صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز قیمت های بالاتر پنبه و تاثیر آن بر بازار پوشاک در سال 2022
1400/10/28

قیمت های بالاتر پنبه و تاثیر آن بر بازار پوشاک در سال 2022

Higher cotton prices hit the apparel market in 2022

قیمت‌های جهانی پنبه خام بین آوریل 2020 و نوامبر 2021، پس از یک دوره کاهش ناشی از تعطیلی کارخانه‌ها و کاهش تقاضای خرده‌فروشی ناشی از اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی برای مبارزه با گسترش ویروس کرونا، تقریباً دو برابر شد.

این افزایش را می توان تا حدی به ادامه تنش های تجاری با چین و ممنوعیت واردات پنبه ای که در استان سین کیانگ چین کشت می شود توسط ایالات متحده در پاسخ به ادعاهایی مبنی بر اینکه مسلمانان اویغور در معرض نقض جدی حقوق بشر قرار گرفته اند، نسبت داد. علیرغم افزایش قیمت پنبه خام، قیمت‌های واردات پوشاک ایالات متحده در سال 2021 کاهش یافت. با این حال، در اواخر سال 2021 نشانه‌هایی مبنی بر شروع افزایش قیمت‌های وارداتی وجود داشت و احتمالاً این روند تا سال 2022 ادامه خواهد داشت. برای مثال، تنها در اکتبر 2021 قیمت واردات ایالات متحده در مقایسه با سال 2020 در مورد نخ و پوشاک به طور کلی افزایش داشته و در مورد منسوجات پنبه ای و پوشاک پنبه ای به شدت افزایش یافته است.

یک سوال کلیدی این است که چرا قیمت پنبه در این زمان افزایش یافت؟! با توجه به اینکه تقاضا در سال 2020 با اقتصادهای در حالت قرنطینه ضعیف بود و در سال 2021 صنعت تحت تأثیر مشکلات حمل و نقل قرار گرفت. با این حال، برنامه های محرک دولت پول را به اقتصادهای سراسر جهان پمپاژ و زمینه را برای ورود تورم به زنجیره تامین فراهم می کرد. همچنین، چین در سال 2021 بیشتر از سال 2020 پنبه ایالات متحده را خریداری کرد تا نیاز کارخانه هایی را که به دنبال اجتناب از استفاده از پنبه سین کیانگ بودند، برآورده کند.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

علاوه بر این، تقاضا برای پوشاک در سال 2021 و واردات پوشاک از ایالات متحده نیز افزایش یافت. مسلماً، جهش قیمت پنبه برای مثلاً یک شلوار جین نسبت به قیمت عمده فروشی آنها ناچیز است. اما هر مرحله از زنجیره تامین ریسندگی و بافندگی سعی می‌کند کمی بیشتر به قیمت‌هایی که برای محصولات خود در نظر می‌گیرند اضافه کند و در نتیجه هزینه شرکت‌های پوشاک را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *