صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز مواجه شدن صنعت مد با فناوری
1399/03/01

مواجه شدن صنعت مد با فناوری

When Fashion Meets Technology

فناوری نانو (nanotechnology) به ایجاد انقلابی در مفاهیم منسوجات هوشمند با ارائه عبارت های مختلفی همچون عملکرد، راحتی، تمیزی و نیازهای رایج کمک کرده است. بازار منسوجات که ایده های فناوری نانو وارد آن گردیده است، به شدت رشد کرده و از رقم 3/20 میلیارد دلار در سال 2018 به 205 میلیارد دلار در سال 2022 رسیده است که 16 درصد از ارزش صنعت نساجی جهان را به خود اختصاص داده است.
مد و فناوری به طور اجتناب ناپذیری ترکیبی از هنر هستند که هر یک از آنها پیشرفت ها و توسعه های خودشان را در بر می گیرند. وقتی شرکت مالزیایی NanoTextile، مضامینی همچون “مواجه شدن صنعت مد با فناوری” و “توانایی مواجه شدن با نانو در سال 2019” را پایه گذاری کرد، شرکت های عرصه مد سریعا آخرین گرایشات خود را انتخاب نمودند. در همان سال متخصصین این حوزه درک کردند که مد و فناوری باید همکاری نزدیکی داشته باشند. شرکت NanoTextile با گسترش دادن هر چیزی از مدل های لباس و کسب و کار گرفته تا نوآوری ها در زمینه محصولات کاربردی، پیشنهادات فنی و تولید توانست تا این کار را انجام دهد. هر چند که لباس جزء صنایع کالایی به شمار می آید، اما در آینده نقش آن از پوشاندن بدن انسان ها فراتر خواهد رفت.
امروزه صنعت مد بسیار جذاب و پیشرفته شده است. تقاضاها و نیازها در طول سال های گذشته به گونه ای رشد پیدا کرده است که مصرف کنندگان به بیش از فقط یک پارچه نیاز دارند. بنابراین ایده های فناوری به صنعت مد وارد شده و سطح آن را افزایش داده است. براساس گزارش منتشر شده توسط مؤسسه تحقیقاتی Cientifica در سال 2016، دست اندرکاران صنعت نساجی با اشتیاق در انتظار بهبود به کارگیری فناوری هستند. فناوری نانو در صنعت نساجی تا سال 2022 می تواند برای لباس های پوشیدنی (wearables) به ارزش 5/3 میلیارد دلاری برسد که این رقم نصف بازار کلی نساجی به حساب می آید.
مواجه شدن صنعت مد با فناوری - فناوری تولید, طراحی مد, صنعت مد, تکنولوژی نساجی, تکنولوژی نانو
شرکت NanoTextile زمینه ای برای سرمایه گذاری و موقعیتی برای همه بازیگران اصلی در صنعت جهت از بین بردن شکاف به وجود آمده فراهم می کند. وقتی صنایع برای ایجاد کردن جایگزین های پایدار حاضر می شوند تا میلیاردها دلار هزینه صرف کنند، این نوآوری ها تأثیر خود را نشان می دهند. سرعت این موضوع با افزایش نیازهای مصرف کنندگان بیشتر می شود. صنعت مد و فناوری از فرآیندهای تولید گرفته تا تولید محصول نهایی با هم ترکیب می شوند تا نیازهای مصرف کننده برآورده گردد. استفاده از فناوری نانو، مزایایی را در صنعت مد با ارائه عبارت های مختلفی همچون عملکرد، راحتی، تمیزی و نیازهای رایج فراهم می کند.
راحتی یکی از ویژگی های کلیدی صنعت مد به شمار می آید و یکی از عوامل مشارکت کننده در میزان فروش است. تقاضا باعث سوق دادن محصولات به سمتی می شود تا از حفظ شدن حس مد مطمئن گردد. امروزه به مبحث انتقال گرما و بخار شدن آب در پوشاک بسیار توجه می گردد. انتقال حرارت از طریق یک پارچه فرآیند پیچیده ای است که می تواند تحت تأثیر ضخامت پارچه و نوع پارچه قرار گیرد. فناوری الیاف نانو (Nanofibre)، ضخامت و وزن پارچه ها را کاهش داده است. این فناوری سبب پدیدار شدن معیاری دقیق از راحتی شده است. طراحان مد اکنون می توانند براساس محدوده گسترده تری از انتخاب های پارچه، طرح هایشان را انتخاب و مشخص نمایند.
مواجه شدن مد با فناوری، قطعا اطمینان به نفس را در میان مصرف کنندگان به وجود خواهد آورد. ایده این مواجه منتقل کردن این پیام بود که فناوری می تواند برای بهبود وضعیت موجود پارچه مورد استفاده قرار گیرد. با بهره گیری از قابلیت های تعبیه شده فناوری نانو به عنوان یک گزاره ارزش افزوده، بسیاری از کارکردهای جدید معرفی گردیده است. مثلا همکاری یکی از مجموعه ها با برند Poney که مخصوص پوشاک بچه های مالزیایی است سبب شد تا مخاطبان ویژه ای را در سال 2019 با راه اندازی مجموعه مراقبت اضافی از بچه (Baby Essential Extra Care) با خواص ضد باکتریایی هدف قرار دهد. از زمان دریافت بازخوردها و کسب کردن حس اطمینان میان والدین، محافظت اضافی و راحتی در محصولات ارتقاء یافته توسط فناوری نانو ارائه گردیده است. فناوری نانو، گونه های مختلفی از احتمالات محافظت پارچه را فراهم می کند. فناوری ها و فرآیندهای اختصاص این مجموعه، نتایج بهتری را در برابر تأثیرات محدوده محافظتی اشعه فرابنفش و خواص ضد باکتریایی، کنترل بو و کارکردهای خود تمیزشوندگی ارائه می دهد. شرکت NanoTextile برای نوسازی صنعت نساجی، یک رویکرد جدید را برای فرآوری نمودن مواد پارچه ارائه داده است. پارچه هایی که توسط فناوری نانو حاصل می شوند، می توانند برای انجام دادن تقریبا هر کاری، از جمله رنگ زنی سریع و مقاومت در مایعات اصلاح شوند.
تجارت الکترونیک به عنوان دیگر فناوری تکمیل کننده شناخته می گردد که به صنعت مد در بهتر انجام دادن کارهایش کمک می کند. فناوری بازاریابی اجتماعی به صاحبان کسب و کارها و طراحان اجازه می دهد تا محصولاتشان را در سراسر جهان تنها با یک کلیک تبلیغ کنند. در سال های اخیر، انقلاب مد همراه با این فناوری های حاصل شده سبب ارزان شدن نسبی تولید لباس گردیده است.
وقتی فناوری وارد صنعت مد می شود، هیچ محدودیتی برای تولید لباس وجود ندارد و می توان پارچه های سبک یا سنگین وزن و حاوی چروک یا بدون چروک تا منسوجات بافته نشده حاوی حسگرها را با این فناوری ادغام نمود. فناوری نانو به انقلاب در مورد مفهوم منسوجات هوشمند نیز کمک کرده است. وقتی مد و فناوری با هم ترکیب می شوند، مزایای عملکردی قابل توجهی ارائه می دهند. این ترکیب منحصر به فرد هنوز هم می تواند انتظارات مصرف کنندگان را برآورده نماید. فناوری، مد و مصرف کنندگان به جای هم می توانند دیدگاه امروزی را نسبت به منسوجات شکل دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *