صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز پارچه چرم آلکانترا
1400/10/26

پارچه چرم آلکانترا

Alcantara fabric

چرم آلکانترا (Alcantara) را اگر دیده یا لمس کرده باشید؛ حتماً به این نتیجه رسیده اید که شباهت زیادی به سوییت (suede) دارد. همین امر باعث شده تا بسیاری تصور کنند که آلکانترا نوعی سوییت است. این حرف از نظر فنی درست نیست. پس آلکانترا چیست؟ آلکانترا در واقع یک ماده مصنوعی شبیه سوییت است. در این مقاله بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد و به بررسی سوییت یا چیزی به نام اولترا سوییت (Ultrasuede) خواهیم پرداخت.

آیا از سوییت در وسایل نقلیه استفاده می شود؟

ممکن است چرم را در بسیاری از وسایل نقلیه مشاهده کرده باشید؛ اما معمولاً از سوییت به یک دلیل ساده در این زمینه استفاده نمی شود. سوییت در واقع نوعی چرم است که معمولاً از قسمت زیرین پوست حیوانات ساخته می شود. سوییت به دلیل شیوه پرداخت پرزدار آن دارای نرمی زیادی است؛ اما یکی دیگر از ویژگی های بارز آن توانایی شگفت انگیزش در جذب مایعات است.

این ویژگی باعث می شود تا سوییت خیلی زود لکه دار شود و حتی ممکن است به صورت دائمی آسیب ببیند. از این رو استفاده از سوییت در صندلی اتومبیل هایی که ورود و خروج به آنها زیاد است، و مواد تمیز کننده به سختی می توانند لکه های ایجاد شده بر روی صندلی ها را پاک کنند غیر قابل تصور است.

محافظ پارچه Polygiene ShedGuard و بهبود مقاومت پارچه در برابر سایش در حین شستشو

از طرف دیگر، آلکانترا اصلاً جزء چرم به حساب نمی آید. هر چند که آلکانترا از لحاظ بافت مشابه سوییت است؛ اما شیوه تولید آن هیچ شباهتی به سوییت ندارد. در واقع بیشتر اولترا سوییت است و تاریخچه بسیار جالبی دارد.

پارچه چرم آلکانترا در چه شرکت و کشوری تولید می گردد؟

قبل از پرداختن به آلکانترا بایستی کمی در خصوص اولترا سوییت صحبت شود. دکتر میوشی اوکاموتو (Miyoshi Okamoto)، اولترا سوییت را به عنوان جایگزینی مقاوم تر برای سوییت ابداع کرد. این ماده چنان ایتالیایی ها را تحت تاثیر قرار داد که آنها را به سمت ساخت چیزی شبیه اولترا سوییت سوق داد.

در سال 1972، شرکت Alcantara SPA برای تولید ماده جایگزین سوییت در ایتالیا تشکیل شد. این ماده در واقع نام خود را از شرکتی که آن را ساخته، گرفته است و خاستگاهی ایتالیایی دارد. امروزه از آن در فضای داخلی اتومبیل های لوکس و عملکردی (پرفورمنس) مانند لامبورگینی مدل Urus استفاده می شود.

آلکانترا از موادی ساخته می شود؟

آلکانترا در واقع نوعی میکرو الیاف است که از حدود 68% پلی استر و 32% پلی اورتان تشکیل می شود. این مواد باعث مقاومت آلکانترا در مقابل لکه دار شدن می شوند. فرآیند ریسندگی اختصاصی به همراه فرآیندهایی مانند پانچ سوزنی، صاف کردن سطحی با سمباده مخصوص، آغشته سازی، استخراج و موارد دیگر باعث خلق ماده پویایی شده است که در هنگام لمس احساس لوکسی به شخص می بخشد. درست است که این ماده ممکن است مصنوعی باشد؛ اما اگر مرغوب نباشد در واقع هیچ ارزشی ندارد. شما باید آلکانترا را لمس کنید تا بتوانید جذابیت آن را تشخیص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *