureus) و کلبسیلا پنومونیه ها (Klebsiella pneumoniae)، و غیر فعال کردن 99.95% ویروس H1N1 و 99.9% ویروس کرونای انسانی 229E را دارند.
MetalliQ در شرکت HeiQ Medica اسپانیا تولید می شود. این شرکت همچنان به دنبال انجام فعالیت های تحقیق و توسعه ای خود در زمینه تجهیزات پزشکی است. شرکت Xefco نیز در سیر تحولی خود، با شریک تحقیقاتی دیرینه اش یعنی موسسه مواد پیشتاز (IFM) در دانشگاه Deakin به عنوان بخشی از قطب تحقیقاتی کلاس جهانی ARC برای الیاف پیشرو همکاری نزدیک داشته است؛ در ضمن دفتر مرکزی شرکت HeiQ که در زوریخ سوئیس قرار دارد، نیز یکی از اعضای این ائتلاف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *