صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز قصد NCSU برای تولید پارچه های مقاوم در برابر پشه
1400/05/18

قصد NCSU برای تولید پارچه های مقاوم در برابر پشه

NCSU develops mosquito-resistant fabrics

محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی (NCSU)، نمونه هایی از پارچه های مقاوم در برابر گزش حشرات را تولید کرده اند که به زودی قرار است تبدیل به لباس شوند.

در مقاله ای که در ژورنال Insects منتشر شده، آمده است که آنها براساس تحقیقات دانشگاهی مدلی محاسباتی را توسعه داده اند؛ این مدل بر پایه ویژگی های مورد نیاز برای خفه کردن حشرات حامل ویروس های مسبب بیماری های انسانی مانند زیکا (Zika)، تب دنگ (Dengue fever) و تب زرد توسعه یافته است.

آندره وست (Andre West)، یکی از نویسندگان این مطالعه و استادیار مد و طراحی پارچه در دانشگاه NC State و مدیر توسعه اقتصادی شرکت Zeis Textiles Extension گفته است: «کار ما برای ساخت این پارچه به اثبات رسید؛ این چیز بزرگی است که توانستیم کشف کنیم. برای من این یک انقلاب است. ما فهمیدیم که می توانیم از فشار پشه به داخل پارچه جلوگیری نماییم؛ در حالیکه پارچه هایی که از قبل برای این منظور مورد استفاده قرار می گرفتند، براساس ضخامت خود از رسیدن پشه به پوست بدن شخص جلوگیری می کردند».

محققان برای توسعه مدل محاسباتی که قرار بود از آن برای طراحی این پارچه ها استفاده شود؛ ابعاد سر، شاخک ها، دهان و مکانیسم نحوه گزش حشرات را مورد بررسی قرار دادند. آنها سپس از این مدل برای پیش بینی مواد منسوجی استفاده کردند که قرار است بسته به اندازه و ضخامت منافذشان از گزش حشرات جلوگیری کنند.

زیپ قابل بازیافت و ضد آب شرکت YKK

سه نمونه از این پارچه ها بعدها مورد استفاده قرار گرفتند؛ نازک ترین آنها با ضخامت کمتر از یک میلی متر کوچکترین منافذ را داشت؛ این پارچه به راحتی توانست جلوی نفوذ حشره به داخل پارچه را بگیرد. دو نمونه دیگر که منافذی با اندازه های بزرگ تر داشتند نیز در این زمینه کارآمد ظاهر شدند؛ زیرا آنها نیز آنقدر ضخیم بودند که مانع از رسیدن حشرات به پوست بدن فرد می شدند.

هر پارچه در نهایت بر روی یک داوطلب انسانی مورد آزمایش قرار گرفت؛ فردیکه لباس ساخته شده با این پارچه ها را به تن می کرد به مدت 10 دقیقه در قفسی که حاوی 200 پشه بود می ایستاد. نتایج آزمایشات نشان داد که این پارچه ها به صورت 100% مانع از گزش حشرات شده اند.

به علاوه اعضای این تیم معتقدند از آنجاییکه گونه های مختلف از مکانیسم های مشابهی برای نیش زدن استفاده می کنند؛ از این پارچه ها می توان به صورت جهانی و بدون در نظر گرفتن این که چه نوع حشره ای در یک مکان خاص بیشتر فراگیر می شود، استفاده کرد.

هوش مصنوعی در بازرسی پارچه

مایکل رو (Michael Roe)، استاد برجسته حشره شناسی در NC State می گوید: «لباس های نهایی ساخته شده با این پارچه ها 100% در برابر گزش حشرات مقاوم بوده اند. لباس هایی که معمولاً ما تابستان ها به تن می کنیم در برابر گزش حشرات مقاوم نیستند. کار ما نشان داد که چنین چیزی قابل تغییر است. می توان هر روزه لباسی را به تن کرد که در مقابل گزش حشرات مقاوم باشد. در نهایت ایده اصلی این است که شما مدل لباس مدنظر خود را انتخاب کنید؛ خواه برای استفاده شخصی و خواه برای استفاده های نظامی. در هر صورت استفاده از این پارچه ها برای ساخت هر مدل لباسی امکان پذیر است».

شرکت Vector Textiles که یک شرکت استارتاپی NCSU است؛ در حال دریافت مجوز برای ثبت اختراع مرتبط با این پارچه هاست و قصد دارد آنها را به منظور فروش تجاری در ایالات متحده تولید کند.

کون لوان (Kun Luan)، نویسنده اول این مقاله که محقق پسا دکترا در زمینه زیست مواد جنگلی در دانشگاه NC State است، اظهار داشته: «ایده اصلی این است بتوان به مدلی دست پیدا کرد که تمام لباس هایی که یک شخص می خواهد بپوشد را شامل شود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *