1399/01/09

پارچه رویه مبل

مهم ترین عامل در هر پروژه مربوط به مبل، پارچه رویه مبلی است که انتخاب می کنید.
رویه مبل به عنوان یک هدف ظاهری قلمداد می شود. پارچه ای که انتخاب می کنید، ممکن است باعث تقویت یا تضعیف زیبایی مبلمان شما گردد.
اگر به دنبال یک راهنمای دقیق در مورد انواع پارچه های رویه مبل هستید، پس به درستی این مطلب را مطالعه نمایید.
ما در این راهنما به مسائل زیر اشاره خواهیم کرد:

  • رویه مبل و پارچه رویه مبل چیست؟
  • چگونه برای رویه مبل، پارچه انتخاب کنیم؟
  • چه نوع پارچه هابی برای رویه مبل وجود دارند؟
  • رویه مبل را چگونه تمیز کنیم؟
  • جایگزین ها برای رویه مبل کدامند؟

پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه

رویه مبل و پارچه رویه مبل

هر کسی که این مطلب را مطالعه می کند، قطعاً می داند که رویه مبل هنر سازگار نمودن مبلمان با لایه ها، فنرها، مواد و روکش ها است. رویه گذاری مجدد یک صندلی می تواند ظاهر اسفناک مبلمان را به مبلمان چند میلیون دلاری تبدیل نماید. فقط کافی است تا نگاهی به این تحول بیندازید، تا به راحتی بگویید که پارچه بکار رفته در این مبلمان چه نقش اعجاب انگیزی را ایفاء کرده است.
عکس وجود دارد.
با این تحول می توان کار ظاهری را تمام شده دانست و مبلمان را در معرض نمایش همه قرار داد. آن را به عنوان پنجره ای رو به سبک شخصی، سلیقه و اولویت های خود در نظر بگیرید. البته، زیبایی شناسی همیشه منوط به انتخاب پارچه نیست. در بحث زیبایی شناسی قطعاً باید به موارد متعددی توجه داشت.
پس با دقت ادامه متن را بخوانید.
پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه

نحوه انتخاب پارچه برای رویه مبل

چرا فقط نباید پارچه ای را انتخاب کنیم که به چشمانمان زیبا می آید؟ یا اینکه منطبق با اولویت و سبک شخصی مان باشد؟ کاش این انتخاب، اینقدر آسان بود، اما موارد مهم دیگری هم هستند که پیش از انتخاب پارچه درست باید به آنها توجه داشت.
با چیزهای بدیهی آغاز کنید:

قیمت

پارچه های رویه مبل با توجه به کیفیت و مواد، طیف و دامنه وسیعی را در بر می گیرند. اما نباید این طور برداشت کرد که پارچه های “خوب” حاوی ویژگی های مطلوب، باید گران قیمت باشند. تکنولوژی مدرن باعث شده تا بتوانیم با قیمت های ارزان به پارچه های راحت و دارای عملکرد فوق العاده دست پیدا کنیم. برای اینکه مطمئن شوید هزینه اشتباهی انجام نمی دهید، بررسی کنید که رویه مبل مورد هدف شما به چه اندازه پارچه نیاز دارد و هزینه های آن را تخمین بزنید.

زیبایی شناسی

می خواهید چه پیامی را انتقال دهید؟ پارچه های مختلف را می توان با احساسات متفاوت مرتبط دانست. آنها قادر به آمیزش فضای پیرامون یا طنین انداز کردن ظاهر مبلمانتان هستند. به دنبال چیزی باشید که با دکور فضای پیرامونی انسجام برقرار می کند.
در اینجا به چند نکته اشاره می کنیم:
چرم دارای ظاهری مردانه و صیقلی است.
پارچه کتابی، انتخابی کلاسیک برای خلق نمای خانه روستایی و شیک است.
از سوی دیگر، مخمل نشان دهنده تصویری برجسته و دراماتیک است.
متاسفانه رنگ ممکن است انتخابتان را محدود کند، زیرا تمام پارچه ها شاید قادر نباشند تا رنگ و غنای مورد نظرتان که به دنبال آن هستید را به شما دهند.

دوام

این سوال که “قرار است برای چه موردی استفاده شود؟”، مهم ترین نکته ای است که باید به آن توجه داشت. دوام پارچه براساس تعداد ویزنبیک (تعداد دابل راب) در آمریکا و تعداد مارتیندال در اتحادیه اروپا، اندازه گیری می شود. آنها استانداردهای صنعتی محسوب می شوند.
اساساً آنها این معنا را می رسانند که چه تعداد راب لازم است تا شبیه به پوشش یا ملبس گردد. راب ها به طور متفاوتی در آمریکا و اروپا اجرا می شوند و بنابراین نام های متفاوتی دارند.
بنابراین مهم است که از چه نوع پارچه ای استفاده می کنید، در کجا قرار می دهید، حضور کودکان و حیوانات خانگی و مسائلی از این قبیل چه اهمیتی دارد تا بتوانید میزان سفتی و سختی پارچه مورد نظرتان را انتخاب کنید.
لوازمی مانند کاناپه، نیاز به بالاترین تعداد راب را در قیاس با تاج تخت دارند. به همین دلیل است که روکش کاناپه و پارچه ها، تعداد دابل راب حداقل 21750 دابل راب یا 29000 چرخه مارتیندال را دارند.
15000 دابل راب (20000 چرخه مارتیندال) برای مصارف سنگین خانگی مناسب است.

تعمیر و نگهداری

اگر از آن دست افرادی هستید که رسیدگی به مبلمان را فراموش می کنید، پس عامل تعمیر و نگهداری، موضوع بسیار مهمی برایتان خواهد بود. خرده وسایل، عطر یا هر چیز واقعی به پارچه هایی مثل چرم نمی چسبند و اکثر پارچه ها را می توان به سادگی تمیز کرد.
از سویی دیگر، پارچه هایی مثل مخمل، خیلی زود لکه دار می شوند و کسانی که حیوان خانگی یا شوره سر دارند، این مبل ها را در جمعه سیاه (بلک فرایدی) به فروش می رسانند. از این بدتر، پارچه های بسیار ظریف مثل ابریشم باید به صورت حرفه ای تمیز شوند تا آسیبی به آنها وارد نشود.
همانطور که می توانید ببینید، کارهای زیادی بر عهده بخش نگهداری است تا از پارچه های مختلف مراقبت کنند. توجه داشته باشید که در مورد تمیز کردن تکه های بزرگ، به پارچه هایی نیاز دارید که با ماشین لباسشویی قابل شستشو باشند. حواستان باشد که این کار باعث صرفه جویی در ساعت ها زمان شستشو می گردد.
تا اینجا مراحل ساده بود. حالا به عوامل بدیهی می پردازیم که باید به آنها توجه کنید:

ریخت پارچه

ریخت پارچه به میزان سختی پارچه و نوع آن اشاره دارد. پارچه های رویه مبل باید به قدری نرم و انعطاف پذیر باشند تا به راحتی دور هدف رویه مبل پیچیده شوند و سازگاری کافی با چارچوب داشته باشند، همچنین باید اطرف قطعه، رویه گذاری شوند تا به خوبی سازگاری ایجاد کنند.
در بدترین حالت ممکن، تصور کنید که می خواهید کوسنی را با مقوای نازک رویه گذاری کنید. به سادگی تا و توگذاری نمی شود تا بتواند سازگاری و تناسب خوبی را با کوسن برقرار نماید. قطعاً می دانید که مقوای کاغذی، پارچه رویه گذاری نیست، اما میزان اهمیت ریخت پارچه را نشان می دهد.

وزن

معمولاً پارچه های سنگین تر، متراکم تر یا ضخیم تر می شوند. یعنی اینکه دوام بیشتری داشته و اجازه نفوذ نور کمتری را می دهند. این عامل برای کسانی مهم است که به فکر استفاده از پارچه رویه مبل برای پرده ها هستند.
در حالت عکس، پارچه های سنگین تر، قابلیت تنفس کمتر و ریخت پذیری کمتری دارند که می توانند برای برخی از مبلمان ها مناسب باشند.

رنگ باختگی

رنگ اکثر پارچه ها می رود و این یک حقیقت انکار ناپذیر است. چه عاملی سبب این قضیه می شود؟

پاسخ این سوال: نور

در فرآیندی به نام تخریب نوری، نور (بدترین حالت اشعه ماوراء بنفش) منجر به تخریب نور درون پارچه می گردد. نور مرئی و حرارت نیز تا حدودی کمتر منجر به تخریب و رنگ پریدگی پارچه می شوند.
خورشید به مدت طولانی تمام این عوامل را از خود ساطع می کند.
بنابراین اگر انتظار دارید که رویه مبل را در جایی قرار دهید که نور خورشید زیادی به آن بتابد، پارچه هایی که به راحتی رنگ از دست نمی دهند را بر ندارید. در عوض آنها را مستقیم در معرض نور خورشید قرار دهید- مگر اینکه قصد دارید برای پنجره خود از رنگ خاصی استفاده کنید.

پوشش/ به عمل آوری

برخی از پارچه ها طوری به عمل آورده می شوند که ویژگی های طبیعی خود را از دست می دهند. این کار ممکن است مقاومت در برابر آتش، لکه و غیره را به پارچه بدهد. در این خصوص می توان به تکنولوژی های زیادی فکر کرد.
گاهی اوقات این کار باعث تغییر پارچه نیز می شود بنابراین باید مراقب بود. حتی پارچه های راحت و نرم نیز ممکن است قابلیت تنفس نداشته باشند، بنابراین عرق و بخار به سادگی پراکنده نمی شوند.
برای مبلمان، آب و هوای سرد یا گرم خیلی مناسب نیست. در طول تابستان، هوای گرم، مرطوب و بد، و در طول زمستان هوای بسیار سرد داریم. البته، تمام به عمل آوری های مربوط به پارچه منجر به این تغییرات نمی شوند. برخی از به عمل آوری ها واقعاً فوق العاده هستند.
از رایج ترین روش به عمل آوری پارچه برای ضد لک نمودن پارچه ها استفاده می کنند. این شیوه ها معمولاً پارچه ها را با دوام تر می کنند. در واقع این شیوه ها، دنیا را در دست گرفته اند و باعث بالا رفتن قیمت های پارچه در صنعت نساجی شده اند.
ضد لک بودن این پارچه ها مبتنی بر مقاومت در برابر رنگ پریدگی، قابلیت پاک شدن، ضد آب بودن و داشتن ویژگی های مطلوب دیگر است. آنها مثل اَبَر پارچه هستند.
برندهای معروفی که این پارچه های متنوع را تولید می کنند، عبارتند از کریپتون، سانبرلا و رولوشن. همچنین محافظت از پارچه پس از عرضه به بازار نیز برای این محصولات پابرجاست.
اسپری هایی که مانع از نفوذ لک و غبار به مبل می شوند، در بازار وجود دارند. از آنها بر روی پارچه هایی استفاده می شود که پیش از این به خوبی به عمل آوری نشده اند. این کار در قیاس با پارچه هایی که درون ساخت هستند و همچنان به کمک نیاز دارند، برای پیشگیری از لک موثر نیست. متاسفانه پس از شستشوی ماشین یا هر چند ماه، دوباره مورد استفاده قرار می گیرند.
استاک گارد، برند معروف فروش این اسپری ها است. هنگام استفاده از آنها مراقب باشید، زیرا ممکن است بدون ضمانت در خصوص پیامدهای ناشی بر پارچه باشند.
در نهایت همه این محافظت ها از پارچه، بستگی به این دارد که آیا شما نیاز به نوآوری دارید و چقدر حاضرید برای آن هزینه کنید.

سازگار با حیوانات خانگی (پت)

آیا نگران هستید که حیوانات خانگی به رویه مبل شما آسیب بزنند؟ خب از مواد سازگار و متناسب با حیوانات خانگی استفاده کنید. این نوع پارچه به سادگی لک و موی حیوانات خانگی را جذب نمی کند. براحتی هم قابل تمیز شدن است.
برانی می گوید که اگر پارچه به خوبی تکسچور یا نرم نشده باشد، رشته های حلقه ای حل پذیر آن به راحتی درگیر چنگال حیوانات خانگی می شود. بگذارید شفاف بگویم که اگر گربه شما به عمد قصد تخریب رویه مبل جدیدتان را داشته باشد، هیچ پارچه ای از این تصمیم در امان نخواهد بود. روی این موضوع شرط می بندم و امتحانش مجانی است!
آلرژی ها، نگرانی مهم دیگری هستند. پارچه هایی که ضد آلرژی هستند، مانع از ورود آلرژی به پارچه شده و سطح آن را حفظ می کنند که براحتی قابل بُرس کشیدن و تمیز شدن هستند. پارچه های ضد آلرژی برای جابجایی غبار، مأمن خوبی نیستند. چرم در این شرایط عالی و به راحتی قابل تمیز شدن است.
همچنین چرم ارزان نیست، بنابراین مطمئن شوید که حیوانات خانگی شما طوری تربیت شده اند که به چنین وسایلی آسیب وارد نکنند.

کپک و قارچ

کپک و قارچ به راحتی روی پارچه رشد می کنند، به خصوص اگر پارچه از نوع طبیعی باشد- پارچه های طبیعی قدرت جذب بیشتری در قیاس با پارچه های مصنوعی داشته و در نتیجه مستعد آسیب های میکروبی هستند.
اگر پارچه به عمل آوری نشده باشد، کپک باعث بو و رنگ تند روی پارچه می شود و تا زمان متلاشی شدن مزاحم پارچه است.
رطوبت گیرها به جنگ با کپک ها پایان نمی دهند، اما پارچه های طبیعی عموماً برای خانه هایی که هوای آنها بالای 80 درصد رطوبت دارد، انتخاب مناسبی نیستند. بنابراین هنگام مواجهه با آب و هوای مرطوب تابستان، باید حواستان به این موضوع باشد.
متوجه ماجرا شده اید؟ بسیار خب. حالا زمانش رسیده تا در مورد انواع پارچه های رویه مبل که در بازار موجود هستند، اطلاعات کسب کنید.

چه پارچه های رویه مبلی وجود دارند؟

پارچه های رویه مبل به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. نوع طبیعی برگرفته از منابع طبیعی است. نوع مصنوعی از مولفه های انسان ساز، مثل زغال سنگ، پلاستیک، نفت و غیره ایجاد می شود.
چیزهای ترسناک زیادی وجود دارد، اما به آنها توجه نکنید. همین چیزها در محصولات مدرن بسیاری یافت می شوند (حتی پزشکی از پتروشیمی ساخته می شود) و هیچ آسیبی به ما وارد نمی کنند. مگر اینکه بخواهید پارچه را بخورید که آن وقت حسابتان از سایر مصرف کنندگان جدا می شود….!!!
در هر صورت اولین نکته ای که باید آن را در نظر گرفت، این است که آیا پارچه نسبت به نوع دیگر پارچه برتری کاملی دارد یا خیر. یا اینکه تنها در چند مورد با هم فرق دارند. به عنوان مثال، پارچه های طبیعی پرمنفذتر، دارای ارتجاع کمتری در قیاس با پارچه های مصنوعی هستند. پارچه های مصنوعی راحت تر هستند، قابلیت تنفس بیشتری دارند و برای نماهای خانه روستایی، شیک و فوق العاده هستند. همچنین پارچه های طبیعی، زیست تخریب پذیر هستند که برای کره زمین یک نکته مثبت محسوب می شوند.
پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه
از سویی دیگر، پارچه های مصنوعی با دوام تر و دارای منفذ کمتری هستند که به معنای قابلیت تنفس کمتر آنها است، اما در مقابل قدرت جذب کمتری در برابر لکه ها دارند. لکه ها به راحتی وارد این پارچه ها نشده و به راحتی با مواد شوینده از جمله صابون بر طرف نمی شوند.
مزیت عدم جذب این است که در مقابل کپک مقاوم خواهند بود، کپکی که برای بقاء خود نیاز به شرایط مرطوب دارد. علاوه بر این، با توجه به سختی بیشتر پارچه های مصنوعی، شکل بهتری به خود می گیرند. برخلاف نمای خانه روستایی که از الیاف  طبیعی الهام گرفته، الیاف مصنوعی نمای صیقل یافته و تمیز را منعکس می کنند.
پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه
به خاطر داشته باشید که این موارد کلیات هستند. کارخانه نساجی پارچه به نقطه ای از پیشرفت رسیده که حتی پلی استر 100 درصد نیز می تواند نما و احساس ملافه، پشم، پنبه و الیاف طبیعی دیگر را منعکس نماید.
پس چرا باید به یک سمت گرایش داشته باشیم؟ برای کسانی که به دنبال وسایلی از هر دو نوع خوب هستند، پارچه های ترکیبی نیز وجود دارند که مخلوطی از پارچه های طبیعی و مصنوعی هستند.
آنها دارای دوام و سهولت در نگهداری پارچه های مصنوعی و همچنین راحتی و نمای لوکس پارچه های طبیعی می باشند. پس مصداق این نوع پارچه ها کدامند؟ در ادامه به چند مورد رایج اشاره می کنیم.

نسل بعدی جوهرهای چاپ نساجی

پارچه های طبیعی رویه مبل:

چنیل

چنیل به زبان فرانسه به معنی “کرم ابریشم” است که بر روی این پارچه نام گذاری کرده اند. زیرا پارچه های tufted شبیه به یک ردیف از کرم های ابریشم خزدار هستند.
چنیل شکل طبیعی ساخته شده از پنبه است، اما با ابریشم، ریون، پلی استر، نایلون و سایر مواد نیز ترکیب شده تا قابلیت دوام پارچه را افزایش داده و مانع از شل شدن بافت ها شوند.
بافت ها نور را در زوایای مختلف به طور منحصربفردی جذب نموده و روشنایی جذابی را در مواقعی منعکس می کنند که به درستی بُرس کشیده شوند. این حالت شبیه به تغییر در نمای پارچه مخمل با توجه به نحوه موجدار شدن آن است.
بافت چنیلی که عمل  آوری  نشده است، موجب بافت های بسیار نرم و همچنین با دوام می شود و از این رو آن را به انتخابی مناسب برای مصارف سنگین نمای مبلمان تبدیل می نماید.
پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه

پنبه

طبیعی، نرم، دارای قابلیت تنفس و مقرون به صرفه است. نه تنها انعطاف پذیرترین پارچه در وضعیت غیرترکیبی است، بلکه به خاطر راحتی که دارد، خیلیها به آن علاقه نشان می دهند.
پارچه های پنبه ای باکیفیت از یک بافت محکم و سنگین ساخته می شوند که باعث می شود تا مقاومت آنها در برابر پرزدهی و سایش افزایش پیدا کند.
عکس وجود دارد.
بافت محکم تر برای پنبه ها بسیار اهمیت دارد، زیرا رشته های شل توسط بچه های کوچک، ناخن بزرگ و چیزهای از این دست، رشته رشته می شوند. مزیت پنبه، مقاومت در برابر حرارت است که باعث می شود تا پارچه های نخی از پیش منقبض شده و به راحتی در مواقع نیاز توسط ماشین شسته شوند.
ترکیبات پنبه ای نیز گزینه خوبی برای کسانی هستند که به دنبال دوام بیشتری هستند، گرچه این موضوع می تواند بعدها کمی باعث تغییر احساس شود.
پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه

چرم

یک انتخاب مشهور قدیمی برای رویه مبل است. ویژگی های منحصربفرد چرم در قیاس با سایر پارچه ها منجر به توجه خیلی ها به آن شده است. چرم که از پوست حیوانات ساخته می شود، احساس گرمی یا سردی نمی دهد. بلکه منطبق با دمای اتاق می شود و وقتی از آن استفاده می کنید خیلی زود با دمای شما سازگار می گردد. چرم بهترین انتخاب برای خانه هایی است که در آن حیوانات خانگی و افراد دارای آلرژی حضور دارند، زیرا چرم ضد آلرژی بوده، موی حیوانات خانگی را جذب نکرده و به سادگی تمیز می شود. چرم را به راحتی می توان تمیز نمود.
چرم با کیفیت نیز به راحتی آسیب نمی بیند و تنها اگر حیوانات خانگی دارای چنگال و ناخن محکم به آن حمله ور شوند، به آن آسیب وارد می شود.
چرم های باکیفیت در طول زمان ممکن است به چرم زیبایی تبدیل شده، نرم تر گردیده و در مقابل سوراخ بیشتر مقاوم  گردند. پارچه های فاقد این ویژگی در طول زمان پاره می شوند.
اگر به درستی از چرم استفاده شود، چند دهه دوام دارند، مشروط بر اینکه با نرم کننده چرم مانع ترک خوردگی آن شوید. در بحث کیفیت باید گفت که چرم های ارزان ایرادات خود را با رنگ ها و فرآوری سنگین پنهان می کنند که باعث از بین رفتن دانه طبیعی می شود.
گران قیمت ترین چرم ها نیاز به حداقل فرآوری دارند. عمر طبیعی چرم تحت تاثیر خراش ها و گازهای حشرات قرار می گیرد.
پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه

پارچه لینن

لینن تمیز و برجسته، انتخاب عالی برای ساخت نمای نمادین و شیک خانه روستایی است.
این پارچه طبیعی، دارای قابلیت تنفس و راحت است، طوری که انعطاف پذیری آن از بین نمی رود. مقاومت کششی کتان باعث می شود که از نظر دوام بالاتر از پنبه قرار گیرد.
بزرگترین ایراد پارچه لینن، گران بودن آن است، به همین دلیل با بسیاری از پارچه های مخمل حاوی نخ، الیاف مصنوعی یا چیزی بین ریون/ویسکوس ترکیب می شوند. به دلیل سریع لک شدن پارچه لینن، برای خانه هایی که در آن کودک و حیوانات خانگی حضور دارند، مناسب نیست.
پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه

ابریشم

چیزهای خوب، ارزان ارائه نمی شوند و ابریشم بهترین مصداق برای این جمله است. ابریشم، روشن، لوکس، بسیار نرم و هموار است. بدون به عمل آوری شیمیایی، ابریشم نوعی پارچه نرم طبیعی است و صاف و هموار بودن منجر به محبوبیت آن شده است. بهترین گزینه برای افراد مبتلا به آلرژی پوستی و پوست های حساس است. ابریشم بسیار ضد آلرژی و مقاوم در برابر کپک است. گرد و غبار به راحتی از ابریشم دور می شوند.
یک حقیقت جالب اینجاست که ابریشم توسط کرم ابریشمی ساخته می شود که محافظ آن در برابر تهدیدات بیرونی است.
این ویژگی ها باعث شده که ابریشم سابقه خوبی داشته باشد و قرن هاست که در صنعت پوشاک و رویه مبل مورد استفاده قرار می گیرد.
ابریشم در زمانی فقط مورد استفاده پادشاه، آشنایان و دوستان پادشاهان در چین باستان قرار می گرفت. اما با وجود همه قانون مندی پادشاهی، باز هم ابریشم بسیار مناسب نبود. زیرا باید مراقبت ویژه ای برای تمیز شدن ابریشم به کار گرفته می شود. به همین دلیل نیاز به خشک شویی حرفه ای دارد.
ابریشم باید از نور خورشید دور بماند. ابریشم در برابر نور قابلیت تخریب دارد. البته استفاده ابریشم در پیرامون محیط کودکان و حیوانات خانگی بسیار هزینه بردار خواهد بود، زیرا ممکن است با چنگال و ناخن مورد آسیب قرار گیرد. شاید پس از خواندن همه این مطالب این سوال در ذهن شما ایجاد شود که “پس چه چیزی به ابریشم آسیب نمی زند؟”
پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه

مخمل

پارچه مخمل براساس احساس نرمی و برجسته بودن، رنگ های روشن به کاررفته، فریاد می زنند که لطفاً من را لمس کنید. بهترین انتخاب پارچه، چیزهای بسیار جذاب استف طوری که حس نرمی درونی را در انسان ایجاد نماید.
مخمل پارچه طبیعی است، زیرا کرک متراکم دارد که به آن نرمی و درخشندگی می دهد. این موضوع جزء ویژگی های بارز مخمل محسوب می شود.
پارچه مخمل به طور طبیعی از الیاف مصنوعی یا طبیعی ساخته شده و شباهت های بسیاری با چنیل دارد. مثل چنیل، نرم بوده و با توجه به شیوه آرایش آن نور را پراکنده می کند و به نوع سایه، بافت و لمس کردن آن بستگی دارد. مخمل بسیار رباینده و چشمگیر است.
به عنوان پارچه مبلمان، مخمل برای شب های گرم زمستان خیلی عالی است، زیرا گرما را در خود حفظ می کند. احساسی شبیه به پشم گوسفند، آن را برای نشستن و تکیه دادن بسیار راحت می کند. از سویی دیگر، باید گفت که مخمل ایرادات قابل توجهی هم دارد.
عکس وجود دارد.
در حالیکه در مقابل چنگال حیوانات خانگی به سادگی خراشیده نمی شود، اما موی حیوانات و سایر مواد آلرژی را به راحتی جذب می کند. همچنین خیلی سریع لکه دار می شود و به چشم می خورد، به همین دلیل نگهداری آن بسیار دشوار است. بنابراین اگر انتخاب شما مخمل است، باید توجه ویژه ای کنید که آیا نوع مخمل انتخابی شما با استفاده از ماشین قابلیت شستشو را دارد یا خیر.
پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه

پشم

پشم قابلیت تنفس دارد، احساس فوق العاده ای منتقل می کند و به سبب رشته های نرمی که دارد، پوشیدن آن دشوار است. بدون شک قرن ها به عنوان گزینه عالی مورد استفاده قرار گرفته است. متاسفانه پشم بسیار گران قیمت است.
این نوع پارچه که از پشم گوسفند و جانوران ساخته می شود، یک نوع پارچه و الیاف طبیعی بوده که احساس عالی می دهد و برای محیط فوق العاده است.
تمیز کردن پشم خالص به سبب میل به انقباض بسیار دشوار است، با این وجود پارچه های پشمی مدرن تقریباً همیشه با پارچه های مصنوعی ترکیب می شوند.
این کار باعث انعطاف پذیری بیشتر آن، به خصوص نسبت به پرزدهی، چین و چروک می شود و همچنین به سادگی تمیز می گردد. برخی از پشم ها با ماشین هم قابل شستشو هستند.
پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه

پارچه های مصنوعی

پلی استر

بسیار انعطاف پذیر بوده و به سادگی تمیز می شود. پلی استر یک نوع پارچه مصنوعی انعطاف پذیر است. پلی استر برای ارائه احساسات، بافت ها و رنگ های مختلف تولید می شود. پلی استر به خاطر تُردی یا نرمی و برجستگی که دارد به سختی این باور را القاء می کند که پارچه هایی با نما و احساس بسیار متفاوت از پلی استر 100 درصد ساخته شده باشند. همچنین پلی استر، کارکردی و مقرون به صرفه است.
این واقعیت که پلی استر نسبت به هر چیزی که به آن برخورد می کنید، مقاوم است، آن را به انتخابی عالی برای مبلمان بیرونی تبدیل کرده است. پلی استر در مقابل کپک، رنگ پریدگی، سائیدگی، چین و چروک، آب و نور، مقاوم است.
اما مثل Pokemon، دارای نقاط ضعفی هم است. وقتی لکه روغنی به آن برخورد می کند، به سختی از بین خواهد رفت. اگر در برابر این لکه از آن به خوبی نگهداری کنید، به راحتی برای لکه های دیگر به کمک ماشین لباسشویی می توانید به نمای تازه و خوبی برسید.
این نوع پارچه به لحاظ بودجه و هزینه قابل رقابت با پارچه های دیگر است. به همین دلیل پلی  استر رایج ترین ماده ای است که با سایر پارچه ها ترکیب می شود.
ترکیب نهایی را به راحتی می توان تمیز نمود، کمتر چین و چروک می خورد و دوام بیشتری دارد. باید به این حقیقت توجه داشت که رنگ های روشن تر باعث لکه بیشتر روی پلی استر می شوند. اما به راحتی قابل تمیز شدن هستند و فقط باید کمی کار بیشتری روی آن انجام شود.
پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه

چرم فاکس (Faux)

نوعی چرم براق، با ظاهری گران قیمت است که تمام احساس چرم را منتقل می کند. این چرم فوق العاده به تنهایی طوری طراحی شده است تا یک معامله واقعی را خلق کند. اساساً از پلی وینیل کلرید (PVC) یا پلی اورتان (PU) ساخته شده و برای تطبیق با الگوهای روی چرم واقعی، تکسچور شده است.
برخلاف اینکه کاملاً مصنوعی است، تکنولوژی که برای ساخت این نوع چرم استفاده می شود، باعث شده تا خیلی از افراد قادر به تمایز بین چرم مصنوعی و طبیعی نباشند.
همچنین به لحاظ هزینه خیلی ارزان تر از چرم واقعی است. پس این نوع چرم چه نقاط ضعفی دارد؟
برخلاف چرم، فاکس مستعد ترک خردگی و پوسته پوسته شدن است. در حالی که همه چرم های فاکس با این مشکل مواجه هستند، برای چرم های باکیفیت پایین تر شرایط خیلی بدتر است. از نرم کننده می توان برای افزایش عمر چرم فاکس استفاده کرد، اما به مرور زمان شرایط بدتر می شود. از سویی دیگر، چرم واقعی نرم تر بوده و قاب محافظتی تری دارد.
عکس وجود دارد.
علاوه بر این، برخلاف مقاومت در برابر خراش تا حد قابل توجهی، چرم فاکس مستعد سوراخ شدن است. این چرم اصلاً قابلیت تنفس ندارد. یعنی اینکه محیط های مرطوب شرایط را برای این نوع چرم خراب می کنند و بر روی کاناپه با رویه حاوی چرم فاکس، احساس راحتی نخواهید کرد. جای حیرت دارد که چرم فاکس به عنوان جایگزین چرم مورد استفاده قرار می گیرد.
رویه مبل با چرم فاکس: اگر چرم واقعی خیلی گران باشد و چرم فاکس بتواند همان نما و رخ چرم واقعی را منعکس کند، تا حدود زیادی می تواند مزیت های مشابه چرم طبیعی را عرضه نماید. چرم به دلیل قابلیت جایگزینی برای خانه های دارای کودک یا حیوانات خانگی بسیار مناسب است، بسادگی قابل تمیز شدن بوده و ضد آلرژی است.
پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه

لیف میکرو

پارچه سبک وزن قرن 21 است. این پارچه بسیار سبک تر از ترکیب پلی استر و نایلون ساخته شده است. لیف میکرو بسیار متراکم و با دوام بوده، الیاف را ترکیب می کند که کمتر از یک پنجم ضخامت موی سر انسان هستند. این عامل باعث نرمی آن شده و به خاطر تراکم الیاف، لیف میکرو با رنگی بسیار پرطراوت دیده می شود. این نوع پارچه در رنگ های لوکس و برجسته وجود دارد و در برابر رنگ پریدگی مقاوم است.
علاوه بر این، لیف میکرو را می توان به شیوه های مختلف تولید نمود تا احساس پنبه، نخ، کتان، چرم جیر را منعکس نمود. مثل چرم فاکس، میکروجیر (لیف میکرو براساس بافت پارچه جیر) گزینه خوب دیگری برای چرم وگان (vegan) کاناپه است.
ویژگی دیگر آن بافت متراکم است که باعث می شود تا ذرات قادر به نفوذ به این نوع پارچه نباشند. در حالیکه ضد لک نیست، اما خرده های مایع آن باعث خیساندن می شود. در این شرایط باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا رطوبت از پارچه خارج شود.
علاوه بر این، مواد آلرژی زاد در سطح قرار می گیرند و به پارچه نفوذ نمی کنند، این ویژگی کار پاکیزگی را راحت می کند. کنه های گرد و غبار مزاحم نمی توانند به پارچه نفوذ کنند.
پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

اولفین

رایج و مقرون به صرفه است. اولفین (پلی پروپیلن) انتخاب فوق العاده ای برای مبلمان دارای مصارف سنگین است. کاملاً مصنوعی بوده و به سبب شیوه تزریق رنگ به الیاف در طول فرآیند ذوب، بسیار در مقابل رنگ پریدگی مقاوم است. این امر باعث می شود تا اولفین برای مصارفی که بسیار در معرض نور قرار می گیرند، انتخابی عالی باشد.
ویژگی مناسب دیگر اولفین، مقاومت در برابر لکه ها، سایش، کپک و آتش است. اولفین با ویژگی انعطاف پذیری و راحتی اساساً هیچ نقطه ضعفی ندارد- انتخاب فوق العاده خوبی برای کاربردهای رویه مبل محسوب می شود.
یک حقیقت جالب: اولفین یکی از الیاف و پارچه های مصنوعی است که حداکثر اثرات زیست محیطی را از خود برجای می گذارد.
پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه

ریون/ویسکوز/ استات

ریون نام کلی برای پارچه هایی است که اشاره به یک نوع محصول مشابه دارند. آنها پارچه های نیمه مصنوعی هستند که به واسطه شکستن شیمیایی و قالب گیری مجدد پالپ چوب یا سایر الیاف گیاهان تولید می شوند. تفاوت در روش تولید منجر به نامگذاری های مختلف این محصول شده است.
ریون که در آغاز به عنوان ابریشم مصنوعی شناخته می شد، از مشکلات زیادی از جمله پرزدهی، چین و چروک و خراشیدگی سریع، رنج می برد. ریون مدرن از آن پس بسیار پیشرفت کرده است. به خصوص نوعی که برای رویه مبل مورد استفاده قرار می گیرد، معمولاً با مواد مصنوعی ترکیب می شود.
ریون جدید و ارتقاء یافته می تواند از چندین پارچه از جمله نخ، کتان و ابریشم تقلید کند. ویژگی های طبیعی الیاف آنها همگی دارای شکوه و عظمت هستند. مثل پارچه های کاملاً طبیعی، ریون نرم، دارای قابلیت تنفس و جذاب است.
همچنین ارزان است که آن را به سومین پارچه نساجی مورد استفاده در جهان تبدیل کرده است. اما ریون عالی و فوق العاده نیست. ریون دوام زیادی ندارد. بازیابی کشسانی حداقلی در میان پارچه های طبیعی دارد که منجر به احتمال از دست رفتن شکل آن در مواقع خراشیدگی و آسیب می گردد.
همچنین دچار خراش، چین و چروک و پرز است. وقتی مرطوب می شود، دچار تضعیف خواهد شد. از این بدتر، ریون بسیار اشتعال زا است، مگر اینکه در فرآیند به عمل آوری قرار گیرد. بنابراین اگر در خانه ای هستید که اکثر اعضاء آن بزرگسال هستند و خطر قابل پیش بینی شده ای شما را تهدید نمی کند، ریون انتخاب خوبی برای رویه مبل خواهد بود. از ریون برای مصارف سنگین استفاده نکنید. اساساً باعث تحلیل رفتن ابریشم می شود.
پارچه های متداولی برای رویه مبل مورد استفاده قرار می گیرند. گرچه تعداد این نوع زیاد است، اما به سبب گستردگی بحث، امکان پرداختن به تک تک موارد وجود ندارد. با این وجود باید ببینید که در میان موارد گفته شده کدام یک متناسب با نیاز زندگی شما هستند.
شیوه مناسب دیگر برای تعیین نوع درست، مشورت کردن با فروشنده است. باید پارچه ای را انتخاب کنید که سال ها متناسب با مبلمان منزل بوده و برای این کار باید به خوبی جستجو و بررسی انجام دهید.
پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه

پارچه رویه مبل را چگونه تمیز کنیم؟

فکر کنید دارید از خوردن پاستا لذت می برید که ناگهان بر روی رویه مبل می ریزد؟ نگران نباشید به راحتی قابل تمیز شدن هستند. در اینجا به شیوه های مربوط به تمیز کردن اشاره می کنیم:
پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه

سراغ مطالعه برچسب های روی پارچه رویه مبل بروید

برخی از پارچه های رویه مبل با ماشین قابل شستشو هستند. اگر پارچه طبیعی باشد از قبل منقبض می شوند، رنگ ثابتی دارند و نسبت به شستشو توسط ماشین حساسیت نخواهند داشت. همیشه خوب است ببینیم که آیا برچسب های تولید کننده، چیزی در مورد پارچه توضیح می دهد و پیروی از دستورالعمل های آنها ضرورت دارد.
زیپ دار بودن لباس و پارچه را بررسی کنید، آنها را باز کنید تا دچار آسیب نشوند و سپس به خوبی خشک کنید. هرگز از آنها به صورت داغ استفاده نکنید.
آیا پارچه قابلیت شستشو با ماشین را ندارد؟ خب، دستورالعمل های شستشو در مورد پارچه های رویه مبل رایج هستند. آنها شیوه ای استاندارد دارند که بیش از 50 سال است که مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم:

  • S- آب می تواند برخی از پارچه ها را لکه دار کند و برچسب S باید روی آنها قرار بگیرد. S یعنی اینکه فقط به صورت خشک پارچه را تمیز کنید. از آب یا اشکال دیگر شوینده مبتنی بر آب استفاده نکنید. فقط از تمیز کننده های خشک استفاده نموده و پارچه را با آن اشباع ننمایید.
  • W- W برای آب است. پارچه هایی با این برچسب با شامپوهای مایع مخصوص رویه مبل، فوم ها و تمیز کننده های رویه مبل، قابل تمیز شدن هستند. به طور مشابه نباید آنها را با آب اشباع کنید. این قانونی است که همیشه باید آن را رعایت کرد.
  • WS- پارچه هایی با این برچسب را می توان با شوینده های مایع یا مبتنی بر آب تمیز کرد. استفاده از شوینده های ملایم و شوینده های ملایم تمیزکننده خشک برای این نوع پارچه ها، کارآمد و عالی هستند.
  • X- برای پارچه های ظریف از جمله ابریشم خوب است. X یعنی اینکه نباید با هر نوع عامل تمیزکننده پارچه را شستشو نمایید. این کار منجر به لکه دار شدن یا کوچک شدن پارچه می گردد. باید با برس یا وکیوم یا به صورت حرفه ای آن را تمیز نمود.

این موارد، راهنماهای تمیزی کلی هستند و مشاوره های کلی را ارائه می دهند. برای اطلاعات اختصاصی در اینترنت جستجو داشته باشید.

اطلاعات تمیز کردن مخصوص پارچه را جستجو کنید

جستجوی اطلاعات تمیز کردن مخصوص برای پارچه مورد نظر به انجام تمیزی بهتر و طول عمر پارچه کمک می کند.
بهترین پاسخ در مورد نحوه تمیزی پارچه توسط فروشنده ای ارائه می شود که پارچه را به شما فروخته، پس از طرح سوال تردید نکنید. از طرفی اگر می دانید که مواد تشکیل دهنده پارچه چیست، اطلاعات اختصاصی را اینگونه جستجو کنید: “چگونه می توان لکه های آبمیوه را از پارچه رویه مبل 100 درصد نخی تمیز کنم؟”
این روش در قیاس با یافتن دستورالعمل های کلی که راهنمای تمیزگی را ارائه می دهد، توصیه های بهتری را در اختیار شما قرار می دهد.

تمیز کردن پارچه به روش DIY

آمادگی برای تمیز کردن

تا وقتی بتوان پارچه ها را با محلول های مبتنی بر آب شست (برچسب W یا WS)، مواد شوینده را با دستان خود مورد استفاده قرار دهید. هزینه های سرویس شستشو این روزها خیلی بالاست. برای شروع پارچه را با جارو تمیز کنید. اینگونه از شر گرد و غبار، مو و ته مانده مواد خلاص می شوید، سپس با خیال راحت پارچه را با شوینده و مواد مرتبط بشویید. هنگام جارو کشیدن، مطمئن شوید که از اتصالات نازل بسیار ساینده، بسیار سخت یا مکش زیاد استفاده نکنید. این کار باعث آسیب به پارچه هنگام کار با پارچه های ظریف تر می گردد.

ساخت محلول تمیزکننده

نیم قاشق چای خوری صابون ظرف (نه شوینده ظرف) را با یک لیوان آب مخلوط کنید. محلول را خوب ترکیب نمایید تا بتواند باعث تمیزی کلی پارچه شود. نقاط دارای لکه زیاد نیاز به ترکیب صابونی بیشتری دارند.

زمان تمیز کردن

لیف میکرو یادتان است؟ از مواد لباس برای تمیز کردن رویه مبل استفاده کنید. آنها نرم و جذب کننده هستند و تراکم زیادی از الیاف نرم را دارند، مثل مسواک کوچکی که برای تمیز کردن خاک استفاده می شود. بنابراین پوشش تمیزی لیف میکرو را بردارید تا زمان تمیز کردن فرا برسد.
باید مطمئن شوید که رنگ پارچه تمیز کننده پس از شستشو تغییر نمی کند و قبل از انجام کار اصلی آن را برای یک تکه پارچه امتحان کنید. اگر هر دو پارچه سریع تغییر رنگ می دهند، باید مراقب باشید و از قسمت های کمرنگ پارچه شروع به تمیز کردن نمایید.
مطمئن باشید که فرآیند تمیز کردن باعث آسیب به پارچه نشود. پارچه مرطوب را آغشته به محلول تمیز کننده کنید، سپس آن را بر روی نقاط کوچک بمالانید و خشک کنید. اگر مشکل خاصی پیش نیامد، همین کار را برای سایر نقاط نیز انجام دهید. برای لکه  ها بیشتر سعی کنید و تا حد ممکن موقع از بین بردن لکه ها مواظب باشید تا آسیبی به پارچه وارد نشود. مراقب باشید که پارچه را بیش از اندازه به آب آغشته نکنید.

خشک کردن

چرا نباید این نوع پارچه را مثل خیساندن کامل در آب، تمیز کنیم؟ بخاطر خشک کردن.
به خاطر داشته باشید که کپک بر روی بسیاری از پارچه ها رشد می کند و برای مدت طولانی اثر آن باقی می ماند که خطر آسیب وارد کردن به پارچه را افزایش می دهد. برای تسریع فرآیند، مطمئن باشید که منطقه در حال خشک شدن، به اندازه کافی هوا بخورد.
پنجره ها را باز کنید تا بگذارید هوا بیرون برود. به خاطر ریسک شکسته شدن هرگز از حرارت (مثل سه شوار) برای خشک کردن پارچه استفاده نکنید. حرارت به پارچه مصنوعی آسیب زده و منجر به چین و چروک پارچه های طبیعی می شود.
به نظر خیلی باید مشغول به کار باشید؟ بله تمیز کردن وقت زیادی می گیرد.
اما اگر می خواهید خودتان تمیز کنید، به خاطر بخارشوی حرفه ای یا خشک شویی کلی به لحاظ مالی جلو می افتید. خب از این پول می توانید برای جاهای دیگر زندگی خود استفاده کنید.

جایگزین های رویه مبل

رویه مبل حرفه ای، گران قیمت است (بالای 800 دلار) و خشک کردن آن نیز به مهارت نیاز دارد. با توجه به نوع پارچه مورد استفاده، ممکن است تبعات گران قیمتی برایتان به بار آورد.
به همین دلیل جایگزین هایی برایتان معرفی می کنیم:

رنگ کردن رویه مبل

آیا به رویه مبلی برای زندگی جدید خود نیاز دارید؟ خب آن را دوباره رنگ بزنید.
راه حل مقرون به صرفه با حداقل تلاش این است که رویه مبل را با استفاده رنگ پارچه، رنگ بزنید. اگر این کار به درستی انجام شود، نگران خارج شدن رنگ بر روی لباس نباشید یا نگران نباشید که پارچه احساس ترد بودن را به شما منتقل می کند. رنگ خوب پارچه نمی تواند احساسی را که رویه مبل به شما منتقل می نماید، را تغییر دهد.
بهتر است این کار به صورت ماهرانه انجام شود. بهتر است به سراغ فروشگاه بروید و مدل های جدیدی را برای اتاق خود پیدا کنید.
مبلمان خود را رنگ کنید تا مبلمان پایه جدیدی داشته باشید. نتیجه کار خیلی عالی خواهد بود. با این وجود اگر به دنبال هزینه بیشتر نیستید، در اینجا راه حل هایی برای کاناپه، صندلی و هر گونه وسایل نشستن برایتان می آوریم.

ملافه های کاناپه

ملافه های معمول کاناپه، گاهی اوقات احساسی را می دهند که فکر می کنیم همه باید آن را درک کنند. این ملافه ها، کاناپه استاندارد شما را به نمای شخصی و نسخه جدیدی از کاناپه تبدیل می کنند. ملافه کاناپه باعث بهبود نمای ظاهری می شود.
صندلی ها، چارپایه و دیگر وسایل نشستن را نیز می توان با ملافه زیبا نمود. در مورد قاب بندی و کوسن ها نیز این کار می تواند نمای جدیدی را به شما ارائه دهد. اگر در مورد استفاده از روکش کاناپه به عنوان جایگزینی برای رویه مبل کنجکاو هستید، فراموش نکنید که نمونه های پارچه را ابتدا سفارش دهید و تجربه واقعی را از آن داشته باشید.
باید نمونه هایی برای پارچه رویه مبل که قصد خرید آنها را دارید، سفارش دهید. تمام فروشندگان پارچه باید نوع درستی را تحویل شما دهند که می خواهید تجربه کنید.
در پایان باید گفت، فارغ از اینکه چه راه حلی را انتخاب می کنید، باید حواس تان باشد که این مبلمان برای مدتی در اطراف شما حضور خواهند داشت.
پارچه رویه مبل - منسوجات خانگی, انواع پارچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *